Ny motor, Oljeproblem! Hjälp!

mathiasevoIV
User

Re: Ny motor, Oljeproblem! Hjälp!

Postby mathiasevoIV » 09 Jul 2014, 17:59

har nu konstaterat att det kommer olja/tryck ända fram till givaren för oljetryck, men kommer inte upp till toppen :(

Har någon ett block där hemma eller vet någon vad det finns mellan oljetrycksgivaren och kanalen till toppen? felet måste ju ligga där.
Tycker det mer och mer lutar mot att det skulle vara stockad kanal :/
Hur skulle jag borda gå vidare?

Mvh.

EvoTre

Postby EvoTre » 09 Jul 2014, 21:05

Jag hade börjat plocka toppen och kollat över kanalerna
>Evo 3 790hk/830nm<
Tack till:
WiTune
Flanders Motorsport
LG-Speed
BDS Skara Motor
Mitsubishi Härene bil
Mrtuning.se
Robban Stroker
David Rudhem

mathiasevoIV
User

Postby mathiasevoIV » 09 Jul 2014, 21:51

felet ligger inte i toppen, det flödar olja som det ska i toppen, felet är i blocket :/
Kan man blåsa med tryckluft eller någonting från toppen ner i oljekanalen, eller tar nånting skada?

Ne_Mesis

Postby Ne_Mesis » 09 Jul 2014, 22:41

Riv motorn den är nog skrot nu. Lagren borde vara kassa och turbon. Efter som du inte hadde någon olja i pumpen kommer den aldrig och pumpa någon olja. Antingen så blåser du upp olja genom pickuppen eller så låter du olja rinna baklänges genom oljepumpen innan du pumpar.

Skickat från min C6603 via Tapatalk
// Mvh Mikael

- me myself and i. -= Juulia, Kazma, Guran_man, Bull3n =-

Ne_Mesis

Postby Ne_Mesis » 09 Jul 2014, 22:44

På egen risk akta packboxar. Tryckluft in i vevhuset och släpp banjo till oljemålning turbo. Efter ett litet tag kommer oljan att pressas ur. Sen kan du testa och bygga tryck.

Skickat från min C6603 via Tapatalk
// Mvh Mikael

- me myself and i. -= Juulia, Kazma, Guran_man, Bull3n =-

mathiasevoIV
User

Postby mathiasevoIV » 09 Jul 2014, 23:48

allltså nu förstod jag inte riktigt?
Oljepumpen pumpar ju nog! får ju tryck!
Men inte till toppen, tänkte om jag skulle trycka med tryckluft (eller med olja på något vis) från "inkommande" oljekanal i toppen neråt mot huvudkanalen.
Är det månne värt ett försök? eller är min splitternya motor bara att plocka isär igen :( ?

Var är det största sannolikhet att det stockar mellan oljetryckgivaren och kanalen upp till toppen?

Ne_Mesis

Postby Ne_Mesis » 11 Jul 2014, 01:48

ahh låter konstigt .. hmmmm ska sova på det

Ne_Mesis

Postby Ne_Mesis » 11 Jul 2014, 10:14

riva hela motorn känns juh säkrare. men t bort frontcase och kolla så det kommer olja till alla kanaler . sen är det och och lyfta oljefördelaren I toppen och kolla kanalerna där så dom är fria.

det enda jag skulle kunna tänka mig är att pakningen eller lim ligger för upp till toppen... det änns juh inte som man missar och spola ur kanalerna så mycket. känns som att man slarvat med top packningen eller liknande känns juh mest troligt lyft ventilkopan och öppna olje fördelaren och kör ner en mätsticka eller något liknande.

mathiasevoIV
User

Postby mathiasevoIV » 11 Jul 2014, 10:36

har haft upp oljefördelaren i toppen o tryckt olja igenom alla kanaler i toppen, inga problem där, kände med en liten koppartråd också att topplockspackningen sitter rätt för man känner att det far in ett "hack" vid oljekanalen vid pinnbulten vid topplockspackningen. Och olja kommer ju till givaren som sitter i huvudkanalen väll? Så felet ligger ju i kanalen mellan givaren och topplockspakningen.

Lite surt när man just har fått ihop nya motorn till sommaren :(

sugroret
Serious User

Postby sugroret » 20 Jul 2014, 14:19

Har du fått någon ordning på det?

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Sonny
Fresh User

Postby Sonny » 20 Jul 2014, 18:51

Reagerade på att du körde med mineral olja. Håll dig till syntet på evo motorer, mineral lämnar rester som leder till igentäppta olje kanaler

mathiasevoIV
User

Postby mathiasevoIV » 20 Jul 2014, 20:37

är på semester nu, 400km från bilen så har inte blivit något gjort nu :/ kör vanligtvis på castrol 10w60 men har hört att det skulle vara bättre att kör in motorn på mineralolja

mathiasevoIV
User

Postby mathiasevoIV » 10 Aug 2014, 17:25

Tjenare, tänkte höra här vad ni tror, kan jag återanvända topplockspackningen efter jag har plockar av toppen?
Motorn är ju inte körd, evo 8ans stålpackning, arp bultar, vad tror ni?

Fredde_M
User

Postby Fredde_M » 11 Aug 2014, 21:32

Har en 8ans stålpackning annars, ny!
Jag hade nog aldrig chansat med samma.

mathiasevoIV
User

Postby mathiasevoIV » 17 Aug 2014, 17:08

Tjenare alla! Har nu plockat av toppen för att hitta problemet, dumma mej också så hade jag ändå satt packningen fel väg :rolleyes: , positivt är ju att det inte är något stock i någon kanal.
Men är lite bekymrad över att jag hitta små "metallklumpar" i cylindrarna, vart kan de ha kommi ifrån? möjligtvis turbon som skurit? (inte fått olja)
skall kolla med inspektionskamera om turbo är färdig :/, ingen större skada på kolvar eller topp, lite skrapor något jag behöver oroa mej över??

Mvh. mathias

Lite biler:
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

mathiasevoIV
User

Postby mathiasevoIV » 29 Aug 2014, 21:38

Ingen som har någon fundering vad det kan vara?

Har plockat isär turbon, inte hittat något täcken på att den skulle ha havera.
Så det ända jag kommer fram till är att det skulle vara intercoolern?
När bilen dog, så bogserade jag hem den och då fick intercooler en smäll (undre motorstaget rostat sönder) såå är det månne därifrån de små aluminiumbitarna kommit ifrån? :wtf:

Har någon nån tanke?
tacksam för svar

Mvh

Quick
User

Postby Quick » 10 Oct 2014, 20:40

Hur går det här? Fått fart på maskineriet igen? Angående dom små aluminumbitarna. Är du säker på att det inte är någon "kompis" som varit i farten? Vore ju lite konstigt om det kom ifrån ic:n. Om toppen planades i samband med renovering kan det ju komma där ifrån. Men lite stora bitar för det. Kan ju även vara en en förlång skruv till ända målet som dragits i botten och lite till i antingen insuget eller toppen vilket orsakat att lite material har lossnat/trycks ut på insidan.

mathiasevoIV
User

Postby mathiasevoIV » 11 Oct 2014, 13:47

Quick wrote:Hur går det här? Fått fart på maskineriet igen? Angående dom små aluminumbitarna. Är du säker på att det inte är någon "kompis" som varit i farten? Vore ju lite konstigt om det kom ifrån ic:n. Om toppen planades i samband med renovering kan det ju komma där ifrån. Men lite stora bitar för det. Kan ju även vara en en förlång skruv till ända målet som dragits i botten och lite till i antingen insuget eller toppen vilket orsakat att lite material har lossnat/trycks ut på insidan.

Jaa bilen är nog igång men har som sakt lite problem med att den går för snålt :/
toppen är planad samt blocket, alla bultar är dragna åt med rätt moment, men beställde en ny ic för säkerhets skull ändå :p gamla var ändå helt skit!

Return to “Teknik - EVO4, 5, 6 och TME”