Kostnad för att byta koppling?

celer0n

Re: Sv: Re: Sv: Re: Kostnad för att byta koppling?

Postby celer0n » 27 Mar 2009, 00:43

Hedman wrote:Okej, då får man byta då :p
Kör ju med org svänghjul, samt en lite starkare helix organisk lamell.
Men man kan ju inte ta i för mycket med kopplingen på E4 ändå.
Man har ju lite CW nojja :rolleyes:

Skaffa dubbelskivig.
///Peter Eliasson (072-2208010)

Nu: Mercedes 190 2,5TD (fd 2,6) -92
Ex: Blå Subaru Impreza WRX STi -04
Ex: Blå Subaru Impreza GT -99 JRM-preppad 350hk
Ex: Silver EVO6 TME 320hk -00 Sv. Såld

Komu
User

Sv: Kostnad för att byta koppling?

Postby Komu » 18 Jun 2013, 00:05

Hejsan, ursäkta att jag återupplivar en gammal tråd, men känns onödigt att starta en helt ny om samma sak.

Vilket fall som helst, så måste jag bytta koppling på min Evo4, och jag funderar på att köpa en Exedy original koppling, då detta var ett billigt alternativ.

Det jag undrar över är, är det värt pengarna eller skall man köpa något ordentligt direkt? Problemet jag har är väll att jag är fattig, så köpa en koppling för 10k+ känns inte riktigt så kul.
Men kommer kopplingen hålla om man kör "hårt men lugnt" alltså dra på med bilen, plattan i mattan vid varje raksträcka jag kommer på, men då är jag ju redan rullande i 50-70km/h.
Har inte tänkt att dumpstarta eller liknande.

En Exedy origial koppling kostar 3600kr + arbete.
Fanns även en Exedy Steg 1 koppling, Organisk lamel och förstärkt tryckplatta för 4800kr.
Borde man lägga lite extra pengar på en sådan, då en skall tåla lite mer?
Eller är det som JoCCe säger att jag behöver uppgradera svänghjulet också? en kostnad på ytterligare 5k, och kan jag köra med original svänghjulet om jag köper en original koppling?

DW74

Re: Kostnad för att byta koppling?

Postby DW74 » 18 Jun 2013, 10:16

Jag har Exedy Fast Road Organic med HD tryckplatta och original svänghjul (nytt vid byte). Skulle jag välja idag skulle jag antingen spara in pengar och köpa Exedy OEM koppling eller gå på en bra dubbelskivig koppling. Framförallt är kopplingen jag köpte väldigt, väldigt tungtrampad, och det gör att jag har svårt att krypköra med den.
// David W.
Moderator EVOCLUB//////SWEDEN
Gul Evo VI | NTA #74 | Team Västerby Racing

Flandrs

Postby Flandrs » 18 Jun 2013, 11:17

Har inga bra erfarenheter av exedy på dom bilar jag bytt ut exedy till annat
2013 9.48@253
Rakskuret

[color="red"]>Projekt tråd<[/color]

http://www.flandersmotorsport.se

mr.Alex
Post Monster

Postby mr.Alex » 18 Jun 2013, 14:06

Min koppling gick på ca 25´

Värd varenda krona, håller för 1100nm och är lika lättkörd som original.

Komu
User

Postby Komu » 18 Jun 2013, 15:28

Grejen är väll att jag inte har 25k, så måste välja ett utav de billigare alternativen, och att köpa en original koppling känns mest attraktivt då det var billigt :)

badass_e3
Experienced User

Postby badass_e3 » 21 Jun 2013, 15:31

bakranii
Serious User

Postby bakranii » 22 Jun 2013, 10:09

Komu wrote:Grejen är väll att jag inte har 25k, så måste välja ett utav de billigare alternativen, och att köpa en original koppling känns mest attraktivt då det var billigt :)

Jag körde Exedy steg 2 och jag fick ge 6000 ungefär för koppling plus byte på min gamla E4 och jag hade E8 svänghjul. Det var de dummaste jag gjort, pengarna i sjön! Gick inte att köra bilen i trafik mer!
Ska du trimma din bil och köra banan? eller vill du köra enbart sommaren med den och ha lite kul? Om du bara ska gilda hade jag inte heller lagt 20-30 på en kompling:S
Köp orginal om du inte tänker köra plattan i botten efter varje rödljus!
En ska som är tråkigt med dessa billiga kopplingar som Exedy steg 2 jag hade är att livslängden på lådan förminskas mer 10X så mycket!

Komu
User

Postby Komu » 24 Jun 2013, 00:03

bakranii wrote:Jag körde Exedy steg 2 och jag fick ge 6000 ungefär för koppling plus byte på min gamla E4 och jag hade E8 svänghjul. Det var de dummaste jag gjort, pengarna i sjön! Gick inte att köra bilen i trafik mer!
Ska du trimma din bil och köra banan? eller vill du köra enbart sommaren med den och ha lite kul? Om du bara ska gilda hade jag inte heller lagt 20-30 på en kompling:S
Köp orginal om du inte tänker köra plattan i botten efter varje rödljus!
En ska som är tråkigt med dessa billiga kopplingar som Exedy steg 2 jag hade är att livslängden på lådan förminskas mer 10X så mycket!
Har inte tänkt att varken trimma eller köra på banna.
Bilen kommer användas för att ta mig till och från skola, jobb, träffar, osv.
Med andra ord "som en vanlig bil" däremot kommer jag definitivt trycka plattan i mattan mer en ett par gånger, dock inga dumb/riv starter. (Karatestart o allt vad det kallas)
Bilen lär förmodligen användas året om.

Att lådans livsläng förkortas gäller väll Steg 1 också antar jag, men hur är det om man köper en exedy original koppling? (Den är ju billig, men samtidigt är den ju ändå original, så det borde väll inte göra någon skillnad?)

Grejen är väll den att jag vill ju komma undan billigt, men samtidigt så vill jag inte förstöra resten av bilen bara för att jag snålar med kopplingen, då låter jag hellre den stå tills jag har råd med en bättre koppling.

Men som sagt, om det är original koppling så borde det väll inte spela någon roll ifall den kostar 3k eller 8k?

DW74

Postby DW74 » 26 Jun 2013, 09:35

Vad är detta påstående baserat på egentligen? Kan du förklara lite mer ingående?
// David W.
Moderator EVOCLUB//////SWEDEN
Gul Evo VI | NTA #74 | Team Västerby Racing

kimzz
Serious User

Postby kimzz » 26 Jun 2013, 17:03

Idag så började min koppling slira vid gaspådrag. Och det sitter en Exedy steg 1 eller 2 koppling från JRM på den som är runt 1 år gammal.
Jag kan säga att Exedy kommer inte sitta på den igen.

1. Hållbarheten är noll. Och jag har inte kört nått streetrace eller härjat med bilen. Kört till och från jobbet varje dag typ.

2.Det är svårt som fan att krypa med bilen. Hugger i hela drivlinan osv.

Och nej jag är inte nån oerfaren förare. Har haft ett 40tal bilar och detta är den första som kopplingen har tackat för sig på.

wroom
Post Monster

Postby wroom » 26 Jun 2013, 19:24

Vad sägs om EVO8 original koppling och svänghjul?

Lättkört, och håller för steg1-effekt om man håller sig till gata och bankörning.
Mvh, Johan Jansson
Jag kan nås på telefon 0708-280832

bakranii
Serious User

Sv: Re: Kostnad för att byta koppling?

Postby bakranii » 01 Jul 2013, 21:59

Donker wrote:Vad är detta påstående baserat på egentligen? Kan du förklara lite mer ingående?

Starta i uppförsbacke köer osv sliter rejält på lådan för en sinter är inte lätt körd koppling att få rull på bilen med! För så som den tar emot varje gång! Nu överdrev jag lite och skrev 10X för jag inte alls nöjd med min förutom när jag körde på hårt!
Jag hade en 4 pucklad sinter med hårdare fjäder så kan bero på de!
Jämför orginal koppling med en sinter vilken tar hårdas på lådan?

Softishman
Serious User

Postby Softishman » 01 Jul 2013, 23:41

Det är inte Exedy det är fel på!!! Hände exakt samma på min, steg 1 kopplingarna är inte gjorda för att sliras iväg på som man gör vid stadskörning!!! Då dödar man dom snabbt....
JRM monterade en ny original koppling (exedy tillverkar dom oxå) med nytt svänghjul och nu fungerar allt kanon igen!
Jag kör steg 1+ på min Evo8 och bara på gata...
Jocce var den som övertalade mig att köra på original, jag litar på hans kunnande!

Porraz
User

Sv: Re: Kostnad för att byta koppling?

Postby Porraz » 05 Sep 2013, 08:22

kimzz wrote:Idag så började min koppling slira vid gaspådrag. Och det sitter en Exedy steg 1 eller 2 koppling från JRM på den som är runt 1 år gammal.
Jag kan säga att Exedy kommer inte sitta på den igen.

1. Hållbarheten är noll. Och jag har inte kört nått streetrace eller härjat med bilen. Kört till och från jobbet varje dag typ.

2.Det är svårt som fan att krypa med bilen. Hugger i hela drivlinan osv.

Och nej jag är inte nån oerfaren förare. Har haft ett 40tal bilar och detta är den första som kopplingen har tackat för sig på.

Det är ju det som är problemet, den kopplingen är inte direkt gjord för dra till och från jobbet som en vanlig bil. Man ska ju använda den på rätt sätt också dvs. inga mjukstarter. Här gäller det att smacka i kopplingen på en gång och inte slira, för annars pajar den direkt, oavsett märke. Vill du ha en fet koppling men ändå kunna "köra vanligt" så är en fjädrad dubbelskivig det rätta alternativet. Exedy tillverkar bland dom bästa kopplingarna i världen!

gaz0ne
User

Postby gaz0ne » 05 Sep 2013, 09:39

Jag kör Exedy Grupp N koppling. God för ca 700nm. Duger gott o väl då jag bara har en effekt på 380 hk och 500nm. Kostade mig 5500:- i inköp. Håller med föregående talare om att Exedy är utan tvekan de bästa du kan köra med. Men då ska man heller inte köra som farmor vid rödljusen. En mjukstart med Exedy koppling är att lägga sig runt 3-3500 rpm och sen dumpa kopplingen rätt snabbt. När jag köpte min E8 för något år sedan så satt de nåt äckligt Kina skit i, ALDRIG MER!! Gick inte att växla över 6000 rpm. Då gick de inte att få i växeln...
http://www.garaget.org/Mianus
[color=White]gustav@endless-brake.info
[color=Black]www.endless-brake.info

[/color][/color]

SutinenM
User

Postby SutinenM » 22 Sep 2013, 22:14

Lägger in en fråga här jag med istället för att starta ny tråd, då jag ev kommer behöva göra ett oplanerat byte... Undrar om det är någon som har nån erfarenhet utav följande och om den skulle funka för min del http://camskill.co.uk/m8b0s2305p10572/EXEDY_RACING_CLUTCH_PARTS_-_Hyper_Single_Plate_Clutch_Kit_%28Inc_Flywheel%29_-_Mitsubishi_Lancer_EVO4_%5BCN9A%5D

Kör en E4 som ska ligga runt 350hk 560nm på 1.2

SutinenM
User

Postby SutinenM » 22 Sep 2013, 22:29

SutinenM wrote:Lägger in en fråga här jag med istället för att starta ny tråd, då jag ev kommer behöva göra ett oplanerat byte... Undrar om det är någon som har nån erfarenhet utav följande och om den skulle funka för min del http://camskill.co.uk/m8b0s2305p10572/EXEDY_RACING_CLUTCH_PARTS_-_Hyper_Single_Plate_Clutch_Kit_%28Inc_Flywheel%29_-_Mitsubishi_Lancer_EVO4_%5BCN9A%5D

Kör en E4 som ska ligga runt 350hk 560nm på 1.2

Funderar annars utöver denna även på "Spec" kopplingskitt steg 3, men osäker på om den passar då jag redan har både Exedy koppling o Exedy lättat svänghjul..

XTD steg 3 kördes problemfritt i min 3kgt vr4, men verkar inte stå pall för vridet i evo'n

Return to “Teknik - EVO4, 5, 6 och TME”