Sammanfattning av AYC oljor, missljud och FAQ

User avatar
celer0n
Posts: 2314
Joined: 07 Mar 2006, 01:24
Location: Sundsvall
Contact:

Sammanfattning av AYC oljor, missljud, FAQ o lite fördelningslåda

Postby celer0n » 12 May 2008, 11:57

Då folk frågar en massa om AYC på dessa bilar så hade jag tänkt skriva en liten sammanfattning om systemet.

Kort info om hur AYC systemet fungerar:
AYCn fungerar på så sätt att kraften fördelas mellan bakdäcken. Svänger du höger o gasar på så skickar den på mer moment på ytterhjulet och om du motorbromsar så motorbromsar den hårdare på innerhjulet för att få bilen att överstyra.

AYC systemet hänger även ihop med ABS systemet. AYC systemet har hårdare krav på ABS sensorerna än själva ABS systemet.

Här är en liten lista på sensorer som AYC systemet jobbar med:
  • ABS sensorerna
  • Ratt sensor (känner av rattens läge)
  • Throttle Position Sensor (känner av hur mycket gas man ger)
  • G sensor framåt/bakåt (mäter G krafter)
  • G sensor sidor (mäter G krafter, båda dessa använder sej också ABS systemet av för att hjälpa till vid kraftiga undanmanövrar)
  • Bromslampans brytare (känner då av om du trycker på bromsen)
  • AYC ECU (AYC styrboxen)
  • Hydraulik tryckvakt (håller koll på trycket i AYC systemet)
Sen så har vi i bakpartiet hela AYC paketet med en elektrisk hydraulikpump, diffhus, ackumulator m.m.

Kopplar man ur AYC systemet eller att Lampan lyser så beter sej AYC systemet som en öppen diff. Mer info finns nedan.

-------------------------------------------------------------------------

Är det 2 eller 3 oljor i diffen?
Det är 3 oljor/vätskor i diffen. AYC (behållaren i bagaget), Diff (vänster del) och en till AYC momentomvandlaren som sitter i diffen (höger del).

Det ylar och skriker när jag kör hårt i svängar. Är det normalt?
Nej. Om man får det ylande beteendet när AYCn jobbar så ska man byta/fylla på oljan till momentomvandlaren fort som tusan.

(Denna sak råkade brumbrum här på forumet ut för)
Skrikande, klonkande, brötande ljud bakifrån?
Får man detta fel så ska man kolla oljan i momentomvandlaren. Hela tråden kan läsas här: http://www.wroom.org/evoclub/showthread.php?t=25229

Varför lyser inte min AYC lampa när tändningen slår till?
Troligen så har lampan gått sönder eller plockats bort för att man inte haft råd att byta AYC-pump och ska sälja bilen. Viktigt att kolla detta då man köper en bil. Den ska lysa orange i mitten nere vid lamporna på instrumentklustret.

Citat ifrån linkop "Kan också bero på att AYC'ns ECU är bortplockad av föregående ägare. Då lyser inte lampan samt att ABS'en fortfarande bibehåller sin funktion."

Vilka oljor/vätskor ska jag använda?
GL5 i Diff och ATF SP-III oljor i Momentfördelare och behållaren i skuffen.

Dessa kör jag med och funkar kanon: (mängd)
Diff: Motul Gear 300 75W90 (ca 0,55liter)
Momentfördelaren i diffen (AYC): Statoil TransWay DX III J (ca 0,7liter)
Behållaren i skuffen: Mitsubishi Dia Queen (Det som behövs)

Enligt information ifrån England, oljespecifikationer och folk som testat så finns det en ersättare till Dia Queen vätskan.
Tydligen så kan man använda alla ATF oljor som stöder ATF SP-III spektrat så som Statoil TransWay DX III J. Så man kan köra med samma olja i "Momentfördelaren" som "behållaren i skuffen" vilket har varit sagt tidigare att det inte går.

Hur byter man oljorna?
Sett bakifrån så är diff oljan till vänster och momentfördelaren till höger på bak klumpen.
Det sitter 2st stora pluggar för tömmingen under.
Men fyller på i diff oljan i framkant på vänstersidan (sett bakifrån). Och oljan till Momentfördelaren sitter jäkligt bökigt till. Den sitter högt upp mellan den lilla inspektions luckan och dom 4 rören som går in till diffen.
Pluggar för att fylla på lossar man enklast med en 17:s nyckel. Och jag tror det va en 23:a för att öppna tömmingspluggarna.
AYC vätskan i bagaget byter du enklast genom att suga upp oljan som är i och fylla på. Ska du dränera hela det systemet måste du tyvärr lufta det då det är ett högtryckssystem.
När man fyller på oljorna i diffen o momentfördelaren så fyller du på tills det börja rinna ur påfyllnadsplugen.

Hur luftar man AYC-systemet trycksida (behållaren i bagaget) och när behöver man göra det?
Man behöver lufta AYCn när man bytt pump eller gjort något annat då man tömt systemet som går till behållaren i bagaget.
Jag har gjort på följande vis. Fyllt på tills det är fullt och kört en kort sträcka med mycket rattvrid i lugnt tempo. Fyllt på igen i bagaget och sedan repeterat tills det inte sjunker undan någon mer vätska.
Har läst att folk i England brukar köra 8or i lugnt tempo med fullt rattutslag (ungefär samma som jag då gjort). Har även läst att folk tvångskör pumpen genom att bygla pump reläet och öppnar lite på anslutningen till rören som sitter på diffen medans man vrider ratten till max rattutslag. Finns många olika metoder som folk säger fungerar.
Men är man osäker eller inte vågar göra något som jag skrivit så ska man lämna in bilen till en Mitsu verkstad som har MUT-II som instrumet som tvångskör pumpen och luftar systemet.
Varför man måste lufta AYC-systemets trycksida: Det är för att unvika kavitation i hydrauliksystemet. Kavitering i hydrauliksystem uppkommer då man har små luftbubblor som imploderar då trycket höjs (vanligast vid pumpen) vilket leder till materialavmattning och pump som slits ut i förväg eller tidigt haveri.

Lampan till AYCn lyser. Är det farligt att köra då?
Nej. Så länge den lyser så indikerar den på att du har en felkod i AYC-systemet som gör att systemet inte är aktiverat och bilen beter sej som att du kör med öppen Diff.

Lampan till AYCn blinkar. Är det farligt att köra då?
Ja. Denna text är kopierad av "Wroom" (hoppas du inte misstycker) "Om AYC-lampan däremot blinkar snabbt så är det farligt att köra bilen, då AYC-styrboxen varken kan garantera att AYC är urkopplad, (som enligt ovan när lampan bara lyser), eller att den kommer att göra rätt."

Kan jag manuellt koppla ur AYC-funktionen?
Ja. Detta är också kopierat av "Wroom" "AYCn kopplar man enklast ur genom att koppla bort reläet på torpedväggen, det är det reläet som sitter till höger på den gröna armaturen (om man står framför bilen) mitten på toropeden, det som är skyddat med en gummikondom."

Citat ifrån linkop "Plocka ur AYC'ns styrbox, sitter vid passagerarens högerföt (sett i en högerstyrd bil) precis bakom stereon. Den sitter med 2skruvar och har 2kablar till sig, en stor med 26stift och en mindre med 16stift."

Vad är det vanligaste felet att lampan lyser?
Det sitter en tryckvakt i pumpen som varnar att pumpen inte hinner bygga upp ett tryck inom en viss tid. Vanligt är att det blir problem med denna tryckvakt eller att pumpen är sliten. Det är då vanligt att det betyder "byt pumpen" vilket kostar runt 20000-30000kr. Alltså dyrt.

Finns det någon annan LSD som jag kan montera istället?
Ja. Finns en del eftermarknads LSD som passar i våra diffar. Använd sökfunktionen så finns det en massa matnyttigt på den fronten.

Hur gör jag för att fylla på olja då jag inte kommer åt med en flaska?
Själv så har jag en liten spruta som rymmer ca: 50ml med en slang på. Suger upp olja ur flaskan och sen in med slangen i hålet. Kan rekommendera en större spruta eller en "oljepåfyllare" som verkstäder har med en tank fylld med tryckluft.
Fyll tills det kommer lite olja ur oljepåfyllningspluggen. Vänta 1min testa fyll på lite till. Upprepa lite så man vet att allt har runnit ned. Sen brukar jag trycka lite extra och snabbt dit med pluggen så det är lite över fullt.

Fördelningslåda/vinkelväxel
Kan skriva om den när jag ändå håller på. När man ska fylla denna så är det mycket viktigt att man har tålamod och fyller på och väntar någon minut innan det sjunker undan. När man tror att man har fullt så vänta 5min och snurra lite på hjulen för att se till att all luft är borta. Fyll på tills det rinner över. Vänta 5min och tryck i lite extra och fort dit med pluggen.
Det ska helst överfyllas lite för mycket här. Fördelningslådan är mycket känslig mot låg oljenivå.

Oljemängd som går åt: 1liters flaska räcker här. Blir nån deciliter över. Ska rymma runt 0,65liter.

Ibland då jag drar på driver bilen bara fram. Vad är fel?
Dålig olja i fördelningslådan som gör att viskodiffen inte klarar av att fördela all kraft. Brukar uppkomma först mellan 4000-6000rpm på 1:an då kraften är som starkast. Symtomen är identisk med slirande koppling.
Man kan testa och palla upp hela bilen och lägga in 1an, dra handbromsen och gasa för att kontrollera funktionen. Den vill sträva efter att driva på alla 4 hjulen.
För att åtgärda felet så kan du testa med att byta olja.

-------------------------------------------------------------------------

Länkar:

aetg gav mig en länk som jag tyckte va passande att ha här då man kan se kopplingsschemat över AYC systemet samt diagram. http://www.lancerregister.com/faq/G04/g04.html

-------------------------------------------------------------------------

Senaste Uppdatering: 100602

Uppdatering under "Skrikande, klonkande, brötande ljud bakifrån?"

-------------------------------------------------------------------------

Har integrerat alla gamla uppdateringar och har nu bara en senaste uppdatering hädan efter.
///Peter Eliasson (072-2208010)

Nu: Mercedes 190 2,5TD (fd 2,6) -92
Ex: Blå Subaru Impreza WRX STi -04
Ex: Blå Subaru Impreza GT -99 JRM-preppad 350hk
Ex: Silver EVO6 TME 320hk -00 Sv. Såld

User avatar
celer0n
Posts: 2314
Joined: 07 Mar 2006, 01:24
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Sammanfattning av AYC oljor, missljud och FAQ

Postby celer0n » 12 May 2008, 12:06

Hur luftar man AYCn och när behöver man göra det?
Man behöver lufta AYCn när man bytt pump eller gjort något annat då man tömt systemet som går till behållaren i bagaget.

Jag har gjort på följande vis. Fyllt på tills det är fullt och kört en kort sträcka med mycket rattvrid. Fyllt på igen i bagaget och sedan repeterat tills det inte sjunker undan någon mer vätska. Har sedan kollat med jämna mellanrum vid hårda körningar.

Detta har då funkat för mej. Men är man osäker eller inte vågar göra som jag har gjort så ska man lämna in bilen till en Mitsu verkstad som har MUT-II som instrumet som tvångskör pumpen och luftar systemet.
///Peter Eliasson (072-2208010)



Nu: Mercedes 190 2,5TD (fd 2,6) -92

Ex: Blå Subaru Impreza WRX STi -04

Ex: Blå Subaru Impreza GT -99 JRM-preppad 350hk

Ex: Silver EVO6 TME 320hk -00 Sv. Såld

User avatar
wroom
Post Monster
Posts: 6745
Joined: 07 Feb 2003, 13:00
Location: Ljusterö
Contact:

Re: Sammanfattning av AYC oljor, missljud och FAQ

Postby wroom » 12 May 2008, 14:55

Underbart! Gjorde tråden "sticky".
Mvh, Johan Jansson
Jag kan nås på telefon 0708-280832

User avatar
MostWanted-LKPG
Serious User
Posts: 413
Joined: 15 Nov 2006, 13:38

Re: Sammanfattning av AYC oljor, missljud och FAQ

Postby MostWanted-LKPG » 12 May 2008, 21:03

Diffen bak kan man ju tillägga att det ska vara en 75W90 GL5 i diffen, gärna helsyntet då. En ATF Dexron III i momentfördelaren och en ATF SPIII(en mitsu-standard) i behållaren bak, kan va lite knepig o få tag på men börjar bli vanligare enligt autoexperten.

Luftningen kan man även göra enligt följande:

Car in air, in first gear and reving at around 2250 revs and holding.

Wheels straight

Unlock LEFT HAND bleed nipple at the same time as turning the steering slowly (take about 5 seconds) to the RIGHT. Once at lock stop, hold with load against stop for a moment, then lock up nipple.

Wheels back to straight.

Repeat this a few times, and then do other side remembering to turn LEFT when unlocking the right nipple.

The thing i found that made the difference was the revs, without them it didnt blead out any fluid.
QuickSilver Evo VI GSR

User avatar
Henke
Serious User
Posts: 825
Joined: 25 Dec 2003, 16:15
Location: Sundsvall

Re: Sammanfattning av AYC oljor, missljud och FAQ

Postby Henke » 16 May 2008, 19:22

Ang div ATF olja till Ayc.

QS ATf Q3 Extra har det som behövs
http://www.quakerstate.se/file/dyn/00000m/5200m/5242i/ATF_Q3_Extra.pdf

Både till behållaren i Skuffen och påfyllningen bak på diffen.

Skitenkelt att slippa köra två olika Atf oljor!

/ Henke
Scandinavian Flick Rules

User avatar
celer0n
Posts: 2314
Joined: 07 Mar 2006, 01:24
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Sammanfattning av AYC oljor, missljud och FAQ

Postby celer0n » 17 May 2008, 02:06

Bra info Henke. *tummen upp*
///Peter Eliasson (072-2208010)



Nu: Mercedes 190 2,5TD (fd 2,6) -92

Ex: Blå Subaru Impreza WRX STi -04

Ex: Blå Subaru Impreza GT -99 JRM-preppad 350hk

Ex: Silver EVO6 TME 320hk -00 Sv. Såld

User avatar
joacim77
Serious User
Posts: 461
Joined: 13 Dec 2006, 00:45
Location: Vingåker

Re: Sammanfattning av AYC oljor, missljud och FAQ

Postby joacim77 » 02 Jul 2008, 21:56

Någon som kan skriva lite fakta om hur man går tillväga när man byter?? Vore ju kanon att har allt samlat i samma "stickytråd".
Hur kommer man tex åt att fylla på?? Allt sitter ju ruskigt trångt + att bilen skall vara i nivå vid påfyllning. Fylla på...vänta....fylla på...
Skriv gärna en förklaring ni som gjort detta... :)

stiivN
Serious User
Posts: 246
Joined: 22 Jan 2007, 18:30

Re: Sammanfattning av AYC oljor, missljud och FAQ

Postby stiivN » 08 Jul 2008, 16:44

Celer0n:

Tänkte byta olja i momentfördelaren. Är det samma visa som har byta i fördelaren fram å bak, alltså överfylla(Fylla, vänta, fylla etc)? Den behöver man inte lufta, right? Alltså det är bara AYC delen som har behållaren i skuffen?

Tacksam försvar å sorry om jag är lite bakom flödet :P

User avatar
celer0n
Posts: 2314
Joined: 07 Mar 2006, 01:24
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Sammanfattning av AYC oljor, missljud och FAQ

Postby celer0n » 09 Jul 2008, 00:32

stiivN wrote:Celer0n:

Tänkte byta olja i momentfördelaren. Är det samma visa som har byta i fördelaren fram å bak, alltså överfylla(Fylla, vänta, fylla etc)? Den behöver man inte lufta, right? Alltså det är bara AYC delen som har behållaren i skuffen?

Tacksam försvar å sorry om jag är lite bakom flödet :P


Samma visa för att vara riktigt säker. Överfyll lite. Bättre med lite för mycket än lite för lite.

Det är den som sitter i skuffen som du behöver lufta. Istället för att byta allt så kan man suga ur behållaren och fylla på. Kommer att blandas när du kör.
///Peter Eliasson (072-2208010)



Nu: Mercedes 190 2,5TD (fd 2,6) -92

Ex: Blå Subaru Impreza WRX STi -04

Ex: Blå Subaru Impreza GT -99 JRM-preppad 350hk

Ex: Silver EVO6 TME 320hk -00 Sv. Såld

stiivN
Serious User
Posts: 246
Joined: 22 Jan 2007, 18:30

Re: Sammanfattning av AYC oljor, missljud och FAQ

Postby stiivN » 10 Jul 2008, 16:27

Ok, tack. Då blir det byte på momentfördelaren snarast.
Tack för svaret :)

stiivN
Serious User
Posts: 246
Joined: 22 Jan 2007, 18:30

Re: Sammanfattning av AYC oljor, missljud och FAQ

Postby stiivN » 14 Jul 2008, 19:12

Jaha, Micro hade inte Quaker state oljan å tog inte in den heller. Väldigt skumt, några andra tips?

User avatar
celer0n
Posts: 2314
Joined: 07 Mar 2006, 01:24
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Sammanfattning av AYC oljor, missljud och FAQ

Postby celer0n » 15 Jul 2008, 08:41

Momentfördelaren i diffen (AYC): Statoil TransWay DX III

Finns på en Mack nära dej.
///Peter Eliasson (072-2208010)



Nu: Mercedes 190 2,5TD (fd 2,6) -92

Ex: Blå Subaru Impreza WRX STi -04

Ex: Blå Subaru Impreza GT -99 JRM-preppad 350hk

Ex: Silver EVO6 TME 320hk -00 Sv. Såld

User avatar
nismo
Experienced User
Posts: 1318
Joined: 18 Feb 2004, 18:17
Location: Östersund

Re: Sammanfattning av AYC oljor, missljud och FAQ

Postby nismo » 17 Jul 2008, 21:36

Behållaren i skuffen: Mitsubishi Dia Queen även kalla Diamond 3.




Den oljan är väl rätt svår att få tag i i sverige va?


Mitsubishi här använder bara statoils oljor, har statoil någon olja som passar för behållaren i skuffen?
We build the worlds fastest 4G63’s in the world. Period.

We have been the leading authority on 4G63 motors for the past 10 years, with innovative engine developments quickly adopted by the Mitubishi community, all pioneered here at Magnus.

User avatar
celer0n
Posts: 2314
Joined: 07 Mar 2006, 01:24
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Sammanfattning av AYC oljor, missljud och FAQ

Postby celer0n » 18 Jul 2008, 10:56

nismo wrote:Behållaren i skuffen: Mitsubishi Dia Queen även kalla Diamond 3.




Den oljan är väl rätt svår att få tag i i sverige va?


Mitsubishi här använder bara statoils oljor, har statoil någon olja som passar för behållaren i skuffen?


Testat ringa Mitsu eller JRM? Jag fick en skvätt av JRM efter att jag va där o hämtade bilen efter AYC byte. Dom borde nog ha det på lager.
///Peter Eliasson (072-2208010)



Nu: Mercedes 190 2,5TD (fd 2,6) -92

Ex: Blå Subaru Impreza WRX STi -04

Ex: Blå Subaru Impreza GT -99 JRM-preppad 350hk

Ex: Silver EVO6 TME 320hk -00 Sv. Såld

User avatar
Henke
Serious User
Posts: 825
Joined: 25 Dec 2003, 16:15
Location: Sundsvall

Re: Sammanfattning av AYC oljor, missljud och FAQ

Postby Henke » 19 Jul 2008, 18:59

Det låter väldigt skumt?
QS ATF Q3 Extra heter den.

Jag har den på jobbet till försäljning så visst tusan borde micro ha den åxå!?
Skiter det sig helt så dra ett pm till mig så skall jag ordna fram den åt dig!

stiivN wrote:Jaha, Micro hade inte Quaker state oljan å tog inte in den heller. Väldigt skumt, några andra tips?
Scandinavian Flick Rules

User avatar
celer0n
Posts: 2314
Joined: 07 Mar 2006, 01:24
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Sammanfattning av AYC oljor, missljud och FAQ

Postby celer0n » 20 Jul 2008, 01:33

Henke wrote:Ang div ATF olja till Ayc.

QS ATf Q3 Extra har det som behövs
http://www.quakerstate.se/file/dyn/00000m/5200m/5242i/ATF_Q3_Extra.pdf

Både till behållaren i Skuffen och påfyllningen bak på diffen.

Skitenkelt att slippa köra två olika Atf oljor!

/ Henke


Vart man får tag i denna olja kan ju vara av intresse.
///Peter Eliasson (072-2208010)



Nu: Mercedes 190 2,5TD (fd 2,6) -92

Ex: Blå Subaru Impreza WRX STi -04

Ex: Blå Subaru Impreza GT -99 JRM-preppad 350hk

Ex: Silver EVO6 TME 320hk -00 Sv. Såld

User avatar
Henke
Serious User
Posts: 825
Joined: 25 Dec 2003, 16:15
Location: Sundsvall

Re: Sammanfattning av AYC oljor, missljud och FAQ

Postby Henke » 20 Jul 2008, 15:10

Får jag skriva ut det även fast firman jag jobbar åt inte sponsrar Evoklubben?

/ Henke
Scandinavian Flick Rules

User avatar
wroom
Post Monster
Posts: 6745
Joined: 07 Feb 2003, 13:00
Location: Ljusterö
Contact:

Re: Sammanfattning av AYC oljor, missljud och FAQ

Postby wroom » 20 Jul 2008, 17:19

Henke wrote:Får jag skriva ut det även fast firman jag jobbar åt inte sponsrar Evoklubben?

/ Henke

Ja. Som svar på en direkt fråga utan pris och reklamsnack så får man det.
Mvh, Johan Jansson
Jag kan nås på telefon 0708-280832

User avatar
Henke
Serious User
Posts: 825
Joined: 25 Dec 2003, 16:15
Location: Sundsvall

Re: Sammanfattning av AYC oljor, missljud och FAQ

Postby Henke » 20 Jul 2008, 19:36

Bra
Jag säljer hela Quaker States sortiment på jobbet.
Kontakta mig via PM för priser mm!


mvh/ Henke
Scandinavian Flick Rules

User avatar
Mangejon
Serious User
Posts: 624
Joined: 24 May 2004, 20:11
Location: Trollhättan
Contact:

Sv: Sammanfattning av AYC oljor, missljud och FAQ

Postby Mangejon » 21 Jul 2008, 17:44

Redline D4 ATF, borde väl fungera. Någon som kan bekräfta !!
http://www.redlineoil.se/atf-serien.html
Magnus


Return to “Teknik - EVO4, 5, 6 och TME”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest