Relä bränslepump

User avatar
Whiteline
Posts: 148
Joined: 16 Aug 2003, 12:00
Location: Stockholm

Relä bränslepump

Postby Whiteline » 30 Oct 2009, 18:44

Ett tips till er alla som har en Evo X som inte går riktigt rent. Tydligen är det ett fabrikationfel på ett relä till bränslepumpen. Jag hittade denna tråd och betällde detta relä #8627A011, nu går den fan så bättre :D :p

http://forums.evolutionm.net/evo-x-general/444785-attention-new-relay-part-number-mitsubishi.html
/ Johan

User avatar
Madick1
Posts: 113
Joined: 21 Jul 2009, 09:14
Location: Mölndal

Sv: Relä bränslepump

Postby Madick1 » 01 Nov 2009, 10:59

Whiteline wrote:Ett tips till er alla som har en Evo X som inte går riktigt rent. Tydligen är det ett fabrikationfel på ett relä till bränslepumpen. Jag hittade denna tråd och betällde detta relä #8627A011, nu går den fan så bättre :D :p

http://forums.evolutionm.net/evo-x-general/444785-attention-new-relay-part-number-mitsubishi.html


Intressant blev det någon skilnad på förbrukningen med? för det är då inget fel på att pumpa in bensin i alla fall på dessa modeller:mad:

Vad kostade det? er det som att byta en vanlig säkring? Beställde du hos Mitsubishi i Sverige eller?

User avatar
Whiteline
Posts: 148
Joined: 16 Aug 2003, 12:00
Location: Stockholm

Re: Sv: Relä bränslepump

Postby Whiteline » 02 Nov 2009, 09:19

Madick1 wrote:Intressant blev det någon skilnad på förbrukningen med? för det är då inget fel på att pumpa in bensin i alla fall på dessa modeller:mad:

Vad kostade det? er det som att byta en vanlig säkring? Beställde du hos Mitsubishi i Sverige eller?



Kosta 150 kr om jag inte minns fel. Bara beställa hos närmsta Mitsubishi nisse, tog 3 dagar. Har inte tänkt på bensinförbrukningen. Problemet har varit att den tidigare ej gått rent, nu känns den bra på alla varvtal.
/ Johan

User avatar
JoCCe
Posts: 3061
Joined: 26 Feb 2003, 13:00
Location: TUMBA & JRM
Contact:

Re: Relä bränslepump

Postby JoCCe » 02 Nov 2009, 09:49

Tror enbart detta angår USA-importerade bilar ... Inte hört om någon Svensksåld bil som haft detta problem men har hört om flera importerade ... Detsamma gäller LMM, vi har bytt på flera US-importer men aldrig på någon svensksåld ...

Man skulle det vara så att även svensksålda bilar har "fel" relä så går det på garantin ...

MVH JoCCe
http://WWW.JRM-RACING.SE
http://WWW.AUTOLIFE.SE/NIPPON/FORUMS/ (Ny sida för japanska prestandabilar)
SVERIGES ENDA OFFICIELLA DISTRIBUTÖR FÖR HKS
BYGGER FLEST STEG 1 OCH VÄRSTINGEVO´S I SVERIGE!!!
SuperEvo´n på Mantorp: 1.25,5 på R-däck!!!
SuperEvo´n på Gelleråsen: 1.11,3

User avatar
Madick1
Posts: 113
Joined: 21 Jul 2009, 09:14
Location: Mölndal

Re: Relä bränslepump

Postby Madick1 » 02 Nov 2009, 10:00

JoCCe wrote:Tror enbart detta angår USA-importerade bilar ... Inte hört om någon Svensksåld bil som haft detta problem men har hört om flera importerade ... Detsamma gäller LMM, vi har bytt på flera US-importer men aldrig på någon svensksåld ...

Man skulle det vara så att även svensksålda bilar har "fel" relä så går det på garantin ...

MVH JoCCe


Tack för infon JoCCe tänkte inte på garantin heller:confused:

Micke

User avatar
JoCCe
Posts: 3061
Joined: 26 Feb 2003, 13:00
Location: TUMBA & JRM
Contact:

Re: Relä bränslepump

Postby JoCCe » 14 Nov 2009, 13:41

Jag får revidera mitt uttalande att detta skulle gälla enbart US-bilar ... Även EU-bilar har det svarta reläet till bränslepumpen och tydligen så kör de fortfarande det reläet på 2010 års modell ...

Jag råkade ut för detta fel igår!!! ...

Händelsförlopp: Jag var och tankade på Shell och på vägen därifrån så började bilen misstända som faan när jag gav full gas ... Första tanken var givetvis att nu hade de klantat sig på macken ... Testade att byta stift och att tömma ur all soppa och skicka i ny soppa från Statoil ... Fortfarande samma skit!!! ... Hmm, tog datorn och åkte ut och loggade lite, inga konstigheter i loggen ... Hmm, testade att byta plats på helljusreläet och bränslepumpsreläet ... Helt plötsligt gick bilen fint som faan igen och helljuset funkade ibland och ibland inte ;) ... Trasigt relä alltså!!! ...

Det som är problemet är att upp till en viss last, rpm och ladd så går pumpen på 9 volt ... Över ett visst förhållande så ska reläet slå till och låta pumpen gå för fullt (13,5-13,7 volt) ... Jag kan har alltså bevisat att 9 volt på originalpumpen inte räcker till 407 hk ;) ...

Så även jag höjer härmed ett varningens finger för detta relä!!! ...

Det som alltså händer när reläet felar är att bilen går jättesnålt, därför misständer det ... På en trimmad bil märks det jättetydligt eftersom bilen blir helt okörbar på full gas eftersom den rycker som faan!!! ... Dock så kan jag tänka mig att det på en standardbil inte märks lika tydligt vilket kan vara väldigt farligt för motorn!!! ...

Se bifogad bild vilket relä detta gäller ...

MVH JoCCe
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
http://WWW.JRM-RACING.SE

http://WWW.AUTOLIFE.SE/NIPPON/FORUMS/ (Ny sida för japanska prestandabilar)

SVERIGES ENDA OFFICIELLA DISTRIBUTÖR FÖR HKS

BYGGER FLEST STEG 1 OCH VÄRSTINGEVO´S I SVERIGE!!!

SuperEvo´n på Mantorp: 1.25,5 på R-däck!!!

SuperEvo´n på Gelleråsen: 1.11,3

User avatar
Whiteline
Posts: 148
Joined: 16 Aug 2003, 12:00
Location: Stockholm

Re: Relä bränslepump

Postby Whiteline » 15 Nov 2009, 16:42

Bra info, JoCCe. Märkligt att dem har relät kvar på 2010 års bilar, för dem verkar ha bytt ut det på US modellerna om jag inte fattat fel.
/ Johan

User avatar
JoCCe
Posts: 3061
Joined: 26 Feb 2003, 13:00
Location: TUMBA & JRM
Contact:

Re: Relä bränslepump

Postby JoCCe » 15 Nov 2009, 18:21

Whiteline wrote:Bra info, JoCCe. Märkligt att dem har relät kvar på 2010 års bilar, för dem verkar ha bytt ut det på US modellerna om jag inte fattat fel.


Det var på en US-sida jag läste att någon hade fått ut sin 2010:a och att det fortfarande var det svarta reläet till bränslepumpen ...

MVH JoCCe
http://WWW.JRM-RACING.SE

http://WWW.AUTOLIFE.SE/NIPPON/FORUMS/ (Ny sida för japanska prestandabilar)

SVERIGES ENDA OFFICIELLA DISTRIBUTÖR FÖR HKS

BYGGER FLEST STEG 1 OCH VÄRSTINGEVO´S I SVERIGE!!!

SuperEvo´n på Mantorp: 1.25,5 på R-däck!!!

SuperEvo´n på Gelleråsen: 1.11,3

User avatar
Madick1
Posts: 113
Joined: 21 Jul 2009, 09:14
Location: Mölndal

Re: Relä bränslepump

Postby Madick1 » 03 Dec 2009, 12:07

JoCCe wrote:Det var på en US-sida jag läste att någon hade fått ut sin 2010:a och att det fortfarande var det svarta reläet till bränslepumpen ...

MVH JoCCe


Mitt relä har kommit är det någon ide att byta innan det börjer krångla, om det börja att krångla:confused:

dannemare
Fresh User
Posts: 3
Joined: 17 Jun 2007, 15:47
Location: Malmö
Contact:

Re: Relä bränslepump

Postby dannemare » 10 Feb 2010, 17:04

Nu är det blå reläer som gäller. Här finns officiell TSB från Mitsubishi: https://docs.google.com/fileview?id=0BznigP9LGbk8YmExMTA5MTItODEyNy00NjVlLWFmNmUtMmM2MDFjZGQzMWVi&hl=en

User avatar
Madick1
Posts: 113
Joined: 21 Jul 2009, 09:14
Location: Mölndal

Re: Relä bränslepump

Postby Madick1 » 10 Feb 2010, 23:19

Mitt ligger i bilen har fortfarande inte bytt funkar klockrent ändå

Quick
User
Posts: 89
Joined: 15 Oct 2011, 09:37
Location: Väckelsång

Re: Relä bränslepump

Postby Quick » 07 May 2013, 20:44

Ursäkta trådlyft men som relativt nybliven Evo X ägare har man ju funderat lite på detta bränslepumpsrelä. Är det verkligen något större fel på relät? Det sitter ju ett exakt likadana relä till AC kompressor, Helljuset och lite annat och dom har man aldrig hört att dom gått sönder. AC kompressorn slår ju till och från väldigt frekvent. Kan det inte vara så att det är styrningen av reläet som orsakar problemet. Vad jag har fattat det som är det ECU:n som styr reläet beroende på belastning m.m. Om ECU:n helt enkelt kommer i ett mellanläge där den inte kan bestämma sig för om det reläet ska vara tillslaget eller inte. Vilket skapar ett relä som slår till och från väldigt snabbt ett ex. antal gånger i rad vilket bränner kontaktytorna i reläet och det ger upp. Jag tror alltså mer på ett mjukvarufel än ett hårdvarufel. Men alla verkar så insnöade på att det är reläet och inget annat. Det jag funderar lite på är om någon vet om Mitsubishi gjort något åt det och om detta inträffar även på lite nyare Evo X. Dom gamla vanliga svarta reläna hänger ju kvar fortfarande, sitter iallafall i min som är tillverkad Augusti 2011. Slinta kamkedjor verkar ju oxå vanligt på andra sidan pölen men det är inget man har hört om alls här i Svergie. Dom har ju ändrat smörjning av kamkedjan och det har även kommit en nyare variant på kedja. Någon som vet om detta även berör Sverige och i såna fall när detta kom med i produktionen?


Return to “Teknik - EVO10”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest