Sammanfattning av AYC oljor, missljud och FAQ

boki-evoix
Serious User

Re: Sammanfattning av AYC oljor, missljud och FAQ

Postby boki-evoix » 31 Aug 2011, 14:07

jag gör med min evo o det är inga problem. centerdiffs lamellpaket (ACD) aktiveras med hydrauliken från AYC pumpen . när handbroms dras så skickas signal till AYC styrenheten att ta bort trycket från lameller så man kan låsa bakhjulen medan fram snurrar. Det klart att det finns en viss förspänning i lamell paketet (mekanisk) men som sagt all onormal användning kräver extra underhåll-oljebyten, jag gör det 2ggr per år...

JesperDah
Serious User

Sv: Sammanfattning av AYC oljor, missljud och FAQ

Postby JesperDah » 05 Sep 2011, 18:29

Är det meningen att man ska höra pumpen om man tex står och lyssnar vid bakhjulet på bilen (när bilen står still på tomgång)? Det här mekaniska surrandet, låter som en bensin pump typ.

Såhär låter det (fast nu är det en bensinpump):
http://www.youtube.com/watch?v=wSdfFt-gbFM

JesperDah
Serious User

Postby JesperDah » 05 Sep 2011, 22:14

"Viner" AYC pumpen något på tomgång (hörbart)?

celer0n

Re: Sv: Sammanfattning av AYC oljor, missljud och FAQ

Postby celer0n » 12 Sep 2011, 11:28

JesperDah wrote:"Viner" AYC pumpen något på tomgång (hörbart)?

Jag har aldrig hört pumpen leva om på tomgången. Antagligen om den lever om lite så överröstade min Walbro AYC-pumpen.
///Peter Eliasson (072-2208010)

Nu: Mercedes 190 2,5TD (fd 2,6) -92
Ex: Blå Subaru Impreza WRX STi -04
Ex: Blå Subaru Impreza GT -99 JRM-preppad 350hk
Ex: Silver EVO6 TME 320hk -00 Sv. Såld

pooya
User

Postby pooya » 19 Oct 2011, 17:33

köpt evo för 2 dagar sen , från nissan till mitsu :P har ftf 200 s13 kvar .
tycker att de är så bra med information !! gjorde att enligt de ni skrev :D känner att bilen är friskare nu . tack ska ni alla ha som lägger ut information .

MVH
PA

wroom
Post Monster

Postby wroom » 28 Mar 2012, 01:16

Kan tillägga en grej, som faktiskt står i förarhandboken. Om man startat sin EVO med startkablar, så varnas man, (i förarhandboken), för att AYC-systemet kan vara otillförlitligt till en början eftersom AYC-pumpen tydligen drar ganska mycket ström, och att AYC-lampan kan tändas.

Eftersom jag en gång drabbades av trasig generator, och fick linka hem med bilen med en god vän i bilen bakom med startkablar för att ladda på batteriet lite då och då, så vet jag att det första som händer om man får låg spänning på batteriet är att AYC-lampan tänds om man inte kör väldigt "Moster Agda 87". :)
När jag insåg det, och följdaktligen tog det lite lugnare i kurvorna hem, så kunde jag köra mycket längre sträckor mellan batteri-laddningarna.

Lampan är sen släckt när man startar bilen och har bra laddning på batteriet.

Alltså: Att AYC-lampan tänds kan bland annat bero på dåligt batteri, dålig laddning, eller på att man åker runt med en osedligt stor baslåda i bilen. ;)

Det som händer är att pumpen inte lyckas upprätthålla korrekt systemtryck i AYC-systemet inom en viss tidsgräns. Då tänds AYC-lampan. Oavsett om det beror på dålig pump, dålig tryckgivare, luft i systemet, seg tjock och kall AYC-olja mitt i kallaste vintern, fel olja, ingen olja, eller låg batterispänning.
Mvh, Johan Jansson
Jag kan nås på telefon 0708-280832

JesperDah
Serious User

Postby JesperDah » 10 Apr 2012, 22:17

Tänkte bara lägga in en jävligt intressant video ang AYC pumpen och varför den fallerar och vad som går sönder (oftast) och hur du ev kan fixa det.

http://www.youtube.com/watch?v=ZrYjQat4KGE&feature=youtu.be

http://www.youtube.com/watch?v=czXwPhJ6XkQ&feature=youtu.be

Snubblade över den när jag satt och läste lite på MLR ang att fler och fler Evo X i UK börjar få pump haveri med.

toppe
Serious User

Postby toppe » 10 Apr 2012, 23:55

JesperDah wrote:Tänkte bara lägga in en jävligt intressant video ang AYC pumpen och varför den fallerar och vad som går sönder (oftast) och hur du ev kan fixa det.

http://www.youtube.com/watch?v=ZrYjQat4KGE&feature=youtu.be

http://www.youtube.com/watch?v=czXwPhJ6XkQ&feature=youtu.be

Snubblade över den när jag satt och läste lite på MLR ang att fler och fler Evo X i UK börjar få pump haveri med.

Satt o kolla igenom dessa två nu. Jävligt intressant. Verkar ju som om man kan göra en felsökning själv om de behövs i framtiden tack vare denna videon.

Return to “Teknik - EVO4, 5, 6 och TME”