Sammanfattning av AYC oljor, missljud och FAQ

User avatar
Anton_900
Posts: 164
Joined: 28 Feb 2010, 22:23
Location: Laholm

Re: Sammanfattning av AYC oljor, missljud och FAQ

Postby Anton_900 » 21 Apr 2010, 20:16

uppdatering, ljudet kommer nu upprepat varje gång som jag backar rakt och runt, samt kör framåt runt i cirklar med fullt rattutslag. Låter som nån form av klonkade men vet inte varifrån det kommer. Har haft bilen på lift men kunde inte se något som kan ha legat emot...
Vet iaf nu att AYC är på väg att ge upp, ibland lyser lampan men inte alltid, hör bara det malande ljudet när lampan e släckt. Knappt irriterande ljud iaf, kan man dra ut relät för att få tyst på eländet?

User avatar
celer0n
Posts: 2314
Joined: 07 Mar 2006, 01:24
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Sammanfattning av AYC oljor, missljud och FAQ

Postby celer0n » 21 Apr 2010, 21:13

Fyllde dom på olja i momentomvandlaren?

Det finns 2 pluggar man tappar ur oljan och 2 man fyller på i diffen.
///Peter Eliasson (072-2208010)

Nu: Mercedes 190 2,5TD (fd 2,6) -92
Ex: Blå Subaru Impreza WRX STi -04
Ex: Blå Subaru Impreza GT -99 JRM-preppad 350hk
Ex: Silver EVO6 TME 320hk -00 Sv. Såld

User avatar
Anton_900
Posts: 164
Joined: 28 Feb 2010, 22:23
Location: Laholm

Re: Sammanfattning av AYC oljor, missljud och FAQ

Postby Anton_900 » 21 Apr 2010, 21:22

jo det ska dom har gjort. kanske lika bra att beställa en omgång från JRM och göra det själv.

kan man ha denna oljan i behållaren i skuffen?

MOT-MULTIATF-1 - Multi ATF - 1 Liter
Motuls absolut senaste automatlådeolja baserad på Motul "Technosyntheseolja". Anpassad för automatlådor, hydrauliksystem, styrservo, momentomvandlare mm. Uppfyller med god marginal Dexron och Mercon.

OBS!!! Fungerar mycket bra till Mitsubishi Evolution´s AYC och ACD-system.

User avatar
celer0n
Posts: 2314
Joined: 07 Mar 2006, 01:24
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Sammanfattning av AYC oljor, missljud och FAQ

Postby celer0n » 21 Apr 2010, 21:53

Anton_900 wrote:jo det ska dom har gjort. kanske lika bra att beställa en omgång från JRM och göra det själv.

kan man ha denna oljan i behållaren i skuffen?

MOT-MULTIATF-1 - Multi ATF - 1 Liter
Motuls absolut senaste automatlådeolja baserad på Motul "Technosyntheseolja". Anpassad för automatlådor, hydrauliksystem, styrservo, momentomvandlare mm. Uppfyller med god marginal Dexron och Mercon.

OBS!!! Fungerar mycket bra till Mitsubishi Evolution´s AYC och ACD-system.


Blir perfekt.
///Peter Eliasson (072-2208010)



Nu: Mercedes 190 2,5TD (fd 2,6) -92

Ex: Blå Subaru Impreza WRX STi -04

Ex: Blå Subaru Impreza GT -99 JRM-preppad 350hk

Ex: Silver EVO6 TME 320hk -00 Sv. Såld

User avatar
Anton_900
Posts: 164
Joined: 28 Feb 2010, 22:23
Location: Laholm

Re: Sammanfattning av AYC oljor, missljud och FAQ

Postby Anton_900 » 22 Apr 2010, 17:20

har fått tag i en begagnad pump som hade rullat 5600, blir att testa det.
vill inte slänga ut 41.000:- som JRM skulle har ( jo priset på pumpen hade höjts enormt)

User avatar
Anton_900
Posts: 164
Joined: 28 Feb 2010, 22:23
Location: Laholm

Re: Sammanfattning av AYC oljor, missljud och FAQ

Postby Anton_900 » 22 Apr 2010, 17:39

hade vi inte bilder här innan som visade var man fyllde på vad?
är lite orsäker, där det står "AYC fluid only" moment omvandlaren?

User avatar
celer0n
Posts: 2314
Joined: 07 Mar 2006, 01:24
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Sammanfattning av AYC oljor, missljud och FAQ

Postby celer0n » 22 Apr 2010, 19:25

Anton_900 wrote:hade vi inte bilder här innan som visade var man fyllde på vad?
är lite orsäker, där det står "AYC fluid only" moment omvandlaren?


Vänster = diff
Höger = momentomvandlare

Hur byter man oljorna?
Sett bakifrån så är diff oljan till vänster och momentfördelaren till höger på bak klumpen.
Det sitter 2st stora pluggar för tömmingen under.
Men fyller på i diff oljan i framkant på vänstersidan (sett bakifrån). Och oljan till Momentfördelaren sitter jäkligt bökigt till. Den sitter högt upp mellan den lilla inspektions luckan och dom 4 rören som går in till diffen.
Pluggar för att fylla på lossar man enklast med en 17:s nyckel. Och jag tror det va en 23:a för att öppna tömmingspluggarna.
AYC vätskan i bagaget byter du enklast genom att suga upp oljan som är i och fylla på. Ska du dränera hela det systemet måste du tyvärr lufta det då det är ett högtryckssystem.
När man fyller på oljorna i diffen o momentfördelaren så fyller du på tills det börja rinna ur påfyllnadsplugen.
///Peter Eliasson (072-2208010)



Nu: Mercedes 190 2,5TD (fd 2,6) -92

Ex: Blå Subaru Impreza WRX STi -04

Ex: Blå Subaru Impreza GT -99 JRM-preppad 350hk

Ex: Silver EVO6 TME 320hk -00 Sv. Såld

User avatar
Anton_900
Posts: 164
Joined: 28 Feb 2010, 22:23
Location: Laholm

Re: Sammanfattning av AYC oljor, missljud och FAQ

Postby Anton_900 » 22 Apr 2010, 19:51

denna oljan kan jag då oxå ha i momentomvandlaren om jag inte fattat det fel?
MOT-MULTIATF-1 - Multi ATF - 1 Liter
Motuls absolut senaste automatlådeolja baserad på Motul "Technosyntheseolja". Anpassad för automatlådor, hydrauliksystem, styrservo, momentomvandlare mm. Uppfyller med god marginal Dexron och Mercon.

OBS!!! Fungerar mycket bra till Mitsubishi Evolution´s AYC och ACD-system.

User avatar
Anton_900
Posts: 164
Joined: 28 Feb 2010, 22:23
Location: Laholm

Re: Sammanfattning av AYC oljor, missljud och FAQ

Postby Anton_900 » 22 Apr 2010, 19:56

Åhh underbart:)
har hittat källan till oljudet när jag backar, visade sig vara avgassystemet på nått konstigt vis. förstår dock inte varför det bara låter när man backar... fick morsan att backa bilen i cirklar medans jag sprang bakom och höll fingret på ljuddämparen som hoppade i takt med missljudet.
det gjorde iaf mig lite gladare:D

stängde samtidigt av AYCn för tillfället till min beg. pump kommer. slipper man höra den elaka jävlen...

tack Celer0n;)

User avatar
celer0n
Posts: 2314
Joined: 07 Mar 2006, 01:24
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Sammanfattning av AYC oljor, missljud och FAQ

Postby celer0n » 22 Apr 2010, 20:35

[quote="Anton_900"]Åhh underbart:)
har hittat källan till oljudet när jag backar, visade sig vara avgassystemet på nått konstigt vis. förstår dock inte varför det bara låter när man backar... fick morsan att backa bilen i cirklar medans jag sprang bakom och höll fingret på ljuddämparen som hoppade i takt med missljudet.
det gjorde iaf mig lite gladare:D

stängde samtidigt av AYCn för tillfället till min beg. pump kommer. slipper man höra den elaka jävlen...

tack Celer0n]

Klassiker med ljuddämparen. :p

Glad att jag kan hjälpa till.
///Peter Eliasson (072-2208010)



Nu: Mercedes 190 2,5TD (fd 2,6) -92

Ex: Blå Subaru Impreza WRX STi -04

Ex: Blå Subaru Impreza GT -99 JRM-preppad 350hk

Ex: Silver EVO6 TME 320hk -00 Sv. Såld

User avatar
celer0n
Posts: 2314
Joined: 07 Mar 2006, 01:24
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Sammanfattning av AYC oljor, missljud och FAQ

Postby celer0n » 22 Apr 2010, 20:38

Anton_900 wrote:denna oljan kan jag då oxå ha i momentomvandlaren om jag inte fattat det fel?
MOT-MULTIATF-1 - Multi ATF - 1 Liter
Motuls absolut senaste automatlådeolja baserad på Motul "Technosyntheseolja". Anpassad för automatlådor, hydrauliksystem, styrservo, momentomvandlare mm. Uppfyller med god marginal Dexron och Mercon.

OBS!!! Fungerar mycket bra till Mitsubishi Evolution´s AYC och ACD-system.


Hade den funnits förut hade jag lätt kört med den.
///Peter Eliasson (072-2208010)



Nu: Mercedes 190 2,5TD (fd 2,6) -92

Ex: Blå Subaru Impreza WRX STi -04

Ex: Blå Subaru Impreza GT -99 JRM-preppad 350hk

Ex: Silver EVO6 TME 320hk -00 Sv. Såld

User avatar
Anton_900
Posts: 164
Joined: 28 Feb 2010, 22:23
Location: Laholm

Re: Sammanfattning av AYC oljor, missljud och FAQ

Postby Anton_900 » 31 May 2010, 21:47

Drar lite i denna tråden igen.
Har precis monterat ner min gamla pump och märkte att någon monterat en "eftermarknads" givare om jag fattat det rätt.

Image

Kan man med hjälp av en sån här givare ge nytt liv i pumpen ett tag eller e det enbart för att byta ut en kass givare?

User avatar
Arkaj
User
Posts: 89
Joined: 30 Mar 2010, 12:13
Location: Lund

Re: Sammanfattning av AYC oljor, missljud och FAQ

Postby Arkaj » 31 May 2010, 22:44

Min lampa lyser efter ett par mil som jag skrev i pm.

Jag har precis bytat tryckgivaren till en som ser ut som din.
Utan någon förbättring.

Av han jag köpte givaren så kan det vara givaren som är sönder om lampan lyser. Tråkigt nog så var det icke så i mitt fall.

En teori är ju att din ayc har strulat innan, så har det hjälpt att byta givare men sen har även pumpen gått.



Söker beggad pump. Någon? :)
Evolution V GSR

User avatar
celer0n
Posts: 2314
Joined: 07 Mar 2006, 01:24
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Sammanfattning av AYC oljor, missljud och FAQ

Postby celer0n » 31 May 2010, 23:47

Kan säga att ibland så _kan_ det hjälpa att byta givare.
///Peter Eliasson (072-2208010)



Nu: Mercedes 190 2,5TD (fd 2,6) -92

Ex: Blå Subaru Impreza WRX STi -04

Ex: Blå Subaru Impreza GT -99 JRM-preppad 350hk

Ex: Silver EVO6 TME 320hk -00 Sv. Såld

User avatar
celer0n
Posts: 2314
Joined: 07 Mar 2006, 01:24
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Sammanfattning av AYC oljor, missljud och FAQ

Postby celer0n » 02 Jun 2010, 20:57

Uppdatering gjord.
///Peter Eliasson (072-2208010)



Nu: Mercedes 190 2,5TD (fd 2,6) -92

Ex: Blå Subaru Impreza WRX STi -04

Ex: Blå Subaru Impreza GT -99 JRM-preppad 350hk

Ex: Silver EVO6 TME 320hk -00 Sv. Såld

User avatar
Anton_900
Posts: 164
Joined: 28 Feb 2010, 22:23
Location: Laholm

Re: Sammanfattning av AYC oljor, missljud och FAQ

Postby Anton_900 » 04 Jun 2010, 16:50

lyckas inte lufta systemet, man hinner typ inte köra nått alls innan lampan börjar lysa och pumpen stängs av... luftas systemet även om system inte är på?

User avatar
celer0n
Posts: 2314
Joined: 07 Mar 2006, 01:24
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Sammanfattning av AYC oljor, missljud och FAQ

Postby celer0n » 04 Jun 2010, 17:17

Anton_900 wrote:lyckas inte lufta systemet, man hinner typ inte köra nått alls innan lampan börjar lysa och pumpen stängs av... luftas systemet även om system inte är på?


Har du tillräckligt med olja i behållaren? Sjunker nivån?
///Peter Eliasson (072-2208010)



Nu: Mercedes 190 2,5TD (fd 2,6) -92

Ex: Blå Subaru Impreza WRX STi -04

Ex: Blå Subaru Impreza GT -99 JRM-preppad 350hk

Ex: Silver EVO6 TME 320hk -00 Sv. Såld

User avatar
Anton_900
Posts: 164
Joined: 28 Feb 2010, 22:23
Location: Laholm

Re: Sammanfattning av AYC oljor, missljud och FAQ

Postby Anton_900 » 04 Jun 2010, 18:27

behållaren e full men nivån sjunker inte... trycksatte behållaren uppifrån och öppnade de nedre anslutningarna nu, ska köra en sväng och kolla omn detta hjälpte.

User avatar
celer0n
Posts: 2314
Joined: 07 Mar 2006, 01:24
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Sammanfattning av AYC oljor, missljud och FAQ

Postby celer0n » 04 Jun 2010, 18:44

Anton_900 wrote:behållaren e full men nivån sjunker inte... trycksatte behållaren uppifrån och öppnade de nedre anslutningarna nu, ska köra en sväng och kolla omn detta hjälpte.


Kanske är mycket luft i den. Men testa och kör en del fast Lampan lyser och sedan kolla du nivån.

Lampan lyser ju för att den inte får något tryck och du får nog inte det för att du har luft i systemet.

Trycksätt inte utan kör med vakuum istället för att suga ur luft ur systemet.
///Peter Eliasson (072-2208010)



Nu: Mercedes 190 2,5TD (fd 2,6) -92

Ex: Blå Subaru Impreza WRX STi -04

Ex: Blå Subaru Impreza GT -99 JRM-preppad 350hk

Ex: Silver EVO6 TME 320hk -00 Sv. Såld

User avatar
Anton_900
Posts: 164
Joined: 28 Feb 2010, 22:23
Location: Laholm

Re: Sammanfattning av AYC oljor, missljud och FAQ

Postby Anton_900 » 04 Jun 2010, 21:03

har kört en runda på ca 5 mil och det har inte blivit någon förbättring, lampan tänds varje gång efter ca 10 sek...


Return to “Teknik - EVO4, 5, 6 och TME”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest