HKS koppling, urtrampningslagret rätt monterat? (Bild!)

markholm
User

HKS koppling, urtrampningslagret rätt monterat? (Bild!)

Postby markholm » 10 Apr 2007, 15:15

Hallå!

Håller på och montera en HKS Gd Pro koppling i min Evo 5.

Ska inte använda det lager som sitter på plats, då det spruckit lite där gaffeln sitter. :rolleyes: Tack Marcus för att jag fick köpa lagret av dig!!! Hade inte orkat vänta två veckor till på Mitsubishi. Mer om det spruckna lagret och allt strul senare... när allt är klart.
Kommer sammanfatta mitt kopplingsbyte som inte varit utan problem...nya saker hela tiden som bråkar. :(

Nu är lådan nere igen och nya urtrampningslagret ska på plats igen och sedan ska lådan upp igen.

Är det någon som kan säga om lagret kommit tillräckligt långt in i lagret som sitter i solfjädern? När vi har sakerna isär så går lagret att trycka längre in i solfjäderns lager...

Är det rätt monterat enligt bild?

Hur mycket ska kopplingsgaffeln kunna gå att flytta? Knappt en centimeter rör den sig när man trycker på kopplingen inifrån. Kopplingsgaffeln sitter "mitt i hålet". Är det rätt? (Har monterat den lilla pinnen som medföljde, inte för att jag förstått vitsen med den då den är lika lång som den gamla...)

Kopplingen går att trycka på med ett lillfinger, känslan är nästan som en bromspedal med luft i systemet.

Någon som kan hjälpa mig? Alla svar är välkomna!!

Tack på förhand!!

Björn
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

markholm
User

Re: HKS koppling, urtrampningslagret rätt monterat? (Bild!)

Postby markholm » 14 Apr 2007, 19:10

Så ska lagret vara monterat som det ser ut på bilden.

Hade luft i systemet vilket gjorde att kopplingen gick alldeles för lätt, samt att den inte tryckte ur kopplingen som den skulle. Vi luftade systemet och nu lirar allt som det ska och jag är helnöjd med min nya koppling! :D

Björn

wroom
Post Monster

Sv: HKS koppling, urtrampningslagret rätt monterat? (Bild!)

Postby wroom » 28 Apr 2007, 22:19

Kan vara knepigt att lufta ur kopplingen ordentligt.

Speciellt om man har monterat reducerventilen i slavcylindern, vilket jag verkligen rekommenderar att man gör tillsammans med dubbelskivig sinterkoppling.

Reducerventilen är ursprungligen gjord för att sitta monterad tillsammans med RalliArts dubbelskiviga koppling.
Däremot så ska man inte montera denna reducerventil tillsammans med originalkopplingen, (och liknande), då det leder till att kopplingen brinner upp i förtid. Vilket TME hade som barnsjukdom när den såldes i sverige med en koppling som kanske var i underkant även för original otrimmat, i stället för den dubbelskiviga RalliArt. Bara det att dom glömde montera ur reducerventilerna.

Tillsammans med en HKS GD-PRO så gör reducerventilen följande:
  • Minskar "smällandet" i transmissionen vid dålig revmatchning vid nedväxling
  • Hjälper till att ge optimalt uppsläpp av kopplingen vid en sk. hård start
Angående den lilla "pinnen" som följer med HKS GD-PRO - Kolla följande tråd: EVO-klubbens privata forum / kopplingsfråga

Jag sammanfattar mitt inlägg i den tråden här, då tråden ligger på det medlemsinterna forumet:
wroom wrote:Det ingår en annorlunda "pinne" som ska monteras i slavcylindern...
Image
Överst på bilden ovan har vi originalpinnen som sitter i slavcylindern för kopplingen.
Den är gjord i ett stycke i nån billig metall, samt har längden 90.55 mm.

Alldeles under den, så har vi pinnen som medföljer HKS GD-PRO.
Den pinnen är gjord i syrafast stål, är ledad på mitten, samt avfjädrad i längsled.
Den är 93.80 mm lång i avlastat tillstånd.

Image
Bilden ovan visar till vänster originalpinnen, och till höger HKS-pinnen.
På HKS-pinnen så kan man se att det sitter en låsring. Bakom låsringen sitter det en fjäder.
Min gissning är att denna fjäder ger ett bättre dragläge, och att det därför är en viktig funktion.
I alla fall för en HKS GD-PRO.
Mvh, Johan Jansson
Jag kan nås på telefon 0708-280832

markholm
User

Postby markholm » 28 Apr 2007, 22:25

Tänkte inte så mycket på att den skulle vara fjädrande.

Lufta kopplingen fick jag hjälp av min far med, som också hjälpte mig med kopplingsbytet.

Tack för det jättebra svaret!

:)

Mvh Björn

illegal_driver
Serious User

Postby illegal_driver » 19 Apr 2010, 22:01

Tja!

Ursäkta att jag öppnar en gammal tråd, men angående den här pinnen
till GD pro sitter den på GD max också???

MVH Simon
...Life In The Fast Lane...

celer0n

Postby celer0n » 20 Apr 2010, 00:27

illegal_driver wrote:Tja!

Ursäkta att jag öppnar en gammal tråd, men angående den här pinnen
till GD pro sitter den på GD max också???

MVH Simon

Nej. Jag fick inte med någon sådan och den funkade klockrent.
///Peter Eliasson (072-2208010)

Nu: Mercedes 190 2,5TD (fd 2,6) -92
Ex: Blå Subaru Impreza WRX STi -04
Ex: Blå Subaru Impreza GT -99 JRM-preppad 350hk
Ex: Silver EVO6 TME 320hk -00 Sv. Såld

Hassinen
User

Postby Hassinen » 11 Dec 2012, 22:16

Hej ! Ursäkta att jag väcker en gammal tråd, men jag har stora problem angånde en HKS GD pro. Sitter en sådan monterad i min evo 6 tme och jag skall byta ut den mot en mer standard betonad koppling.

Till problemet, jag kan inte få isär sprängkåpan/växellådan från motorn. Det finns tre st små låsringar i stål som sitter på ett centrum mot solfjädrarna på tryckplattan och dom har jag lossat på med ändå går det inte att få isär det.

Något jag gör fel när jag skall ruckla loss växellådan ? Något mer som behöver lossas?

Vore jätte tacksam för svar. MVH Magnus

sugroret
Serious User

Postby sugroret » 11 Dec 2012, 23:18

Det är en dragande koppling i evon, därför sitter det en låsring på innersidan av tryckplattan som gör att urtrampnmingslagret drar i tryckplattan. ta en stor plattmejsel och sätt mellan solfjädern och urtrampningslagret och vrid försiktigt. Man får göra det X antal gånger innan man får det helt i linje men tillslut hörs det ett svagt klick och då har lagret lossnat och det är bara att hänga av lådan. svårt å beskriva och lika svårt att fatta och sen lyckas.
Första gången för mig fick jag skruva av tryckplattan med lådan på genom inspektionsluckan för att se hur det ser ut å fatta hur man skulle göra.

Mvh Per

Ps: hittade en vettig film som visar det jag beskrev
http://www.youtube.com/watch?v=wUl7W7mgW2I

JIMMY85
Serious User

Sv: HKS koppling, urtrampningslagret rätt monterat? (Bild!)

Postby JIMMY85 » 12 Dec 2012, 00:11

För att ta bort växellådan drag ur axeln som håller gaffeln på plats , nu låsnar gaffeln och det är bara att ta bort lådan.
Sedan är det bara att sätta gaffeln tillbaka på sin plats när lådan är lös.

Hassinen
User

Postby Hassinen » 13 Dec 2012, 00:28

sugroret wrote:Det är en dragande koppling i evon, därför sitter det en låsring på innersidan av tryckplattan som gör att urtrampnmingslagret drar i tryckplattan. ta en stor plattmejsel och sätt mellan solfjädern och urtrampningslagret och vrid försiktigt. Man får göra det X antal gånger innan man får det helt i linje men tillslut hörs det ett svagt klick och då har lagret lossnat och det är bara att hänga av lådan. svårt å beskriva och lika svårt att fatta och sen lyckas.
Första gången för mig fick jag skruva av tryckplattan med lådan på genom inspektionsluckan för att se hur det ser ut å fatta hur man skulle göra.

Mvh Per

Ps: hittade en vettig film som visar det jag beskrev
http://www.youtube.com/watch?v=wUl7W7mgW2I

Ja jag vet att det är dragande koppling, men den låsringen till hks gd pro:n som sitter i ser inte alls lika dan ut som den exedy evo 8 koppling som skall i så man förstår sig inte riktigt på hur det funkar i praktiken. Men fick ett tips idag att man skall vrida med en plattmejsel underifrån lådan och en på åvansidan.
Ja och skruva av tryckplattan får det bli om det inte går på det andra viset.
Kopplingen och låsringen i filmlänken du skicka ser lika dant ut som den som skall i min.
Tack för svaren :)

Hassinen
User

Re: Sv: HKS koppling, urtrampningslagret rätt monterat? (Bild!)

Postby Hassinen » 13 Dec 2012, 00:31

JIMMY85 wrote:För att ta bort växellådan drag ur axeln som håller gaffeln på plats , nu låsnar gaffeln och det är bara att ta bort lådan.
Sedan är det bara att sätta gaffeln tillbaka på sin plats när lådan är lös.

Det där fattar jag inte rikigt, sitter inte den axeln i något fäste med en skruv som man inte kommer åt ? Bara vad jag tror iofs, skall kika på det imorgon.
Tack för tipset :)

Hassinen
User

Postby Hassinen » 14 Dec 2012, 11:40

Hej ! fixade det genom att skruva bort tryckplattan.
Tack för alla tips :)
Någon som vet hur pass slitna lamellerna får vara innan dom anses som slut på en hks gd pro? Mina är nu 4.5 mm tjocka.

Eksten
Experienced User

Postby Eksten » 18 Dec 2012, 19:52

Hassinen wrote:Hej ! fixade det genom att skruva bort tryckplattan.
Tack för alla tips :)
Någon som vet hur pass slitna lamellerna får vara innan dom anses som slut på en hks gd pro? Mina är nu 4.5 mm tjocka.

4,2 eller ,3 vill jag minnas men är inte säker
"god gave us turbo lag to give the v8 suckers a slight chance"

Hassinen
User

Sv: Re: HKS koppling, urtrampningslagret rätt monterat? (Bild!)

Postby Hassinen » 20 Dec 2012, 00:09

Eksten wrote:4,2 eller ,3 vill jag minnas men är inte säker

Hittade det nu, när dom är 4.2mm skall dom bytas. Nya är dom 4.6 eller 4.7

tecHz
User

Postby tecHz » 23 Jul 2013, 15:52

Har någon en susning om vad som kan hänt med min bil?
Har en Evo 6 -99
Lamell tog slut därmed ledde detta till byte av allt.(Tryckplatta,Lamell,Urtrampningslager, och ett lättare svänghjul) (Spec steg 3koppling 6 puckad sinter)
Lämnade in bilen till ett par bilkunniga som jobbar med sånt här och mycket rally.
*Efter en och en halv vecka stod jag på fullt varvstopp och klev av på blött. Tidigare gjort två starter på tort och fungerat bra. De släppte loss på alla fyra hjul.
När jag sedan ska slänga i tvåan, är kopplingspedalen helt.. (Som att trycka på bromspedalen ungefär)
Dödspelet i början finns ju men längre går ej. Och det är inte slavcylinder som är kass. Kan det vara så enkelt som urtrampningslagret? eller kan det skett vid bytet??

wroom
Post Monster

Postby wroom » 23 Jul 2013, 17:30

Vet inte om det har med ditt problem att göra, men HKS GD (max/pro) levereras med en annan tryckstång till slavcylindern. Annan längd, och dessutom en "svivlande" funktion. Precis som man får problem med pedalen när man monterar en GD-koppling och struntar i pinnen, så kan man nog räkna med problem om man byter till en annan koppling, och HKS-pinnen sitter kvar.

(Och nej - HKS-pinnen är inte exakt lika lång som originalpinnen).
Mvh, Johan Jansson

wroom
Post Monster

Postby wroom » 23 Jul 2013, 17:37

http://www.wroom.org/evoclub/showthread.php?p=15620#post15620

Jag citerar mig själv:
...Överst på bilden ovan har vi originalpinnen som sitter i slavcylindern för kopplingen.
Den är gjord i ett stycke i nån billig metall, samt har längden 90.55 mm.

Alldeles under den, så har vi pinnen som medföljer HKS GD-PRO.
Den pinnen är gjord i syrafast stål, är ledad på mitten, samt avfjädrad i längsled.
Den är 93.80 mm lång i avlastat tillstånd.

Image
Bilden ovan visar till vänster originalpinnen, och till höger HKS-pinnen.
På HKS-pinnen så kan man se att det sitter en låsring. Bakom låsringen sitter det en fjäder.
Min gissning är att denna fjäder ger ett bättre dragläge, och att det därför är en viktig funktion.
I alla fall för en HKS GD-PRO.
Mvh, Johan Jansson

Return to “Teknik - EVO4, 5, 6 och TME”