Sammanfattning av AYC oljor, missljud och FAQ
Re: Sammanfattning av AYC oljor, missljud och FAQ
Vet inte om du redan läst men såhär skrev mr.alex i en annan tråd.
Tydligen så gjorde även jrm såhär.
"Upp med bilen på lyft, lägg i 1:an och varva upp till minst 2250rpm, öppna vänster nippen på bakdiffen och vrid ratten sakta åt höger, håll ratten mot stoppet några sek och stäng sedan nippeln. Gör likadant fast åt andra hållet och utgå alltid ifrån raka hjul (0 grader styrvinkel). Upprepa detta tills all luft är borta."
Tydligen så gjorde även jrm såhär.
"Upp med bilen på lyft, lägg i 1:an och varva upp till minst 2250rpm, öppna vänster nippen på bakdiffen och vrid ratten sakta åt höger, håll ratten mot stoppet några sek och stäng sedan nippeln. Gör likadant fast åt andra hållet och utgå alltid ifrån raka hjul (0 grader styrvinkel). Upprepa detta tills all luft är borta."
Evolution V GSR
Re: Sammanfattning av AYC oljor, missljud och FAQ
hmm lift e överskattat:D får ta och testa detta imon med lite pallbockar.
Problemet är att pumpen kommer säkert hinna stänga av innan jag e klar..
Men det är absolut värt ett försök, tack!
Problemet är att pumpen kommer säkert hinna stänga av innan jag e klar..
Men det är absolut värt ett försök, tack!
Re: Sammanfattning av AYC oljor, missljud och FAQ
Arkaj wrote:Vet inte om du redan läst men såhär skrev mr.alex i en annan tråd.
Tydligen så gjorde även jrm såhär.
"Upp med bilen på lyft, lägg i 1:an och varva upp till minst 2250rpm, öppna vänster nippen på bakdiffen och vrid ratten sakta åt höger, håll ratten mot stoppet några sek och stäng sedan nippeln. Gör likadant fast åt andra hållet och utgå alltid ifrån raka hjul (0 grader styrvinkel). Upprepa detta tills all luft är borta."
Samma sak ungefär som att köra 8or. Men det där med nippeln är kanon för att lufta själva huset fort.
///Peter Eliasson (072-2208010)
Nu: Mercedes 190 2,5TD (fd 2,6) -92
Ex: Blå Subaru Impreza WRX STi -04
Ex: Blå Subaru Impreza GT -99 JRM-preppad 350hk
Ex: Silver EVO6 TME 320hk -00 Sv. Såld
Nu: Mercedes 190 2,5TD (fd 2,6) -92
Ex: Blå Subaru Impreza WRX STi -04
Ex: Blå Subaru Impreza GT -99 JRM-preppad 350hk
Ex: Silver EVO6 TME 320hk -00 Sv. Såld
Re: Sammanfattning av AYC oljor, missljud och FAQ
är det skadligt om man kör med luft i själva ayc huset? om systemet är avstäng vill säga.
Re: Sammanfattning av AYC oljor, missljud och FAQ
Anton_900 wrote:är det skadligt om man kör med luft i själva ayc huset? om systemet är avstäng vill säga.
Nej. Efter som pumpen är avstängd p.g.a. för lågt tryck så kan inte pumpen orsaka kavitering med luften som finns där.
///Peter Eliasson (072-2208010)
Nu: Mercedes 190 2,5TD (fd 2,6) -92
Ex: Blå Subaru Impreza WRX STi -04
Ex: Blå Subaru Impreza GT -99 JRM-preppad 350hk
Ex: Silver EVO6 TME 320hk -00 Sv. Såld
Nu: Mercedes 190 2,5TD (fd 2,6) -92
Ex: Blå Subaru Impreza WRX STi -04
Ex: Blå Subaru Impreza GT -99 JRM-preppad 350hk
Ex: Silver EVO6 TME 320hk -00 Sv. Såld
Re: Sammanfattning av AYC oljor, missljud och FAQ
konstigt nog så har systemet "självläkt" under natten och pumpen går som den ska.... kanske inte ska ta ut segern i förskott:P
Re: Sammanfattning av AYC oljor, missljud och FAQ
Anton_900 wrote:konstigt nog så har systemet "självläkt" under natten och pumpen går som den ska.... kanske inte ska ta ut segern i förskott:P
Antagligen så har den små luftat sig själv när den stått.
///Peter Eliasson (072-2208010)
Nu: Mercedes 190 2,5TD (fd 2,6) -92
Ex: Blå Subaru Impreza WRX STi -04
Ex: Blå Subaru Impreza GT -99 JRM-preppad 350hk
Ex: Silver EVO6 TME 320hk -00 Sv. Såld
Nu: Mercedes 190 2,5TD (fd 2,6) -92
Ex: Blå Subaru Impreza WRX STi -04
Ex: Blå Subaru Impreza GT -99 JRM-preppad 350hk
Ex: Silver EVO6 TME 320hk -00 Sv. Såld
Re: Sammanfattning av AYC oljor, missljud och FAQ
så länge varade turen, nu tänds lampan direkt ... Känns som det skulle vara något glapp nånstans? sitter där nån form av säkring eller nått som man kan kolla?
Re: Sammanfattning av AYC oljor, missljud och FAQ
Anton_900 wrote:så länge varade turen, nu tänds lampan direkt ... Känns som det skulle vara något glapp nånstans? sitter där nån form av säkring eller nått som man kan kolla?
Ladda ned verkstadsmanualen och kolla i den på El-scheman.
///Peter Eliasson (072-2208010)
Nu: Mercedes 190 2,5TD (fd 2,6) -92
Ex: Blå Subaru Impreza WRX STi -04
Ex: Blå Subaru Impreza GT -99 JRM-preppad 350hk
Ex: Silver EVO6 TME 320hk -00 Sv. Såld
Nu: Mercedes 190 2,5TD (fd 2,6) -92
Ex: Blå Subaru Impreza WRX STi -04
Ex: Blå Subaru Impreza GT -99 JRM-preppad 350hk
Ex: Silver EVO6 TME 320hk -00 Sv. Såld
Sv: Sammanfattning av AYC oljor, missljud och FAQ
Hej! Jag har en fråga?? Jag har en Evo IV! När jag svänger kraftigt i lite högra hastig het så gnisslar det i bakvagnen någon stans! Kan inte säga vad det är men jag antar att det kommer från bakaxen? Någon som vart med om något liknande problem som kan säga vad det är? (Endast när jag svänger skarpt i hög hastighet) som det gnisslar...
//Patrik
//Patrik
EVO IV 

Re: Sv: Sammanfattning av AYC oljor, missljud och FAQ
Luffarn wrote:Hej! Jag har en fråga?? Jag har en Evo IV! När jag svänger kraftigt i lite högra hastig het så gnisslar det i bakvagnen någon stans! Kan inte säga vad det är men jag antar att det kommer från bakaxen? Någon som vart med om något liknande problem som kan säga vad det är? (Endast när jag svänger skarpt i hög hastighet) som det gnisslar...
//Patrik
Tror du behöver byta olja i AYCn. Byt även i klumpen i samma veva

Kopierat från sida 1:
Det ylar och skriker när jag kör hårt i svängar. Är det normalt?
Nej. Om man får det ylande beteendet när AYCn jobbar så ska man byta/fylla på oljan till momentomvandlaren fort som tusan.
(Denna sak råkade brumbrum här på forumet ut för)
Skrikande, klonkande, brötande ljud bakifrån?
Får man detta fel så ska man kolla oljan i momentomvandlaren. Hela tråden kan läsas här: http://www.wroom.org/evoclub/showthread.php?t=25229
Mvh
Tommie
Re: Sammanfattning av AYC oljor, missljud och FAQ
Vad jag förstår så ska det finnas en säkring enbart till pumpen, men jag kan inte hitta vart den befinner sig.. ska ta och felsöka hos mitsu på fredag, igen:( återkommer...
Re: Sammanfattning av AYC oljor, missljud och FAQ
Anton_900 wrote:Vad jag förstår så ska det finnas en säkring enbart till pumpen, men jag kan inte hitta vart den befinner sig.. ska ta och felsöka hos mitsu på fredag, igen:( återkommer...
Du har då ingen tur du anton. Varför försöker du inte tvångsköra pumpen? det är ju också ett sätt att lufta systemet.
Mvh
Tommie
Re: Sammanfattning av AYC oljor, missljud och FAQ
Vet inte vilka stift vid relät som jag måste bygla:S
Re: Sammanfattning av AYC oljor, missljud och FAQ
Anton_900 wrote:Vet inte vilka stift vid relät som jag måste bygla:S
Kollat i El-Schemat?
///Peter Eliasson (072-2208010)
Nu: Mercedes 190 2,5TD (fd 2,6) -92
Ex: Blå Subaru Impreza WRX STi -04
Ex: Blå Subaru Impreza GT -99 JRM-preppad 350hk
Ex: Silver EVO6 TME 320hk -00 Sv. Såld
Nu: Mercedes 190 2,5TD (fd 2,6) -92
Ex: Blå Subaru Impreza WRX STi -04
Ex: Blå Subaru Impreza GT -99 JRM-preppad 350hk
Ex: Silver EVO6 TME 320hk -00 Sv. Såld
Re: Sammanfattning av AYC oljor, missljud och FAQ
japp, men för mig är det bara massa streck och konstigheter:P
har märkt att den funkar lite som den själv vill nu, ibland släcks den och andra gånger tänds den.... märkligt fenomen
har märkt att den funkar lite som den själv vill nu, ibland släcks den och andra gånger tänds den.... märkligt fenomen
Re: Sammanfattning av AYC oljor, missljud och FAQ
varit hos mitsu och kollat felkod.
fail pump 1
fail pump 2
ayc relä.....
hmm, han kunde släcka ayc relä och pump 1 men inte pump2.. vad nu dom innebär.
upptäckte även en intressant sak, startar man bilen när den rullar funkar ayc men inte om den står stilla?!! help!!!
fail pump 1
fail pump 2
ayc relä.....
hmm, han kunde släcka ayc relä och pump 1 men inte pump2.. vad nu dom innebär.
upptäckte även en intressant sak, startar man bilen när den rullar funkar ayc men inte om den står stilla?!! help!!!
Re: Sammanfattning av AYC oljor, missljud och FAQ
ingen som vet vad det kan bero på?
Re: Sammanfattning av AYC oljor, missljud och FAQ
Anton_900 wrote:ingen som vet vad det kan bero på?
No idea.
///Peter Eliasson (072-2208010)
Nu: Mercedes 190 2,5TD (fd 2,6) -92
Ex: Blå Subaru Impreza WRX STi -04
Ex: Blå Subaru Impreza GT -99 JRM-preppad 350hk
Ex: Silver EVO6 TME 320hk -00 Sv. Såld
Nu: Mercedes 190 2,5TD (fd 2,6) -92
Ex: Blå Subaru Impreza WRX STi -04
Ex: Blå Subaru Impreza GT -99 JRM-preppad 350hk
Ex: Silver EVO6 TME 320hk -00 Sv. Såld
Sv: Sammanfattning av AYC oljor, missljud och FAQ
Min AYC-lampa på evo 6 Lyste, och ibland tjöt det från bakvagnen vid kurvtagningar.
Häromdan hoppa pluspolen av batteriet och bilen va helt död, tror hela natten. Kommer på morgonen och ingen respons från bilen, öpnnar huven ser pluspolen.
Startar bilen och lampan kommer igång och sedan slocknar. Ja kör bilen dagligen och senaste veckan har de funkat kanon, innan det lyste lampan hela tiden, och tjöt rätt kraftigt. Men allt "fel" har upphört efter att plus hoppa av batteriet.
Är det bara jag som tycker det är skumt? Eller finns de någon förklaring?
Den ska hursomhelst in på JRM för ny olja i ayc och motor etc.
Häromdan hoppa pluspolen av batteriet och bilen va helt död, tror hela natten. Kommer på morgonen och ingen respons från bilen, öpnnar huven ser pluspolen.
Startar bilen och lampan kommer igång och sedan slocknar. Ja kör bilen dagligen och senaste veckan har de funkat kanon, innan det lyste lampan hela tiden, och tjöt rätt kraftigt. Men allt "fel" har upphört efter att plus hoppa av batteriet.
Är det bara jag som tycker det är skumt? Eller finns de någon förklaring?
Den ska hursomhelst in på JRM för ny olja i ayc och motor etc.
Return to “Teknik - EVO4, 5, 6 och TME”
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 1 guest