Sammanfattning av AYC oljor, missljud och FAQ

User avatar
celer0n
Posts: 2314
Joined: 07 Mar 2006, 01:24
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Sammanfattning av AYC oljor, missljud och FAQ

Postby celer0n » 19 Apr 2010, 08:29

[quote="Henke"]Njaa Celeron ]

Då blir jag mer än glad om den har de. :D

Men på Impreza forumet så skrev dom att det va öppen på GTn.

Har själv inte hunnit klämma o känna så mycket på min.
///Peter Eliasson (072-2208010)

Nu: Mercedes 190 2,5TD (fd 2,6) -92
Ex: Blå Subaru Impreza WRX STi -04
Ex: Blå Subaru Impreza GT -99 JRM-preppad 350hk
Ex: Silver EVO6 TME 320hk -00 Sv. Såld

User avatar
Anton_900
Posts: 164
Joined: 28 Feb 2010, 22:23
Location: Laholm

Re: Sammanfattning av AYC oljor, missljud och FAQ

Postby Anton_900 » 19 Apr 2010, 20:03

nya svar:

jrm kunde med 99.9% säkerthet säga att det fortfarande finns luft kvar i systemet:) luftningen skja göra imon, hoppas på det bästa!

User avatar
celer0n
Posts: 2314
Joined: 07 Mar 2006, 01:24
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Sammanfattning av AYC oljor, missljud och FAQ

Postby celer0n » 19 Apr 2010, 20:12

Hoppas det funkar för dig. Själv så luftade jag min själv efter att jag fick tillbaka den ifrån JRM för Pump byte. Snart 4år sen det blev gjort.

Glöm inte att återkomma med resultat.

Hur luftar man AYC-systemet trycksida (behållaren i bagaget) och när behöver man göra det?
Man behöver lufta AYCn när man bytt pump eller gjort något annat då man tömt systemet som går till behållaren i bagaget.
Jag har gjort på följande vis. Fyllt på tills det är fullt och kört en kort sträcka med mycket rattvrid i lugnt tempo. Fyllt på igen i bagaget och sedan repeterat tills det inte sjunker undan någon mer vätska.
Har läst att folk i England brukar köra 8or i lugnt tempo med fullt rattutslag (ungefär samma som jag då gjort). Har även läst att folk tvångskör pumpen genom att bygla pump reläet och öppnar lite på anslutningen till rören som sitter på diffen medans man vrider ratten till max rattutslag. Finns många olika metoder som folk säger fungerar.
Men är man osäker eller inte vågar göra något som jag skrivit så ska man lämna in bilen till en Mitsu verkstad som har MUT-II som instrumet som tvångskör pumpen och luftar systemet.
///Peter Eliasson (072-2208010)



Nu: Mercedes 190 2,5TD (fd 2,6) -92

Ex: Blå Subaru Impreza WRX STi -04

Ex: Blå Subaru Impreza GT -99 JRM-preppad 350hk

Ex: Silver EVO6 TME 320hk -00 Sv. Såld

User avatar
Anton_900
Posts: 164
Joined: 28 Feb 2010, 22:23
Location: Laholm

Re: Sammanfattning av AYC oljor, missljud och FAQ

Postby Anton_900 » 19 Apr 2010, 20:48

dom på tylömotor tvångskörde pumpen, men enligt jrm räcker inte det. få så imon hur det ser ut

User avatar
J_et
User
Posts: 82
Joined: 20 May 2009, 17:26
Location: Göteborg

Re: Sammanfattning av AYC oljor, missljud och FAQ

Postby J_et » 19 Apr 2010, 20:58

Anton_900 wrote:nya svar:

jrm kunde med 99.9% säkerthet säga att det fortfarande finns luft kvar i systemet:) luftningen skja göra imon, hoppas på det bästa!


Då håller vi tummarna för det :)

User avatar
Anton_900
Posts: 164
Joined: 28 Feb 2010, 22:23
Location: Laholm

Re: Sammanfattning av AYC oljor, missljud och FAQ

Postby Anton_900 » 19 Apr 2010, 21:12

tack:)

User avatar
beyma
Posts: 1992
Joined: 10 Feb 2004, 18:44
Location: sthlm

Re: Sammanfattning av AYC oljor, missljud och FAQ

Postby beyma » 19 Apr 2010, 21:48

Ge fan i att byta ayc oljan så strular det inte:)

Jag är skitnoga med alla oljebyten motor o hela transmission men ayc skiten får ingen ny olja o har aldrig fått:D
O den fungerar så bra så bra o inte kommer den få någon ny olja heller:D den dagen den säckar ihop blir det andra doningar..

Det ända jag gör är att fylla på behållaren vid behov o det har jag gjort 1gång sen bilen var ny:) kvalite:cool:

User avatar
celer0n
Posts: 2314
Joined: 07 Mar 2006, 01:24
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Sammanfattning av AYC oljor, missljud och FAQ

Postby celer0n » 19 Apr 2010, 21:55

Ett tips om man ska byta olja i behållaren är ju att suga behållaren tom och sedan fylla den igen.
///Peter Eliasson (072-2208010)



Nu: Mercedes 190 2,5TD (fd 2,6) -92

Ex: Blå Subaru Impreza WRX STi -04

Ex: Blå Subaru Impreza GT -99 JRM-preppad 350hk

Ex: Silver EVO6 TME 320hk -00 Sv. Såld

User avatar
celer0n
Posts: 2314
Joined: 07 Mar 2006, 01:24
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Sammanfattning av AYC oljor, missljud och FAQ

Postby celer0n » 19 Apr 2010, 22:03

Här är en läsvärd tråd där vi diskuterade luftning innan jag skrev FAQn.

http://www.wroom.org/evoclub/showthread.php?t=8868&highlight=lufta
///Peter Eliasson (072-2208010)



Nu: Mercedes 190 2,5TD (fd 2,6) -92

Ex: Blå Subaru Impreza WRX STi -04

Ex: Blå Subaru Impreza GT -99 JRM-preppad 350hk

Ex: Silver EVO6 TME 320hk -00 Sv. Såld

User avatar
beyma
Posts: 1992
Joined: 10 Feb 2004, 18:44
Location: sthlm

Re: Sammanfattning av AYC oljor, missljud och FAQ

Postby beyma » 19 Apr 2010, 22:19

Och här kommer det bästa tipset byt inte oljan alls:p

Men var nog med att byta i v-låda f-låda och bakaxel. Ayc pumpen kan man skruva av locket till titt som tätt o lägga en riktigt snorig loska i:p Fungerar kanon:D

User avatar
Anton_900
Posts: 164
Joined: 28 Feb 2010, 22:23
Location: Laholm

Re: Sammanfattning av AYC oljor, missljud och FAQ

Postby Anton_900 » 19 Apr 2010, 22:39

har lärt mig det misstaget nu;) lovar att aldrig tömma systemet igen!

User avatar
celer0n
Posts: 2314
Joined: 07 Mar 2006, 01:24
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Sammanfattning av AYC oljor, missljud och FAQ

Postby celer0n » 20 Apr 2010, 00:18

beyma wrote:Och här kommer det bästa tipset byt inte oljan alls:p

Men var nog med att byta i v-låda f-låda och bakaxel. Ayc pumpen kan man skruva av locket till titt som tätt o lägga en riktigt snorig loska i:p Fungerar kanon:D


Är ju bra att det fungerar. :D

Finns ju dom som aldrig bytt växellådsolja eller olja till diffen fastän bilen gått 45000mil. Ska bli intressant när jag ska byta oljan i dom sakerna på min Diesel Merca om 2 veckor. Tror inte den blivit servad denna sida av millenniet. Men den funkar. :rolleyes:

Ironiskt nog har jag en Impreza låda i skuffen på Mercan som rasade på 3an med ny olja.

Kanske ska skita i att byta oljorna på Mercan vid närmare eftertanke.
///Peter Eliasson (072-2208010)



Nu: Mercedes 190 2,5TD (fd 2,6) -92

Ex: Blå Subaru Impreza WRX STi -04

Ex: Blå Subaru Impreza GT -99 JRM-preppad 350hk

Ex: Silver EVO6 TME 320hk -00 Sv. Såld

User avatar
Anton_900
Posts: 164
Joined: 28 Feb 2010, 22:23
Location: Laholm

Re: Sammanfattning av AYC oljor, missljud och FAQ

Postby Anton_900 » 20 Apr 2010, 19:24

jaha....
tydligen så var pumpen kass efter allt, kunde inte släcka ayc lampan och det verkade som den inte bygger upp tillräckligt tryck.

men nu när jag hämtade bilen fick jag inte upp något felmeddelande på hela vägen hem... ?
istället när jag backar och svänger låter det vääldigt konstigt i bakaxeln:S
Samt när jag körde, helt plötsligt börjar det smälla metallisk nånstans från fram vänster, ljudet upphörde först när jag stod helt stilla. samma typ av ljud kom när jag backade. När sen körde iväg var ljudet försvunnet. Inget jag gjorde påverkade ljudet. Vad kan egentligen verkstan ha hittat på för dumheter??

User avatar
Anton_900
Posts: 164
Joined: 28 Feb 2010, 22:23
Location: Laholm

Re: Sammanfattning av AYC oljor, missljud och FAQ

Postby Anton_900 » 20 Apr 2010, 19:26

btw, verkar som priset på pumpen har ändrats.. fick förslag på 44.000:- plus arbete:S

User avatar
celer0n
Posts: 2314
Joined: 07 Mar 2006, 01:24
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Sammanfattning av AYC oljor, missljud och FAQ

Postby celer0n » 20 Apr 2010, 19:43

Anton_900 wrote:btw, verkar som priset på pumpen har ändrats.. fick förslag på 44.000:- plus arbete:S


Hos JRM? Mitsu kan du ju inte prata med. Dom kräver ju en arm och ett ben för pumpen.

Vilka gjorde luftningen åt dig då?

EDIT: Angående "missljudet" försvann det helt efter en stund fram eller? Låter det illa bak fastän det slutade fram?
///Peter Eliasson (072-2208010)



Nu: Mercedes 190 2,5TD (fd 2,6) -92

Ex: Blå Subaru Impreza WRX STi -04

Ex: Blå Subaru Impreza GT -99 JRM-preppad 350hk

Ex: Silver EVO6 TME 320hk -00 Sv. Såld

User avatar
celer0n
Posts: 2314
Joined: 07 Mar 2006, 01:24
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Sammanfattning av AYC oljor, missljud och FAQ

Postby celer0n » 20 Apr 2010, 19:55

Finns en nödlösning på AYCn som jag funderat på om man vill att den ska funka ett tag till. Men det är ju upp till var och en att bedöma själv om det är värt det. Kan funka eller så händer inget alls.

Ta 1dl olja av tjockare slag och häll i behållaren i skuffen.

Har själv testat det mer läckande servos som nödlösning och det har fungerat. Använde då en tjock motorolja.
///Peter Eliasson (072-2208010)



Nu: Mercedes 190 2,5TD (fd 2,6) -92

Ex: Blå Subaru Impreza WRX STi -04

Ex: Blå Subaru Impreza GT -99 JRM-preppad 350hk

Ex: Silver EVO6 TME 320hk -00 Sv. Såld

User avatar
Anton_900
Posts: 164
Joined: 28 Feb 2010, 22:23
Location: Laholm

Re: Sammanfattning av AYC oljor, missljud och FAQ

Postby Anton_900 » 20 Apr 2010, 20:21

dom hade pratat med jrm, men sen om det var därifrån dom fick priset vet jag inte, hutlöst pris iaf.

Det var tylösands motor (mitsu) som luftade det system efter jrms råd.

Ljudet försvann för stunden men kom sedan tillbaka igen, lät helt mysko. Var nästan säker på att drivknuten gått av eller nått.

Bak låter det illa nästan varje gång man kör sakta och svänger, samt backar. kan inte riktigt förklarara ljudet. Men nån form av "tuggande" ljud...

eftersom jag inte får nått felmeddelande borde pumpen väl vara igång?

User avatar
celer0n
Posts: 2314
Joined: 07 Mar 2006, 01:24
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Sammanfattning av AYC oljor, missljud och FAQ

Postby celer0n » 20 Apr 2010, 21:08

Anton_900 wrote:dom hade pratat med jrm, men sen om det var därifrån dom fick priset vet jag inte, hutlöst pris iaf.

Det var tylösands motor (mitsu) som luftade det system efter jrms råd.

Ljudet försvann för stunden men kom sedan tillbaka igen, lät helt mysko. Var nästan säker på att drivknuten gått av eller nått.

Bak låter det illa nästan varje gång man kör sakta och svänger, samt backar. kan inte riktigt förklarara ljudet. Men nån form av "tuggande" ljud...

eftersom jag inte får nått felmeddelande borde pumpen väl vara igång?



Enligt mitt försäkringsbolag så tog JRM 27000kr för jobb och pump för 4år sedan. Finns mycket begagnade pumpar nuförtiden för några tusenlappar.

"Tuggande" ljud låter som en LSD diff utan knäpp olja. Är det inte mer "malande"?

Alltså. Vilka oljor använde dom egentligen? Mitsu har inte ens själva någon koll på vilka oljor som ska va i systemen.
///Peter Eliasson (072-2208010)



Nu: Mercedes 190 2,5TD (fd 2,6) -92

Ex: Blå Subaru Impreza WRX STi -04

Ex: Blå Subaru Impreza GT -99 JRM-preppad 350hk

Ex: Silver EVO6 TME 320hk -00 Sv. Såld

User avatar
Anton_900
Posts: 164
Joined: 28 Feb 2010, 22:23
Location: Laholm

Re: Sammanfattning av AYC oljor, missljud och FAQ

Postby Anton_900 » 20 Apr 2010, 21:23

bojkotta mitsubishi då, bara det är jag bor så himla långt från jrm:(
fick du ut ditt på försäkringen?

okej, "malande" kanske är mer passande.. vad beror det på?

Det lät inte så här konstigt efter oljebytet, bara nu den här gången som jag skulle få det luftat igen.

fan ta och fixa det själv istället, trött på klåpare

User avatar
celer0n
Posts: 2314
Joined: 07 Mar 2006, 01:24
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Sammanfattning av AYC oljor, missljud och FAQ

Postby celer0n » 20 Apr 2010, 21:49

Anton_900 wrote:bojkotta mitsubishi då, bara det är jag bor så himla långt från jrm:(
fick du ut ditt på försäkringen?

okej, "malande" kanske är mer passande.. vad beror det på?

Det lät inte så här konstigt efter oljebytet, bara nu den här gången som jag skulle få det luftat igen.

fan ta och fixa det själv istället, trött på klåpare


Jag vet bara en Mitsu firma som kan EVOs och det är Folkes bil i Strömsund då dom säljer till rally åkare. Men dom levererar snabbt direkt till dörren.

Jo jag fick ju ut en på försäkringen. Men jag hade maskinskadeförsäkring genom försäkringsbolaget. Sen har jag ett riktigt bra bolag också.

Har ingen direkt susning om vad "malandet" kan vara. Känns som att man måste köra bilen för att ställa en bättre diagnos. Men ett "shot in the dark" är att dom haft fel olja i diffen som gör att den maler på lamellerna när man svänger. Är det rakt fram så veti-tusan.

För mig så är det bara skruva själv som gäller. Eller JRM om det är försäkrings jobb. Inte karosseri då.
///Peter Eliasson (072-2208010)



Nu: Mercedes 190 2,5TD (fd 2,6) -92

Ex: Blå Subaru Impreza WRX STi -04

Ex: Blå Subaru Impreza GT -99 JRM-preppad 350hk

Ex: Silver EVO6 TME 320hk -00 Sv. Såld


Return to “Teknik - EVO4, 5, 6 och TME”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest