Sammanfattning av AYC oljor, missljud och FAQ

User avatar
Arson
Serious User
Posts: 558
Joined: 07 May 2006, 19:38
Location: Vaxholm

Re: Sammanfattning av AYC oljor, missljud och FAQ

Postby Arson » 19 May 2009, 16:30

Har börjat gnälla från pumpen bak på min 5:a när jag svänger hastigt. Så om jag förstår allting rätt skall jag bara behöva tömma oljan till momentomvandlaren och sedan fylla på via det bökiga sättet, och då med oljan Statoil TransWay DX III J á 0,7 liter?
Detta skall lösa problemet?

Tack på förhand.

User avatar
celer0n
Posts: 2314
Joined: 07 Mar 2006, 01:24
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Sammanfattning av AYC oljor, missljud och FAQ

Postby celer0n » 19 May 2009, 20:49

Arson wrote:Har börjat gnälla från pumpen bak på min 5:a när jag svänger hastigt. Så om jag förstår allting rätt skall jag bara behöva tömma oljan till momentomvandlaren och sedan fylla på via det bökiga sättet, och då med oljan Statoil TransWay DX III J á 0,7 liter?
Detta skall lösa problemet?

Tack på förhand.


Det borde lösa ditt problem. Behöver inte vara den oljan utan kan vara en motsvarande olja. Kolla till oljan i behållaren i bagaget när du ändå är igång.

Kanske passa på att byta oljan i diffen också eftersom den sitter ju lätt till.
///Peter Eliasson (072-2208010)

Nu: Mercedes 190 2,5TD (fd 2,6) -92
Ex: Blå Subaru Impreza WRX STi -04
Ex: Blå Subaru Impreza GT -99 JRM-preppad 350hk
Ex: Silver EVO6 TME 320hk -00 Sv. Såld

User avatar
Arson
Serious User
Posts: 558
Joined: 07 May 2006, 19:38
Location: Vaxholm

Re: Sammanfattning av AYC oljor, missljud och FAQ

Postby Arson » 23 May 2009, 13:21

celer0n wrote:Det borde lösa ditt problem. Behöver inte vara den oljan utan kan vara en motsvarande olja. Kolla till oljan i behållaren i bagaget när du ändå är igång.

Kanske passa på att byta oljan i diffen också eftersom den sitter ju lätt till.


Det fungerade! Nu blire att köra 10 varv i varje rondell :D

EDIT: Nej, 10 mil senare så börjar den gnälla igen! Använde Statoil Transway DXIII. Är det nåt annat man ska också tänka på?

User avatar
celer0n
Posts: 2314
Joined: 07 Mar 2006, 01:24
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Sammanfattning av AYC oljor, missljud och FAQ

Postby celer0n » 29 May 2009, 02:09

Arson wrote:Det fungerade! Nu blire att köra 10 varv i varje rondell :D

EDIT: Nej, 10 mil senare så börjar den gnälla igen! Använde Statoil Transway DXIII. Är det nåt annat man ska också tänka på?


Kollat nivån?

Min började gnälla några månader efter att jag fått min AYC bytt. Fyllde på olja så va det frid igen.

Att den gnäller är för att det blir för lite olja i momentomvandlaren.
///Peter Eliasson (072-2208010)



Nu: Mercedes 190 2,5TD (fd 2,6) -92

Ex: Blå Subaru Impreza WRX STi -04

Ex: Blå Subaru Impreza GT -99 JRM-preppad 350hk

Ex: Silver EVO6 TME 320hk -00 Sv. Såld

User avatar
Arson
Serious User
Posts: 558
Joined: 07 May 2006, 19:38
Location: Vaxholm

Re: Sammanfattning av AYC oljor, missljud och FAQ

Postby Arson » 29 May 2009, 15:54

Bytte oljan i AYC:n, fyllde på 0,7L så det bör väl inte vara det?

User avatar
celer0n
Posts: 2314
Joined: 07 Mar 2006, 01:24
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Sammanfattning av AYC oljor, missljud och FAQ

Postby celer0n » 31 May 2009, 14:19

Arson wrote:Bytte oljan i AYC:n, fyllde på 0,7L så det bör väl inte vara det?


Man ska fylla på tills det rinner ut ur nivåpluggen.
///Peter Eliasson (072-2208010)



Nu: Mercedes 190 2,5TD (fd 2,6) -92

Ex: Blå Subaru Impreza WRX STi -04

Ex: Blå Subaru Impreza GT -99 JRM-preppad 350hk

Ex: Silver EVO6 TME 320hk -00 Sv. Såld

User avatar
smeka
Serious User
Posts: 128
Joined: 27 Apr 2009, 22:15
Location: Helsingborg
Contact:

Re: Sammanfattning av AYC oljor, missljud och FAQ

Postby smeka » 20 Jun 2009, 13:14

Kan jag manuellt koppla ur AYC-funktionen?
Ja. Detta är också kopierat av "Wroom" "AYCn kopplar man enklast ur genom att koppla bort reläet på torpedväggen, det är det reläet som sitter till höger på den gröna armaturen (om man står framför bilen) mitten på toropeden, det som är skyddat med en gummikondom."


Så det är inga problem att köra med den bort kopplad ?.

User avatar
celer0n
Posts: 2314
Joined: 07 Mar 2006, 01:24
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Sammanfattning av AYC oljor, missljud och FAQ

Postby celer0n » 20 Jun 2009, 22:53

smeka wrote:Kan jag manuellt koppla ur AYC-funktionen?
Ja. Detta är också kopierat av "Wroom" "AYCn kopplar man enklast ur genom att koppla bort reläet på torpedväggen, det är det reläet som sitter till höger på den gröna armaturen (om man står framför bilen) mitten på toropeden, det som är skyddat med en gummikondom."


Så det är inga problem att köra med den bort kopplad ?.


Nej det är det inte. Du tappar bara funktionen.
///Peter Eliasson (072-2208010)



Nu: Mercedes 190 2,5TD (fd 2,6) -92

Ex: Blå Subaru Impreza WRX STi -04

Ex: Blå Subaru Impreza GT -99 JRM-preppad 350hk

Ex: Silver EVO6 TME 320hk -00 Sv. Såld

linkop
Posts: 32
Joined: 26 Aug 2007, 20:32
Location: Norge

Re: Sammanfattning av AYC oljor, missljud, FAQ o lite fördelningslåda

Postby linkop » 16 Aug 2009, 14:22

Lite alternativ info för de vetsugna ;)

celer0n wrote:Varför lyser inte min AYC lampa när tändningen slår till?
Troligen så har lampan gått sönder eller plockats bort för att man inte haft råd att byta AYC-pump och ska sälja bilen. Viktigt att kolla detta då man köper en bil. Den ska lysa orange i mitten nere vid lamporna på instrumentklustret.


Kan jag manuellt koppla ur AYC-funktionen?
Ja. Detta är också kopierat av "Wroom" "AYCn kopplar man enklast ur genom att koppla bort reläet på torpedväggen, det är det reläet som sitter till höger på den gröna armaturen (om man står framför bilen) mitten på toropeden, det som är skyddat med en gummikondom."

1. Kan också bero på att AYC'ns ECU är bortplockad av föregående ägare. Då lyser inte lampan samt att ABS'en fortfarande bibehåller sin funktion.

2. Samma som ovanstående, plocka ur AYC'ns styrbox, sitter vid passagerarens högerföt (sett i en högerstyrd bil) precis bakom stereon. Den sitter med 2skruvar och har 2kablar till sig, en stor med 26stift och en mindre med 16stift


Är det någon som vet om AYC-boxarna kan flyttas fritt mellan evobilarna (4-6) utan att reservdelsnumrena matchar?
Linus K - Evo 5

User avatar
celer0n
Posts: 2314
Joined: 07 Mar 2006, 01:24
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Sammanfattning av AYC oljor, missljud, FAQ o lite fördelningslåda

Postby celer0n » 16 Aug 2009, 14:34

[quote="linkop"]Lite alternativ info för de vetsugna ]

Vet tyvärr inte om AYC boxarna. Vore kanon om någon kunde kolla upp det så man kan skriva in det i FAQn.
Sen undrar jag om jag kan citera dej på 1an o 2an.
///Peter Eliasson (072-2208010)



Nu: Mercedes 190 2,5TD (fd 2,6) -92

Ex: Blå Subaru Impreza WRX STi -04

Ex: Blå Subaru Impreza GT -99 JRM-preppad 350hk

Ex: Silver EVO6 TME 320hk -00 Sv. Såld

linkop
Posts: 32
Joined: 26 Aug 2007, 20:32
Location: Norge

Re: Sammanfattning av AYC oljor, missljud, FAQ o lite fördelningslåda

Postby linkop » 16 Aug 2009, 14:45

celer0n wrote:Vet tyvärr inte om AYC boxarna. Vore kanon om någon kunde kolla upp det så man kan skriva in det i FAQn.
Sen undrar jag om jag kan citera dej på 1an o 2an.


Det är bara att citera på!
Linus K - Evo 5

User avatar
celer0n
Posts: 2314
Joined: 07 Mar 2006, 01:24
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Sammanfattning av AYC oljor, missljud, FAQ o lite fördelningslåda

Postby celer0n » 16 Aug 2009, 20:03

celer0n wrote:Då folk frågar en massa om AYC på dessa bilar så hade jag tänkt skriva en liten sammanfattning om systemet.

Är det 2 eller 3 oljor i diffen?
Det är 3 oljor/vätskor i diffen. AYC (behållaren i bagaget), Diff (vänster del) och en till AYC momentomvandlaren som sitter i diffen (höger del).

Det ylar och skriker när jag kör hårt i svängar. Är det normalt?
Nej. Om man får det ylande beteendet när AYCn jobbar så ska man byta/fylla på oljan till momentomvandlaren fort som tusan.

Varför lyser inte min AYC lampa när tändningen slår till?
Troligen så har lampan gått sönder eller plockats bort för att man inte haft råd att byta AYC-pump och ska sälja bilen. Viktigt att kolla detta då man köper en bil. Den ska lysa orange i mitten nere vid lamporna på instrumentklustret.

Citat ifrån linkop "Kan också bero på att AYC'ns ECU är bortplockad av föregående ägare. Då lyser inte lampan samt att ABS'en fortfarande bibehåller sin funktion."

Vilka oljor/vätskor ska jag använda?
GL5 i Diff och ATF SP-III oljor i Momentfördelare och behållaren i skuffen.

Dessa kör jag med och funkar kanon: (mängd)
Diff: Motul Gear 300 75W90 (ca 0,55liter)
Momentfördelaren i diffen (AYC): Statoil TransWay DX III J (ca 0,7liter)
Behållaren i skuffen: Mitsubishi Dia Queen (Det som behövs)

Enligt information ifrån England, oljespecifikationer och folk som testat så finns det en ersättare till Dia Queen vätskan.
Tydligen så kan man använda alla ATF oljor som stöder ATF SP-III spektrat så som Statoil TransWay DX III J. Så man kan köra med samma olja i "Momentfördelaren" som "behållaren i skuffen" vilket har varit sagt tidigare att det inte går.

Hur byter man oljorna?
Sett bakifrån så är diff oljan till vänster och momentfördelaren till höger på bak klumpen.
Det sitter 2st stora pluggar för tömmingen under.
Men fyller på i diff oljan i framkant på vänstersidan (sett bakifrån). Och oljan till Momentfördelaren sitter jäkligt bökigt till. Den sitter högt upp mellan den lilla inspektions luckan och dom 4 rören som går in till diffen.
Pluggar för att fylla på lossar man enklast med en 17:s nyckel. Och jag tror det va en 23:a för att öppna tömmingspluggarna.
AYC vätskan i bagaget byter du enklast genom att suga upp oljan som är i och fylla på. Ska du dränera hela det systemet måste du tyvärr lufta det då det är ett högtryckssystem.
När man fyller på oljorna i diffen o momentfördelaren så fyller du på tills det börja rinna ur påfyllnadsplugen.

Hur luftar man AYC-systemet trycksida (behållaren i bagaget) och när behöver man göra det?
Man behöver lufta AYCn när man bytt pump eller gjort något annat då man tömt systemet som går till behållaren i bagaget.
Jag har gjort på följande vis. Fyllt på tills det är fullt och kört en kort sträcka med mycket rattvrid i lugnt tempo. Fyllt på igen i bagaget och sedan repeterat tills det inte sjunker undan någon mer vätska.
Har läst att folk i England brukar köra 8or i lugnt tempo med fullt rattutslag (ungefär samma som jag då gjort). Har även läst att folk tvångskör pumpen genom att bygla pump reläet och öppnar lite på anslutningen till rören som sitter på diffen medans man vrider ratten till max rattutslag. Finns många olika metoder som folk säger fungerar.
Men är man osäker eller inte vågar göra något som jag skrivit så ska man lämna in bilen till en Mitsu verkstad som har MUT-II som instrumet som tvångskör pumpen och luftar systemet.
Varför man måste lufta AYC-systemets trycksida: Det är för att unvika kavitation i hydrauliksystemet. Kavitering i hydrauliksystem uppkommer då man har små luftbubblor som imploderar då trycket höjs (vanligast vid pumpen) vilket leder till materialavmattning och pump som slits ut i förväg eller tidigt haveri.

Lampan till AYCn lyser. Är det farligt att köra då?
Nej. Så länge den lyser så indikerar den på att du har en felkod i AYC-systemet som gör att systemet inte är aktiverat och bilen beter sej som att du kör med öppen Diff.

Lampan till AYCn blinkar. Är det farligt att köra då?
Ja. Denna text är kopierad av "Wroom" (hoppas du inte misstycker) "Om AYC-lampan däremot blinkar snabbt så är det farligt att köra bilen, då AYC-styrboxen varken kan garantera att AYC är urkopplad, (som enligt ovan när lampan bara lyser), eller att den kommer att göra rätt."

Kan jag manuellt koppla ur AYC-funktionen?
Ja. Detta är också kopierat av "Wroom" "AYCn kopplar man enklast ur genom att koppla bort reläet på torpedväggen, det är det reläet som sitter till höger på den gröna armaturen (om man står framför bilen) mitten på toropeden, det som är skyddat med en gummikondom."

Citat ifrån linkop "Plocka ur AYC'ns styrbox, sitter vid passagerarens högerföt (sett i en högerstyrd bil) precis bakom stereon. Den sitter med 2skruvar och har 2kablar till sig, en stor med 26stift och en mindre med 16stift."

Vad är det vanligaste felet att lampan lyser?
Det sitter en tryckvakt i pumpen som varnar att pumpen inte hinner bygga upp ett tryck inom en viss tid. Vanligt är att det blir problem med denna tryckvakt eller att pumpen är sliten. Det är då vanligt att det betyder "byt pumpen" vilket kostar runt 20000-30000kr. Alltså dyrt.

Finns det någon annan LSD som jag kan montera istället?
Ja. Finns en del eftermarknads LSD som passar i våra diffar. Använd sökfunktionen så finns det en massa matnyttigt på den fronten.

Hur gör jag för att fylla på olja då jag inte kommer åt med en flaska?
Själv så har jag en liten spruta som rymmer ca: 50ml med en slang på. Suger upp olja ur flaskan och sen in med slangen i hålet. Kan rekommendera en större spruta eller en "oljepåfyllare" som verkstäder har med en tank fylld med tryckluft.
Fyll tills det kommer lite olja ur oljepåfyllningspluggen. Vänta 1min testa fyll på lite till. Upprepa lite så man vet att allt har runnit ned. Sen brukar jag trycka lite extra och snabbt dit med pluggen så det är lite över fullt.

Fördelningslåda/vinkelväxel
Kan skriva om den när jag ändå håller på. När man ska fylla denna så är det mycket viktigt att man har tålamod och fyller på och väntar någon minut innan det sjunker undan. När man tror att man har fullt så vänta 5min och snurra lite på hjulen för att se till att all luft är borta. Fyll på tills det rinner över. Vänta 5min och tryck i lite extra och fort dit med pluggen.
Det ska helst överfyllas lite för mycket här. Fördelningslådan är mycket känslig mot låg oljenivå.

Oljemängd som går åt: 1liters flaska räcker här. Blir nån deciliter över. Ska rymma runt 0,65liter.

-------------------------------------------------------------------------

Senaste Uppdatering: 090531

Under rubriken Varför lyser inte min AYC lampa när tändningen slår till? och Kan jag manuellt koppla ur AYC-funktionen? så har linkop kommit med lite info.

-------------------------------------------------------------------------

Har integrerat alla gamla uppdateringar och har nu bara en senaste uppdatering hädan efter.
///Peter Eliasson (072-2208010)



Nu: Mercedes 190 2,5TD (fd 2,6) -92

Ex: Blå Subaru Impreza WRX STi -04

Ex: Blå Subaru Impreza GT -99 JRM-preppad 350hk

Ex: Silver EVO6 TME 320hk -00 Sv. Såld

User avatar
celer0n
Posts: 2314
Joined: 07 Mar 2006, 01:24
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Sammanfattning av AYC oljor, missljud, FAQ o lite fördelningslåda

Postby celer0n » 16 Aug 2009, 20:17

linkop wrote:Det är bara att citera på!


Gjort det nu.

Samt lagt till denna rubrik "Ibland då jag drar på driver bilen bara fram. Vad är fel?"
///Peter Eliasson (072-2208010)



Nu: Mercedes 190 2,5TD (fd 2,6) -92

Ex: Blå Subaru Impreza WRX STi -04

Ex: Blå Subaru Impreza GT -99 JRM-preppad 350hk

Ex: Silver EVO6 TME 320hk -00 Sv. Såld

aetg
User
Posts: 15
Joined: 14 Sep 2009, 16:31
Location: Mellerud

Re: Sv: Sammanfattning av AYC oljor, missljud och FAQ

Postby aetg » 14 Sep 2009, 17:50

evo_mads wrote:Tjena! Min AYC pump är bytt för ett halvår sedan men nu har lampan börjat lysa ändå till och från. När jag börjar köra så lyser den inte men efter en stund så kommer den oftast. Pumpen kan väl inte vara kass igen? Slits den mer eller mindre beronende på körsätt? Tacksam för svar!!


Hej på er!!
Första inlägget och nyliggen Evo 4 ägare! :D
MEN! Jag har fått samma problem som evo_mads, jag är helt lost när det kommer till evo om jag ska vara ärlig.
Jag vet att killen jag köpte bilen av har byt alla oljor bak (va han säger, inga kvitton dock), kan det vara så enkelt att det är för lite olja, hur ser jag det lättast. Jag har läst i genom tråden men det blir lite mycket nä'r man inte riktigt kan allt, men jag har skaplig motor och bil koll så en liten lätt förklaring eller fingervissning till vad jag ska läsa så borde jag kunna kolla det själv. Bilen är från Japan om det har någon betydelse.

Sen har jag ett annat problem som dycker upp i samma veva som AYC lampan börjar lysa, men det brukar dröja ca 5 min innan det händer. Det är att ABS lampan börjar lysa.
Hänger dessa problem ihop??

Sen en fråga till när jag ändå håller på. =)
Hur exakt fungerar AYC och vad blir skillnaden om jag kopplar ur den?

Tacksam för svar och kul att se ett nytt trevligt forum!!

Ha det bra så länge!//Anders

Vollez
User
Posts: 21
Joined: 24 Aug 2009, 18:23
Location: Sweden

Re: Sammanfattning av AYC oljor, missljud och FAQ

Postby Vollez » 15 Sep 2009, 19:57

Lite offtopic men jag blandade ihop rören från ayc till diffen och tänkte få ihop det ikväll. Är det någon som kan kolla vilket rör från ayc ska sitta till vänster samt höger sett bakifrån?

Borde man inte kunna lufta AYC med nipplarna som sitter ovanför röranslutningarna om man använder en slang och en spruta?

User avatar
celer0n
Posts: 2314
Joined: 07 Mar 2006, 01:24
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Sv: Sammanfattning av AYC oljor, missljud och FAQ

Postby celer0n » 20 Sep 2009, 23:34

aetg wrote:Hej på er!!
Första inlägget och nyliggen Evo 4 ägare! :D
MEN! Jag har fått samma problem som evo_mads, jag är helt lost när det kommer till evo om jag ska vara ärlig.
Jag vet att killen jag köpte bilen av har byt alla oljor bak (va han säger, inga kvitton dock), kan det vara så enkelt att det är för lite olja, hur ser jag det lättast. Jag har läst i genom tråden men det blir lite mycket nä'r man inte riktigt kan allt, men jag har skaplig motor och bil koll så en liten lätt förklaring eller fingervissning till vad jag ska läsa så borde jag kunna kolla det själv. Bilen är från Japan om det har någon betydelse.

Sen har jag ett annat problem som dycker upp i samma veva som AYC lampan börjar lysa, men det brukar dröja ca 5 min innan det händer. Det är att ABS lampan börjar lysa.
Hänger dessa problem ihop??

Sen en fråga till när jag ändå håller på. =)
Hur exakt fungerar AYC och vad blir skillnaden om jag kopplar ur den?

Tacksam för svar och kul att se ett nytt trevligt forum!!

Ha det bra så länge!//Anders


AYCn hänger ihop med ABS systemet. AYCn tar hastighetssignalerna ifrån varje hjul för att läsa av hur fort varje däck snurrar.

AYCn fungerar på så sätt att kraften fördelas mellan bakdäcken. Svänger du höger o gasar på så skickar den på mer moment på Ytterhjulet och om du motorbromsar så motorbromsar den hårdare på innerhjulet för att få bilen att överstyra. Finns att läsa om det i instruktionsboken.

Kopplar du ur den så beter den sej precis som en öppen diff.
///Peter Eliasson (072-2208010)



Nu: Mercedes 190 2,5TD (fd 2,6) -92

Ex: Blå Subaru Impreza WRX STi -04

Ex: Blå Subaru Impreza GT -99 JRM-preppad 350hk

Ex: Silver EVO6 TME 320hk -00 Sv. Såld

User avatar
celer0n
Posts: 2314
Joined: 07 Mar 2006, 01:24
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Sammanfattning av AYC oljor, missljud och FAQ

Postby celer0n » 21 Sep 2009, 00:06

Har uppdaterat FAQn med lite mer info angående AYC systemet om hur det fungerar osv.
///Peter Eliasson (072-2208010)



Nu: Mercedes 190 2,5TD (fd 2,6) -92

Ex: Blå Subaru Impreza WRX STi -04

Ex: Blå Subaru Impreza GT -99 JRM-preppad 350hk

Ex: Silver EVO6 TME 320hk -00 Sv. Såld

User avatar
celer0n
Posts: 2314
Joined: 07 Mar 2006, 01:24
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Sammanfattning av AYC oljor, missljud och FAQ

Postby celer0n » 23 Sep 2009, 22:27

Nu sista dagen inför avställning av bilen så tändes både AYC och ABS lampan för mej. Troligen så är det en ABS givare som inte vill hänga med då även den lampan tänds strax efter. Bilen har gått 9.500mil och JRM bytte AYC pumpen åt mej för 3,5år sedan (4500mil).

Stängde av bilen o for på en BIOn för att sedan leka en sväng. Lekte ett tag och när jag lugnt skulle kyla ned bilen på hemvägen så blev det likadant.
///Peter Eliasson (072-2208010)



Nu: Mercedes 190 2,5TD (fd 2,6) -92

Ex: Blå Subaru Impreza WRX STi -04

Ex: Blå Subaru Impreza GT -99 JRM-preppad 350hk

Ex: Silver EVO6 TME 320hk -00 Sv. Såld

aetg
User
Posts: 15
Joined: 14 Sep 2009, 16:31
Location: Mellerud

Sv: Sammanfattning av AYC oljor, missljud och FAQ

Postby aetg » 30 Sep 2009, 09:58

tack för infot, då va det som jag trodde. =)

både min ayc lampa och min abs lampa börjar lysa likadant som din celer0n.. kollade fel koder och fick samma felkod på både abs och ayc, bromsljuskontakten? va har den med allt å göra? är det inte en vanlig 2-polig kontak?!
Ska byta bromsljuskontakt, tryckvakt och sen byta olja i ayc´n så ska vi se om det hjälper.
Håller tummarna! =)

läste precis det du uppdaterat i FAQ. men sitter det alltså någon speciallare till bromsljuskontak? för jag får felkod på den men bromsljusen fungerar precis som dom ska... ??

sen ska du få 3 länkar av mig oxå som jag hittade. =) i fall någon vill läsa mer om AYC.
http://en.wikipedia.org/wiki/Active_Yaw_Control
http://www.mitsubishi-cars.co.uk/features/ayc.asp
http://www.lancerregister.com/faq/G04/g04.html

Där står mycket nyttig läsning! =)

User avatar
tIIMMY
Serious User
Posts: 732
Joined: 23 Jul 2009, 13:35
Location: stockholm

Re: Sv: Sammanfattning av AYC oljor, missljud och FAQ

Postby tIIMMY » 30 Sep 2009, 10:17

aetg wrote:både min ayc lampa och min abs lampa börjar lysa likadant som din celer0n.. kollade fel koder och fick samma felkod på både abs och ayc, bromsljuskontakten? va har den med allt å göra? är det inte en vanlig 2-polig kontak?!


Har samma problem på min. Men verkar ju konstigt om det vore bromsljuskontakten? AYC samt ABS ska väl inte gnälla över den? mina bromsljus fungerar också... Mycket konstigt...

Edit: Läser man den sista länken du gav så får man upp ett kopplings schema och den går ju via "stop lamp switch" så det är mycket möjligt att detta är boven i dramat :)

Stop Lamp Switch
This is the same switch that illuminates the stop lamps. It is used to determine if the brakes are being applied.

AYC gnäller över att den inte vet om man bromsar och vet inte hur den ska fördela kraften/bromskraften vilket tänder ABS lampan.. en ren gissning dock men kanske är möjligt?


Return to “Teknik - EVO4, 5, 6 och TME”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest