EvoTre's Evolution III

Projektforum för medlemmarnas bilar
User avatar
EvoTre
Posts: 526
Joined: 20 Jul 2011, 23:09
Location: Västra götaland

EvoTre's 600hk Evolution III

Postby EvoTre » 02 Dec 2013, 15:17

Hallå! Nu när man äntligen som dödlig medlem kan använda projekt delen så tänkte jag dela med mig mitt Evo projekt :D Copy pastar från min ursprungliga projekttråden :)

År 2011 Juli införskaffades bilen helt original med en effekt runt 270hk
Image
Image

År 2012 bestämde jag mig för att bygga steg 1 vilket innebär
* 3" downpipe samt avgassystem
* Boostcontroll med uppställt laddtryck
* Bränsletrycksregulator
* Gizzmo chippad ECU
* Extraktorgrenrör
* Effekt runt 330-350hk
Image
Detta gav en strippen tid på 12,80s / 172km/h - 60-fot: 1,88s - Mantorp Action Meet 2012 (gatdäck)

År 2013 blev det planer att plocka ur motorn och bygga smiddbotten, byta turbo samt burbygge. Projekt start hittar ni längre ner.

Såhär blev då receptet:
Bottendelen:
* Wiseco kolvar 9.0:1 - 85,5mm ÖD
* Eagle H-Profil stakar
* ACL Tri-metal vevlager
* ACL Tri-metal ram- & axiallager
* ARP bultar till vevstakar

Turbo -avgas och Insug:
* Precision 5858 Turbo BB, mitsubishi bolton hus med integrerad wastegate
* XS-Power extraktorgrenrör
* 3" Turbo Elbow egetsvetsat
* 3" Downpipe/Frontpipe med cutout
* 2,5" Screamerpipe
* Rallykatalysator SBF Godkänd
* FMIC 600x300x76 - 3" in/ut
* Tial 50mm dumpventil
* Race insug byggt av Ferrita

Toppen:
* Topplock renoverat och Race portad av BMW750Robban
* Fixade förbränningsrum/Squishar
* Frästa ventilsäten
* Blästrade och frästa ventiler
* Inslipade ventilsäten
* Kelford 272 kammar
* Brian Crower hårdare ventilfjädrar
* Brian Crower titanbrickor
* 3mm lyftare
* HKS ställbara kamdrev
* ARP bultad topp
* Cometic MLS topplockspackning

Bränsle och motorstyrning:
* AN8>AN6 Etanol.
* Link G3 med G4 Programvara Motorstyrning
* 4 Bars Mapsensor
* Microtech x10 tändförstärkare
* Magnacore 10mm Racetändkablar
* Bosch 1680cc Spridare
* 40l Fuelcell
* Aeromotive A1000 BTR
* Aeromotive Tsunami extern bränslepump
* HKS S35G Iridiumstift
* TP Oljepump

Drivlina:
* ACT 2900 koppling
* Fidanze svänghjul
* 6 puckad sinter med fjädrad lamell centrum
* Växellåda original

Chassi:
* 6punkt helbur
* Cusco Coilovers fram o bak
* Cusco Fjäderbensstag fram o bak
* Sparco Huvlås
* Taklucka

Såhär blev då resultatet

Image
Image
Image
Image
Image
Effekten låg runt 450HK (gatmappad 1.5bar). Detta gav en tid på strippen 11,70s / 202km/h - 60-fot: 1,90s (gatdäck).

Inför 2014, vinter 2013. Det slutade med att jag hade fått måndags exemplar av turbon så det var bara och bygga om, så det här blev ändrat i setupen.
* Precision 5858 Turbo BB - .63 AR med T3 v-band
* Tial MVR 44mm wastegate
* Coatat grenrör av Flandersmotosport
* JM Fabrication Race insug med PP 76mm gasspjäll
* Coil on plug tändning

Såhär blev resultatet

Image
Image
Image
Image
Image
Bilen bänkades tillslut och gav 601HK/698NM@1.7bar. Så just nu står den redo inför 2014! :)

/Kong
>Evo 3 790hk/830nm<
Tack till:
WiTune
Flanders Motorsport
LG-Speed
BDS Skara Motor
Mitsubishi Härene bil
Mrtuning.se
Robban Stroker
David Rudhem

User avatar
EvoTre
Posts: 526
Joined: 20 Jul 2011, 23:09
Location: Västra götaland

Re: EvoTre's Evolution III

Postby EvoTre » 02 Dec 2013, 15:19

Kopierar in alla inlägg från tidigare händelser i projektet :)

PROJEKT START 2012

Lite bilder på delar som ska i :)

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Helgens arbete ;)

Image

Image

Image

Nya garaget för Evon. Här kommer man trivas! :D

Image

Image

Image

Image

Image
Provar liften lite, fungerar kanon. Inga fler pallbockar :cool:

Image
Flickvännen är till stor hjälp ;)

Image

Image

Image

Image

Image
Turbo systemet samt fördelningslådan väck!

Image
Mr EvoFem, Erik i egen hög person assisterar självklart ;)

Image

Image
Börjar bli lite fullt..

Image
Blev att snickra ihop något för att stödja upp motorn, farsan hjälper självklart till :)

Image
Snett? Nemas problemas

Image

Image
>Evo 3 790hk/830nm<
Tack till:
WiTune
Flanders Motorsport
LG-Speed
BDS Skara Motor
Mitsubishi Härene bil
Mrtuning.se
Robban Stroker
David Rudhem

User avatar
EvoTre
Posts: 526
Joined: 20 Jul 2011, 23:09
Location: Västra götaland

Re: EvoTre's Evolution III

Postby EvoTre » 02 Dec 2013, 15:21

Image
Det tog sin lilla stund att få isär allt som satt ihop med motorn men tillslut fick vi ur den

Image
Växellådan som har fungerat prima under dessa år och skall fortsättas vara original tillsvidare

Image

Image
Image
Time to work ;)

Image
Växellådan, koppling, lamell samt svänghjul. Kopplingen såg riktigt bra ut för att vara original, man ser även att lamellen har varit utbytt någon gång, men trots det har den hållit nästa två hårda säsonger :| Den är iaf historia nu!

Image

Image

Image
Då var insuget borta :)

Image

Image

Image

Image
Sen var det dags för topplocket. Nu ska den göras ordning och skickas till Robban som ska Race porta, plana, samt renovera den.

Image

Image

Image

Image
Kolvarna såg bra ut tills jag kom till sista cylindern. Som jag har trott hela tiden, broken ringlands och en sprucken kolvring, ett vanligt fel på dessa gamla Evos, men nu ska det renoveras.

Image
Lite skillnad? H-Profilstakar vs tandpetarna ;)

Image

Image
Vevstaks- samt axiallagerna såg relativt fina ut till min förvåning. Men dem ska såklart bytas ut!

Image
Avslutar helgens arbete med den här bilden. Nästa steg är att få av vevaxeln samt montera loss allt ifrån blocket som skall rengöras och lämnas in för motorarbete.

Uppdatering 13 Mars! Start med burbygget

Nu när motorn är ur så ska den börjas förbereda för inlämning för motorarbete. Nu är det tid att börja på buren som skall monteras och lackeras vit. Till min förvåning så upptäckte jag att det kommer bli mer arbete än väntat, buren som jag har skall passa EVO 3 bolton. Dock så är min lite speciell, för jag har glastaklucka.. detta betyder att taket är lägre och buren är gjord för en Evo utan. Så den tog självklart i.

Men men, trots detta så kommer det fixa sig ändå, det vi kommer få göra är att kapa huvudbågen lite för att få ner buren lite. Så det var en lättnad att kunna fixa utan några större ingrepp! :)

Image

Image
Dags och börja riva ur inredningen

Image
Då var sätena ur, men ser verkligen hur skitiga dem är haha. Dem var ljusgråa i sommras :D dem ska självklart stoppas om och tvättas.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
Provmonterade buren utanför och allt ser riktigt bra ut!

Image
En liten overview på arbetsplatsen just nu, jag sprider ut mig bra haha ;)
>Evo 3 790hk/830nm<
Tack till:
WiTune
Flanders Motorsport
LG-Speed
BDS Skara Motor
Mitsubishi Härene bil
Mrtuning.se
Robban Stroker
David Rudhem

User avatar
EvoTre
Posts: 526
Joined: 20 Jul 2011, 23:09
Location: Västra götaland

Re: EvoTre's Evolution III

Postby EvoTre » 02 Dec 2013, 15:22

Image
Skrapa asfaltsmattor är inget kul, men det gick riktigt fort ändå :)

Image
Efter ha kapat huvudbågen så gick buren in utan problem

Image
Från och med nu får man ta ett stort kliv in i bilen ;)

Image

Image

Image
Image
Här skall det svetsas på ett krysstag i bak så man kan köra med 4punkts bälte sen! :)

Image
Avslutar uppdateringen med denna bild. Kommer bli grymt sen i vitt! :cool:

Uppdatering 24 mars!

Då var det äntligen dags för uppdatering, mycket har hänt! Det har jobbats för fullt för att hinna med tidsramen men som det ser ut nu så kommer det kunna funka! :)

I veckan kom ett efterlängtat paket ifrån USA med massa godis!

Image
Precision 5858BB billet snurran ;)

Image
Lite skillnad?:rolleyes:

Image
Nya TP oljepumpen

Image
Aermotive Tsunami bränslepumpen

Image
Nya Wiseco kolvarna

Image
Fidanza svänghjulet

Image
Kelford 272 kammarna

Image
Komplett TP packningssats samt packboxar för hela motorn


Buren

Image
Image
Image
Då var huvudbågen kapad då den var för hög

Image


Image
Image
Image
För att få buren att sitta stabilt i bakfästena så var vi tvungna att tillverka en platta som skall svetsa fast i de bakre hjulhusen

Image
Nu när burens alla fästen är klara så var det dags för sista provmontering innan lackering. För att få en så bra lackering som möjligt så valde vi att slipa rent alla delar, vilket var något av det jobbigaste hittills i projektet haha :P

Image
Image
Såhär kommer det ser ut! Vad tycks? :cool: färgen är Hammerites vita färg som förhoppningsvis kommer tåla mycket! Som vi märkte så är torktiden väldigt lång, så dem kommer få stå minst ett par dagar till innan vi monterar in den


Bränslesystemet

Bilen skall köras på E85 så bränslesystemet ska byggas ifrån en Fuellcell som ska finnas i skuffen. Iden är att förfina utrymmet, lackera den och använda durkplåt för att få det stilrent.

Setup:
AN8(matning)>AN6(retur)
Aeromotive Bränsletrycksregulator
Aeromotive Tsunami extern bränslepump
Aeromotive Bränslefilter

Image
40l Fuelcellen

Image
Den kommer sitta ungefär såhär, utrymmet skall lackeras och det ska sättas durkplåt runt om. Samt jag ska sätta en platta på botten av baljan där pumpen och bränslesystemet skal byggas på

Image
Image
För att fuelcellen ska stå stabilt så tillverkade vi ett stöd järn där den skall stå på :)
>Evo 3 790hk/830nm<
Tack till:
WiTune
Flanders Motorsport
LG-Speed
BDS Skara Motor
Mitsubishi Härene bil
Mrtuning.se
Robban Stroker
David Rudhem

User avatar
EvoTre
Posts: 526
Joined: 20 Jul 2011, 23:09
Location: Västra götaland

Re: EvoTre's Evolution III

Postby EvoTre » 02 Dec 2013, 15:25

Image
Blev förjävla bra!

Image
Lackerade utrymmet lite lätt som staget. Fortsättningen om detta kommer i nästa uppdatering :)


Topplocket

I helgen blev det även en resa till Västerås för inlämning av topplocket! Det blir en hel renovering med frästa ventilsäten, nya ventiltätningar, planing och mycket mer! Samt få den race portad :)

Image


Setup
* Topplock renoverat och Race portad av BMW750Robban
* Kelford 272 kammar
* Brian Crower hårdare ventilfjädrar
* Brian Crower titanbrickor
* 3mm lyftare
* HKS ställbara kamdrev
* ARP bultad topp
* Cometic MLS topplockspackning

Motorblocket

Image

Äntligen så är motorblocket isär från något. Nu skall det iväg till Skara motor för motor/maskin arbete. Den skall borras till första Ö.D (85.5mm), topp deckas, slipas, viktas samt renoveras med nya lager samt packboxar så jobbet blir komplett.

Setup:
* Wiseco kolvar 9.0:1
* Eagle H-Profil stakar
* ACL Tri-metal vevlager
* ACL Tri-metal ram- & axiallager
* ARP bultar till ram- & axiallager
* ARP bultar till vevstakar
* Nya packboxar samt packningar
* Ny TP oljepump
* Borttagna balansaxlar


Det var allt för denna uppdatering! Nästa update blir troligen i veckan då buren har torkat, då den skall monteras in. Nu när motorn samt topplocket är inne på på arbete så är det fullt arbete på att få ihop på bränslesystemet så det blir den största prion nu! :)

Updatering 1 April

Nu är buren äntligen lackerad och monterad, skönt och få den klar! Blev sjukt nöjd med resultatet. Längtar inte tills jag måste skruva ur den inför besiktningen :P

Image

Image
Har även beställt Sparco röda 4-punktsbälte som förhoppningsvis kommer i veckan!

Image

Image

Image
Brandvägen för Fuelcellen i skuffen

Bränslesystemet är fortfarande underombyggnad, ska beställa lite slangar och bränslefilter samt BTR sen är det bara och börja montera

Motor & Topplock Topplocket kommer förhoppningsvis i veckan och motorblocket skulle dröja ca 1-2 veckor så på den fronten står det rätt stilla!

Det var allt för den här gången, händer inte så mycket nu då det bara är små saker kvar, men vi får väl se vad som händer till nästa gång ;)

Uppdatering 10 April

Då var det dags för en uppdatering!

Image
Diverse motordelar etc har legat i avfettningsbad så nu är dem rengjorda och fräscha! :cool:

Image
Har även lackerat allt! Är sjukt nöjd. Lackerat alla remhjul, oljekyl, kylare, motorfästen, vattenpump osv

Image
Cusco coilovers, Tvättade, fräscha bussningar, sänkta, inställt retur tryck samt inställd camber!

Image
Image
Nu är det även dags och ta tag i och fixa utsidan, börjar med parkeringsskadan som jag fick i somras..

Image
Har fått diverse mätare som jag placerade lite, så såhär kommer cockpiten se ut i sommar :cool:

Image
Tackar Mitsubishi Härenebil Lidköping för sponsringen! Kamrem, damask, och diverse remmar till motorn :)

Image
Image
Ett stort tack till David Rudhem också som har hjälp till med diverse svetsarbeten! Ventilkåpan med AN8 Vevhusventilation, dags och lackera den :)

Image
3" cutout! :lol:

Uppdatering 14 April

Äntligen har bältena kommit!

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
Passade suveränt med buren! Man sitter förjävla gött kan jag lova ;)

Image
Work work work med bakre kofångare :)

Image
Lackerad ventilkåpa

Det var allt för den här gången! I veckan anländer sista resterande delar för bränslesystemet. Motorblocket samt toppen kommer även i veckan så nu kommer det bli fullt jobb för att få klart allt.
>Evo 3 790hk/830nm<
Tack till:
WiTune
Flanders Motorsport
LG-Speed
BDS Skara Motor
Mitsubishi Härene bil
Mrtuning.se
Robban Stroker
David Rudhem

User avatar
EvoTre
Posts: 526
Joined: 20 Jul 2011, 23:09
Location: Västra götaland

Re: EvoTre's Evolution III

Postby EvoTre » 02 Dec 2013, 15:26

Uppdatering 16 April

Man måste bara älska paket från utlandet! :rolleyes:

Image
Då har man allt komplett för bränslesystemet!

AN8 (6m), AN6(6m), AN10 (1m), Tanken är att köra AN10 från Fuelcellen genom soppafiltret till bränslepumpen, och från där till Bränsletrycksregulatorn, dvs matning AN8 och AN6 retur.
- Aeromotive A1000 bränsletrycksregulator
- Aeromotive Tsunami extern bränslepump
- Aeromotive 100 micron bränslefilter
- AN kopplingar samt adaptrar från Summitracing.com och Aeromotive.

ALLT etanol beständigt


Image
Sedan var herr Stahlgrendesign och kika förbi och lämna även dessa stänkisar som skall sitta på denna nu! Tackar och bockar för detta! :)

Uppdatering 19 April

Börjar dagens uppdatering med lite grejor som har ramlat in! :)

Image
Packbox till växellådan, tackar min sponsor Mitsubishi Härenebil för detta!

Image
Välkomnar min nya sponsor http://www.mrtuning.se, tack för bra priser! AEM Dryflow luftfilter och en vakuumstation

Image
AEM Bredbandslambda

Image
Summit AN10 kopplingar, Enorma kopplingar haha

Image
Lackerad fuelrail med AN8 adapter - Aeromotive A1000 BTR - Aeromotive bränslefilter & Aeromotive Tsunami bränslepump

Image
Lackerad platta samt provmontering av bränslesystemet :)

Image
Image
Image
Såhär kommer det se ut! Vad tycks? AN10 från fuelcell genom soppafiltret och pumpen, resten AN8 och AN6 retur :)

Motorblocket har äntligen kommit!
Tyvärr så har det blivit såna förseningar med topplocket så det hann inte bli klar till helgen heller tyvärr så kommer inte så mycket längre med motorn :(

Image
Blocket är borrad och honad till första överdimensionen (85.5mm). Blocket är även toppdeckat, linehonat osv. Vevaxeln är polerad och balanserad. Allt är uppmätt för korrekta spel inom toleranserna. Alla packningar samt packboxar är även bytta. Bottendelen är byggd för att 800hk+.
- Wiseco kolvar 9.0:1
- Eagle H-Profil stakar
- ACL Tri-metal vevlager
- ACL Tri-metal ram- & axiallager
- ARP bultar till ram- & axiallager
- ARP bultar till vevstakar
- Borttagna balansaxlar
- Ny oljepump

Image
Image
Image
Stort tack till BDS Skara Motor för jobbet!

Image
Image
Har börjat montera ihop den lite smått, men kan som sagt inte göra så mycket mer utan toppen som kommer tidigt nästa vecka förhoppningsvis!

Allt för den här gången!

Uppdatering 5 Maj

Jaa då var det äntligen dags för en uppdatering, mycket har hänt och det har gått riktigt fort så jag vet knappt vart jag ska börja. Men som det ser ut så håller jag tidsramen! :) Jaja, lättare bilderna får tala!

Image
Har varit hos Anders (Flanders Motorsport) i veckan för att hämta upp lite saker och tjöta! Måste säga att hans maskin är en av de sjukaste jag har sett :rolleyes:


Image
Nästa resa blev till Västerås för att hämta toppen som äntligen är klar! Det som är gjort med den är:
Fullflödesportad, nya ventiltätningar, frästa ventilsäten, genomgången och renoverad, planad osv osv osv. Tackar Robban Stroker för detta! :)

- Brian Crower Ventilfjädrar
- Brian Crower titan ventilbrickor
- Kelford 272 kammar
- 3mm Lyftare
- HKS Kamdrev

Image
Image
Image

Image
Image
Image
Byte av ventilfjädrar är lite pilligt men det gick smidigt!

Image
Image
Image
Gradering av kammar check! Det sista får fin liras på bänken :)
>Evo 3 790hk/830nm<
Tack till:
WiTune
Flanders Motorsport
LG-Speed
BDS Skara Motor
Mitsubishi Härene bil
Mrtuning.se
Robban Stroker
David Rudhem

User avatar
EvoTre
Posts: 526
Joined: 20 Jul 2011, 23:09
Location: Västra götaland

Re: EvoTre's Evolution III

Postby EvoTre » 02 Dec 2013, 15:27

Image
Image
ImageImage
Image
Image
Image


Image
Kamrem samt diverse remmar check


Image
Bilen fick även lite frisk luft då det behövdes att tvätta motorutrymmet

Image
Ett Link G3 Väntar på att få bli inkopplat ;)

Image
Image
Bränslesystemet är klart!

Image
Image
Montering av svänghjul samt koppling

Image
Äntligen! Nu sitter växellådan på motorn. Nu är motorn monterad och klar för bilen. Detta skall börjas med i veckan så detta får bli den sista bilden för den här gången. Tack o hååj

Updatering 9 Maj

Image
Image
Nya 17" fälgarna! :rolleyes:

Image
Image
Då var äntligen motorn i bilen! Har kopplat in det mesta som bränslesystemet och vattenkylningen men det är fortfarande lite små fix kvar

Image
Image
IC:n på plats! Nu inväntar jag bara diverse silikonslangar och tryckrör :)

Image
Image
Passade även in fronten med den nya IC:n och den sitter riktigt bra!

Nu är det bara inkoppling av styrsystemet/elen, IC/Tryckrör, avgasrör/Downpipe, osv sen är jag i hamn inför säsongen :)

Updatering 21 Maj

Då var det äntligen dags för updatering. Tiden har gått så sjukt snabbt när man bläddrar tillbaka i projektet, det var drygt 2 månader sen jag började med bilen och snart är den start klar för säsongen. Deadlinen just nu är Stena Racet i Skara som skall vara den 15 Juni. Som det ser ut nu så är det tight med tid, men med lite flyt så ska det allt gå :) Till helgen blir det förhoppningsvis provstart om allt går som planerat.

Back to work ;)

Image
Image
Kommit lite grejor för IC och tryckrören

Image
Delar till downpipen/frontpipe bygget

Image
Image
Klart! 3" rör med 2,5" screamerpipe, höhö, kommer skrika gött detta ;)

Image
Inlindning är ett måste för mys

Image
osvosvosvosvosv
>Evo 3 790hk/830nm<
Tack till:
WiTune
Flanders Motorsport
LG-Speed
BDS Skara Motor
Mitsubishi Härene bil
Mrtuning.se
Robban Stroker
David Rudhem

User avatar
EvoTre
Posts: 526
Joined: 20 Jul 2011, 23:09
Location: Västra götaland

Re: EvoTre's Evolution III

Postby EvoTre » 02 Dec 2013, 15:28

Image
Image
Blir många timmar i garaget, såklart man måste ha sällskap :rolleyes:

Image
Image
Då var batteriet flyttat till skuffen! Blev prydligt och fint med huvudströmbrytare under huven :)

Image
AN4,AN6,AN8,AN10. Snart har man fan allt här hemma

Image
Dragit diverse vakumslangar

Image
Inkoppling av sprutet..

Image
Returen från turbon. AN10 nipplar, tackar David Rudhem för svetsningen!

Image
Lite mer AN kopplingar från AN88.se, rekommenderar deras kopplingar starkt, snacka om kvalitet.

Image
:rolleyes:

Image
Yo, Fet luftfilter.

Image
Oljetrycksgivare, oljetempsgivare installerat och klart

Image
AN kopplingar till oljekylet

Image
AN10 Returen ifrån turbon

Image
3" Cutout, ett måste för en evo raggare

Image
Då var avgassystemet klart! Avslutas med en schaaajny jappssisch

Image
Avslutar updateringen med denna bild! Diverse tryckrör är nu svetsade och klara, tackar David Rudhem för detta! Nu är i stort sett inkoppling av sprutet kvar, det skall kopplas mätare. Sen skall båda trycksystemet samt bränslesystemet provtryckas och kollas, sen är det uppstart som gäller! Målet är att få den provstartad i helgen redan, film kommer!

Nu är det inte långt kvar!

Uppdatering 26 Maj

Image
Image
Nya 17" fälgarna!

Image
Förflyttning av batteriet har blivit klart. Huvudströmbrytare till en 150A säkring

Image
Har kämpat hela helgen med att koppla in mätare, vilket är sååå segt, men nu är det äntligen klart! Oljetemp, oljetryck, laddtryck, Lambda samt shiftlight :)

Image
Image
>Evo 3 790hk/830nm<
Tack till:
WiTune
Flanders Motorsport
LG-Speed
BDS Skara Motor
Mitsubishi Härene bil
Mrtuning.se
Robban Stroker
David Rudhem

User avatar
EvoTre
Posts: 526
Joined: 20 Jul 2011, 23:09
Location: Västra götaland

Re: EvoTre's Evolution III

Postby EvoTre » 02 Dec 2013, 15:29

UPDATERING 8 Augusti!!

Halloj! Det var ett tag sen?! Vet inte knappt vart jag ska börja, men sommaren har varit underbar trots att Evon inte har velat hela tiden. Det är så mycket som har hänt sedan senaste updateringen så jag ska försöka fortsätta ifrån där jag slutade sist! :)

Image
Efter många svordomar och tålamod lyckades jag tillslut att koppla in all el till mätarna och diverse givare :lol:

Image
Image
Image
Sprut installerat och klart!

Image
Bosch 1680cc spridarna

Image
Image
Image
Bilen blev gatmappad av Jörgen Karlsson på VEMS. Gick riktigt bra, dock så blev bilen endast mappad till 1,5bar ladd då mappsensorn inte räckte längre. Tyckte att det räckte där då jag behöver köra in den lite och jag behöver även vänja mig med effekten. Men helvete vad den smaskar på nu!! Går sjukt bra. :O:lol: Bilens effekt är uppskattad till runt 410WHP vilket är runt 500hk.

Skara Bildag 2013 - Streetrace
Ett av målen av hela projektet var att få ihop bilen till ett lokalt streetrace här i stan som är lagligt! Klarade deadlinen med några dagar så tiden har varit sjukt pressad!!

Image
Jag och Kristan med hans Evo 3 är ute och smyg tränar lite dagen innan racet ;)

Bilder och film ifrån Racet. Tyvärr hade jag inte hunnit lagt in någon launch så det blev lite till och från starter. Men dagen var sjukt rolig med underbart väder. Blev inte så många race då en säkring gick men tyckte allt att det fick räcka.

FILM: Gå till 8:02 om den inte gör det automatiskt
http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=5Wl0P9DO2SM&t=482
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Image
Image
Image
Image
Ajajaj Emil är för tungfotad med sin Evo 8

Image
Sen behövde hans Evo en ny koppling också :P

Lite blandande bilder ifrån sommaren :)
Image
Image
Image
Image
Flickvännens hund gillar evo ;)
Image


Fotosession @ Kinnekulle Ring 2013

Tyckte det var på tiden att bilen skulle få sig riktiga bilder sålänge den är fin så Olle Johansson på Kinnekulle Foto fick hjälpa till med detta! Stort tack till honom för fantastiska bilder

Image
Dagen innan fick det bli en heltvätt och vaxning! :cool:
>Evo 3 790hk/830nm<
Tack till:
WiTune
Flanders Motorsport
LG-Speed
BDS Skara Motor
Mitsubishi Härene bil
Mrtuning.se
Robban Stroker
David Rudhem

User avatar
EvoTre
Posts: 526
Joined: 20 Jul 2011, 23:09
Location: Västra götaland

Re: EvoTre's Evolution III

Postby EvoTre » 02 Dec 2013, 15:33

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Skaraborgsopen Moholmsstripen 2013
Blev ca 6 repor med blev endast 2 bra då bilen hade problem med misständningar.

Film: http://www.garaget.org/video/138112

Image
Image
Image

Bästa tiden blev 11,70s / 202km/h - 60-fot: 1,90s, dålig 60-fot med hade endast gat däck och det spann fruktansvärt på 1:an. Trots detta var jag nöjd med tiden. Inför nästa säsong blir det fixa gat radialer och en rejäl mapp så siktar jag på 10:or :)

1 Juli - Turbo ras..
Helgen var planerad inför Action Meet 2013, men tyvärr blev det inställt pga av turbo ras. Orsaken är okänd, troligen fabrikationsfel. Allt var klart inför Mantorp, skulle ut och provköra och drog på lite, plötsligt hade jag inget laddtryck.. Trodde att det var någon tryckslang som hade gett sig eller något men allt var helt. Bestämde mig sedan för känna på turbon och där glappade den flera millimeter. Turbon har knappt gått 100 mil och jag har fortfarande garanti på den så den skall nu skickas tillbaka till Precision turbo och förhoppningsvis så ordnar det sig med garantin.

Image
Image
Image
Image
Tunga grejor kräver rejäla verktyg :lol:
Image
Packat och klart. Nu får man hålla tummarna på att det går på garantin

Under tiden Evon får stå så får man passa på och hjälpa kompisarna! :)

Image
Image
Image
Image
Glenn kom på besök och behövde lite hjälp! Går riktigt vasst den här evon.
Image
Kristians Evo 3 :)
Image
Image
Image
Image
Eriks evo gick lite krassligt..
Image
Image
Här var orsaken, framdiffen såg inte så vacker ut.. :O

Det var allt för den här gången! Blev väldigt besviken att turbon skulle ge upp nu, planerna var att den skulle åka på en rejäl mappning med mer laddtryck så man får lite siffror, men som det ser ut nu kan det bli lite tight med det. Nu blir det bara vänta på svar hur det har gått för turbon.

Tack till:
Flanders Motorsport
BDS Skara Motor
Mitsubishi Härene bil
Mrtuning.se
Robban Stroker
David Rudhem

/Kong

Uppdatering 13 September

GODA NYHETER!! :D Har äntligen fått svar från precision nu och jag kommer få en ny turbo på garantin. Måste säga att dem är riktigt bra och ha och göra med trots att dem är från USA ;) Efter dem hade inspekterat den så kom dom fram till att anledningen till att lagret gick var att det var skit i oljan som hade täppt till oljetillförseln.. om man nu ska tro på detta, har tömt bilen på olja och såg inga konstigheter där, så från och med nu så får det bli ett för-filter till oljematning. Detta BORDE inte gå på garantin men det gick dem med på ändå så jag blev riktigt glad för detta.

Inte nog med det, lyckades även få dem att byta till det stora kompressor huset (4" in med anti-surge) och det T3 avgashus, då jag körde med mitsubishi bolton avgashus tidigare och ett mindre kompressor hus av 5858:an. Så nu kommer jag kunna få ut turbons fulla potentiella effekt. Det tråkiga delen av detta nu är att jag kommer få bygga om lite för detta, så efter lite betänketid så har jag bestämt mig för att ställa av bilen för säsongen och greja med detta nu under hösten/vinter. Tiden blir knappt om jag ska få köra något iår så det är lika bra.

Det som skall beställas och fixas inför 2014 nu under hösten/vinter

- Rejält grenrör med T3 fläns samt v-band wastegate. Skall svetsats av Flandersmotorsport
- Tial MVR 44mm wastegate
- Diverse avgas samt tryckrörs arbete
- Bänkning/Mappning 2014
- etc etc etc
>Evo 3 790hk/830nm<
Tack till:
WiTune
Flanders Motorsport
LG-Speed
BDS Skara Motor
Mitsubishi Härene bil
Mrtuning.se
Robban Stroker
David Rudhem

User avatar
EvoTre
Posts: 526
Joined: 20 Jul 2011, 23:09
Location: Västra götaland

Re: EvoTre's Evolution III

Postby EvoTre » 02 Dec 2013, 15:35

Nu till lite saker som har ramlat in!

Image
På tiden att jag fixar ett rejält aluminiumkyl :)

Image
Ny ratt

Image
Satte sig jävligt fint. Nu är det riktigt Rallykänsla

Det var allt för den här gången! :)

Uppdatering 21 September

Händer inte så mycket i den här uppdateringen. Turbon kommer på måndag samt lite andra delar kommer senare i veckan. Grenröret är även under produktion så väntar ivrigt! Målet är nu att få ihop bilen och få den färdig mappad samt bänkad innan snön börjar komma, dvs inom några månader. Var tänkt att hålla på med detta under vintern men vill få det gjort snabbt som möjligt så jag släppa bilen under vintern så är det bara till och köra ut den så fort säsongen börjar :) Så det kommer gå intensivt de sista månaderna av året!

Nu när bilen är avställd och inte skall rulla något mer iår (lagligt) ;) är det på tid och ge den en rejäl tvätt så den håller sig fräsch tills nästa säsong :)

Image
Image
(Jo jag vet, det är skam och ha på dom gamla fälgarna, har inte orkat byta tillbaka sen sommarens bus) :P

Image
Image
Image
Reeeeeeeeeent

Image
Allt klart för nya turbon och grenröret!


Uppdatering 23 September

Image

Efterlängtade paketet ifrån USA efter 1,5 månads väntan.. Måste säga att dem jobbar väldigt ineffektivt där borta, "We literally have it for inspection for a couple of days" IN MY ***!! Har ringt ett fåtal gånger till Precision och frågat varför det dröjer, NÄ då får man olika svar, "vi har inte fått in någon turbo", "Ingen aning, det är service avdelningens uppgift", "tyvärr får vi inte ge ut någon sån information" men men får sluta skriva annars lär det bli många sidor av text!!

Nu väntas nästa paket från extremepsi med lite godis som bör dyka upp senare i veckan och även grenröret.

Image

Image

Image

Image

Denna är värre än sin föregående som jag körde denna sommaren, så hoppas på fina siffror sen när det är dags för bänkning.

Uppdatering 25 September

Idag har det ramlat in många saker! Nu är det bara grenröret kvar som antagligen blir klart till helgen. Så fort jag har hämtat det på Flandersmotorsport så börjar ihop monteringen! :) Kommer bli grööööömt!

Image
Image
Fattas det något?! Yes det blev och uppgradera insuget till ett rejält. JM Fabrication Race insug med Professional Products 3" spjäll hus!

Image
Coil on plug :)

Image
Blev en sväng till min sponsor Mitsubishi härene bil i Lidköping för att hämta upp lite kraffs! Grym service, rekommenderar dem till alla Evo åkare när det kommer till original delar. Dem fixar fram allt som många andra Mitsubishi säger nej till när det är import bilar.

Image
Äntligen har det sista paketet ifrån USA anlänt!:cool:

Image
Image
Tial MVR 44mm wastegate, v-bandsklämmor samt wg fjädrar

Image
Precision v-bands fläns samt klämma

Image
Image
Garage outfit!

Image
Image
Pyntar till garaget lite ;) man saknar sommaren nu!

Image
Image
Snart i hamn för montering! Börjar bli trött på allt väntande och mekande, nu vill man se lite siffror också på resultat. Det var allt för den här gången!
>Evo 3 790hk/830nm<
Tack till:
WiTune
Flanders Motorsport
LG-Speed
BDS Skara Motor
Mitsubishi Härene bil
Mrtuning.se
Robban Stroker
David Rudhem

User avatar
EvoTre
Posts: 526
Joined: 20 Jul 2011, 23:09
Location: Västra götaland

Re: EvoTre's Evolution III

Postby EvoTre » 02 Dec 2013, 15:37

Uppdatering 29 September

Idag blev det en tripp till Flandersmotorsport för att hämta upp ett stycke nytillverkat grenrör. Coatat och klart för montering. Blev sjukt grymt! :)

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Uppdatering 3 Oktober

Image
JM Fabrication insuget på plats

Image
Image
Turbo samt grenröret monterat, trångt som satan är det till vattenröret som ni ser men det löste sig :)

Image
Image
Bling bling, Tial wastegaten ;)

Image
Image
Det är tiiiiiight med aluminiumkylet

Image
Coil on plug tändningen passar perfekt. Hoppas på att detta ska bli tillräckligt för min effekt, i vilket fall så ser det bra ut iaf :rolleyes:

Image
Image
Oljereturen skall kortas av så den passar den nya turbon och även ny downpipe skall även byggas. Ååååter igen så är det trångt.. men det skall allt lösa sig med lite magi

Image
Image
Lite sneak peak på hur det ser ut just nu!

Just nu så står downpipe/screamerpipe bygger på schemat. Väntar även lite silikonslangar och diverse AN kopplingar som borde dyka upp redan imorgon. Inte långt kvar nu tills jag är i hamn så det börjar bli dags för att boka mappning snart.

Såhär ser det ut just nu! Allt i stort sett klart bara lite små fix kvar. Så nu är det inte långt kvar tills mappning och bänkning!

Image
Image
Image
Image

Datum och plats för mappning håller jag hemligt tills vidare ;)

Uppdatering 30 Oktober

Image
Down- och screamerpipe färdig svetsade! Tackar David Rudhem för detta :)

Image
Oljereturen blev perfekt med 60graders AN10 koppling!

Image
Trångt med tryckrör men det passade perfekt

Image
Image
Image
Image
Image
Blev en provtur med bilen, men den gick som en påse nötter. Efter en liten felsökning så hittade jag felet. Verkar som spridar hattarna inte gillade E85.. så dem hade satt igen sig. Rengjorde dem i E85 samt bensin, gjorde en ultraljudstvätt och blåste ur dem och Voila nu öppnar/stänger dem som de skall och bilen går som den ska igen :)
>Evo 3 790hk/830nm<
Tack till:
WiTune
Flanders Motorsport
LG-Speed
BDS Skara Motor
Mitsubishi Härene bil
Mrtuning.se
Robban Stroker
David Rudhem

User avatar
EvoTre
Posts: 526
Joined: 20 Jul 2011, 23:09
Location: Västra götaland

Re: EvoTre's Evolution III

Postby EvoTre » 02 Dec 2013, 15:38

Image
Image
På lördag är det dags för mappning och bänkning! :D Film på det kommer upp sen. Mappning blir på LG-Speed i Karlskoga. Nu blir det lite små fix inför mappningen men annars så skall allt vara klart för att visa vad hon går för ;)

Uppdatering 2 November!

Evon lämnade 601HK/698NM @ 1.7bar Tyvärr så gick spjällhuset sönder så blev stopp där, men mer fanns det och hämta! Nu är det riktigt bra skjut i kärran. Går helt galet! Tackar LG-Speed för detta!! :D

Grundladdtryck 504HK @ 1.3bar
Stora mappen 601HK/698NM @ 1.7bar

FILM: http://www.garaget.org/video/141181

Image
Image
Image

Uppdatering 10 November

Tänkte ladda upp lite dyno papper för er som är intresserade.

Image
Här var första svepet på grundladdtryck som lämna 429HK/542NM. Vi såg redan att det fanns en hel del att göra för potential för 500hk på grundladd.

Image
Efter lite tid så lyckades vi tillslut krämma ur 501HK/566NM på grundladd. Det var rätt mycket som kunde hämtas från tidigare mapp som ni ser. Grafen visar även det sista svepet som gav 601HK/698NM.

Image
601HK/698NM@6139RPM svepet.

Till våren blir det ett sista besök hos LG-speed då vi har bestämt att vi ska klämma ur de sista hästarna som turbon klarar ;)

/Kong
>Evo 3 790hk/830nm<
Tack till:
WiTune
Flanders Motorsport
LG-Speed
BDS Skara Motor
Mitsubishi Härene bil
Mrtuning.se
Robban Stroker
David Rudhem

User avatar
Donker
Posts: 515
Joined: 07 Sep 2009, 18:47
Location: Enköping

Sv: EvoTre's Evolution III

Postby Donker » 03 Dec 2013, 10:48

Grymt projekt! Det var inget dåligt garage, men får du inte ont i huvudet av färgen på väggarna? Eller ser den bara galet stark ut på bilderna?
// David W.
Moderator EVOCLUB//////SWEDEN
Svart Evo VI
NTA #74

User avatar
basn
Serious User
Posts: 524
Joined: 23 Jan 2012, 17:19
Location: Karlstad

Re: EvoTre's Evolution III

Postby basn » 03 Dec 2013, 16:56

Va nära på att komma försent till jobbet då jag fastna vid denna tråden imorse :D
Mitsubishi EVO VIII -03 US-Spec

User avatar
EvoTre
Posts: 526
Joined: 20 Jul 2011, 23:09
Location: Västra götaland

Re: EvoTre's Evolution III

Postby EvoTre » 12 Jan 2014, 18:49

Uppdatering 12 Januari 2014

De flesta kanske redan har sett provkörningen av Evon efter mappningen, men jag slänger upp den här ändå för er som kanske inte har sett :D
http://www.garaget.org/video/141902

Image
Image
Image
Image
Nya gasspjället! Blev ett S90 billet, grymt gasspjäll som jag rekommenderar till alla evo åkare. Org TPS, Tomgångsmotor etc passar bolt on. Passar även org insug om man kör med det :)

Image
Adapterplattan behövde portas upp en aning

Image
Image
Image
Gamla gasspjället, TUMME NER. Axeln knäcktes, som tur va så sögs inga små delar in i motorn.

Image
Image
Image
Done! Gick riktigt smidigt

Image
Nya leksaken inför 2014 :D

Image
Image
Såhär kommer bilen få stå nu tills våren börjar kika fram. Jag känner att jag i stort sett är nöjd med bilen som den är nu. Allt för mycket pengar och framförallt tid har lagt ner på bilen, mer än vad jag har spenderat på att köra den, men det är väl så det är att äga Evo?! Skämt och sido kommer det inte bli något mer nytt till evon, endast underhållningen för att få den rulla.

Nu har jag snart ägt evon i 3 hela år och jag har inte ångrat en sekund trots motgångar och krångel. Nu står det körning på schemat inför 2014 och jag har en känsla av att detta kommer bli ett grymt år! Vi syns på vägarna till sommaren! :)

/Kong
>Evo 3 790hk/830nm<
Tack till:
WiTune
Flanders Motorsport
LG-Speed
BDS Skara Motor
Mitsubishi Härene bil
Mrtuning.se
Robban Stroker
David Rudhem

User avatar
StaunteD
Serious User
Posts: 728
Joined: 20 Feb 2008, 08:46
Location: Mehedeby
Contact:

Re: EvoTre's Evolution III

Postby StaunteD » 12 Jan 2014, 21:22

Mycket najs! ..tills sista bilden. Presenning under! omg :eek:

User avatar
EvoTre
Posts: 526
Joined: 20 Jul 2011, 23:09
Location: Västra götaland

Re: EvoTre's Evolution III

Postby EvoTre » 12 Jan 2014, 21:32

StaunteD wrote:Mycket najs! ..tills sista bilden. Presenning under! omg :eek:


Thanks! Ja det är lite tråkigt att se den under presenningen.. Men det känns skönt på sätt och vis att den är klar nu, bara till och starta upp den när det börjar bli dags! ;) Det är ju faktiskt snart vår ändå :cool:
>Evo 3 790hk/830nm<
Tack till:
WiTune
Flanders Motorsport
LG-Speed
BDS Skara Motor
Mitsubishi Härene bil
Mrtuning.se
Robban Stroker
David Rudhem

User avatar
StaunteD
Serious User
Posts: 728
Joined: 20 Feb 2008, 08:46
Location: Mehedeby
Contact:

Re: EvoTre's Evolution III

Postby StaunteD » 12 Jan 2014, 21:41

Menade att du borde ställa bilen PÅ en presenning Stoppa fukt :)

User avatar
EvoTre
Posts: 526
Joined: 20 Jul 2011, 23:09
Location: Västra götaland

Re: EvoTre's Evolution III

Postby EvoTre » 12 Jan 2014, 22:32

StaunteD wrote:Menade att du borde ställa bilen PÅ en presenning Stoppa fukt :)


Jaha! Ja det har du rätt i.. Får ta och göra om det :)
>Evo 3 790hk/830nm<
Tack till:
WiTune
Flanders Motorsport
LG-Speed
BDS Skara Motor
Mitsubishi Härene bil
Mrtuning.se
Robban Stroker
David Rudhem


Return to “Projekt”

Who is online

Users browsing this forum: Baidu [Spider] and 1 guest