
EvoTre's Evolution III
Re: Sv: EvoTre's Evolution III
Hyperhead wrote:Vart köpte du spjället???
Extremepsi ]http://www.extremepsi.com/store/product.php?productid=25137&cat=1428&page=1[/url]
>Evo 3 800hk/830nm<
Tack till:
WiTune
Flanders Motorsport
LG-Speed
BDS Skara Motor
Mitsubishi Härene bil
Mrtuning.se
Robban Stroker
David Rudhem
Tack till:
WiTune
Flanders Motorsport
LG-Speed
BDS Skara Motor
Mitsubishi Härene bil
Mrtuning.se
Robban Stroker
David Rudhem
Sv: Re: Sv: EvoTre's Evolution III
EvoTre wrote:Extremepsi ]http://www.extremepsi.com/store/product.php?productid=25137&cat=1428&page=1[/url]
Gött, funderar själv på att byta upp mig och det hade varit najs med ett bolt-on

Re: Sv: Re: Sv: EvoTre's Evolution III
Hyperhead wrote:Gött, funderar själv på att byta upp mig och det hade varit najs med ett bolt-on
Ja detta spjäll är isåfall och rekommendera, kvalitén känns riktigt bra och som sagt så passar allt såsom TPS, tomgångsmotor bolt on:-)
>Evo 3 800hk/830nm<
Tack till:
WiTune
Flanders Motorsport
LG-Speed
BDS Skara Motor
Mitsubishi Härene bil
Mrtuning.se
Robban Stroker
David Rudhem
Tack till:
WiTune
Flanders Motorsport
LG-Speed
BDS Skara Motor
Mitsubishi Härene bil
Mrtuning.se
Robban Stroker
David Rudhem
Sv: EvoTre's Evolution III
Kör du med "Street" eller "Race"-modellen av insuget? 

Re: EvoTre's Evolution III
Updatering 30 Mars! 

Hallå! Nu börjar våren och sommaren närma sig och det börjar bli dags att få iordning bilen inför säsongen och bilen har överlevt vintern

Kolla vad som har dykt upp här! MT ET drag däck
2014 blir att upp och tampas om strippen tiderna

Passade på att tvätta glidar fälgarna



Bilen skall besiktigas inom kort, så än har jag inte hunnit att köra så mycket än. Just nu så är det lite små fix som behövs göras innan det är dags så allt ser bra ut
/Kong


Hallå! Nu börjar våren och sommaren närma sig och det börjar bli dags att få iordning bilen inför säsongen och bilen har överlevt vintern


Kolla vad som har dykt upp här! MT ET drag däck


Passade på att tvätta glidar fälgarna




Bilen skall besiktigas inom kort, så än har jag inte hunnit att köra så mycket än. Just nu så är det lite små fix som behövs göras innan det är dags så allt ser bra ut

/Kong
Re: EvoTre's Evolution III
Updatering 28 Maj


Hallå! Nu har man äntligen fått sig lite tid till och skriva här. Mycket har hänt sen senaste uppdateringen men jag ska försöka sammanfatta det så bra som möjligt!
Den 19:e April åkte maskinen på ras.. Vevstaken slog sönder hela blocket totalt.















Anledning till raset är svårt att säga, utav se vad som fanns kvar så åkte jag på lager ras. Det finns många teorier om vad som kan ha hänt. Men hänt är hänt. Det blir till och bygga om helt
När maskinen ändå var isär så tänkte jag snygga till och lackera diverse saker



Fräschare fördelningslåda!

Tyvärr så var toppen så illa däran så det blir en ny





Nylackerad växellådan

Nylackerade växellådansfästen

Lackerade även generator, styrservo, motorfästen, termostathus, oljefilterhus etc etc..
Recept på nya maskinen:
Min föregående maskin var byggd för att klara ungefär 600hk, vilket jag låg på. Den här gången så tänkte jag inte ta några risker och jag ville ha marginal för min effekt, så maskinen byggs för att klara ungefär 1000hk.
Nytt preppat block
Ny Race portad topplock
Vevaxel från nyare Evo
Wiseco Heavy Duty 1400 Kolvar
Manley I-profil stakar
OEM Oljepump
GMB Vattenpump
ACL vev- och ramlager
ARP bultad bottendel
Cometic Topplockspackning
PowerTrain Tvåskivig-koppling

GMB vattenpump och OEM oljepump

ACL vev och ramlager samt Cometic ståltopplockspackning

Manley I-Profil stakar
Motorn kommer byggas av Anders på Flanders Motorsport. Ansåg att de var enklast den här gången då han hade allt hos sig redan. Här kommer lite bilder ifrån bygget









Så fort den var klar så var det iväg och hämta den! Tackar och bockar Flanders Motorsport för att kanon arbete och service! Rekommenderar dom verkligen!


Nya PowerTrain tvåskiviga kopplingen, skall tåla gött med vrid









Work Work!



Blev ett nytt oljekyl också. 25 rader med AN8-kopplingar

Sen var det dags för uppstart som gick riktigt bra. Efter några oljebyten så var de dags och gatmappa, så just nu går den på ca 1,2bar laddtryck. Blir till och ligga på den effekten för inkörning och tills jag har mappat bilen.

Godkänd på besiktningen!


Just nu så går bilen helt okej, tänkte ut och filma lite någon kommande dag o ladda upp. Mappning skall också göras så snart som möjligt så man även får lite effekt i maskinen
/Kong
Uppdatering 12 Juni
Låt oss för en gång skull börja med dom roliga nyheterna


Gamla nätet i fronten var så fult och slitet så passade på och få det bytt. Blev riktigt fräscht och cleant nu!



Den 7:e Juni var det stor bilträff i stan så självklart passade man på med komma med bilen. Fotografen Johan Bring var även i farten, tack för sjukt bra bilder!


Haaalllå från Goprooon

Det slutade med att bilen började gå allt sämre och sämre, den började misstända och gå allmänt hackigt.. Efter en lång felsökning så kom vi fram till att spridarna är helt slut. Antagligen har dem kärvat ihop pågrund av etanolen..

Snabbt och smidigt fick jag hem ett par nya, blir till och använda Red Lines SI-Alcohol tillsats från och med nu.
Med dessa nya spridare fick vi dra ner på bränslet med hela 25% i hela mappen.. Så stor skillnad var det mot dom gamla. Bilen går sjukt mycket bättre nu, jämnare och bättre respons. Var längesen bilen gick såhär rent måste jag säga.
Nu är bilen gatmappad helt till 1.3bar laddtryck, går helt okej. Men vill ligga safe tills jag får mappningstid då man kan få lite mer effekt.
Stort tack till David Rudhem för all hjälp med mappningen

Mappa på kvällen i höga hastigheter är ingen hit.. :O
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=aioILm-6Bgk&feature=youtu.be[/youtube]
Sist men inte minst så bjuder jag på en launch
Till helgen, lördag är det lokalt streetrace i stan, lagligt och gratis för alla dem som vill köra eller titta på
Ses vi där? 
Det var allt för den här gången
/Kong
Uppdatering 22 Juni
Racet förra helgen gick great! Bilen gick riktigt bra trots lågladd med gatmapp. Måste dock säga att mer effekt hade blivit värre då jag hade spunnit bort starten med gat däcken jag körde med
Lite bilder ifrån Stena Racet






Film ifrån GoPron
Film ifrån publiken
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=TfKzwBae9IU&feature=youtu.be[/youtube]
Just nu väntar jag på mappning.. Inget datum är spikat än men förhoppningsvis blir det väldigt snart. Ska bli intressant och se effekt kurvan nu jämfört med den förra motorn, men framförallt hur mycket maskinen kan prestera den här gången. Målet är ju självklart minst lika mycket sen förra bänkningen, men man vet ju aldrig, det är ju en Evo :lol:
/Kong


Hallå! Nu har man äntligen fått sig lite tid till och skriva här. Mycket har hänt sen senaste uppdateringen men jag ska försöka sammanfatta det så bra som möjligt!

Den 19:e April åkte maskinen på ras.. Vevstaken slog sönder hela blocket totalt.















Anledning till raset är svårt att säga, utav se vad som fanns kvar så åkte jag på lager ras. Det finns många teorier om vad som kan ha hänt. Men hänt är hänt. Det blir till och bygga om helt

När maskinen ändå var isär så tänkte jag snygga till och lackera diverse saker




Fräschare fördelningslåda!

Tyvärr så var toppen så illa däran så det blir en ny






Nylackerad växellådan


Nylackerade växellådansfästen

Lackerade även generator, styrservo, motorfästen, termostathus, oljefilterhus etc etc..
Recept på nya maskinen:
Min föregående maskin var byggd för att klara ungefär 600hk, vilket jag låg på. Den här gången så tänkte jag inte ta några risker och jag ville ha marginal för min effekt, så maskinen byggs för att klara ungefär 1000hk.
Nytt preppat block
Ny Race portad topplock
Vevaxel från nyare Evo
Wiseco Heavy Duty 1400 Kolvar
Manley I-profil stakar
OEM Oljepump
GMB Vattenpump
ACL vev- och ramlager
ARP bultad bottendel
Cometic Topplockspackning
PowerTrain Tvåskivig-koppling

GMB vattenpump och OEM oljepump

ACL vev och ramlager samt Cometic ståltopplockspackning

Manley I-Profil stakar

Motorn kommer byggas av Anders på Flanders Motorsport. Ansåg att de var enklast den här gången då han hade allt hos sig redan. Här kommer lite bilder ifrån bygget










Så fort den var klar så var det iväg och hämta den! Tackar och bockar Flanders Motorsport för att kanon arbete och service! Rekommenderar dom verkligen!



Nya PowerTrain tvåskiviga kopplingen, skall tåla gött med vrid










Work Work!



Blev ett nytt oljekyl också. 25 rader med AN8-kopplingar


Sen var det dags för uppstart som gick riktigt bra. Efter några oljebyten så var de dags och gatmappa, så just nu går den på ca 1,2bar laddtryck. Blir till och ligga på den effekten för inkörning och tills jag har mappat bilen.

Godkänd på besiktningen!



Just nu så går bilen helt okej, tänkte ut och filma lite någon kommande dag o ladda upp. Mappning skall också göras så snart som möjligt så man även får lite effekt i maskinen

/Kong
Uppdatering 12 Juni
Låt oss för en gång skull börja med dom roliga nyheterna



Gamla nätet i fronten var så fult och slitet så passade på och få det bytt. Blev riktigt fräscht och cleant nu!




Den 7:e Juni var det stor bilträff i stan så självklart passade man på med komma med bilen. Fotografen Johan Bring var även i farten, tack för sjukt bra bilder!



Haaalllå från Goprooon

Det slutade med att bilen började gå allt sämre och sämre, den började misstända och gå allmänt hackigt.. Efter en lång felsökning så kom vi fram till att spridarna är helt slut. Antagligen har dem kärvat ihop pågrund av etanolen..

Snabbt och smidigt fick jag hem ett par nya, blir till och använda Red Lines SI-Alcohol tillsats från och med nu.
Med dessa nya spridare fick vi dra ner på bränslet med hela 25% i hela mappen.. Så stor skillnad var det mot dom gamla. Bilen går sjukt mycket bättre nu, jämnare och bättre respons. Var längesen bilen gick såhär rent måste jag säga.
Nu är bilen gatmappad helt till 1.3bar laddtryck, går helt okej. Men vill ligga safe tills jag får mappningstid då man kan få lite mer effekt.
Stort tack till David Rudhem för all hjälp med mappningen


Mappa på kvällen i höga hastigheter är ingen hit.. :O
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=aioILm-6Bgk&feature=youtu.be[/youtube]
Sist men inte minst så bjuder jag på en launch

Till helgen, lördag är det lokalt streetrace i stan, lagligt och gratis för alla dem som vill köra eller titta på


Det var allt för den här gången
/Kong
Uppdatering 22 Juni
Racet förra helgen gick great! Bilen gick riktigt bra trots lågladd med gatmapp. Måste dock säga att mer effekt hade blivit värre då jag hade spunnit bort starten med gat däcken jag körde med

Lite bilder ifrån Stena Racet






Film ifrån GoPron
Film ifrån publiken
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=TfKzwBae9IU&feature=youtu.be[/youtube]
Just nu väntar jag på mappning.. Inget datum är spikat än men förhoppningsvis blir det väldigt snart. Ska bli intressant och se effekt kurvan nu jämfört med den förra motorn, men framförallt hur mycket maskinen kan prestera den här gången. Målet är ju självklart minst lika mycket sen förra bänkningen, men man vet ju aldrig, det är ju en Evo :lol:

/Kong
Re: EvoTre's Evolution III
Tråkigt med ras men det e ju gött att du har fått ihop den så snabbt igen 

Re: EvoTre's Evolution III
Hyperhead wrote:Tråkigt med ras men det e ju gött att du har fått ihop den så snabbt igen
Det sög riktigt hårt.. Men men, så är det och äga Evo! Never give up!!

Re: EvoTre's Evolution III
Uppdatering 1 Juli
Idag har jag bytt bussningar till växellänkaget. Blev riktigt stumt och fint i växelspaken nu, växlarna går i mycket finare


Nu har jag äntligen fixat gasfjädrar till huven! Original huv pinnen till kolfiberhuven var fruktansvärt ostabil och lös. Blev riktigt nöjd med det för krävdes en hel del jobb för att få till det snyggt och bra.



Till helgen är det Stadtsträffen i Skara. Är tänkt att jag ska ställa ut bilen, så kom gärna förbi och tjöta lite!
/Kong
Idag har jag bytt bussningar till växellänkaget. Blev riktigt stumt och fint i växelspaken nu, växlarna går i mycket finare



Nu har jag äntligen fixat gasfjädrar till huven! Original huv pinnen till kolfiberhuven var fruktansvärt ostabil och lös. Blev riktigt nöjd med det för krävdes en hel del jobb för att få till det snyggt och bra.



Till helgen är det Stadtsträffen i Skara. Är tänkt att jag ska ställa ut bilen, så kom gärna förbi och tjöta lite!

/Kong
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 2 guests