Uranium - Evo 3

Projektforum för medlemmarnas bilar
uranium
Serious User

Re: Uranium - Evo 3

Postby uranium » 05 May 2015, 10:22

EvoTre wrote:Trevligt projekt! Lycka till.

Kul att höra, tack :)

uranium
Serious User

Postby uranium » 06 Jun 2015, 10:23

Uppdatering

Sen sist har jag mekat ihop motorn och stoppat i paketet i motorrummet. När jag skulle dra den ensamma m8an på baksidan av motorn som är gängad in i lådan så small den av innan momentnyckeln klickade.. Så det var bara att ta ur lådan precis när jag fått i den och borra ur bulten och sätta i ny insatsgänga. Har också fixat massa runtikringgrejer såsom luftslangar, soppaslangar, grövre matning till soppapumpen, nya 20mm2 kablar till startmotorn, 5 st 16mm2 jordkablar utspritt runt motorn så det blir bra jord överallt, osv. Småpill som tar en himla massa mer tid än vad jag hade tänkt.. Nåja, lika bra att göra allt noggrant.

Fricke var här i måndags och hjälpte mig att passa in och punkta ihop dom sista grejerna som ska svetsas. Han tog med sig grejerna och ska helsvetsa på jobbet :thumbup: Det var en adapterbit mellan DPn jag fick med motorn och mitt gamla avgassystem, ett insugsrör som luftfiltret ska sitta på, oljeretur till tråget med AN10, och anslutningar till fuelrailen med slangnipplar på.

Blir bara en bild den här gången, men tror det räcker :) Snart uppstart!

DSC_5053mod.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Snöret
User

Postby Snöret » 26 Jun 2015, 15:53

Ser sjukt fint ut! :thumbup:

uranium
Serious User

Postby uranium » 29 Jun 2015, 08:27

Kul att höra, tack :)

FredrikH
Serious User

Postby FredrikH » 29 Jun 2015, 09:34

Bra jobbat med bilen! Blir riktigt bra!

uranium
Serious User

Postby uranium » 07 Jul 2015, 10:09

Tack så mycket! :thumbup:

uranium
Serious User

Postby uranium » 02 Aug 2015, 22:14

Bilen blev mappad igår :thumbup: Resultatet blev 390whp och 440wnm @ 1,6 bar i dynapack sen tog soppan slut. Pumpen borde orkat med lite till så felet låg troligtvis i att jag hade lite trånga adapterkopplingar på fuelrailen som ströp flödet. Men efter att ha varit ute och kört en del på gatan idag kan jag bara konstatera att effekten räcker gott ändå :D Den drar grymt och har fäste hela tiden. Bilen är ruskigt underhållande att köra som den är nu. Inga problem att ligga och cruisa på hög växel eller smygköra. Gled in och parkerade på ica idag bredvid alla svenssonbilar när jag skulle handla :) Ska justera till kallstarten bara för den går lite illa nu innan den blivit varm.

Stort tack till Micke Lindstedt för mappningen!

Vad händer nu då när bilen är "klar"? Jo upptäckte lite småläckage i bänken när grejerna fick sitta och bli riktigt varma, så det ska åtgärdas först och främst. Sen tänkte jag göra en ordentlig rekond både invändigt och utvändigt. Men efter det ska jag nog bara försöka hinna köra så mkt som möjligt och njuta när det är bra väder :)

Kommer ett gäng färska bilder till helgen tänkte jag när jag åtgärdat läckorna och putsat upp bilen lite.

Snöret
User

Postby Snöret » 02 Aug 2015, 22:35

Fan vad kul!
Längtar efter lite bilder sen!

uranium
Serious User

Postby uranium » 03 Aug 2015, 08:41

Tack så mycket! :D

uranium
Serious User

Re: Uranium - Evo 3 430whp

Postby uranium » 18 Aug 2015, 20:05

Uppdatering

Lovade ju lite bilder men har hänt en hel del sen sist så har inte riktigt haft tid att satt mig ner och fixat det. Kan sammanfatta lite vad som hänt. Några dagar efter mappningen kom jag och Micke fram till att det var lika bra att uppdatera soppasystemet för att ligga lite mer safe och samtidigt kunna plocka ur lite mer pulver. Så jag beställde en walbro GST450 intank-pump god för bra med effekt och fixade bättre koppling vid fuelrailen. Gängade 3/8 " rakt in i railen och skruvade in en 3/8 koppling med slangnippel på.

Sen i lördags (15/8) bar det av söderut på E4an för mappning hos Micke igen. Gick väldigt bra förutom ett par skjutna tryckrör. Efter ett tag bromsades det fram 430whp och 530nm @1,7bar på E85 :thumbup: I ett väldigt varmt bromsrum dessutom kan tilläggas. Sen stack vi ut och mappade på gatan och fick till en trevlig låglast. Efter det bar det av hem till Söderhamn igen för att lasta av bilen inför cruisingen som råkade vara precis på samma dag :) Cruisade runt inne i stan och försökte undvika farbror blå och bjöd lite polare på åkturer utan nå bekymmer. Som en gatbil ska vara alltså ;)

Nog om tjat här kommer lite bilder på bilen när den är helt nyrekondad med ett par lager lackskydd på sig :)

DSC_5057psmod.jpg

DSC_5058psmod.jpg

DSC_5065psmod.jpg

DSC_5066psmod.jpg

DSC_5067psmod.jpg

DSC_5068psmod.jpg

DSC_5062psmod.jpg

DSC_5059psmod.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

fugazi
User

Postby fugazi » 19 Aug 2015, 20:08

Det ser otäckt bra ut! :thumbup:

FredrikH
Serious User

Postby FredrikH » 20 Aug 2015, 10:29

Härligt! Ser riktigt fin ut!

Bra effekt också, vad har du för turbo? När har du laddtryck?

uranium
Serious User

Postby uranium » 22 Aug 2015, 07:58

Tack för kommentarerna :D

Kör på precision 5857. Den har bra respons så laddtrycket styrs ner på lägre varv för att spara lite på grejerna. Se bänkpapper nedan :)
Jag hade dock bättre botten förra mappningen upptäckte vi när allt var klart och jämförde dynokurvorna. Så när jag kom hem och skulle kolla igenom allt upptäckte jag att bultarna till kamdrevet på avgassidan släppt så det ställt om sig.. Tänkte mappa om till våren med mer besiktningsvänliga spridare så får ställa tillbaks kammen då och köra så här nu :)

430 whp FINAL.png

uranium
Serious User

Postby uranium » 23 Aug 2015, 09:43

Var ute och rastade evon 10 mil igår under dagen. Väldigt underhållande bil just nu måste jag säga :thumbup: Och vilket grepp det är med 4wd och toyo r888, släpper inte ens på ettan vid rullande start om man ger på fullt :eek:

Har dock lite problem med för LÅG oljetemp. Tempen ligger bra på 70-80 grader om man står still eller cruisar runt i 50. Men om jag ligger på landsväg i 90 så går tempen gärna ner till mellan 50-60 grader beroende på hur kallt det är ute. Det måste vara min termostat i oljefilterhuset som står öppen hela tiden så jag får ta och undersöka det.

ChrisO
User

Postby ChrisO » 25 Aug 2016, 20:44

"gammal" tråd men sjukt fint arbete. blev grymt stor skillnad. är lite nyfiken på vad du kör med för storlek på tryckrören då du verkade ha en bra tryckslang från gasspjället som passade bra? :) hänt ngt nytt annars?

uranium
Serious User

Postby uranium » 02 Sep 2016, 09:19

ChrisO wrote:"gammal" tråd men sjukt fint arbete. blev grymt stor skillnad. är lite nyfiken på vad du kör med för storlek på tryckrören då du verkade ha en bra tryckslang från gasspjället som passade bra? :) hänt ngt nytt annars?

Tack så mycket :) Tryckrören är 3" rostfritt. Slangarna kommer från DO88 :) Ja det har hänt en del, men jag har varit riktigt dålig på att uppdatera tråden.. Men man kanske skulle fixa lite bilder och göra en ordentlig uppdatering snart.

Kan sammanfatta lite kort och gott iaf:
Rensat underredet helt och blästrat/rostlagat överallt. Epoxygrundat, kittat, och blåst på ny fin underredsmassa.
Blästrat och lackat bakvagn, tank, osv.
Gulkromaterat alla lösa smågrejer och bultar osv.

Började med detta i vintras men hann inte färdigt innan sommaren tyvärr. Och jag hade planerat att byta panel på huset så då fick bilen pausas lite. Har en del pyssel kvar på huset i kanske några veckor till, men sen blir det till att fortsätta skruva bil :) Ska köpa nya bussningar och lite mer smågrejer bara, annars finns de mesta hemma och allt är lackat och klart. Så det ska egentligen bara skruvas ihop :thumbup:

Return to “Projekt”