Hjulinställning

T3r0
User

Hjulinställning

Postby T3r0 » 24 Mar 2016, 18:07

hade min evo x på hjulinställning idag.
Dom sa att allt gick bra o justera förutom vänster bak. Dom sa att justerskruven bara snurra runt o runt och att jag måste byta länkarmen så den går att justera. stämmer detta? Är inte direkt någon expert på hjulinställningar eller vinklarna vid hjulen men känns galet att behöva byta länkarmen då bilen knappt rullat 1500 mil =/
Tycker även att min caster vänster fram är lite väl off för att va ny justerad?

bara och byta länkarmen eller vad sägs?

mvh/ Tero
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

jonsson
User

Re: Hjulinställning

Postby jonsson » 25 Mar 2016, 19:29

Vet inte exakt hur länkarna är uppbyggda på evo x men på min sitter det en krans svetsad utanpå runt bulten så att säga som styr detta då bultskallen har en osymetrisk bricka som ställer camber. Alltså har denna krans blivit skadad eller släppt i svetsen bör det gå att svetsa.
Dåligt förklarat men lyft upp bilen o kolla.

T3r0
User

Postby T3r0 » 30 Mar 2016, 08:03

Jaha. Då har man hunnit titta på vad dom gjort.
Spåret i brickan till camber bulten har släppt vilket verkar va vanligt på dessa. Finns tonvis me trådar på det amerikanska Evo forumet. Dock har inte nissen som skruvat på skruven brytt sig om detta utan dundrat vidare me mutter maskin och totalt nött sönder mothållen i subframen... Sååå, nu kvittar det att jag har beställt nya bultar och brickor eftersom mothållen är helt sönder tuggade! Så har väl 2 alternativ nu. 1. Byta subframe.
2. Få nån o svetsa dit nya mothåll..

Bilder kommer..

jonsson
User

Postby jonsson » 30 Mar 2016, 12:02

Ang de övriga värdena så skulle jag inte godkänna dessa utan en förklaring om nu "allt gått bra att justera". Om du har justerbar caster så är den ju utanför toleranserna och de verkar inte försökt göra något åt det, KPI är väl lutning på spindel och topplagring och hör väl lite ihop med castern. rätta mig om jag har fel. Men har du inte justerbar caster så är det nog nån som vart på en trottoarkant eller liknande för att få den ur spel. Dock borde toe vinkeln också varit knas i så fall.

Ring eller åk förbi och få en förklaring varför den inte är justerad inom toleranserna.

T3r0
User

Postby T3r0 » 30 Mar 2016, 21:34

jonsson wrote:Ang de övriga värdena så skulle jag inte godkänna dessa utan en förklaring om nu "allt gått bra att justera". Om du har justerbar caster så är den ju utanför toleranserna och de verkar inte försökt göra något åt det, KPI är väl lutning på spindel och topplagring och hör väl lite ihop med castern. rätta mig om jag har fel. Men har du inte justerbar caster så är det nog nån som vart på en trottoarkant eller liknande för att få den ur spel. Dock borde toe vinkeln också varit knas i så fall.

Ring eller åk förbi och få en förklaring varför den inte är justerad inom toleranserna.

Håller på o diskuterar me dom atm, väntat på samtal från den ansvarige. Men han har inte hört av sig. Så ska fortsätta jaga imorgon. :-/

Return to “Teknik - EVO10”