Byta hjullager E4!

Isri
User

Byta hjullager E4!

Postby Isri » 23 Jul 2013, 07:14

Tjena, skulle byta hjullagret vänster bak igår på min E4a. Men stötte på problem, jag kommer inte åt de två vänstra skruvarna som håller i själva hubben.

Min fråga är då:

I vilken ordning ska man demontera allt?
Och ska man tänka på något?

EDIT:
1. Släppa på hjulbultarna.
2. Ta bort däcket.
3. Skruva loss oket.
4. Ta bort lås-pinnen / muttern till drivaxeln samt ta bort skivan.
5. Lossa på hjullager hubben???

Är det denna väg man ska ta?

Mvh
Isak

Isri
User

Re: Byta hjullager E4!

Postby Isri » 24 Jul 2013, 11:02

Är det verkligen ingen som vet?!
Vill sätta igång så man kan åka ut och köra :( .

wroom
Post Monster

Postby wroom » 24 Jul 2013, 15:50

Jag gissar att du ska byta hela hubben komplett med lager?[INDENT] Annars är de första frågorna:
Har du verkstadshandboken?
Har du rätt samling verktyg, inklusive mätklocka, hydraulpress och diverse specialverktyg?

Har du erfarenhet av att sätta preload på hubben? Lite samma som när man monterar pinjong i en diff, fast man mäter bara startmomentet, (1.0 Nm).
[/INDENT]I annat fall så bör du låta någon annan byta lagret. Ta loss hubben och ta dig till en verkstad har rätt grejer och kompetens för att byta lagret, eller gör som de flesta andra och köp en ny hub komplett med lager.

Hubben sitter skruvad på baksidan av den där grejen som på engelska heter "knuckle". Är väl fem skruvar/muttrar där bakom har jag för mig? Har du fått loss drivaxeln och de där skruvarna på baksidan så ska det bara vara att ta bort hubben.

Använd momentnyckel när du monterar dessa grejer.

Och när du drar momentet på drivaxelmuttern ska du enligt manualen ha "hjulet"/lagret upphissat och olastat. Annars blir det inte rätt förspänning på lagret. Och det brukar väl oftast märkas på att drivaxeln går av när man gör en hård start.
Men jag tror de flesta gör så gott de kan utan specialverktyget för att hålla drivaxeln när man momentdrar muttern. Dra åt en del först, och sen resten med antingen fuskhjälp från handbroms eller däcket på marken. Bondmek, men det brukar funka.
Mvh, Johan Jansson
Jag kan nås på telefon 0708-280832

Isri
User

Postby Isri » 25 Jul 2013, 07:50

wroom wrote:Jag gissar att du ska byta hela hubben komplett med lager?

......

Hubben sitter skruvad på baksidan av den där grejen som på engelska heter "knuckle". Är väl fem skruvar/muttrar där bakom har jag för mig? Har du fått loss drivaxeln och de där skruvarna på baksidan så ska det bara vara att ta bort hubben.

Använd momentnyckel när du monterar dessa grejer.

Och när du drar momentet på drivaxelmuttern ska du enligt manualen ha "hjulet"/lagret upphissat och olastat. Annars blir det inte rätt förspänning på lagret. Och det brukar väl oftast märkas på att drivaxeln går av när man gör en hård start.
Men jag tror de flesta gör så gott de kan utan specialverktyget för att hålla drivaxeln när man momentdrar muttern. Dra åt en del först, och sen resten med antingen fuskhjälp från handbroms eller däcket på marken. Bondmek, men det brukar funka.

Tack för det här svaret!
Jag har köpt en komplett hubb, så jag behöver bara byta ut den rakt av.
Det som är kruxet för mig är att jag inte kommer åt 2 av 4 skruvar som håller fast hubben, det är massa saker ivägen. Misstänker att jag måste dra ur drivaxeln nu då för att komma åt dom.

Men sedan när jag ska dra åt drivaxel muttern, jag kan väl inte ha ett däck på när jag ska dra åt den? Eller menar du att det är svårt att dra de där 225 Nm utan att drivaxeln rör på sig?

Ledsen om det blir massa dumma frågor, hehe.
MVH
Isak

wroom
Post Monster

Postby wroom » 25 Jul 2013, 14:40

Isri wrote:...Det som är kruxet för mig är att jag inte kommer åt 2 av 4 skruvar som håller fast hubben, det är massa saker ivägen. Misstänker att jag måste dra ur drivaxeln nu då för att komma åt dom.
Ja. Lossa muttern, sen lossa den inne vid diffen och lyfta ur drivaxeln så du kommer åt på baksidan. Eller om du lyckas fuska lite genom att ta loss och vika ner "knuckle" som den sitter fast i. (Tänk att jag har glömt vad den där länkage-prylen heter på svenska).

Isri wrote:...Men sedan när jag ska dra åt drivaxel muttern, jag kan väl inte ha ett däck på när jag ska dra åt den? Eller menar du att det är svårt att dra de där 225 Nm utan att drivaxeln rör på sig?
Du måste ha ett mothåll. Antingen ett specialverktyg, en arm som håller emot på hjulbultarna, eller nåt annat mothåll. Ett sätt är att ha hjulet på, och utan centrumhatten på fälgen.

Kruxet är att om man hissar ner på hjulet innan man drar muttern, så kommer inte drivaxeln i riktigt ordentligt, och man får inte rätt förspänning när man sen drar momentet. Ser bra ut, men 'smack' så går drivaxeln av i en hård start.
Om man drar så mycket det går innan man hissar ner, så splinesen sätter sig ordentligt i läge, och sen tar det sista med hjul på och nerhissat så brukar det gå bra.
Blir lite pill sen med att dra muttern till nästa hack för sprinten bara. :)
Mvh, Johan Jansson
Jag kan nås på telefon 0708-280832

Isri
User

Postby Isri » 26 Jul 2013, 08:03

wroom wrote:Ja. Lossa muttern, sen lossa den inne vid diffen och lyfta ur drivaxeln så du kommer åt på baksidan. Eller om du lyckas fuska lite genom att ta loss och vika ner "knuckle" som den sitter fast i. (Tänk att jag har glömt vad den där länkage-prylen heter på svenska).

Du måste ha ett mothåll. Antingen ett specialverktyg, en arm som håller emot på hjulbultarna, eller nåt annat mothåll. Ett sätt är att ha hjulet på, och utan centrumhatten på fälgen.

Kruxet är att om man hissar ner på hjulet innan man drar muttern, så kommer inte drivaxeln i riktigt ordentligt, och man får inte rätt förspänning när man sen drar momentet. Ser bra ut, men 'smack' så går drivaxeln av i en hård start.
Om man drar så mycket det går innan man hissar ner, så splinesen sätter sig ordentligt i läge, och sen tar det sista med hjul på och nerhissat så brukar det gå bra.
Blir lite pill sen med att dra muttern till nästa hack för sprinten bara. :)

Då är jag med på vad jag ska göra :D tack för bra svar.
Men den här "knuckle", den sitter där och motverkar att man kan röra på något egentligen? Om jag tar en bild på hjulhuset kan du peka ut vart den är då :) ? Känns ju som den lättaste vägen att gå.

MVH
Isak

Return to “Teknik - EVO4, 5, 6 och TME”