how to. Shortshift evo I-III

User avatar
noomadic
Posts: 207
Joined: 20 Mar 2011, 19:29
Location: katrineholm

how to. Shortshift evo I-III

Postby noomadic » 05 Mar 2012, 23:51

ja då kör vi igång. liten guide för er som vill ha shortshift.
Finns några olika varianter, denna variant så blir det korta lägen åt alla håll, höger vänster framåt o bakåt. vill man bara ha framåt och bakåt kan jag förklara hur man gör!
jag har tagit 4 cm på alla bitar och då blir det riktigt schyssta o tighta lägen.
Tar man mer blir det ännu kortare lägen o vise verse.
Rekomenderar inte mer än 4 cm!

Start
Image

släpp denna skruv, sitter likadant på bägge sidor (Nere vid fötterna typ)Image

Under den lilla plastplutten så sitter det en skruv som ska bort
Sitter även 2 skruv i mittenkonsolen i facket som ska bort
Image

Sen är det bara lyfta bort mittenfacket och släppa dessa 2 skruv
Image

lyft bort kåpan och släpp dessa 4 bult (Här kan man sätta distanser mellan plattan och golv om man vill höja spakstället)
Image

Ta bort dessa 2 sprintar och haka av vajrarna/stagen
Image

Dra upp dessa 2 plattor (Dom guldiga) med exempelvis en polygrip och dra undan vajrar/stag
Image

Plattan borta
Image

OM MAN VILL HÖJA SPAKSTÄLLET så lägger man distanser imellan såhär, på exemplet är rören 8-9 cm. Vajrarna ligger under en box under stereon, ska man höja stället får man dra vajrarna på ovansidan av boxen.
MITT spakställ är inte höjt något. Endast exempel.
Image

ta bort dessa 2 bultar/muttrar
Image

kapa spaken där kapskivan är!
Image

Kapa till en passande bit i den längd du vill ha, jag har somsagt 4 cm på min och det är perfekt enligt mig o några bekanta.
Image

Svetsa ihop allt som det satt innan, fast med en bit emellan.
Image

Kapa av fästet till spaken på plattan där strecket är.
Image
Image

Kapa till en passande bit, tog en 3mm plåt o böjde till i skruvstädet. 4 cm här med
Image

Svetsa ihop allt som de va innan, fast med en bit emellan.
Image

Denna lille pigg räcker ju inte ner längre, kapa av den på mitten.
Image

kapa till en passande bit, i detta fall en bult kanske. 4 cm här med
Image

Svetsa ihop allt igen som det satt innan fast med en bit emellan.
Image

Sen är det bara återställa allt och ut och gasa! och börja spara pengar till nya synkringar ;)
Image

Vill ni inte ha korta lägen i sidleds så säg till så ordnar jag en liten guide på hur man gör då!

youask
Posts: 4360
Joined: 13 Nov 2005, 13:00
Location: Örebro
Contact:

Sv: how to. Shortshift evo I-III

Postby youask » 06 Mar 2012, 11:45

Och när ni kört sönder synkringar så vet ni var jag finns:D
9.33 - Liten vit elak Mitsubishi Colt Evo 4wd
9.99 - LHD Mitsubishi Lancer Evo 1
--------------------------------------------
Jag kan EVO 1-3

Antonjr
User
Posts: 42
Joined: 01 Dec 2011, 15:12
Location: Tibro

Sv: how to. Shortshift evo I-III

Postby Antonjr » 06 Mar 2012, 13:19

Snart går nog alla svetsar och vinkelslipar varmt i garagen ;) riktigt bra guide!

Zelkman
User
Posts: 81
Joined: 25 Jul 2010, 21:35
Location: katrineholm

Sv: how to. Shortshift evo I-III

Postby Zelkman » 06 Mar 2012, 23:19

ja klarar man inte av att bygga shortshift nu så ska man nog överlåta det till någon annan ;)

User avatar
noomadic
Posts: 207
Joined: 20 Mar 2011, 19:29
Location: katrineholm

Sv: how to. Shortshift evo I-III

Postby noomadic » 06 Mar 2012, 23:59

ja förhoppningsvis så hjälper det nån iaf =)
Ja youask.... mina synkringar behöver lite kärlek en vacker dag ;)

User avatar
NELZON
Posts: 1616
Joined: 28 Feb 2003, 16:28
Location: sthlm
Contact:

Re: Sv: how to. Shortshift evo I-III

Postby NELZON » 07 Mar 2012, 00:29

youask wrote:Och när ni kört sönder synkringar så vet ni var jag finns:D


Eller JRM! ;)
[font="Arial Black"][/font]Mvh Nelzon



[SIZE="1"]TWS | K-SPORT | SVENSKA FÄLG | FP ENGINES | MOTUL | TOYO | DEKORFILM.SE
JRM RACING | HÖGDALENS BIL & SKADECENTER | BILVÅRDSTEKNIK | VARIS
[/SIZE]

User avatar
Ne_Mesis
Posts: 909
Joined: 12 Oct 2007, 16:12
Location: in a caravan
Contact:

Re: Sv: how to. Shortshift evo I-III

Postby Ne_Mesis » 07 Mar 2012, 01:11

youask wrote:Och när ni kört sönder synkringar så vet ni var jag finns:D


Word :D
// Mvh Mikael

___________________________________________

- me myself and i. -= Juulia, Kazma, Guran_man, Bull3n =-


youask
Posts: 4360
Joined: 13 Nov 2005, 13:00
Location: Örebro
Contact:

Sv: Re: Sv: how to. Shortshift evo I-III

Postby youask » 07 Mar 2012, 20:40

[quote="NELZON"]Eller JRM! ]

jag har nog mer synkar hemma till evo1-3 än de ;)
9.33 - Liten vit elak Mitsubishi Colt Evo 4wd

9.99 - LHD Mitsubishi Lancer Evo 1

--------------------------------------------

Jag kan EVO 1-3

User avatar
PatteN-
Fresh User
Posts: 1
Joined: 22 Feb 2012, 11:34
Location: Katrineholm

Sv: Re: Sv: how to. Shortshift evo I-III

Postby PatteN- » 18 Mar 2012, 17:36

[quote="youask"]jag har nog mer synkar hemma till evo1-3 än de ]


Vad tar du för att renovera lådan med synkringar?

User avatar
noomadic
Posts: 207
Joined: 20 Mar 2011, 19:29
Location: katrineholm

Sv: Re: Sv: how to. Shortshift evo I-III

Postby noomadic » 18 Mar 2012, 17:49

PatteN- wrote:Vad tar du för att renovera lådan med synkringar?


500 och en påse chips

alexander
User
Posts: 16
Joined: 20 Jun 2011, 13:09
Location: luleå

Sv: how to. Shortshift evo I-III

Postby alexander » 15 Apr 2012, 02:54

funkade hur fint som helst:) jag tog dock 2,5cm ist för 4cm och blev stor skildnad tyckte jag

User avatar
noomadic
Posts: 207
Joined: 20 Mar 2011, 19:29
Location: katrineholm

Sv: how to. Shortshift evo I-III

Postby noomadic » 15 Apr 2012, 11:03

alexander wrote:funkade hur fint som helst:) jag tog dock 2,5cm ist för 4cm och blev stor skildnad tyckte jag



Kul att höra =) ja 4 cm är max enligt mig, efter det så går det knappt växla istället!
Mitsubishi Evolution II GSR
100% skoj!

User avatar
noomadic
Posts: 207
Joined: 20 Mar 2011, 19:29
Location: katrineholm

Sv: how to. Shortshift evo I-III

Postby noomadic » 15 Apr 2012, 11:04

Kan också rekomendera att sätta lager i ändarna på vajrarna, sitter gummibussningar där och dom brukar bli mjuka o spaken känns lite såsig.
Typ lager till inlines/skatebord hjul passar.
Bara mäta och åka till biltema!
Mitsubishi Evolution II GSR
100% skoj!

User avatar
Flandrs
Posts: 2147
Joined: 03 Aug 2006, 10:24
Location: Frövi
Contact:

Sv: how to. Shortshift evo I-III

Postby Flandrs » 15 Apr 2012, 12:03

youask wrote:Och när ni kört sönder synkringar så vet ni var jag finns:D

:D
2013 9.48@253
Rakskuret

[color="red"]>Projekt tråd<[/color]

http://www.flandersmotorsport.se

User avatar
Wqer
Experienced User
Posts: 1045
Joined: 30 Mar 2007, 18:04
Location: Herrljunga
Contact:

Re: how to. Shortshift evo I-III

Postby Wqer » 15 Apr 2012, 13:04

Håller er till ämnet!

Gjorde denna sticky
//Johan Grahn
Moderator EVOCLUB//////SWEDEN
Evo III Gsr

flurka
Posts: 52
Joined: 13 Aug 2010, 16:28
Location: Karlstad

Sv: how to. Shortshift evo I-III

Postby flurka » 12 Dec 2012, 12:33

Vilken bra guide! Måste till garaget och börja skruva nu!

flurka
Posts: 52
Joined: 13 Aug 2010, 16:28
Location: Karlstad

Sv: how to. Shortshift evo I-III

Postby flurka » 07 Jan 2013, 11:46

Blev kanon! Tusen tack för en bra och lätt guide att följa! :)
Image
Image

Här ser ni också varför jag valde att modifiera till shortshift :)
Image

User avatar
Wqer
Experienced User
Posts: 1045
Joined: 30 Mar 2007, 18:04
Location: Herrljunga
Contact:

Re: how to. Shortshift evo I-III

Postby Wqer » 13 Jan 2013, 23:58

Only in Japan
Image
//Johan Grahn

Moderator EVOCLUB//////SWEDEN
Evo III Gsr

flurka
Posts: 52
Joined: 13 Aug 2010, 16:28
Location: Karlstad

Sv: how to. Shortshift evo I-III

Postby flurka » 31 Jan 2013, 11:52

Inte bara i Japan, finns på J-spec.se ;)

User avatar
-=oZZy=-
Posts: 332
Joined: 22 May 2005, 12:00
Location: Gävle

Re: how to. Shortshift evo I-III

Postby -=oZZy=- » 11 Feb 2014, 23:57

En fråga. Bytte ni även bussningarna i ändarna på vajrarna inne vid spaken?
Eller var det ändarna vid växellådan?
EVO 1 GSR "steg 1"

[font=Lucida Sans Unicode]The EVO Story
[/font]


Return to “Teknik - EVO1, 2, 3”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest