Uranium - Evo 3

Projektforum för medlemmarnas bilar
uranium
Serious User

Uranium - Evo 3

Postby uranium » 20 Jan 2014, 15:30

Goddag alla evo-ägare!

Niklas heter jag, bor i Söderhamn. Född -88. Hade längtat länge efter en egen evo sen en polare hade en snabb sådan för ett gäng år sen. Men det passade aldrig riktigt bra att äga en pga andra projekt i garaget plus att jag köpte hus för fyra år sen som kostade enormt med tid och pengar första åren.

Nåja, i februari 2013 tyckte jag att det äntligen började passa ganska bra så då åkte jag iväg till Lindesberg och köpte mig min första evo :)

Den hade gått långt och var inte finast i världen, fanns småskavanker här och där. Men motorn gick jättefint och växellådan var nyrenoverad. Jag har ju svårt att låta bli att pilla så lite småfix är bara kul ;)

Här står den på gården efter 30 mils körning hem :)
Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Började med en rejäl tvätt direkt vilket behövdes.
Image

Steg 1 blev en rejäl service med kamrem, vattenpump, oljor, osv. Sen blev de till att fixa till fälgarna som såg förskräckliga ut med oxid överallt. Jag gillar inte heller "polerad fälgkant med svart centrum".

Så här vart resulatatet efter blästring och lack :) Tycker evos passar väldigt bra i vita fälgar. Satte på nya toyo proxes t1r och nya fina hjulbultar också.
Image

Image

Image

Sen var det dags att fräscha upp rejält invändigt! Skruvade ut ALLT förutom instrumentpanelen. Avfettade och högtryckstvättade golvmattan, skurade all plåt, tvättade rent alla plastpaneler på baksidan, tvättade innertaket, osv osv.

Passade också på att ta bort alla kablar och eftermarknadshögtalare som nån okunnig person försökt installera men misslyckats totalt med.. Fixade tag i dom högtalargaller som saknades också så inredning vart komplett och fin. Bytte ut den äckliga ratten till en sparco mocka istället som pricken över i:et :)

Lite bilder på inredningsjobbet.
Image

Image

Image

Och resultatet! Efter den här bilden togs har jag också tagit bort den dryga turbotimern och satt dit nya pedalgummin som mitsubishi här i stan lyckades hitta. Tack för hjälpen när jag kommer och ska ha krångliga grejer till importbil!;)
Image

Nästa grej att ta tag i blev motorrummet som såg ut som en gammal oöppnad vikingagrav! Nån hade ju dessutom varit så rolig och dränkt mycket av alla plåtytor i riktigt segt hålrumsvax. Efter en rejäl tvätt med avfettning och högtryck fick jag tillbringa måånga timmar med bromsrengöring och trasa för att få bort allt segt hålrumsvax.

När väl motorrummet var rent så kunde man börja med det roliga, att blästra och lacka om saker och byta ut alla gamla fula bultar :)

Ventilkåpan tvättad.
Image

Slipad och maskerad, färdig att lackas.
Image

Lackad i svart krymplack. Looking good!
Image

Kåpan helt klar. Slipat fram texten.
Image

Nya brickor till ventilkåpan vart det också. Svindyra små saker :O
Image

En bild från i sommras där det mesta var klart. Lite skillnad mot för innan va? :D Saknas en del grejer där dock som inte var färdiga. Den uppmärksamme ser att även coilovers sitter på denna bilden. Fick tag i ett par beg XYZ av en polare som jag slängde på.
Image

Efter det blev jag trött på dom gråa tryckrören så jag gjorde en liten uppfräschning av dom.

Detta ser inte så sexigt ut?
Image

Här har jag lackat om tryckrören i krymplack. Vart inte så bra som jag hade tänkt men det såg bra ut bakom fronten iaf. ICn fick en dusch av färg också.
Image

Hade inte fått till höjden på coiloversen på den här bilden, därför är den lite hög fram ;)
Image

uranium
Serious User

Re: Uranium - Evo 3

Postby uranium » 20 Jan 2014, 15:33

Efter detta så kördes bilen bara utan att modifiera nåt under några månader. Men i slutet av november pallade jag upp den och började skruva isär lite för att göra en "liten" underredsbehandling inför vintern.

Vid importen -07 så var det en firma i Karlstad som gjorde en stor behandling som kostade massa cash och säkert skulle vara jättebra.. Men nä så bra var den tydligen inte eftersom underredsmassan försvunnit helt från många ställen vilket orsakat ytrost.

Aja nog om det! Dags att bilen får sig en seriös behandling som håller.

Började med att plocka bort allt löst. Allt smått innanför fronten, framskärmar, innerskärmar, kofångare och kjolar, fjäderben, osv. Skrapade sen rent hela undersidan med stämjärn för att få bort gamla behandlingen.

Sen vart det ett evighetsjobb med att slipa bort all ytrost som fanns här och där! Vet inte hur många timmar jag legat upp och ner med vinkelslip eller borrmaskin och slipat plåtrent.

När allt väl var rent kunde det roliga (nåja, roligARE iaf) arbetet med att måla börja. Vart två lager grund med min giftiga favorit hagmans epoxiprimer 2k. Tur man har gasmask för den är inte snäll :D Och på det blev det 2 lager med hagmans tjockflytande underredsmassa. Sen dränkte jag alla balkar och hålrum med hagmans tunnflytande. Så nu jäklar ska det väl hålla sig fint länge :D

Lite bilder på skiten.

Skrapa skrapa.
Image

Fan vad rostig reservhjulsbaljan var. Brukar det se så illa ut på gammelevos? Lamellskivan på harryn fick jobba hårt här!
Image

Grundat allt fram inkl. frontplåten.
Image

Grundat undersidan.
Image

Att man orkar?
Image

Hagmans tjockflytande påpenslat framtill.
Image

Image

Framskärmarna fick också en behandling på insidan. Renskrapad och slipat bort ytrost.
Image

Grundad.
Image

Klar!
Image

När jag visste att bilen ändå skulle bli ståendes ett tag pga detta evighetsjobb med undersidan så tänkte jag att det var lika bra att lacka om ALLT bakom fronten för att få det riktigt fräscht. Även tryckrören som jag vart missnöjd med min egen lackning på.

Sagt och gjort, åkte iväg med lite smått och gott till min lackerare och så här fint var det när jag fick tillbaks allt.
Image

Börjat montera tillbaks lite.
Image

IC och tryckrör på plats! Silikonslang och rostfria klammers.
Image

Nu har vi kommit fram till aktuell dag och jag håller på att skruva ihop det sista innan den kommer ner från pallbockarna och är redo att smiska snö :D

Hyperhead

Sv: Uranium - Evo 3

Postby Hyperhead » 20 Jan 2014, 18:28

Ser bra ut :)

noomadic

Postby noomadic » 20 Jan 2014, 20:02

Spännande! Bra jobbat med karossen :)
Mitsubishi Evolution II GSR
100% skoj!

uranium
Serious User

Postby uranium » 20 Jan 2014, 21:13

Tack för kommentarerna :)

professorwinter
User

Postby professorwinter » 21 Jan 2014, 11:10

Roligt att du tar hand om den så bra.

Så där borde man behandla alla ovanliga japsare..
Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte har lärt mig än!

EvoTre

Postby EvoTre » 21 Jan 2014, 13:01

Ser riktigt fräscht ut! Lycka till:)
>Evo 3 790hk/830nm<
Tack till:
WiTune
Flanders Motorsport
LG-Speed
BDS Skara Motor
Mitsubishi Härene bil
Mrtuning.se
Robban Stroker
David Rudhem

KonradL

Postby KonradL » 21 Jan 2014, 17:02

Ush, nu får jag dåligt samvete över att jag inte tvättat bilen på typ 2 veckor. Är så trist att tvätta bilen när den ser ut som crap efter en timmes körning i det här vädret. :)
Bra jobbat iaf, följer tråden! :)

uranium
Serious User

Postby uranium » 21 Jan 2014, 19:31

Vad kul att läsa alla snälla kommentarer, tack ska ni ha :)

Idag plockade jag ihop det sista så nu är den äntligen nere på egna hjul. Ska tvätta av den och ta lite fina vinterbilder med riktiga kameran :)

Hallon
Serious User

Postby Hallon » 22 Jan 2014, 21:22

Blir jäkligt bra dethär! :D

KalleJ
User

Postby KalleJ » 24 Jan 2014, 18:18

Kul med en tråd här :)
Släng upp en bild på bimmern också så folk får se vad du gjort med den :)

uranium
Serious User

Postby uranium » 24 Jan 2014, 22:14

Hallon: Tackar :)

Kalle: Ja jag kanske borde lägga upp nån bild på bmwn så folk får se vad mitt riktiga projekt är, för detta är ju egentligen bara bruksbilen :D

uranium
Serious User

Postby uranium » 24 Jan 2014, 22:14

Hallon: Tackar :)

Kalle: Ja jag kanske borde lägga upp nån bild på bmwn så folk får se vad mitt riktiga projekt är, för detta är ju egentligen bara bruksbilen :D

Lillnicke
User

Postby Lillnicke » 04 Feb 2014, 21:34

Jävlar va seriöst! Tummen upp! Jag kör också evo 3 som brukis och sladdar/skruvar bimmer ;)
Mitsubishi evo3 gsr
Bmw e30

uranium
Serious User

Sv: Re: Uranium - Evo 3

Postby uranium » 07 Feb 2014, 09:29

[quote="Lillnicke"]Jävlar va seriöst! Tummen upp! Jag kör också evo 3 som brukis och sladdar/skruvar bimmer ]

Tack ska du ha!

Jaha ofan, bästa kombinationen ;) Och så heter du också Niklas som mig :D(antar jag med tanke på ditt användarnamn)

uranium
Serious User

Postby uranium » 08 Feb 2014, 09:53

Har inte gjort något med evon förutom att svinat runt i snö, och fyfan vad kul dom gamla bilarna är :D Alla borde ha evo på vintern! Ska filma med gopro och lägga upp nåt klipp snart tänkte jag.

Image

Och på Kalles begäran lägger jag upp ett par bilder på bimmern som jag pysslar med. Hoppas det är ok och att inte det finns allt för många bmw-hatare här inne ;)

Image

Image

Lackad i alpinvit 3 överallt, renskrapad och rostlagad undersida, blästrad och lackad fram- och bakvagn, strongflex-bussningar överallt, coilovers, nya hjullager och stag osv, eget elsystem. Kommer ha ungefär 400whp så det blir nog en lagom rolig gatleksak :) Skruvar med den varje lediga stund nu så man förhoppningsvis kan mappa och bromsa i höst eller slutet av sommaren. Hoppas man hinner :rolleyes:

KalleJ
User

Postby KalleJ » 10 Feb 2014, 13:25

e36:an ser bra mycket trevligare ut nu än när jag hade den :D

uranium
Serious User

Postby uranium » 11 Feb 2014, 13:39

Jafan visst är det lite skillnad va :D

weepy
User

Postby weepy » 17 Feb 2014, 13:27

Kul att följa! Grymt jobb du lägger ner :-)

uranium
Serious User

Postby uranium » 19 Feb 2014, 19:53

Tack ska du ha! Ja när man ser att det blir fint efteråt så känns det ju värt alla timmar man lägger ner :)

Return to “Projekt”