Sammanfattning av AYC oljor, missljud och FAQ

User avatar
celer0n
Posts: 2314
Joined: 07 Mar 2006, 01:24
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Sv: Sammanfattning av AYC oljor, missljud och FAQ

Postby celer0n » 22 Sep 2010, 18:09

Krist wrote:Min AYC-lampa på evo 6 Lyste, och ibland tjöt det från bakvagnen vid kurvtagningar.
Häromdan hoppa pluspolen av batteriet och bilen va helt död, tror hela natten. Kommer på morgonen och ingen respons från bilen, öpnnar huven ser pluspolen.

Startar bilen och lampan kommer igång och sedan slocknar. Ja kör bilen dagligen och senaste veckan har de funkat kanon, innan det lyste lampan hela tiden, och tjöt rätt kraftigt. Men allt "fel" har upphört efter att plus hoppa av batteriet.

Är det bara jag som tycker det är skumt? Eller finns de någon förklaring?

Den ska hursomhelst in på JRM för ny olja i ayc och motor etc.


Om det är så så kan det vara något mekaniskt haveri som inte systemet reagerar på med din körning efter att du "nollat" styrboxen.
///Peter Eliasson (072-2208010)

Nu: Mercedes 190 2,5TD (fd 2,6) -92
Ex: Blå Subaru Impreza WRX STi -04
Ex: Blå Subaru Impreza GT -99 JRM-preppad 350hk
Ex: Silver EVO6 TME 320hk -00 Sv. Såld

User avatar
Arkaj
User
Posts: 89
Joined: 30 Mar 2010, 12:13
Location: Lund

Re: Sammanfattning av AYC oljor, missljud och FAQ

Postby Arkaj » 15 Nov 2010, 13:15

Min lampa börja lysa efter ett par mil.
Fick inhandlat en ny pump som skulle fungera. Montera den men fick inte riktigt rätt på det så jag tänkte kanske att jag inte lyckats lufta.

Körde in på mitsu och skulle få luftat den men dom kunde inte ens tvångsköra pumpen. Fick en tid där dom skulle felsöka och dom kom fram till att det "verka" som att ayc boxen var kass.
Ville inte beställa en ny så fick tag i en begagnad. Får hem den och skulle byta så passar inte den lilla av kontakterna. Den stora passa och boxen är identisk bortsett från olika storlekar på den lilla kontakten.

Är detta modell relaterat att det inte är samma kontakter. Någon som vet?
Evolution V GSR

User avatar
celer0n
Posts: 2314
Joined: 07 Mar 2006, 01:24
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Sammanfattning av AYC oljor, missljud och FAQ

Postby celer0n » 22 Nov 2010, 14:59

Arkaj wrote:Min lampa börja lysa efter ett par mil.
Fick inhandlat en ny pump som skulle fungera. Montera den men fick inte riktigt rätt på det så jag tänkte kanske att jag inte lyckats lufta.

Körde in på mitsu och skulle få luftat den men dom kunde inte ens tvångsköra pumpen. Fick en tid där dom skulle felsöka och dom kom fram till att det "verka" som att ayc boxen var kass.
Ville inte beställa en ny så fick tag i en begagnad. Får hem den och skulle byta så passar inte den lilla av kontakterna. Den stora passa och boxen är identisk bortsett från olika storlekar på den lilla kontakten.

Är detta modell relaterat att det inte är samma kontakter. Någon som vet?


Kollat så numren stämmer överens?
///Peter Eliasson (072-2208010)



Nu: Mercedes 190 2,5TD (fd 2,6) -92

Ex: Blå Subaru Impreza WRX STi -04

Ex: Blå Subaru Impreza GT -99 JRM-preppad 350hk

Ex: Silver EVO6 TME 320hk -00 Sv. Såld

User avatar
Arkaj
User
Posts: 89
Joined: 30 Mar 2010, 12:13
Location: Lund

Re: Sammanfattning av AYC oljor, missljud och FAQ

Postby Arkaj » 24 Nov 2010, 10:23

celer0n wrote:Kollat så numren stämmer överens?


ja jo numret stämde ju tråkigt nog inte ..
men är det inte samma box till alla evo typ 4-6?
Evolution V GSR

User avatar
celer0n
Posts: 2314
Joined: 07 Mar 2006, 01:24
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Sammanfattning av AYC oljor, missljud och FAQ

Postby celer0n » 24 Nov 2010, 15:32

Arkaj wrote:ja jo numret stämde ju tråkigt nog inte ..
men är det inte samma box till alla evo typ 4-6?


Behöver inte vara.
///Peter Eliasson (072-2208010)



Nu: Mercedes 190 2,5TD (fd 2,6) -92

Ex: Blå Subaru Impreza WRX STi -04

Ex: Blå Subaru Impreza GT -99 JRM-preppad 350hk

Ex: Silver EVO6 TME 320hk -00 Sv. Såld

boki-evoix
Serious User
Posts: 126
Joined: 11 Oct 2009, 14:38
Location: SWEDEN

Re: Sammanfattning av AYC oljor, missljud, FAQ o lite fördelningslåda

Postby boki-evoix » 19 Mar 2011, 00:59

celer0n wrote:Då folk frågar en massa om AYC på dessa bilar så hade jag tänkt skriva en liten sammanfattning om systemet.

Kort info om hur AYC systemet fungerar:
AYCn fungerar på så sätt att kraften fördelas mellan bakdäcken. Svänger du höger o gasar på så skickar den på mer moment på ytterhjulet och om du motorbromsar så motorbromsar den hårdare på innerhjulet för att få bilen att överstyra.

AYC systemet hänger även ihop med ABS systemet. AYC systemet har hårdare krav på ABS sensorerna än själva ABS systemet.

Här är en liten lista på sensorer som AYC systemet jobbar med:
  • ABS sensorerna
  • Ratt sensor (känner av rattens läge)
  • Throttle Position Sensor (känner av hur mycket gas man ger)
  • G sensor framåt/bakåt (mäter G krafter)
  • G sensor sidor (mäter G krafter, båda dessa använder sej också ABS systemet av för att hjälpa till vid kraftiga undanmanövrar)
  • Bromslampans brytare (känner då av om du trycker på bromsen)
  • AYC ECU (AYC styrboxen)
  • Hydraulik tryckvakt (håller koll på trycket i AYC systemet)
Sen så har vi i bakpartiet hela AYC paketet med en elektrisk hydraulikpump, diffhus, ackumulator m.m.

Kopplar man ur AYC systemet eller att Lampan lyser så beter sej AYC systemet som en öppen diff. Mer info finns nedan.

-------------------------------------------------------------------------

Är det 2 eller 3 oljor i diffen?
Det är 3 oljor/vätskor i diffen. AYC (behållaren i bagaget), Diff (vänster del) och en till AYC momentomvandlaren som sitter i diffen (höger del).

Det ylar och skriker när jag kör hårt i svängar. Är det normalt?
Nej. Om man får det ylande beteendet när AYCn jobbar så ska man byta/fylla på oljan till momentomvandlaren fort som tusan.

(Denna sak råkade brumbrum här på forumet ut för)
Skrikande, klonkande, brötande ljud bakifrån?
Får man detta fel så ska man kolla oljan i momentomvandlaren. Hela tråden kan läsas här: http://www.wroom.org/evoclub/showthread.php?t=25229

Varför lyser inte min AYC lampa när tändningen slår till?
Troligen så har lampan gått sönder eller plockats bort för att man inte haft råd att byta AYC-pump och ska sälja bilen. Viktigt att kolla detta då man köper en bil. Den ska lysa orange i mitten nere vid lamporna på instrumentklustret.

Citat ifrån linkop "Kan också bero på att AYC'ns ECU är bortplockad av föregående ägare. Då lyser inte lampan samt att ABS'en fortfarande bibehåller sin funktion."

Vilka oljor/vätskor ska jag använda?
GL5 i Diff och ATF SP-III oljor i Momentfördelare och behållaren i skuffen.

Dessa kör jag med och funkar kanon: (mängd)
Diff: Motul Gear 300 75W90 (ca 0,55liter)
Momentfördelaren i diffen (AYC): Statoil TransWay DX III J (ca 0,7liter)
Behållaren i skuffen: Mitsubishi Dia Queen (Det som behövs)

Enligt information ifrån England, oljespecifikationer och folk som testat så finns det en ersättare till Dia Queen vätskan.
Tydligen så kan man använda alla ATF oljor som stöder ATF SP-III spektrat så som Statoil TransWay DX III J. Så man kan köra med samma olja i "Momentfördelaren" som "behållaren i skuffen" vilket har varit sagt tidigare att det inte går.

Hur byter man oljorna?
Sett bakifrån så är diff oljan till vänster och momentfördelaren till höger på bak klumpen.
Det sitter 2st stora pluggar för tömmingen under.
Men fyller på i diff oljan i framkant på vänstersidan (sett bakifrån). Och oljan till Momentfördelaren sitter jäkligt bökigt till. Den sitter högt upp mellan den lilla inspektions luckan och dom 4 rören som går in till diffen.
Pluggar för att fylla på lossar man enklast med en 17:s nyckel. Och jag tror det va en 23:a för att öppna tömmingspluggarna.
AYC vätskan i bagaget byter du enklast genom att suga upp oljan som är i och fylla på. Ska du dränera hela det systemet måste du tyvärr lufta det då det är ett högtryckssystem.
När man fyller på oljorna i diffen o momentfördelaren så fyller du på tills det börja rinna ur påfyllnadsplugen.

Hur luftar man AYC-systemet trycksida (behållaren i bagaget) och när behöver man göra det?
Man behöver lufta AYCn när man bytt pump eller gjort något annat då man tömt systemet som går till behållaren i bagaget.
Jag har gjort på följande vis. Fyllt på tills det är fullt och kört en kort sträcka med mycket rattvrid i lugnt tempo. Fyllt på igen i bagaget och sedan repeterat tills det inte sjunker undan någon mer vätska.
Har läst att folk i England brukar köra 8or i lugnt tempo med fullt rattutslag (ungefär samma som jag då gjort). Har även läst att folk tvångskör pumpen genom att bygla pump reläet och öppnar lite på anslutningen till rören som sitter på diffen medans man vrider ratten till max rattutslag. Finns många olika metoder som folk säger fungerar.
Men är man osäker eller inte vågar göra något som jag skrivit så ska man lämna in bilen till en Mitsu verkstad som har MUT-II som instrumet som tvångskör pumpen och luftar systemet.
Varför man måste lufta AYC-systemets trycksida: Det är för att unvika kavitation i hydrauliksystemet. Kavitering i hydrauliksystem uppkommer då man har små luftbubblor som imploderar då trycket höjs (vanligast vid pumpen) vilket leder till materialavmattning och pump som slits ut i förväg eller tidigt haveri.

Lampan till AYCn lyser. Är det farligt att köra då?
Nej. Så länge den lyser så indikerar den på att du har en felkod i AYC-systemet som gör att systemet inte är aktiverat och bilen beter sej som att du kör med öppen Diff.

Lampan till AYCn blinkar. Är det farligt att köra då?
Ja. Denna text är kopierad av "Wroom" (hoppas du inte misstycker) "Om AYC-lampan däremot blinkar snabbt så är det farligt att köra bilen, då AYC-styrboxen varken kan garantera att AYC är urkopplad, (som enligt ovan när lampan bara lyser), eller att den kommer att göra rätt."

Kan jag manuellt koppla ur AYC-funktionen?
Ja. Detta är också kopierat av "Wroom" "AYCn kopplar man enklast ur genom att koppla bort reläet på torpedväggen, det är det reläet som sitter till höger på den gröna armaturen (om man står framför bilen) mitten på toropeden, det som är skyddat med en gummikondom."

Citat ifrån linkop "Plocka ur AYC'ns styrbox, sitter vid passagerarens högerföt (sett i en högerstyrd bil) precis bakom stereon. Den sitter med 2skruvar och har 2kablar till sig, en stor med 26stift och en mindre med 16stift."

Vad är det vanligaste felet att lampan lyser?
Det sitter en tryckvakt i pumpen som varnar att pumpen inte hinner bygga upp ett tryck inom en viss tid. Vanligt är att det blir problem med denna tryckvakt eller att pumpen är sliten. Det är då vanligt att det betyder "byt pumpen" vilket kostar runt 20000-30000kr. Alltså dyrt.

Finns det någon annan LSD som jag kan montera istället?
Ja. Finns en del eftermarknads LSD som passar i våra diffar. Använd sökfunktionen så finns det en massa matnyttigt på den fronten.

Hur gör jag för att fylla på olja då jag inte kommer åt med en flaska?
Själv så har jag en liten spruta som rymmer ca: 50ml med en slang på. Suger upp olja ur flaskan och sen in med slangen i hålet. Kan rekommendera en större spruta eller en "oljepåfyllare" som verkstäder har med en tank fylld med tryckluft.
Fyll tills det kommer lite olja ur oljepåfyllningspluggen. Vänta 1min testa fyll på lite till. Upprepa lite så man vet att allt har runnit ned. Sen brukar jag trycka lite extra och snabbt dit med pluggen så det är lite över fullt.

Fördelningslåda/vinkelväxel
Kan skriva om den när jag ändå håller på. När man ska fylla denna så är det mycket viktigt att man har tålamod och fyller på och väntar någon minut innan det sjunker undan. När man tror att man har fullt så vänta 5min och snurra lite på hjulen för att se till att all luft är borta. Fyll på tills det rinner över. Vänta 5min och tryck i lite extra och fort dit med pluggen.
Det ska helst överfyllas lite för mycket här. Fördelningslådan är mycket känslig mot låg oljenivå.

Oljemängd som går åt: 1liters flaska räcker här. Blir nån deciliter över. Ska rymma runt 0,65liter.

Ibland då jag drar på driver bilen bara fram. Vad är fel?
Dålig olja i fördelningslådan som gör att viskodiffen inte klarar av att fördela all kraft. Brukar uppkomma först mellan 4000-6000rpm på 1:an då kraften är som starkast. Symtomen är identisk med slirande koppling.
Man kan testa och palla upp hela bilen och lägga in 1an, dra handbromsen och gasa för att kontrollera funktionen. Den vill sträva efter att driva på alla 4 hjulen.
För att åtgärda felet så kan du testa med att byta olja.

-------------------------------------------------------------------------

Länkar:

aetg gav mig en länk som jag tyckte va passande att ha här då man kan se kopplingsschemat över AYC systemet samt diagram. http://www.lancerregister.com/faq/G04/g04.html

-------------------------------------------------------------------------

Senaste Uppdatering: 100602

Uppdatering under "Skrikande, klonkande, brötande ljud bakifrån?"

-------------------------------------------------------------------------

Har integrerat alla gamla uppdateringar och har nu bara en senaste uppdatering hädan efter.

och signal från handbromsen

boki-evoix
Serious User
Posts: 126
Joined: 11 Oct 2009, 14:38
Location: SWEDEN

Re: Sammanfattning av AYC oljor, missljud och FAQ

Postby boki-evoix » 19 Mar 2011, 01:24

BP autran SP II tror jag

User avatar
celer0n
Posts: 2314
Joined: 07 Mar 2006, 01:24
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Sammanfattning av AYC oljor, missljud, FAQ o lite fördelningslåda

Postby celer0n » 09 Apr 2011, 10:48

boki-evoix wrote:och signal från handbromsen


Vad tillför den för något till systemet?

Nu va det ju ett ganska bra tag sedan jag höll på med AYC-systemet. :p
///Peter Eliasson (072-2208010)



Nu: Mercedes 190 2,5TD (fd 2,6) -92

Ex: Blå Subaru Impreza WRX STi -04

Ex: Blå Subaru Impreza GT -99 JRM-preppad 350hk

Ex: Silver EVO6 TME 320hk -00 Sv. Såld

User avatar
Miss Evo TME
User
Posts: 67
Joined: 31 Oct 2010, 16:55
Location: Skåne

Sv: Sammanfattning av AYC oljor, missljud och FAQ

Postby Miss Evo TME » 12 Apr 2011, 14:22

jag har en 6a tme, skal den driva 50-50 på frem och bak? vi testade leka med den i snöen i vinter och jag tycker min driver mycke mere bak end frem och när bilen snurre runt står ene frem hjul stille, är det helt ret, eller är dar nogot fel, jag läste i denne tråden om dom drev mere frem så kunne det väre dårlig olje...

User avatar
Miss Evo TME
User
Posts: 67
Joined: 31 Oct 2010, 16:55
Location: Skåne

Sv: Sammanfattning av AYC oljor, missljud och FAQ

Postby Miss Evo TME » 12 Apr 2011, 14:36

en liten grej mere, om jag skal byta olja bak, inte AYC, men dom andre stellen är dette så en bra olja..

RED LINE synthetic oil
MT-90
Manual transmission
Manual transaxle lubricant
all synthtic formula
SAE 75W90
API GL-4 gear oil
dette är hvad som står på flaskan

User avatar
celer0n
Posts: 2314
Joined: 07 Mar 2006, 01:24
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Sv: Sammanfattning av AYC oljor, missljud och FAQ

Postby celer0n » 07 Aug 2011, 00:07

Miss Evo TME wrote:jag har en 6a tme, skal den driva 50-50 på frem och bak? vi testade leka med den i snöen i vinter och jag tycker min driver mycke mere bak end frem och när bilen snurre runt står ene frem hjul stille, är det helt ret, eller är dar nogot fel, jag läste i denne tråden om dom drev mere frem så kunne det väre dårlig olje...


Varför den uppfattas som att den driver mer bak är för att det är en diff RS = LSD och GSR = AYC vilket gör att bilen kommer att kännas som mer RWD.

Är öppen diff i dom flesta 4-6 bilarna så att ena däcket står still fram är inget att oroa sig om man inte har en RS diff fram eller Torsen.
///Peter Eliasson (072-2208010)



Nu: Mercedes 190 2,5TD (fd 2,6) -92

Ex: Blå Subaru Impreza WRX STi -04

Ex: Blå Subaru Impreza GT -99 JRM-preppad 350hk

Ex: Silver EVO6 TME 320hk -00 Sv. Såld

User avatar
celer0n
Posts: 2314
Joined: 07 Mar 2006, 01:24
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Sv: Sammanfattning av AYC oljor, missljud och FAQ

Postby celer0n » 07 Aug 2011, 00:08

Miss Evo TME wrote:en liten grej mere, om jag skal byta olja bak, inte AYC, men dom andre stellen är dette så en bra olja..

RED LINE synthetic oil
MT-90
Manual transmission
Manual transaxle lubricant
all synthtic formula
SAE 75W90
API GL-4 gear oil
dette är hvad som står på flaskan


Red Line är bra oljor.
///Peter Eliasson (072-2208010)



Nu: Mercedes 190 2,5TD (fd 2,6) -92

Ex: Blå Subaru Impreza WRX STi -04

Ex: Blå Subaru Impreza GT -99 JRM-preppad 350hk

Ex: Silver EVO6 TME 320hk -00 Sv. Såld

User avatar
celer0n
Posts: 2314
Joined: 07 Mar 2006, 01:24
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Sammanfattning av AYC oljor, missljud, FAQ o lite fördelningslåda

Postby celer0n » 07 Aug 2011, 00:09

boki-evoix wrote:och signal från handbromsen


Vart har du fått den infon ifrån? EVO 7-9 använder handbromsen för att koppla ur mellandiffen så den tappar drivning bak för att inte slita på fördelningslådan vid handbromsvändningar.

Du har inte blandat ihop infon?

Gör inte handbromsvändningar på en EVO 4-6 om du är rädd om bilen. Sliter på fördelningslådan. Gör det INTE på vintern då du låser alla 4 däcken.
///Peter Eliasson (072-2208010)



Nu: Mercedes 190 2,5TD (fd 2,6) -92

Ex: Blå Subaru Impreza WRX STi -04

Ex: Blå Subaru Impreza GT -99 JRM-preppad 350hk

Ex: Silver EVO6 TME 320hk -00 Sv. Såld

User avatar
rasssta
Posts: 498
Joined: 23 Nov 2009, 22:30
Location: Stockholm
Contact:

Re: Sammanfattning av AYC oljor, missljud och FAQ

Postby rasssta » 25 Aug 2011, 11:16

Hur vet man om det är AYC-oljan eller oljan i momentfördelaren som orsakar oljud? Har märkt av lite gnissel från bakvagnen och AYC-nivån var precis på Min-gränsen när bilen stått en timme.

Ska oavsett byta ut all olja i skuffbehållaren men skulle vara intressant att veta om det kan vara strul med momentfördelaren också?

...om det nu finns nåt sätt att veta eller om det bara är att prova 'the hard way' :)
Mitsubishi Lancer Evolution VIII FQ300 '03
http://www.garaget.org/rasssta

User avatar
rasssta
Posts: 498
Joined: 23 Nov 2009, 22:30
Location: Stockholm
Contact:

Re: Sammanfattning av AYC oljor, missljud och FAQ

Postby rasssta » 25 Aug 2011, 15:45

Olja i AYC-behållaren bytt. Fortfarande oljud, om än inte lika illa. Eller om det är värre, fan vet. JRM here I come... ;)
Mitsubishi Lancer Evolution VIII FQ300 '03

http://www.garaget.org/rasssta

JesperDah
Serious User
Posts: 463
Joined: 07 Aug 2011, 18:05
Location: Sweden, Trelleborg

Sv: Re: Sammanfattning av AYC oljor, missljud och FAQ

Postby JesperDah » 25 Aug 2011, 15:50

[quote="rasssta"]Olja i AYC-behållaren bytt. Fortfarande oljud, om än inte lika illa. Eller om det är värre, fan vet. JRM here I come... ]

Bytade du bara i behållaren eller även under bilen på momentfördelaren?

User avatar
rasssta
Posts: 498
Joined: 23 Nov 2009, 22:30
Location: Stockholm
Contact:

Re: Sammanfattning av AYC oljor, missljud och FAQ

Postby rasssta » 25 Aug 2011, 15:51

Bara i behållaren. Ingen möjlighet till mer än så just nu :(
Mitsubishi Lancer Evolution VIII FQ300 '03

http://www.garaget.org/rasssta

User avatar
rasssta
Posts: 498
Joined: 23 Nov 2009, 22:30
Location: Stockholm
Contact:

Re: Sammanfattning av AYC oljor, missljud och FAQ

Postby rasssta » 25 Aug 2011, 17:15

Efter lite felsökande så verkar det vara bussningarna till krängarn bak som är kassa och orsakar oljudet. :)
Mitsubishi Lancer Evolution VIII FQ300 '03

http://www.garaget.org/rasssta

boki-evoix
Serious User
Posts: 126
Joined: 11 Oct 2009, 14:38
Location: SWEDEN

Re: Sammanfattning av AYC oljor, missljud, FAQ o lite fördelningslåda

Postby boki-evoix » 30 Aug 2011, 21:08

celer0n wrote:Vart har du fått den infon ifrån? EVO 7-9 använder handbromsen för att koppla ur mellandiffen så den tappar drivning bak för att inte slita på fördelningslådan vid handbromsvändningar.

Du har inte blandat ihop infon?

Gör inte handbromsvändningar på en EVO 4-6 om du är rädd om bilen. Sliter på fördelningslådan. Gör det INTE på vintern då du låser alla 4 däcken.




jobbar på mitsu...........

JesperDah
Serious User
Posts: 463
Joined: 07 Aug 2011, 18:05
Location: Sweden, Trelleborg

Sv: Sammanfattning av AYC oljor, missljud och FAQ

Postby JesperDah » 30 Aug 2011, 21:12

Så det är helt okej att göra handbroms vändningar med en Evo 9a på vintern? :D


Return to “Teknik - EVO4, 5, 6 och TME”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests