Evo II

Projektforum för medlemmarnas bilar
Japs-Micke
Serious User

Sv: Evo II

Postby Japs-Micke » 01 Feb 2014, 22:01

Grenrör och elbow klara. Blir köpa hem alukylare innan uppstart då den som satt på bilen inte kommer passa längre

Image

Japs-Micke
Serious User

Postby Japs-Micke » 05 Feb 2014, 23:12

http://www.garaget.org/video/142828

Liten film på uppstarten. Dock som vanligt kom ett nytt tattarmekandes H***ete fram! Dom hade som sagt rivit bort en motorvärmare som satt precis vid vattenröret där av knäckt termostathuset. Och när jag började fylla på vatten så var det självklart en hål/spricka eller nått där fästet är svetsat på vattenröret. Så är bara riva bort röret imorgon och se om det går att laga eller köpa ett bättre beg.

Men den är iaf igång, så nu ska nya mätare för oljetryck och oljetemp inhandlas, Lambdan ska kontrolleras när den går att ha igång lite längre sen kommer jag nog låta Youask göra en bra programvara till den.

Japs-Micke
Serious User

Postby Japs-Micke » 08 Feb 2014, 09:19

Vad ska man säga tyvärr fortsätter diverse tattarmekande på denna bil. Senaste upptäkten var att vattenpumpen är kass. :/

Så nästa helg dras bilen upp till Flanders Motorsport för byte av vattenpump och så ska han få kolla över diverse på bilen samtidigt. Väljer den lätta vägen angående vattenpumpen då jag aldrig nollat kamrem på evo och vill ogärna att något blir fel. Så nu blir den ståendes 1v framöver men nästa helg då ska den allt provköras för en gångs skull :)

Tänkte försöka om Griffin har till att svänga förbi och kika in hans feta Colt samtidigt :)

basn
Serious User

Re: Sv: Evo II

Postby basn » 08 Feb 2014, 09:57

Japs-Micke wrote:Vad ska man säga tyvärr fortsätter diverse tattarmekande på denna bil. Senaste upptäkten var att vattenpumpen är kass. :/

Så nästa helg dras bilen upp till Flanders Motorsport för byte av vattenpump och så ska han få kolla över diverse på bilen samtidigt. Väljer den lätta vägen angående vattenpumpen då jag aldrig nollat kamrem på evo och vill ogärna att något blir fel. Så nu blir den ståendes 1v framöver men nästa helg då ska den allt provköras för en gångs skull :)

Tänkte försöka om Griffin har till att svänga förbi och kika in hans feta Colt samtidigt :)

Låter ju rätt smidigt och sjukt najs o se Griffins colt... de vill jag med i sommar :D
Mitsubishi EVO VIII -03 US-Spec

Japs-Micke
Serious User

Postby Japs-Micke » 08 Feb 2014, 19:20

Jo ska bli kul att se live, Fick allt en fin bild av han förut men och den står allt bland fina bilar just nu :)

Men iaf angående min egna bil då har varit ute och tvättat av den och provkört den lite. Går riktigt bra bilen dock måste jag få bukt med kopplingen. Släpper man lite på pedalen när den är nertryckt så greppar den direkt sen går inte pedalen hela vägen upp och är ett glapp högst upp. Även känt doften av lamell så frågan är om nått är fel vid kopplingen eller om det är luft i systemet bara.

Men har iaf fått köra den hela 3km idag så lite nöjd är man allt med bilen. Gjort oljebyte efter att den blev varm i garaget så ev skit följde med den oljan.

Sen lär jag åka på och byta programvaran eller iaf få någon att kolla över den. Enligt min BTR var jag tvungen att ha ett bränsletryck med vaccium på 3,8 bar för att nå 14,7 i AFR, Detta gör att när jag belasta motor lite lätt stack AFR ner emot 10 vilket inte är fullt så jättebra. Börjar väl komma fram varför ägaren innan rasa en smidd maskin!

Lite bilder då! Gör sig snusktigt gräslig i plåtfälgar och ruggit ful front! :P

Image

Image

Image

Image

uranium
Serious User

Re: Evo II

Postby uranium » 09 Feb 2014, 10:55

Skönt att det ordnar upp sig bit för bit iaf, även om du stöter på tattarmek hela tiden.. :)

billros
User

Postby billros » 10 Feb 2014, 10:14

Surt att läsa att du får problem efter problem. Hoppas att allt löser sig och att det blir riktig fart på maskin. Är det inte bättre å stoppa i ett riktigt sprut istället för att byta programvara?

youask

Postby youask » 10 Feb 2014, 11:49

Kan se om jag hinner slå ett öga på mjukvarudelen när bilen är hos flanders?
9.33 - Liten vit elak Mitsubishi Colt Evo 4wd
9.99 - LHD Mitsubishi Lancer Evo 1
--------------------------------------------
Jag kan EVO 1-3

Japs-Micke
Serious User

Postby Japs-Micke » 10 Feb 2014, 19:34

youask wrote:Kan se om jag hinner slå ett öga på mjukvarudelen när bilen är hos flanders?

Du kan väl PMa mig?

Slängde på E3 fronten, fick dock kapa lite i den o läppen för att kunna få dit den. Men snyggar till allt innan den lackeras :)

Image

Japs-Micke
Serious User

Postby Japs-Micke » 27 Feb 2014, 21:52

Lite större uppdatering då. Varit hos Flanders Motorsport för byte utav vattenpump, Väl där uppe så lossades kamremmen och vi såg då att den hade många 1000 mil på nacken vilket jag visste att den nog inte va nybytt som lovat. Vi såg även att löprullar m.m var dåliga så det blev en storservice på bilen, Ny vattenpump, nya rullar, ny kamrem, nytt vattenrör imellan termostathus och vattenpump då det tydligen måste kortas ner då det inte passa överhuvudtaget såg vi när vi började montera nya vattenpumpen.

Och självklart hitta vi mera spår av tattarbyggaren innan, Det satt fel bultar till oljepumpen o där omkring. Nollningsskivan hade någon filat massa på, Kamremshjulet på vevaxeln fattades centreringsringen på. Ja ni förstår så ett vattenpumpsbyte som ska ta 2-3 timmar slutade med 8 Timmars jobb. Stort tack Flanders för all hjälp!

Men nog om detta, Fronten har lackats nu likså har backspeglar m.m fått ny färg. De flesta dekaler är borttagna och den börjar få lite bättre stuk. Tyvärr är lacken som suttit lite sliten så kommer bli en omlackering av hela bilen framöver istället.

Men lite bilder då

Image
Nya vattenpumpen

Image
Jo nybytt när motorn skruvades ihop ja visst! ;)

Image

Image
Nytt är skönt o få!

Image
Lite trevligare skuff

Image
Baklycktorna ska bytas och letar nya för fullt

Image
Lite färg

Image

Image

Image
Nu vs inköp

Image
Va tvungen o ha ny regplåt fram så fick bli den nya USA skylten. Kommer sätta en lika bak oxå

Japs-Micke
Serious User

Postby Japs-Micke » 01 Mar 2014, 20:13

Och efter en jäkla massa tvättande av allt som inte blivit lackerad börjar den likna nått igen. Rent helskotta med Matt lack men det börjar likna nått. Tvättar med fönsterputs och schampoo väldigt försiktigt

Börjar med en bild på hur bilen såg ut vid inköp så förstår ni hur skitig den varit
Image

Här syns det nylackerade emot resterande.
Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Hyperhead

Postby Hyperhead » 02 Mar 2014, 09:27

Mycket stiligare nu när du fått på E3 fronten och tagit bort dom oranga detaljerna :)

uranium
Serious User

Re: Evo II

Postby uranium » 04 Mar 2014, 22:34

Ja jäklar vilken skillnad det blivit, bra jobbat :)

Japs-Micke
Serious User

Postby Japs-Micke » 04 Mar 2014, 22:53

Tackar till er båda :)

Aha det har inkommit rätt mycket nytt godis till bilen som tack för lite jobb man gör på en annan evo!

Så här kommer lite bilder på vad som fått bosätta sig på min Evo och vad som kommer monteras framöver ;)

Image
Skaffade mig först ett Rostfritt 3" avgassystem och vid bakaxeln blir det 3,5 tum istället för mitt som redan sitter. Allt sitter med OBX v-bands klämmor. Ett rör med 100 cells racekatt och ett utan katt.
Monteras på Lördag hos Flanders

Image
Tial 44mm WG som kommer monteras på lördag hos Flanders

Image
Skunk2 Ställbara kamdrev

Image
GSC Power-Division S2 274 kammar

Image
2st An 6 och 1 An12 i ventilkåpa för vevhusventilationen modifierat vevhusburk med 3st filter

turbaa

Postby turbaa » 08 Mar 2014, 00:38

Grymt projekt. Vilket jobb du lägger ner.
bilen var ju riktigt rutten innan.
Bra jobbat!

Är det där dom nya reg skyltarna du har fram? Ser ju lite mysko ut :p

Japs-Micke
Serious User

Postby Japs-Micke » 09 Mar 2014, 19:16

turbaa wrote:Grymt projekt. Vilket jobb du lägger ner.
bilen var ju riktigt rutten innan.
Bra jobbat!

Är det där dom nya reg skyltarna du har fram? Ser ju lite mysko ut :p

Tack så mycket. Jo mycke jobb blir det innan man blir nöjd med bilen. Innan va den inte värd o gå som isbil ens!

Japp är dom nya USA skyltarna. Alla är emot så tänkte skönt då blir jag ensam ;)

Japs-Micke
Serious User

Postby Japs-Micke » 09 Mar 2014, 19:23

Blev ju en sväng till Flanders Motorsport under helgen. Blev montering av avgassystem och Tial WG. Nästa besök där då ska ett Link g4 ner! :)

Lite bilder då

Just de blev byta av baklysen då jag inte gillade dom som satt innan alls!
Image

Uppallad för avgasbyte!
Image

Rostfritt! :D Detta som kallas porr? Sen självklart syns lite tattarmek eldragning som jag inte hunnit med o slänga ännu! Har ju haft lite annat o byta innan.
Image

Screempipe
Image

Nytt insug och ny vattenburk så börjar jag bli nöjd här! Tryckrören och insugsröret till turbon kommer bytas när nya snurran ska på
Image

Bara byta kamdreven o kammarna så ser det bra ut här med :)
Image

turbaa

Postby turbaa » 10 Mar 2014, 09:26

Grymt! Mysigt med öppen wg! Ska du åka gata lär du tröttna på det till Slut. Men va fin låter ju gött!! :p

Japs-Micke
Serious User

Postby Japs-Micke » 10 Mar 2014, 10:35

turbaa wrote:Grymt! Mysigt med öppen wg! Ska du åka gata lär du tröttna på det till Slut. Men va fin låter ju gött!! :p

Kört öppen på så många byggen genom åren så van vid att det låter ;) stör mig inget speciellt på det heller :)

Japs-Micke
Serious User

Postby Japs-Micke » 12 Mar 2014, 15:07

Jaha ja kommer bli ytterligare en sväng emot Flandes motorsport inom snar framtid! Tröttnat lite på org sprut på evo så nu är det nyaste Link beställt Link G4+ med 4 bars mapsensor, Tial Dumpventil, Aeromotive BTR. Kommer även byta tryckrör och självklart insugsrör.

Blev även nya däck till 18" fälgarna och en 4-hjulsinställning så den är redo!

Börjar likna nått bilen och snart inte så långt kvar innan jakten på pulver kan börja!

Image

Image

Image

Image

Image

Return to “Projekt”