Trasig koppling eller varjen, kanske hella växellådan?

Komu
User

Trasig koppling eller varjen, kanske hella växellådan?

Postby Komu » 24 Jun 2013, 00:39

Hejsan, har problem med min E4 som uppkom förra veckan.
Jag är inte så kunnig inom detta så därför försöker jag ta upp all info som kan vara relevant, är det något som saknas så säg gärna till.

Köpte mig min E4, vid köp märkte vi att backen var svår att få i.
Vad som händer är att man lägger i backen, men när man släpper upp kopplingspedalen till dragläget så låter det konstigt och den rullar inte (Svårt att förklara ljudet, men det låter som en elmotor på steroider som snurrar.)
Vad som kan vara viktigt att nämna är att när man lägger i backen så blir det som två st stop.*

*Normalt när man lägger i en växel, så tar det ju stop när växeln är i, det går inte att trycka/dra växelspaken mer. Men när jag lägger i backen, så blir det som ett stop halväggs, den går dock att dra mer så den är helt i.

Detta händer dock bara ibland.

Vad som hände när det gick sönder var: Jag hade tvåan i, gjorde en sväng ut på landsväg och tryckte plattan i mattan, var uppe i strax under 7k varv och skulle växla till trean, men när jag tryckte ner kopplingen så lät det som nåt metalaktigt gick av, och allt motstånd i pedalen försvann och den "ramlade ner", och där stannade den tills jag själv lyfte upp kopplingen.

La i neutral och rullade med bilen till ett lämpligt ställe att stanna.
Kopplingspedalen var nu uppe, och jag tryckte lite enkelt på den och kände att den vibrerade som bara den. Stängde av bilen och testade att trycka ner kopplingen, då funkade det perfekt, den gick ner utan vibration och upp igen av sig själv, (Minns inte om jag försökte lägga i växel) startade bilen och testade igen, tryckte ner kopplingen lite lätt, den vibrerade, tryckte ner den iaf och försökte lägga i växel (Testade 1, 3 och R) med det tog stop, gick inte att flytta växelspaken upp eller ner, bara i sidled.

Bad farsan om hjälp, vad vi gjorde var att jag puttade på bilen och han försökte lägga i växel, eftersom att det inte var jag som satt i så vet jag inte exakt hur han gjorde, men antar att han bara tryckte ner kopplingen och försökte få i ettan.
Vilket fall som helst så fick han i ettan och körde hem bilen (På ettan hela vägen) och nu står den här.

Läst lite på diverse forum och symptomen "Kopplingen fastnar nere" värkar bero på kopplingsvajern. Men min fastnar inte ifall bilen är avstängd. (Borde ju tyda på att det är kopplingen?)
Varför den vibrerar, och varför det tar stop ifall man försöker lägga i växel vet jag inte.

Det första tanken man fick var "crankwalk" men det är väll pga alla spökhistorier man hört.
Om någon kan övertyga mig om att det inte är crankwalk så blir jag gladd.

Som sagt, skrev ner allt som jag kände att kanske var relevant, men saknad något så säg till bara.

FredrikH
Serious User

Re: Trasig koppling eller varjen, kanske hella växellådan?

Postby FredrikH » 24 Jun 2013, 09:16

Det låter som det är hydraliken som strular. Har samma fel på min just nu. Bara att byta huvud eller slavcylindern och köra. Kostar nästan inget att byta.

/Fredrik
Fredrik, EVO VI GSR -99

wroom
Post Monster

Postby wroom » 24 Jun 2013, 13:35

Ja, det där att backen är svår att få i brukar vara en tidig indikation på kopplingbyte.

Är troligtvis som fredrik säger. Hur som helst något med kopplingen.

Då detta är en EVO4 så bör du kolla axialspelet på veven, då många har fått så kallad "crankwalk" på EVO4.
En begynnande crankwalk påverkar kopplingen/dragläget.

Jag säger inte att just du har det, men då crankwalk kan bli ruskigt dyrt, (ger totalt motorras efter ett tag), om man struntar i det och kör vidare, så är det bäst att kolla upp det för att vara på den säkra sidan.
Mvh, Johan Jansson
Jag kan nås på telefon 0708-280832

Komu
User

Sv: Trasig koppling eller varjen, kanske hella växellådan?

Postby Komu » 24 Jun 2013, 19:06

Tackar så mycket. Skall försöka gå igenom allt i helgen, men nu vet man iaf vad man skall kolla.

Komu
User

Postby Komu » 13 Aug 2013, 19:47

Hej igen, återupplivar min tråd då jag behöver lite extra hjälp med allt det här.

Hursomhelst, så har jag rivit halva bilen, tagit ner växellådan, i med ny original koppling och skruvat ihop allting igen.

Nu har jag dock lite problem här, skulle lufta kopplingen och sedan test köra, saken är den att kopplingen fastnar nere, och åker inte upp igen förns man självmant lyft upp den ca 2/3.

Första tanken är ju att det bara är luft kvar i systemet, men nu har jag suttit och pumpat som en galning, utan märkbar skillnad.
Vet inte om jag gör fel, eller om något annat är galet.

Jag har helt enkelt bara satt på en gummi slang på kopplingscylindern (Tror det är rätt, inte kunnig inom detta)(lossade även på själva nipeln) som sedan går till en burk.
Pumpat som en galning som sagt, men bara någon cl (om ens det) har kommit ut.

Länk med bild på hur jag satt dit den.
http://img23.imageshack.us/img23/9804/m45l.jpg
http://img545.imageshack.us/img545/1654/0kcl.jpg

wroom
Post Monster

Postby wroom » 13 Aug 2013, 20:04

kopplingen är svårluftad.

Fyll burken.
Lyft upp pedalen om den är nere.
Öppna nippeln på slavcylindern.
Låt stå ett tag så det "rinner till". Se till att det inte blir torrt i burken.
Sen efter ett tag så är det normal luftning som gäller. Och man kommer att få hjälpa pedalen upp i början.

Luftning: tryck ner pedalen. Öppna, och stäng. Upp med pedalen. Upprepa...

Man brukar få lufta en gång till efter ett tag innan det blir bra.

Finns andra sätt. En del trycker upp vätskan från slavcylindern upp till burken. Smart sätt. Kan räcka med en tryckflaska med en bit slang på.

EDIT: Om man som jag har flödesreducerventilen monterad i slavcylindern, (som är till för att ge optimalt uppsläpp på pedalen tillsammans med dubbelskivig koppling), så är det ännu djävligare att lufta, då det inte rinner till så värst fort.
Denna reducerventil är underbart bra tillsammans med dubbelskivig koppling. (Satt ursprungligen originalmonterad på TME tillsammans med RalliArt dubbelskivig koppling). Men med enkelskivig koppling så har man ingen nytta av den, utan det ökar bara slitaget på lamellen. Ta i så fall bort den. (En fjäder och en plastbricka innanför anslutningsnippeln på slavcylindern).
Går säkert att få lite pengar för den ventilen av nån som har en aggresiv dubbelskivig sinter som vill ha lite snällare nerväxlingar.
Mvh, Johan Jansson
Jag kan nås på telefon 0708-280832

Komu
User

Postby Komu » 13 Aug 2013, 20:29

Tack för svar, jag har haft ventilen öppen hela tiden, så förmodligen har jag pumpat ut luft, men sedan när jag lyft upp pedalen så har den sugit in luft igen.

Aja, testar att låsa den varje gång, en en gång tack för svar :)

Return to “Teknik - EVO4, 5, 6 och TME”