Sammanfattning av AYC oljor, missljud och FAQ

User avatar
Arkaj
User
Posts: 89
Joined: 30 Mar 2010, 12:13
Location: Lund

Re: Sammanfattning av AYC oljor, missljud och FAQ

Postby Arkaj » 04 Jun 2010, 21:10

Vet inte om du redan läst men såhär skrev mr.alex i en annan tråd.
Tydligen så gjorde även jrm såhär.

"Upp med bilen på lyft, lägg i 1:an och varva upp till minst 2250rpm, öppna vänster nippen på bakdiffen och vrid ratten sakta åt höger, håll ratten mot stoppet några sek och stäng sedan nippeln. Gör likadant fast åt andra hållet och utgå alltid ifrån raka hjul (0 grader styrvinkel). Upprepa detta tills all luft är borta."
Evolution V GSR

User avatar
Anton_900
Posts: 164
Joined: 28 Feb 2010, 22:23
Location: Laholm

Re: Sammanfattning av AYC oljor, missljud och FAQ

Postby Anton_900 » 04 Jun 2010, 21:20

hmm lift e överskattat:D får ta och testa detta imon med lite pallbockar.
Problemet är att pumpen kommer säkert hinna stänga av innan jag e klar..
Men det är absolut värt ett försök, tack!

User avatar
celer0n
Posts: 2314
Joined: 07 Mar 2006, 01:24
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Sammanfattning av AYC oljor, missljud och FAQ

Postby celer0n » 04 Jun 2010, 23:16

Arkaj wrote:Vet inte om du redan läst men såhär skrev mr.alex i en annan tråd.
Tydligen så gjorde även jrm såhär.

"Upp med bilen på lyft, lägg i 1:an och varva upp till minst 2250rpm, öppna vänster nippen på bakdiffen och vrid ratten sakta åt höger, håll ratten mot stoppet några sek och stäng sedan nippeln. Gör likadant fast åt andra hållet och utgå alltid ifrån raka hjul (0 grader styrvinkel). Upprepa detta tills all luft är borta."


Samma sak ungefär som att köra 8or. Men det där med nippeln är kanon för att lufta själva huset fort.
///Peter Eliasson (072-2208010)

Nu: Mercedes 190 2,5TD (fd 2,6) -92
Ex: Blå Subaru Impreza WRX STi -04
Ex: Blå Subaru Impreza GT -99 JRM-preppad 350hk
Ex: Silver EVO6 TME 320hk -00 Sv. Såld

User avatar
Anton_900
Posts: 164
Joined: 28 Feb 2010, 22:23
Location: Laholm

Re: Sammanfattning av AYC oljor, missljud och FAQ

Postby Anton_900 » 05 Jun 2010, 08:36

är det skadligt om man kör med luft i själva ayc huset? om systemet är avstäng vill säga.

User avatar
celer0n
Posts: 2314
Joined: 07 Mar 2006, 01:24
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Sammanfattning av AYC oljor, missljud och FAQ

Postby celer0n » 05 Jun 2010, 16:33

Anton_900 wrote:är det skadligt om man kör med luft i själva ayc huset? om systemet är avstäng vill säga.


Nej. Efter som pumpen är avstängd p.g.a. för lågt tryck så kan inte pumpen orsaka kavitering med luften som finns där.
///Peter Eliasson (072-2208010)



Nu: Mercedes 190 2,5TD (fd 2,6) -92

Ex: Blå Subaru Impreza WRX STi -04

Ex: Blå Subaru Impreza GT -99 JRM-preppad 350hk

Ex: Silver EVO6 TME 320hk -00 Sv. Såld

User avatar
Anton_900
Posts: 164
Joined: 28 Feb 2010, 22:23
Location: Laholm

Re: Sammanfattning av AYC oljor, missljud och FAQ

Postby Anton_900 » 06 Jun 2010, 20:29

konstigt nog så har systemet "självläkt" under natten och pumpen går som den ska.... kanske inte ska ta ut segern i förskott:P

User avatar
celer0n
Posts: 2314
Joined: 07 Mar 2006, 01:24
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Sammanfattning av AYC oljor, missljud och FAQ

Postby celer0n » 06 Jun 2010, 22:38

Anton_900 wrote:konstigt nog så har systemet "självläkt" under natten och pumpen går som den ska.... kanske inte ska ta ut segern i förskott:P


Antagligen så har den små luftat sig själv när den stått.
///Peter Eliasson (072-2208010)



Nu: Mercedes 190 2,5TD (fd 2,6) -92

Ex: Blå Subaru Impreza WRX STi -04

Ex: Blå Subaru Impreza GT -99 JRM-preppad 350hk

Ex: Silver EVO6 TME 320hk -00 Sv. Såld

User avatar
Anton_900
Posts: 164
Joined: 28 Feb 2010, 22:23
Location: Laholm

Re: Sammanfattning av AYC oljor, missljud och FAQ

Postby Anton_900 » 13 Jun 2010, 17:13

så länge varade turen, nu tänds lampan direkt ... Känns som det skulle vara något glapp nånstans? sitter där nån form av säkring eller nått som man kan kolla?

User avatar
celer0n
Posts: 2314
Joined: 07 Mar 2006, 01:24
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Sammanfattning av AYC oljor, missljud och FAQ

Postby celer0n » 14 Jun 2010, 04:33

Anton_900 wrote:så länge varade turen, nu tänds lampan direkt ... Känns som det skulle vara något glapp nånstans? sitter där nån form av säkring eller nått som man kan kolla?


Ladda ned verkstadsmanualen och kolla i den på El-scheman.
///Peter Eliasson (072-2208010)



Nu: Mercedes 190 2,5TD (fd 2,6) -92

Ex: Blå Subaru Impreza WRX STi -04

Ex: Blå Subaru Impreza GT -99 JRM-preppad 350hk

Ex: Silver EVO6 TME 320hk -00 Sv. Såld

Luffarn
User
Posts: 21
Joined: 21 Apr 2009, 22:22
Location: Sweden

Sv: Sammanfattning av AYC oljor, missljud och FAQ

Postby Luffarn » 14 Jun 2010, 08:54

Hej! Jag har en fråga?? Jag har en Evo IV! När jag svänger kraftigt i lite högra hastig het så gnisslar det i bakvagnen någon stans! Kan inte säga vad det är men jag antar att det kommer från bakaxen? Någon som vart med om något liknande problem som kan säga vad det är? (Endast när jag svänger skarpt i hög hastighet) som det gnisslar...


//Patrik
EVO IV :D

User avatar
tIIMMY
Serious User
Posts: 732
Joined: 23 Jul 2009, 13:35
Location: stockholm

Re: Sv: Sammanfattning av AYC oljor, missljud och FAQ

Postby tIIMMY » 14 Jun 2010, 10:40

Luffarn wrote:Hej! Jag har en fråga?? Jag har en Evo IV! När jag svänger kraftigt i lite högra hastig het så gnisslar det i bakvagnen någon stans! Kan inte säga vad det är men jag antar att det kommer från bakaxen? Någon som vart med om något liknande problem som kan säga vad det är? (Endast när jag svänger skarpt i hög hastighet) som det gnisslar...


//Patrik


Tror du behöver byta olja i AYCn. Byt även i klumpen i samma veva :)

Kopierat från sida 1:

Det ylar och skriker när jag kör hårt i svängar. Är det normalt?
Nej. Om man får det ylande beteendet när AYCn jobbar så ska man byta/fylla på oljan till momentomvandlaren fort som tusan.

(Denna sak råkade brumbrum här på forumet ut för)
Skrikande, klonkande, brötande ljud bakifrån?
Får man detta fel så ska man kolla oljan i momentomvandlaren. Hela tråden kan läsas här: http://www.wroom.org/evoclub/showthread.php?t=25229


Mvh
Tommie

User avatar
Anton_900
Posts: 164
Joined: 28 Feb 2010, 22:23
Location: Laholm

Re: Sammanfattning av AYC oljor, missljud och FAQ

Postby Anton_900 » 14 Jun 2010, 20:40

Vad jag förstår så ska det finnas en säkring enbart till pumpen, men jag kan inte hitta vart den befinner sig.. ska ta och felsöka hos mitsu på fredag, igen:( återkommer...

User avatar
tIIMMY
Serious User
Posts: 732
Joined: 23 Jul 2009, 13:35
Location: stockholm

Re: Sammanfattning av AYC oljor, missljud och FAQ

Postby tIIMMY » 15 Jun 2010, 09:44

Anton_900 wrote:Vad jag förstår så ska det finnas en säkring enbart till pumpen, men jag kan inte hitta vart den befinner sig.. ska ta och felsöka hos mitsu på fredag, igen:( återkommer...


Du har då ingen tur du anton. Varför försöker du inte tvångsköra pumpen? det är ju också ett sätt att lufta systemet.

Mvh
Tommie

User avatar
Anton_900
Posts: 164
Joined: 28 Feb 2010, 22:23
Location: Laholm

Re: Sammanfattning av AYC oljor, missljud och FAQ

Postby Anton_900 » 15 Jun 2010, 18:05

Vet inte vilka stift vid relät som jag måste bygla:S

User avatar
celer0n
Posts: 2314
Joined: 07 Mar 2006, 01:24
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Sammanfattning av AYC oljor, missljud och FAQ

Postby celer0n » 15 Jun 2010, 20:27

Anton_900 wrote:Vet inte vilka stift vid relät som jag måste bygla:S


Kollat i El-Schemat?
///Peter Eliasson (072-2208010)



Nu: Mercedes 190 2,5TD (fd 2,6) -92

Ex: Blå Subaru Impreza WRX STi -04

Ex: Blå Subaru Impreza GT -99 JRM-preppad 350hk

Ex: Silver EVO6 TME 320hk -00 Sv. Såld

User avatar
Anton_900
Posts: 164
Joined: 28 Feb 2010, 22:23
Location: Laholm

Re: Sammanfattning av AYC oljor, missljud och FAQ

Postby Anton_900 » 16 Jun 2010, 22:21

japp, men för mig är det bara massa streck och konstigheter:P

har märkt att den funkar lite som den själv vill nu, ibland släcks den och andra gånger tänds den.... märkligt fenomen

User avatar
Anton_900
Posts: 164
Joined: 28 Feb 2010, 22:23
Location: Laholm

Re: Sammanfattning av AYC oljor, missljud och FAQ

Postby Anton_900 » 18 Jun 2010, 19:17

varit hos mitsu och kollat felkod.

fail pump 1
fail pump 2
ayc relä.....

hmm, han kunde släcka ayc relä och pump 1 men inte pump2.. vad nu dom innebär.
upptäckte även en intressant sak, startar man bilen när den rullar funkar ayc men inte om den står stilla?!! help!!!

User avatar
Anton_900
Posts: 164
Joined: 28 Feb 2010, 22:23
Location: Laholm

Re: Sammanfattning av AYC oljor, missljud och FAQ

Postby Anton_900 » 20 Jun 2010, 21:46

ingen som vet vad det kan bero på?

User avatar
celer0n
Posts: 2314
Joined: 07 Mar 2006, 01:24
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Sammanfattning av AYC oljor, missljud och FAQ

Postby celer0n » 20 Jun 2010, 23:59

Anton_900 wrote:ingen som vet vad det kan bero på?


No idea.
///Peter Eliasson (072-2208010)



Nu: Mercedes 190 2,5TD (fd 2,6) -92

Ex: Blå Subaru Impreza WRX STi -04

Ex: Blå Subaru Impreza GT -99 JRM-preppad 350hk

Ex: Silver EVO6 TME 320hk -00 Sv. Såld

Krist
User
Posts: 53
Joined: 23 Aug 2010, 16:42
Location: Sweden

Sv: Sammanfattning av AYC oljor, missljud och FAQ

Postby Krist » 14 Sep 2010, 17:03

Min AYC-lampa på evo 6 Lyste, och ibland tjöt det från bakvagnen vid kurvtagningar.
Häromdan hoppa pluspolen av batteriet och bilen va helt död, tror hela natten. Kommer på morgonen och ingen respons från bilen, öpnnar huven ser pluspolen.

Startar bilen och lampan kommer igång och sedan slocknar. Ja kör bilen dagligen och senaste veckan har de funkat kanon, innan det lyste lampan hela tiden, och tjöt rätt kraftigt. Men allt "fel" har upphört efter att plus hoppa av batteriet.

Är det bara jag som tycker det är skumt? Eller finns de någon förklaring?

Den ska hursomhelst in på JRM för ny olja i ayc och motor etc.


Return to “Teknik - EVO4, 5, 6 och TME”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests