Evo VIII Sidoelektrod gått av från tändstift.

Schneider
Fresh User

Evo VIII Sidoelektrod gått av från tändstift.

Postby Schneider » 10 May 2018, 18:56

Hejsan! Jag har fått felmeddelande om att det är misständning i cyl 4 och bilen gick jätte dåligt. så jag monterade ur stiftet i cylinder 4 och märkte att det satt ganska löst. När jag sedan fick ur det så såg jag att sidoelektroden har gått av också, jag kollade ner i hålet och kunde inte se att elektroden låg kvar där.
Jag har beställt en inspektionskamera så jag kan se lite ordentligare om den ligger kvar där, annars antar jag att kolvringarna kan ha tagit stryk om den åkt mellan?
Så då kommer jag till själva frågan, hur gör jag ett komptest? Jag har aldrig gjort det innan så tänkte att det kanske är bäst att jag frågar folk som vet så jag inte gör något dumt. :)

Mvh,

Schneider

EvoTre

Re: Evo VIII Sidoelektrod gått av från tändstift.

Postby EvoTre » 11 May 2018, 15:04

Med största sannolikhet har den åkt med förbränningen och ut.

Skaffa en kompressionsmätare, utför testet när bilen är varmkörd. Bort med tändstiftet på den cylinder du vill testa skruva på mätaren och kör några varv på startmotorn, värdet bör inte vara under 10bar, ska inte heller skilja mer än ca 1 bar mellan cylindrarna.

Kör hårt :thumbup:
>Evo 3 800hk/830nm<
Tack till:
WiTune
Flanders Motorsport
LG-Speed
BDS Skara Motor
Mitsubishi Härene bil
Mrtuning.se
Robban Stroker
David Rudhem

Schneider
Fresh User

Postby Schneider » 12 May 2018, 10:56

EvoTre wrote:Med största sannolikhet har den åkt med förbränningen och ut.

Skaffa en kompressionsmätare, utför testet när bilen är varmkörd. Bort med tändstiftet på den cylinder du vill testa skruva på mätaren och kör några varv på startmotorn, värdet bör inte vara under 10bar, ska inte heller skilja mer än ca 1 bar mellan cylindrarna.

Kör hårt :thumbup:

Okej då hoppas jag på att den åkt ut där. Jag tänkte vänta tills jag får hem min lilla inspektionskamera bara så att jag kan kolla ordentligt ner i hålet och se innan jag gör ett komptest.

Okej, jag behöver inte göra något mer innan jag gör komptestet? Alltså, jag har läst många olika saker, som att koppla bort alla tändstift sen dra säkringen till soppapumpen, bort med minuskabel från tändspolen och öppet spjäll osv.
Jag har som sagt aldrig gjort ett komptest eller pillat allt för mycket under huven så om du har lust att förklara det lite mer hur jag ska gå till väga så skulle det uppskattas väldigt mycket! :)

fugazi
User

Postby fugazi » 13 May 2018, 09:56

Det är ju en 8:a så när du har tagit ur alla tändstift kan du ju koppla loss spolarna också...
Dra ur säkringen till soppa pumpen låter ju som en bra grej.

EvoTre

Postby EvoTre » 13 May 2018, 20:25

Ja alla spolar är väl bra att koppla bort när du gör testet. Ta ur alla tändstift kan du också göra men spelar ingen så stor roll (den kommer gå lite lättare). Ta ur säkringen för bränslet kan du väl också göra om du vill, men ser ingen anledning. Den kommer inte starta ändå iom att du har kopplat bort spolarna :) Gör inget att den sprutar in soppa vid start. Om inte så blir det en go knall vid nästa start :D
>Evo 3 800hk/830nm<
Tack till:
WiTune
Flanders Motorsport
LG-Speed
BDS Skara Motor
Mitsubishi Härene bil
Mrtuning.se
Robban Stroker
David Rudhem

Return to “Teknik - EVO7, 8, 9”