Hjälp ang. fälgar och ET (XXR 527)
- meriiksson
- Serious User
- Posts: 109
- Joined: 25 Mar 2011, 13:18
- Location: Nyköping
Hjälp ang. fälgar och ET (XXR 527)
Tjena, är i fas att köpa XXR 527 fälgarna men är osäker på vilken bredd och ET. Har försökt söka på forumet men hittar inget.
Vilken bredd på fälgarna hade ni kört ? 8,75 eller 9,75 ? Samt vilket ET .
Vill att fälgarna samt däcken ska sitta som ett smäck utan större mods och inte så mycket profil på däcken.
Tacksam för svar !
Vilken bredd på fälgarna hade ni kört ? 8,75 eller 9,75 ? Samt vilket ET .
Vill att fälgarna samt däcken ska sitta som ett smäck utan större mods och inte så mycket profil på däcken.
Tacksam för svar !
Re: Hjälp ang. fälgar och ET (XXR 527)
Skicka iväg ett PM till NELZON han har nog koll på detta.
//Johan Grahn
Moderator EVOCLUB//////SWEDEN
Evo III Gsr
Moderator EVOCLUB//////SWEDEN
Evo III Gsr
- bogge junior
- Experienced User
- Posts: 1164
- Joined: 25 Sep 2005, 17:58
- Location: Huddinge
- Contact:
Re: Hjälp ang. fälgar och ET (XXR 527)
meriiksson wrote:Tjena, är i fas att köpa XXR 527 fälgarna men är osäker på vilken bredd och ET. Har försökt söka på forumet men hittar inget.
Vilken bredd på fälgarna hade ni kört ? 8,75 eller 9,75 ? Samt vilket ET .
Vill att fälgarna samt däcken ska sitta som ett smäck utan större mods och inte så mycket profil på däcken.
Tacksam för svar !
Har du frågat mr.Alex ? Han vet

pröva hans mail: alex@twsdack.se
Red GTR
SOLD (Yellow E8, 2.3L, pt61 595Hk/712Nm)
SOLD (Yellow E8, 2.3L, pt61 595Hk/712Nm)
- meriiksson
- Serious User
- Posts: 109
- Joined: 25 Mar 2011, 13:18
- Location: Nyköping
Re: Hjälp ang. fälgar och ET (XXR 527)
ET35 passar inte iaf om du har 8,75 bredden på 18 tummare 

- meriiksson
- Serious User
- Posts: 109
- Joined: 25 Mar 2011, 13:18
- Location: Nyköping
Re: Hjälp ang. fälgar och ET (XXR 527)
JesperDah wrote:ET35 passar inte iaf om du har 8,75 bredden på 18 tummare
Nej juste det var där jag såg det, då borde väll +20 sitta bra eller?
Once you go EVO, you'll never go back!
Sv: Hjälp ang. fälgar och ET (XXR 527)
18x8.75 +20 med 225/40 alt 235/40 funkar fint.
18x9.75 +20 med 235/40 går också efter lite massering av skärmar och hjulvinklar
Jag kör själv 18x9.75 +20 med 245/35 på min EVO VI utan problem.
Lycka till
18x9.75 +20 med 235/40 går också efter lite massering av skärmar och hjulvinklar
Jag kör själv 18x9.75 +20 med 245/35 på min EVO VI utan problem.
Lycka till

Sv: Re: Hjälp ang. fälgar och ET (XXR 527)
Du vet också, du kör ju på dem

- meriiksson
- Serious User
- Posts: 109
- Joined: 25 Mar 2011, 13:18
- Location: Nyköping
Re: Sv: Hjälp ang. fälgar och ET (XXR 527)
Tack för det ! Blir det mycket fetare med 9,75 tro? Om någon sett reportaget som speednation gjort om en svart IX som har just XXR 527, det är bra djup i dom fälgarna, så vill jag få ..
Här har ni reportaget: http://www.speednation.tv/?article=mitsubishi-lancer-evo-ix-mr-us-spec&lang=en
Här har ni reportaget: http://www.speednation.tv/?article=mitsubishi-lancer-evo-ix-mr-us-spec&lang=en
mr.Alex wrote:18x8.75 +20 med 225/40 alt 235/40 funkar fint.
18x9.75 +20 med 235/40 går också efter lite massering av skärmar och hjulvinklar
Jag kör själv 18x9.75 +20 med 245/35 på min EVO VI utan problem.
Lycka till
Once you go EVO, you'll never go back!
Re: Hjälp ang. fälgar och ET (XXR 527)
Det står i speccen att det är:
WHEELS
18in x 9,5 wheels
Semi-slick federal 245/35-18
WHEELS
18in x 9,5 wheels
Semi-slick federal 245/35-18
- meriiksson
- Serious User
- Posts: 109
- Joined: 25 Mar 2011, 13:18
- Location: Nyköping
Re: Hjälp ang. fälgar och ET (XXR 527)
Undrar om det blir stor skillnad på djup på 8,75 kontra 9,75 ?
Once you go EVO, you'll never go back!
- meriiksson
- Serious User
- Posts: 109
- Joined: 25 Mar 2011, 13:18
- Location: Nyköping
Re: Hjälp ang. fälgar och ET (XXR 527)
meriiksson wrote:Undrar om det blir stor skillnad på djup på 8,75 kontra 9,75 ?
Räknade lite nu, och det blir typ 2cm skillnad på djupet om jag inte räknat fel .
Once you go EVO, you'll never go back!
Sv: Hjälp ang. fälgar och ET (XXR 527)
Jag vet inte varför dom skrivit 18x9.5, men å andra sidan finns det många frågetecken kring just den bilen
det är iaf 18x9.75.
Det skiljer en hel del i djup mellan 8.75 och 9.75, mer än 2cm. Anledningen är att 18x8.75 et20 och et35 egentligen är samma gjutform, det är bara backpaden som skiljer, den högre inpressningen bestämmer alltså djupet.
Vill du ha djup, kör 18x9.75 med lite stretch, typ som 235/40.
Hoppas du förstår

Det skiljer en hel del i djup mellan 8.75 och 9.75, mer än 2cm. Anledningen är att 18x8.75 et20 och et35 egentligen är samma gjutform, det är bara backpaden som skiljer, den högre inpressningen bestämmer alltså djupet.
Vill du ha djup, kör 18x9.75 med lite stretch, typ som 235/40.
Hoppas du förstår

- meriiksson
- Serious User
- Posts: 109
- Joined: 25 Mar 2011, 13:18
- Location: Nyköping
Re: Sv: Hjälp ang. fälgar och ET (XXR 527)
mr.Alex wrote:Jag vet inte varför dom skrivit 18x9.5, men å andra sidan finns det många frågetecken kring just den bilendet är iaf 18x9.75.
Det skiljer en hel del i djup mellan 8.75 och 9.75, mer än 2cm. Anledningen är att 18x8.75 et20 och et35 egentligen är samma gjutform, det är bara backpaden som skiljer, den högre inpressningen bestämmer alltså djupet.
Vill du ha djup, kör 18x9.75 med lite stretch, typ som 235/40.
Hoppas du förstår
Okej då förstår jag ! Kanske ska köra på 9,75 då, men att rulla upp kanterna på skärmarna och ställa in camber bör göra susen för att det ska passa utan att det tar i då? Gäller det bara bakskärmarna föresten?
Once you go EVO, you'll never go back!
Sv: Re: Sv: Hjälp ang. fälgar och ET (XXR 527)
meriiksson wrote:Okej då förstår jag ! Kanske ska köra på 9,75 då, men att rulla upp kanterna på skärmarna och ställa in camber bör göra susen för att det ska passa utan att det tar i då? Gäller det bara bakskärmarna föresten?
Det ska räcka med att vrida på lite camber och rulla bak.
Jag tycker absolut att det är värt det där lilla extra jobbet för att få bredare stance, resultatet kommer få folk att

- meriiksson
- Serious User
- Posts: 109
- Joined: 25 Mar 2011, 13:18
- Location: Nyköping
Re: Sv: Re: Sv: Hjälp ang. fälgar och ET (XXR 527)
mr.Alex wrote:Det ska räcka med att vrida på lite camber och rulla bak.
Jag tycker absolut att det är värt det där lilla extra jobbet för att få bredare stance, resultatet kommer få folk att
Men för att vara på det klara, 8,75 +20 och +35 är ingen skillnad på djupet alls? Bara själva backpadden som är tjockare på +20 ? Typ som en spacer extra bara? Men 9,75 är det skillnad på djupet ?
Once you go EVO, you'll never go back!
Sv: Re: Sv: Re: Sv: Hjälp ang. fälgar och ET (XXR 527)
meriiksson wrote:Men för att vara på det klara, 8,75 +20 och +35 är ingen skillnad på djupet alls? Bara själva backpadden som är tjockare på +20 ? Typ som en spacer extra bara? Men 9,75 är det skillnad på djupet ?
Precis! 9.75 finns endast i +20 så den är utformad för maximalt djup.
- meriiksson
- Serious User
- Posts: 109
- Joined: 25 Mar 2011, 13:18
- Location: Nyköping
Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: Hjälp ang. fälgar och ET (XXR 527)
mr.Alex wrote:Precis! 9.75 finns endast i +20 så den är utformad för maximalt djup.
FETT! Tack som fan för hjälpen

Once you go EVO, you'll never go back!
Sv: Hjälp ang. fälgar och ET (XXR 527)
men å andra sidan finns det många frågetecken kring just den bilen
det .
Berätta ,vad är du fundersam över

Berätta ,vad är du fundersam över

[color="Magenta"]Extreme Tuners Sweden.[/color]
Re: Hjälp ang. fälgar och ET (XXR 527)
Snabb fråga! Rota gtr eller gtr-d vad passar på en evo 8.a. Kör idag dare drift 2 18x8.5 Et35 med 235/35 däck. Rota finns med både 8.5 9.0 och 9.5 samt 17, 18 och 19". Förslag på fälg och däck dimension till det?
Första tecknet på rädsla är att bromsa:cool:
Return to “Styling - EVO7, 8, 9”
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 1 guest