Uranium - Evo 3

Projektforum för medlemmarnas bilar
uranium
Serious User

Re: Uranium - Evo 3

Postby uranium » 31 May 2014, 11:09

Uppdatering!

I slutet av mars satte jag på sommarhjulen. Gled runt och njöt av bara vägar och varmt väder i evon. Men efter nån dag så började det gnissla lite vid hårda inbromsningar. Var beläggen bak som var helt slut. Jag hade ju kunnat köpa nya belägg bara och haft bilen färdig snabbt.. Men som vanligt vart det inte så :D En kolv fram har dessutom jävlats lite och kärvat fast till och från ända sen jag köpte bilen, plus att skivorna fram började sjunga på sista versen.. Så jag bestämde att det var lika bra att gå igenom alla bromsar ordentligt innan sommaren.

Köpte hem lite grejer från camskill. Skivor, belägg, och renoveringssatser till alla ok. Vart nya krängarstag också när det fanns så billigt där. Mina var dessutom tokslut.
Image

Gamla äckliga rostiga ok och okhållare redo för lite skönhetsbehandling.
Image

Blästrat och fint :D
Image

På operationsbordet redo för lite färg.
Image

Grundat två lager med epoxyprimer.
Image

Målat två lager med silverfärg och redo för ihopmontering. Här syns även alla nya grejer jag köpte från mitsubishi. Bultar, brickor, fjädrar till handbromsmekanismen, och glidpinnar. Vart även en ny kolv fram för 700kr (!) tyvär då den gamla var för rostig att kunna räddas.. Dom monteringsdetaljer som inte gick att hitta på mitsubishi slipade jag ner och lackade om. Skönt när man vet att varenda liten pryl är fräsch :)
Image

Här är alla ok ihopplockade och redo för montering på bilen :)
Image

Tänkte ta en bild idag när det sitter monterat på bilen, men det är spöregn just nu så det får vänta lite ;)

uranium
Serious User

Postby uranium » 28 Jun 2014, 20:26

Har ägnat veckan åt att pyssla lite med evon. Lackat om diverse småprylar: oljekylare, huvpinne, kylarfästen, huvgaller och skyddsplåt ovanför luftfiltret, torkararmar, och torkarmotor. Avslutade med att göra en ordentlig rekond. Polerade med Menzerna PF och la på två lager Ultima PGP lackskydd efter det. Den vart väldigt blank och fin :) Stack ut igår kväll och knäppte ett par bilder.

En orginal frontläpp och typ 3cm sänkning så skulle den fan bli helt perfekt utseendemässigt enligt mig :) Jag har ju coilovers så sänkningen skulle vara snabbt fixad om det inte vore så att justeringen på ett av benen fastnat totalt.. Har haft benet ståendes i dieselbad i ett par dagar, stått i ultraljudstvätt, dränkt det i rostlösning, haft fast det i skruvstäd och hängt med min kroppsvikt via ett långt förlängningsskaft för maximal kraft. Men det vägrar släppa :thumbdown:

Nåja nog om det, här kommer bilderna jag tog igår :)

Image

Image

Hyperhead

Postby Hyperhead » 28 Jun 2014, 22:04

Så ska det se ut, fan va fin och underbar puts :thumbup:

uranium
Serious User

Postby uranium » 28 Jun 2014, 23:21

Tack så mycket, kul att höra :D

EvoTre

Postby EvoTre » 30 Jun 2014, 00:20

Thumbs up
>Evo 3 790hk/830nm<
Tack till:
WiTune
Flanders Motorsport
LG-Speed
BDS Skara Motor
Mitsubishi Härene bil
Mrtuning.se
Robban Stroker
David Rudhem

evopata
Serious User

Postby evopata » 30 Jun 2014, 11:50

Ser sjukt fin ut! Du har gjort riktigt bra jobb! :)

uranium
Serious User

Postby uranium » 03 Jul 2014, 08:47

Tackar! Kul att ni gillar den :D

uranium
Serious User

Postby uranium » 15 Jul 2014, 12:34

Igår var det dags för besiktning!

Vilken seg gubbe till besiktningsman jag fick då.. När jag sa att han skulle ha koppling nedtryckt så kort tid som möjligt så verkade han nästan inte fatta vad jag menade. Jag sa också att han inte kunde köra bromsprovaren eftersom centerdiffen är stum i denna. Så när han skulle köra förbi bromsprovaren så råkade han fastna i den med framhjulen ändå så den gick igång.. Som tur var så var gallret på golvet halt så bakhjulen stod och snurrade med bara tills han lyckades komma loss. Sen så råkade han nästan skrapa en fälg mot en stålkant för han var så osäker på vart han hade bilen :thumbdown:

Fick två fel: Lambda visade 1,07, och halvljusen stod för lågt.

Lyktorna var ok förra året, men jag skruvade bort dom i vintras en sväng. Bultade sen tillbaks dom bara och jag trodde inte det skulle sabba nån inställning. Men kikade jag lite snabbt efter nån justering, det enda jag såg var en kugghjulsliknande grej bak på lyktorna. Är det den man ska skruva på?

Lambdan var också ok förra året, visade 1,02 då. Dom andra värdena var samma nu som förra året. Och bilen har bara gått 400 mil sen dess. Jag monterade bort ljuddämparen i vintras och då gick den stålpackningen mellan flänsarna sönder. Då klippte jag till en egen i nåt vanligt packningsmaterial bara och smetade på lite kopparpasta. Skulle det kunna suga in lite luft där kanske? Ska fixa riktig packning dit som ett första steg iallafall.

Snöret
User

Postby Snöret » 15 Jul 2014, 21:19

Usch låter som om du fick en trött jäkel till å besikta bilen!:(

uranium
Serious User

Postby uranium » 16 Jul 2014, 09:12

Ja verkligen! Fick samma snubbe förra året och han var lika trög då också när jag pratade med honom. Plus att förra året missade han flera grejer som jag visste var dåliga men inte hunnit fixa. En drivaxeldamask och ALLA krängarstag var totalt slut då. Men han släppte igenom mig med blankt papper då utan att ens nämna att nåt såg dåligt ut. Jag har såklart bytt ut dom där grejerna iallafall så det spelade ingen roll för mig. Men ändå, känns inte som att han är så engagerad och nogrann i sitt arbete :rolleyes:

Tror att Fricke här på forumet rullade igenom utan anmärkning där med sin gamla impreza med nästan 600hk för några år sen?

basn
Serious User

Postby basn » 16 Jul 2014, 13:19

Jag är alltid snabb och säga att det är 4wd och de inte ska köra in i bromsprovaren... men de brukar ha koll i karlstad iaf... där testar de bromsarna på gatan

uranium
Serious User

Postby uranium » 28 Oct 2014, 22:44

Uppdatering!

I sommras pajade evon. Men det var väl väntat att det skulle ske nångång, hur många evo 3 kolvar har överlevt 20k mil ;) Sköt en packbox, oljesticka, och så hade det sprutat olja runt påfyllningslocket. Började planera för att lämna iväg maskinen till flanders för renovering och uppgradering. Men då skulle min kompis _kalle_ här på forumet passande nog kunna tänka sig att sälja sin trimmade maskin till en bra peng. Så då blev det affär :D Ska hämta motorn nu i helgen om allt går som planerat.

Nuvarande spec lyder: (kalle du får rätta mig om jag minns nåt fel)

Renoverad bottendel med oljepump, vattenpump, packningar, honad, deckad, osv.
Toppen är mirafräst, portad, och planad av Robban
Wiseco ÖD 85,5mm kolvar
Eagle h-profil stakar
Precision 5857 turbo
Precision 46mm wg
Tial 50mm dump
1680cc spridare
600x300x75mm ic
Rostfria tigade tryckrör
Rostfritt tigat grenrör
Rostfri tigad downpipe med racekatt
Vems sprut med kabelhärva
ACT2900 koppling

Gatmappat upp till 2,4bar. Jag tänkte sätta i vassare kammar och mappa om den i bänk till runt 500hk på E85. Blir nog bra i en gatbil med full inredning :thumbup:

När allt ändå är ur i motorrummet så tänkte jag lacka om där och göra riktigt fint. Blir blästring och lack av hela framvagnen med i samma veva. Motorpaketet kommer såklart också lackas om in i minsta detalj. Nya bultar och brickor överallt etc.

Lite bilder på vad som händer:

Här står den och skäms i väntan på att bli isärskruvad.
DSC_4748 psmod.jpg

DSC_4752 psmod.jpg

På såna här detaljbilder ser man hur slitet och rostigt det är. Ska bli skönt att få bort all rost och lacka om.
DSC_4859psmod.jpg

Börjar bli tomt nu.
DSC_4863 psmod.jpg

Ps. Skulle sanera underredet från all olja. Knallade in på en bilvårdsfirma och fick nåt "ganska" starkt avfettningsmedel med mig. Med döskallar och varningar på :rolleyes: Slutade med att min nya fina underredsmassa från förra året löstes upp och följde med :thumbdown:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

basn
Serious User

Postby basn » 29 Oct 2014, 15:30

Trevligt, jag gjorde de samma min står hos flanders... ;D

uranium
Serious User

Postby uranium » 29 Oct 2014, 19:43

Ahaa det låter inte allt för dumt du :thumbup:

uranium
Serious User

Postby uranium » 29 Nov 2014, 12:35

Har hållt på och pysslat en del och tänkte att det var dags för en liten uppdatering av tråden nu.

Alla bilderna är klickbara så ni kan kolla på dom i 1024 istället!

Har rensat motorrummet från varenda pryl. Plockade ner framvagnen också. På den här bilden är allt förberett för blästring av ytrost.
DSC_4902mod.jpg

Blästrat och klart. Vilket jäkla skitgöra detta är, syns ju på bilden hur mycket damm det blev. Även fast jag plastade in motorrummet så fanns det blästersand i hela garaget. Fick även sanera alla mina egna kroppsöppningar efteråt. Men det vart rostfritt och fint iallafall och det är ju huvudsaken :D
DSC_4903mod.jpg

Här är allt färdigt för grund.
DSC_4907psmod.jpg

Vilket pyssel det är att maskera in allt. Man borde bygga sig en egen lackbox istället ;)
DSC_4908psmod.jpg

DSC_4909psmod.jpg

DSC_4910psmod.jpg

DSC_4911psmod.jpg

Den här frontplåten var väldigt rostig på insidan och runt kylarfästena längst ner. Nu är den rostfri och fin :thumbup:
DSC_4914psmod.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by uranium on 29 Nov 2014, 12:41, edited 1 time in total.

uranium
Serious User

Postby uranium » 29 Nov 2014, 12:40

Hagmans härliga epoxiprimer är lagd. Blir fint rostskydd :thumbup:
DSC_4916psmod.jpg

DSC_4915psmod.jpg

DSC_4917psmod.jpg

DSC_4918psmod.jpg

Nu ska det förberedas inför riktiga lacken. Med karosserikitt, spackling, slipning, osv.

FredrikH
Serious User

Postby FredrikH » 01 Dec 2014, 08:45

Riktigt bra jobbat! Har läst igenom allt och är imponerad att du orkar!

uranium
Serious User

Postby uranium » 01 Dec 2014, 22:31

Tack det är kul att höra :)

uranium
Serious User

Postby uranium » 12 Dec 2014, 11:55

Uppdatering!

Har jobbat på med bilen så här kommer lite bilder :) Alla är klickbara för högre upplösning.

Efter att epoxyprimern var lagd så mattade jag ner den och drog i hagmans karosserikitt i alla skarvar.
DSC_4920psmod.jpg

Sen blåste jag på slipgrund som jag sedan våtslipade för att få det riktigt slätt och fint inför lacken.
DSC_4922psmod.jpg

Och här är färdiga resultatet :)
DSC_4923psmod.jpg

Har fått tag i en orginal läpp också som jag passade på att lacka samtidigt. Kommer bli ett lyft för utseendet i sommar.
DSC_4924psmod.jpg

Här är en detaljbild med mitt fina objektiv så färgen och finishen kommer till sin rätta. Ser schysst ut för att vara garagelackat :)
DSC_4926psmod.jpg

Nu börjar allt roligt pyssel med att plocka ihop bilen igen!

En liten lista att-göra-lista innan motorn kan lyftas i:

- Blästring och lack av alla småsaker till motor/motorrum
- Blästring och lack av framvagn inkl. motorbalk. Även nya bussningar, hjullager, och övriga slitdelar.
- Gulkromatering av alla bultar, brickor, muttrar, små fästelement, etc.
- Klä om elsystemet och snygga upp det.

Hyperhead

Postby Hyperhead » 13 Dec 2014, 14:07

Najs, ser bra ut :) kul att du fick tag på en läpp, den gör mycket för utseendet.

Return to “Projekt”