Bottendel E6

FredrikH
Serious User
Posts: 171
Joined: 10 May 2010, 16:48
Location: Jönköping

Bottendel E6

Postby FredrikH » 18 Sep 2013, 11:14

Hej!

Är det någon som vet ungefär hur mycket orginalkolvarna klarar av? Kan man köra 450-500hk på en orginalmotor med orginalkolvar ihop med andra vevstakar? Någon som kört sönder en kolv på E6 som inte beror på handhavande fel som spikningar osv?

/Fredrik
Fredrik, EVO VI GSR -99

User avatar
wroom
Post Monster
Posts: 6745
Joined: 07 Feb 2003, 13:00
Location: Ljusterö
Contact:

Re: Bottendel E6

Postby wroom » 18 Sep 2013, 11:35

Om du söker i forumet så finns det massor av info om detta.

EVO6 bottendel klarar definitivt inte av 450-500 Hk.

Svensksåld, välskött och osliten EVO6 TME klarar uppemot 400 Hk i nån eller några säsonger om man har tur. Håller man sig nånstans under 380 Hk och bilen är välskött så funkar det i typ 99% av fallen.

"EVO6 Black Diamond" (tysklandsimport) har klart sämre delar monterade, och kan klara 360 Hk om man har tur. Om man har otur så klarar bottendelen inte ens originaleffekt. Skillnaden ligger i selektering. EVO6 TME tillverkades från selekterade delar av bästa kvalitet. Nån sån selektering gjordes inte för övriga EVO6.

Däremot om man har kolvar och stakar från EVO8 i sin bottendel så kan man köra uppemot 450 Hk. 500 Hk om man har lite tur.

Svaga punkten är alltså stakar och kolvar, som bara blev klenare och klenare, fram till EVO6. Sen fick EVO7 lite starkare kolvar och stakar. Men man hade fortfarande samma dåliga legering i kolvarna, som liksom förvandlades till "kexchoklad" om man ökade temperaturen i förbränningsrummen bara så lite.
På EVO8 så löste man problemet genom att göra kolvar och stakar ännu lite biffigare, och valde dessutom en bättre legering för kolvarna. (Där är även andra förbättringar på kolvarna, som mer marginal i ringlandet...).
Dessa kolvar ersätter nu som reservdel bakåt, till de tidigare EVO-modellerna.

Allt detta står som sagt redan i formet. Men kanske är det bra med en uppfriskare?
Mvh, Johan Jansson
Jag kan nås på telefon 0708-280832

FredrikH
Serious User
Posts: 171
Joined: 10 May 2010, 16:48
Location: Jönköping

Re: Bottendel E6

Postby FredrikH » 18 Sep 2013, 20:26

Hej!

Tack för svar. Jag har läst de flesta gamla trådarna och folk tar bara upp vevstakarna som probleområden och inte kolvarna. När man trimmar exempelvis Volvo så är det ju vanligt att behålla orginalkolvar ihop med några fina stakar, gärna Verdi. Blir ju rätt mycket dyrare om man ska byta kolvar, borra och hona blocket osv.

Ska man trimma sin Evo så är det bara att riva allt och stoppa i riktiga bitar direkt då med andra ord eller stoppa i en rödblockare istället ;)

/Fredrik
Fredrik, EVO VI GSR -99

User avatar
mr.Alex
Post Monster
Posts: 3928
Joined: 23 Dec 2003, 13:00
Location: 08

Sv: Bottendel E6

Postby mr.Alex » 18 Sep 2013, 21:55

Ett set kolvar kostar väl typ 3000:- känns sjukt dumsnålt att bara byta stakar.

User avatar
rasssta
Posts: 498
Joined: 23 Nov 2009, 22:30
Location: Stockholm
Contact:

Sv: Bottendel E6

Postby rasssta » 18 Sep 2013, 23:47

Går, mig veterligen, inte att enbart byta stakarna då eftermarknadsstakar har annan infästning i kolven än original. Britterna har hittat nån variant där de plockar ur och modifierar original-kolvarna för eftermarknadsstakskonstruktionen men ingen i Sverige gör det (ännu) vad jag vet.

Varför vill man bara byta stakar kanske några undrar? Jo, för det är ett smidigt sätt att få starkare bottendel utan att behöva plocka ur maskin då det kan göras med maskinen på plats.
Mitsubishi Lancer Evolution VIII FQ300 '03
http://www.garaget.org/rasssta

User avatar
Tord_Yvel
Expert User
Posts: 2164
Joined: 19 Aug 2003, 23:10

Sv: Bottendel E6

Postby Tord_Yvel » 01 Oct 2013, 17:28

rasssta wrote:Varför vill man bara byta stakar kanske några undrar? Jo, för det är ett smidigt sätt att få starkare bottendel utan att behöva plocka ur maskin då det kan göras med maskinen på plats.


Jag skulle nog föredra att lufta ur maskinen trotts allt då man ändå måste lyfta av toppen osv.
Evoclub General
Ordförande EVOCLUB//////SWEDEN

OBS! missa inte Evoclubswedens trackday 2014-06-29! info finns på:
http://evoclubsweden.se/trackday!

FredrikH
Serious User
Posts: 171
Joined: 10 May 2010, 16:48
Location: Jönköping

Re: Bottendel E6

Postby FredrikH » 01 Oct 2013, 20:55

Jo, visst är det alltid att föredra att göra en seriös renovering. Min tanke var precis som Rasssta skrev att kunna byta vevstakar och sedan skruva ihop allt igen och ha en maskin som klarar mycket effekt.

Det får bli en riktig renovering till våren med mumsiga bitar. I vinter ska den få gå på saltstänkta vägar.
Fredrik, EVO VI GSR -99


Return to “Teknik - EVO4, 5, 6 och TME”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest