Sammanfattning av AYC oljor, missljud och FAQ

Henke
Serious User

Re: Sammanfattning av AYC oljor, missljud och FAQ

Postby Henke » 21 Jul 2008, 18:52

Står det Mitsu SP2 el SP3 nånstans på redlines atf?
Inte på hemsidan iallafall!?
Scandinavian Flick Rules

Mangejon
Serious User

Sv: Sammanfattning av AYC oljor, missljud och FAQ

Postby Mangejon » 21 Jul 2008, 20:32

Nä det gör inte det, Bara dexron 3.
Magnus

celer0n

Postby celer0n » 22 Jul 2008, 13:59

Ska klara kravet ATF-SP-III.

EDIT:
Fått fram denna information av en oljeexpert i England som ger oljeråd på olika forum där. Han har ett företag/sida där han ger råd också. http://www.opieoils.co.uk/

Såhär säger han om AYC oljan som man har i skuffen:

We cannot supply ayc fluid at the moment because we are having trouble finding out the correct spec for the oil.

Some people use dexron III atf, but this is not a direct match as the ayc fluid also seems to have some hydraulic properties to it.

Senare inlägg
Thats right we cannot do AYC fluid, main reason for this is, it is a quite unique oil, so only made in bulk and not available off any shelves as small pack as there is not enough demand for it.

Källan till denna information finns i sin helhet på denna länk: http://www.lancerregister.com/showthread.php?t=61489&highlight=ayc+oil+brand
///Peter Eliasson (072-2208010)

Nu: Mercedes 190 2,5TD (fd 2,6) -92
Ex: Blå Subaru Impreza WRX STi -04
Ex: Blå Subaru Impreza GT -99 JRM-preppad 350hk
Ex: Silver EVO6 TME 320hk -00 Sv. Såld

Henke
Serious User

Postby Henke » 22 Jul 2008, 22:24

Menar du att redline klarar Sp2 & 3?
Jag ser inte den normeringen nånstans på deras hemsida?
Scandinavian Flick Rules

celer0n

Postby celer0n » 23 Jul 2008, 08:22

Henke wrote:Menar du att redline klarar Sp2 & 3?
Jag ser inte den normeringen nånstans på deras hemsida?

Nej det gör den inte. Och jag ser inte att Quakerstate oljan gör det heller.

Henke
Serious User

Postby Henke » 23 Jul 2008, 11:02

Läs texten Peter ;)

/ Henke
Scandinavian Flick Rules

celer0n

Postby celer0n » 23 Jul 2008, 14:42

[quote="Henke"]Läs texten Peter ]

Haha. Kan man bli mer blind. Ska göra en uppdatering i FAQn då.

evo_mads
Fresh User

Postby evo_mads » 02 Oct 2008, 17:22

Tjena! Min AYC pump är bytt för ett halvår sedan men nu har lampan börjat lysa ändå till och från. När jag börjar köra så lyser den inte men efter en stund så kommer den oftast. Pumpen kan väl inte vara kass igen? Slits den mer eller mindre beronende på körsätt? Tacksam för svar!!

celer0n

Re: Sv: Sammanfattning av AYC oljor, missljud och FAQ

Postby celer0n » 07 Oct 2008, 00:08

evo_mads wrote:Tjena! Min AYC pump är bytt för ett halvår sedan men nu har lampan börjat lysa ändå till och från. När jag börjar köra så lyser den inte men efter en stund så kommer den oftast. Pumpen kan väl inte vara kass igen? Slits den mer eller mindre beronende på körsätt? Tacksam för svar!!

Har kört med min i 3500mil (2år) och lekt en hel del och den fungerar än.

Troligen så kan det ha att göra med en ABS-sensor eller låg oljenivå i bagaget i den lilla tanken. Kolla det först.

För att få veta helt säkert så be Mitsu kolla felkod.

OT: Har aldrig tänkt på det men körde 1600mil första 5månaderna jag hade bilen. :eek:

evo_mads
Fresh User

Sv: Re: Sv: Sammanfattning av AYC oljor, missljud och FAQ

Postby evo_mads » 09 Oct 2008, 19:16

celer0n wrote:Har kört med min i 3500mil (2år) och lekt en hel del och den fungerar än.

Troligen så kan det ha att göra med en ABS-sensor eller låg oljenivå i bagaget i den lilla tanken. Kolla det först.

För att få veta helt säkert så be Mitsu kolla felkod.

OT: Har aldrig tänkt på det men körde 1600mil första 5månaderna jag hade bilen. :eek:

Tack så mycket för hjälpen! Då ska jag kolla upp detta.

Leljevahl
Serious User

Postby Leljevahl » 12 Dec 2008, 17:53

Tänkte byta oljan i momentfördelaren och var till statoil för att köpa och på den dom hade där står det transway ps dx III? Är det den man ska ha eller finns det någon som bara heter dx III? Personalen jag pratade sa att det var nog dendär jag var ute efter men lätt inte helt övertygande. Vågar ju inte chansa.. Tacksam för svar
//MICKE

celer0n

Postby celer0n » 12 Dec 2008, 21:41

Leljevahl wrote:Tänkte byta oljan i momentfördelaren och var till statoil för att köpa och på den dom hade där står det transway ps dx III? Är det den man ska ha eller finns det någon som bara heter dx III? Personalen jag pratade sa att det var nog dendär jag var ute efter men lätt inte helt övertygande. Vågar ju inte chansa.. Tacksam för svar

Kolla på denna länk så ser du skillnader på dom olika oljorna.
http://www.statoil.se/FrontServlet?ds=Lubricants&state=Lubricants_dynamic&viewid=1917887

Verkar som att det är "TransWay S DX III J" som man helst ska köra med.

celer0n

Postby celer0n » 12 Dec 2008, 21:58

Nu är FAQn uppdaterad igen.

Hedman
Serious User

Postby Hedman » 23 Dec 2008, 02:36

Håller på byta oljorna i min E4, men jag kollade lite i verkstadshandboken och blev lite förvirrad.
Diffen är det ju bara tömma och byta i, men sen i momentfördelare så står det att det ska luftas.
Så det är alltså då man tömmer momentfördelaren, som man gärna bör tvångsköra pumpen?
När de gäller behållaren i skuffen, så sög jag bara upp de gamla.

celer0n

Postby celer0n » 24 Dec 2008, 01:06

Hedman wrote:Håller på byta oljorna i min E4, men jag kollade lite i verkstadshandboken och blev lite förvirrad.
Diffen är det ju bara tömma och byta i, men sen i momentfördelare så står det att det ska luftas.
Så det är alltså då man tömmer momentfördelaren, som man gärna bör tvångsköra pumpen?

Har du sugit upp vätskan i behållaren som sitter i bagaget så behöver du inte lufta. Det är om du har tömt pumpen för att byta givare eller bytt ut själva hydraulikpumpen. Det är lite kryptiskt i verkstadshandboken. Men du behöver och ska inte lufta något om du byter i momentomvandlaren.

Jag satt och lusläste manualer, verkstadsböcker, testat på min egen bil och kollat vad annat folk gjort innan jag skrev guiden så det är rätt som det står.

Fick för mej att de va en 6:a som gick i Junsele. Du är aldrig lite norr över och rastar den?

EDIT: Lagt till lite info.

celer0n

Postby celer0n » 24 Dec 2008, 01:13

Hedman wrote:Håller på byta oljorna i min E4, men jag kollade lite i verkstadshandboken och blev lite förvirrad.

Har du sugit upp vätskan i behållaren som sitter i bagaget så behöver du inte lufta. Det är om du har tömt pumpen för att byta givare eller bytt ut själva hydraulikpumpen. Det är lite kryptiskt i verkstadshandboken. Men du behöver och ska inte lufta något om du byter i momentomvandlaren.

Jag satt och lusläste manualer, verkstadsböcker, testat på min egen bil och kollat vad annat folk gjort innan jag skrev guiden så det är rätt som det står.

Fick för mej att de va en 6:a som gick i Junsele. Du är aldrig lite norr över och rastar den?

Hedman
Serious User

Sv: Re: Sv: Sammanfattning av AYC oljor, missljud och FAQ

Postby Hedman » 24 Dec 2008, 01:19

celer0n wrote:Har du sugit upp vätskan i behållaren som sitter i bagaget så behöver du inte lufta. Det är om du har tömt pumpen för att byta givare eller bytt ut själva hydraulikpumpen. Det är lite kryptiskt i verkstadshandboken. Men du behöver och ska inte lufta något om du byter i momentomvandlaren.

Men de är väl momentomvandlaren som är så jäkla bökigt placerad långt upp på klumpen?
Å som jag fattar de på handboken så ska man lufta om man tömmer ur den.
Diff har jag bytt i, den är ju till vänster sett bak ifrån.
Har tyvär inte vare å rastat den så väldigt mycket, men de kan hända du ser den framöver.

celer0n

Re: Sv: Re: Sv: Sammanfattning av AYC oljor, missljud och FAQ

Postby celer0n » 24 Dec 2008, 01:48

Hedman wrote:Men de är väl momentomvandlaren som är så jäkla bökigt placerad långt upp på klumpen?
Å som jag fattar de på handboken så ska man lufta om man tömmer ur den.
Diff har jag bytt i, den är ju till vänster sett bak ifrån.
Har tyvär inte vare å rastat den så väldigt mycket, men de kan hända du ser den framöver.

Det är den som är bökig att komma åt. Och som sagt så beskriver handboken som att AYC (hydrauliksidan) och momentomvandlare (Diffsidan) är samma system med samma vätskor men så är inte fallet. Den olja du byter på diffen går till lamellpaketet och AYCn påverkar trycket på lamellerna genom ventiler och kanaler som inte kommer i kontakt med oljan i momentomvandlaren (enkel förklaring av en trött person).

Man ska egentligen se en genomskärning för att man ska förstå det. Är ett ganska komplicerat system att förstå. Trodde själv att det va bara 2 oljor som behövde bytas och att man skulle lufta o ha sej när jag skulle börja byta oljorna.

Men som sagt. Har du inte bytt pumpen så ska du inte lufta något. Varför man måste lufta AYC-systemet är för att hydraulikpumpen inte ska kavitera. När en hydraulikpump kaviterar så blir dom inge fina. Kavitation uppstår då det finns små luftbubblor i vätskan som imploderar p.g.a trycket som uppstår.

Mer om kavitation kan man lästa om här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Kavitera

Brukar passera Junsele nästan varje vecka då man åker på jobb söderut. Närmast att komma ut på E4an den vägen härifrån. Så har man tur kanske man ser dej med bilen ute.

Hedman
Serious User

Sv: Re: Sv: Re: Sv: Sammanfattning av AYC oljor, missljud och FAQ

Postby Hedman » 24 Dec 2008, 01:52

celer0n wrote:Det är den som är bökig att komma åt. Och som sagt så beskriver handboken som att AYC (hydrauliksidan) och momentomvandlare (Diffsidan) är samma system med samma vätskor men så är inte fallet. Den olja du byter på diffen går till lamellpaketet och AYCn påverkar trycket på lamellerna genom ventiler och kanaler som inte kommer i kontakt med oljan i momentomvandlaren (enkel förklaring av en trött person).

Man ska egentligen se en genomskärning för att man ska förstå det. Är ett ganska komplicerat system att förstå. Trodde själv att det va bara 2 oljor som behövde bytas och att man skulle lufta o ha sej när jag skulle börja byta oljorna.

Men som sagt. Har du inte bytt pumpen så ska du inte lufta något. Varför man måste lufta AYC-systemet är för att hydraulikpumpen inte ska kavitera. När en hydraulikpump kaviterar så blir dom inge fina. Kavitation uppstår då det finns små luftbubblor i vätskan som imploderar p.g.a trycket som uppstår.

Mer om kavitation kan man lästa om här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Kavitera

Brukar passera Junsele nästan varje vecka då man åker på jobb söderut. Närmast att komma ut på E4an den vägen härifrån. Så har man tur kanske man ser dej med bilen ute.

Jo jag vet att de är ett jäkla system de här.
Men jag kollade med JoCce på JRM, å enligt han så kunde man ha samma olja i monetomvandlaren å AYC.
Men fasen, om du ska förbi här så skulle jag villja kolla på pärlan din ;)

celer0n

Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: Sammanfattning av AYC oljor, missljud och FAQ

Postby celer0n » 24 Dec 2008, 02:08

[quote="Hedman"]Jo jag vet att de är ett jäkla system de här.
Men jag kollade med JoCce på JRM, å enligt han så kunde man ha samma olja i monetomvandlaren å AYC.
Men fasen, om du ska förbi här så skulle jag villja kolla på pärlan din ]

Det ska gå att ha samma oljor efter som det är så det är skrivet i verkstadshandboken. Men TransWay oljan är lite lättare att få tag på (lokala macken).

AYC oljan behöver egentligen endast bytas vid pump byte medans oljan som sitter i momentomvandlaren behöver bytas lite oftare om man kör inspirerad körning.

Många får ju problemet med att bilen börjar yla vid kurvtagning. Vilket även jag fick efter 2000mil med min nya AYC.

EVOn står för tillfället då hon väntar på en växellådsgenomgång, motorgenomgång, trimm och sen ska öhlinarna in på service. Tror hon får stå denna kommande säsong så kanske man skaffar en 200sx att leka med istället. Annars har man varit aktiv på att åka runt i hon.
Men åker du förbi krokarna här så kan du ju slå en pling. Är ju ändå bara runt 14mil emellan.

Return to “Teknik - EVO4, 5, 6 och TME”