Uranium - Evo 3

Projektforum för medlemmarnas bilar
fugazi
User

Re: Uranium - Evo 3

Postby fugazi » 13 Dec 2014, 16:13

Snygg (sober) kulör! :thumbup:
Orginal?

uranium
Serious User

Postby uranium » 13 Dec 2014, 19:46

Hyperhead wrote:Najs, ser bra ut :) kul att du fick tag på en läpp, den gör mycket för utseendet.

Tack ska du ha :) Ja det ser tomt ut utan läppen så det kommer bli bra :)

uranium
Serious User

Postby uranium » 13 Dec 2014, 19:47

fugazi wrote:Snygg (sober) kulör! :thumbup:
Orginal?

Tackar :) Japp det är orginalfärgen :)

uranium
Serious User

Postby uranium » 25 Jan 2015, 22:46

Uppdatering!

Sen sista updaten har jag mest gått och väntat och väntat på att delar skulle trilla in. Från lackering, ytbehandling, och slitdelar från camskill. Och precis innan helgen kom nästan allt samtidigt, så det vart monstermek hela helgen kan jag säga :D

Lite bilder är ju kul. Alla är klickbara.

Nylackade grejer är trevligt.
DSC_4934psmod.jpg

Gulkromaterade grejer är också trevligt :)
DSC_4937psmod.jpg

Och nu lite bilder på hur det ser ut nu efter helgen.
DSC_4939psmod.jpg

DSC_4940psmod.jpg

DSC_4941psmod.jpg

DSC_4942psmod.jpg

Kabelhärvan till lysen osv. är omlindad med vävtejp.
DSC_4943psmod.jpg

DSC_4945psmod.jpg

Börjar bli ganska fräscht i motorrummet nu. Tar väldigt lång tid att snygga till varenda liten pryl, men det känns värt det när man ser resultatet. Det enda som ska på blästring och lack nu är bärarmarna, spindlarna, och några motorfästen. Snart är det dags för motorn att få sin makeover innan den åker ner :)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

basn
Serious User

Postby basn » 25 Jan 2015, 23:40

ser skit bra ut ju, bra jobbat!

uranium
Serious User

Postby uranium » 30 Jan 2015, 09:50

Tack ska du ha! :)

evorobin
User

Postby evorobin » 20 Mar 2015, 22:37

Jäklar vad snyggt det blir!
Var lämna du in alla skruvar och fästen?

uranium
Serious User

Postby uranium » 23 Mar 2015, 09:40

Kul att höra, tackar :D

Till http://www.gfy.se/ i Gävle. Dom var bra att ha att göra med och det kostade inte mycket. Saknades dock ett par smågrejer vilket jag märkte först några veckor efter att jag hämtat lådan.

uranium
Serious User

Postby uranium » 21 Apr 2015, 20:13

Uppdatering! Var ett tag sen jag uppdaterade nu, men kan lova att jag inte legat på latsidan iallafall ;)

Har lagt ner massa tid på att snygga till den färdiga motorhärvan jag fick med motorn. Så här såg den ut från början.
DSC_4946psmod.jpg

Och så här vart det efter många timmars jobb! Har klätt om allting och kortat/förlängt alla trådar tills det såg skapligt ut. Den bunten med röda trådar är matningar som ska gå upp till en säkringshållare.
DSC_4955psmod.jpg

Var ett litet pyssel att pula in alla kablar genom orginal gummigenomföring. Men det gick :thumbup:
DSC_4961psmod.jpg

Så här vart det i bilen. Gjorde fästen och bultade fast VEMSet på kardantunneln. Här syns även säkringshållaren för matningarna.
DSC_4958psmod.jpg

Och när man ändå höll på med elsystemet var det lika bra att flytta batteri till skuffen så man får plats med nåt vettigt luftfilter. Här på bilden syns en mall som ska bli hållare till kopplingsplint i motorrummet.
DSC_4951psmod.jpg

Så här vart den bokad och klar! Lackad med svart krymplack för OEM looken ;) Köpte en ny pluspol/kopplingsplint från BMW E36 för jag tycker den är funktionell och snygg :thumbup: Kan notera att jag bara använt orginalhål att bulta fast hållaren i.
DSC_4954psmod.jpg

Och här hamnade batteriet. Bultade fast en säkringshållare från MDS med 150A säkring. Hela pluskabeln genom bilen trädde jag kabelstrumpa över som skydd.
DSC_4970psmod.jpg

Kommer mer strax, alla bilder fick inte plats i inlägget..
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

uranium
Serious User

Postby uranium » 21 Apr 2015, 20:41

Fortsättning..

Har även stoppat in lite extra mätare i bilen. Här syns den plåt som ska bli själva hållaren. Valde att ta bort stereon och prylfacket i mittkonsolen för att kunna montera mätarna lite diskret där.
DSC_4965psmod.jpg

Så här blev den med krymplack på. Tyckte det vart rätt bra.
DSC_4971psmod.jpg

Klämde på en kontakt på baksidan så det går lätt att montera bort mätarna ifall man behöver ur med inredningen eller så.
DSC_4973psmod.jpg

Och så här vart det på plats i bilen. Rätt stiligt tycker jag :) Oljetryck, oljetemp, och laddtryck. Har även satt in en AEM bredbandslambda på en stående fot vid a-stolpen men glömt bort att fota den.
DSC_4977psmod.jpg

Här är framvagnen lackad och klar att få lite nya hjullager och bussningar. Var så lyrisk när jag bultade ihop allt på bilen att jag glömde ta bilder :thumbdown: haha. Men det är ju så mysigt att meka med nya grejer att man glömmer allt annat, att äta och sova t.ex :)
DSC_4948psmod.jpg

Snyggade till drivaxlarna med lite färg och nya damasker.
DSC_4963psmod.jpg

Här är den utomhus på egna hjul första gången sen i höstas. Stor milstolpe att få ner den från pallbockarna och rulla ut den en sväng :thumbup:
DSC_4976psmod.jpg

En blöt och regnig bild på motorrummet. Här inne är allting färdigt och väntar på maskineriet bara!
DSC_4974psmod.jpg

Kom över en uppsättning 17" fälgar med toyo r888 till bra peng också. Lite fäste är ju trevligt!
DSC_4960psmod.jpg

Men jag gillade inte färgen så det vart omlack direkt vilket jag inte ångrar en sekund! Vart ruskigt bra i vitt på dessa fälgar tycker jag :D
DSC_5018psmod.jpg

Fortsättning följer..

uranium
Serious User

Postby uranium » 21 Apr 2015, 21:20

fortsättning..

Har ju byggt lite motor sen sist också. Första gången jag bygger en maskin så det har varit spännande och väldigt lärorikt. Var lite nervös inför detta, men tar man det lugnt, är nogrann, ser till att varenda pryl är ren, och gör efterforskningar på det man är osäker på så går det rätt bra. Här är blocket rengjort och maskerat för målning.
DSC_4947psmod.jpg

Epoxyprimer är fina grejer!
DSC_4949psmod.jpg

Här är blocket väldigt grundligt rengjort överallt och förberett för ihopmontering.
DSC_4978psmod.jpg

Redline assembly lube :thumbup:
DSC_4979psmod.jpg

ARP-bultarna till ramlagren dragna till rätt moment. Mätte upp axial spel till 0,05mm. Mätte även upp både vev och ramlager spel till 0,04-0,05mm på alla.
DSC_4981psmod.jpg

På denna motor satt ett balansaxelbortagningskitt med den lilla stumpen bara på oljepumpen. Men jag tog orginal bakre axel och svarvade rak efter att ha läst runt här att det verkar vara rätt väg att gå.
DSC_4983psmod.jpg

Oljepump, pickup, och skvalp-plåt på plats.
DSC_4985psmod.jpg

Bottendelen ihop med eagle h-profil och wiseco kolvar. Här sitter också ARP till toppen och MLS-packning.
DSC_4987psmod.jpg

Insuget får sig lite krymplack.. Har inte lyckats nå bra med krymplack förut, speciellt inte på krångliga ytor. Men har kommit på att värme är nyckeln till framgång! Värmer på ganska rejält efter typ 30min så skrynklar det ihop sig fint :)
DSC_4989psmod.jpg

Och ungefär så här ser det ut just nu as we speak. Köpte Kelford 272 kammar i veckan av flanders (tack för bra support) och stoppade i tillsammans med HKS kamdrev.
DSC_5009psmod.jpg

Så nu väntar jag på lön innan jag kan beställa de sista smågrejerna för att få ihop motor och låda. Ska bli grymt skönt att stoppa i allt. Känns som att de börjar närma sig nu :)

fugazi
User

Postby fugazi » 25 Apr 2015, 11:18

:thumbup:

pouk

Postby pouk » 25 Apr 2015, 21:51

Suttit o läst igenom din tråd nu för lite inspiration då jag själv är på jakt efter en 3:a och måste säga vilket grymt jobb du har lagt ner :D

/Marcus

uranium
Serious User

Postby uranium » 27 Apr 2015, 17:52

Jättekul att få positiva kommentarer, tack så mycket :D Lycka till med att hitta nån fin trea!

lillafrilla
User

Postby lillafrilla » 27 Apr 2015, 19:24

Jäklar vilket jobb! Ser ruskigt fint ut!

uranium
Serious User

Postby uranium » 28 Apr 2015, 17:55

Ja man har lagt ner ett gäng timmar och fler lär det väl bli ;) tackar!

Hyperhead

Postby Hyperhead » 28 Apr 2015, 19:51

Blev riktigt snyggt med bmw pluspolen :thumbup: :thumbup: Har själv en en vit ful låda till pluspolen i motorummet, så nu vet jag vad ja ska ha nästa gång jag är på en skrot :p

Stavon
Serious User

Postby Stavon » 29 Apr 2015, 00:57

Ser riktigt bra ut!:) Tänkt om man haft ork/tålamod att göra samma:D

uranium
Serious User

Postby uranium » 29 Apr 2015, 21:53

Hyperhead wrote:Blev riktigt snyggt med bmw pluspolen :thumbup: :thumbup: Har själv en en vit ful låda till pluspolen i motorummet, så nu vet jag vad ja ska ha nästa gång jag är på en skrot :p

Tack ska du ha, kul att fler gillar lösningen :) Jajjamen det kryllar ju av gamla beemers så det är bara att handla på och börja pyssla :thumbup:

Stavon wrote:Ser riktigt bra ut!:) Tänkt om man haft ork/tålamod att göra samma:D

Tackar roligt att höra :) Hehe ja det är ganska tungt och tidsödande att ha ett sånt här projekt så det gäller att man håller humöret uppe och inte börjar slarva. Det är också en stor fördel om man inte är helt frisk i huvudet :D

EvoTre

Postby EvoTre » 05 May 2015, 08:51

Trevligt projekt! Lycka till.
>Evo 3 790hk/830nm<
Tack till:
WiTune
Flanders Motorsport
LG-Speed
BDS Skara Motor
Mitsubishi Härene bil
Mrtuning.se