EvoTre's Evolution III

Projektforum för medlemmarnas bilar
Hyperhead

Sv: EvoTre's Evolution III

Postby Hyperhead » 13 Jan 2014, 18:47

Vart köpte du spjället??? :)

EvoTre

Re: Sv: EvoTre's Evolution III

Postby EvoTre » 13 Jan 2014, 22:53

Hyperhead wrote:Vart köpte du spjället??? :)

Extremepsi ]http://www.extremepsi.com/store/product.php?productid=25137&cat=1428&page=1[/url]
>Evo 3 790hk/830nm<
Tack till:
WiTune
Flanders Motorsport
LG-Speed
BDS Skara Motor
Mitsubishi Härene bil
Mrtuning.se
Robban Stroker
David Rudhem

Hyperhead

Sv: Re: Sv: EvoTre's Evolution III

Postby Hyperhead » 13 Jan 2014, 23:40

EvoTre wrote:Extremepsi ]http://www.extremepsi.com/store/product.php?productid=25137&cat=1428&page=1[/url]

Gött, funderar själv på att byta upp mig och det hade varit najs med ett bolt-on :)

EvoTre

Re: Sv: Re: Sv: EvoTre's Evolution III

Postby EvoTre » 14 Jan 2014, 00:58

Hyperhead wrote:Gött, funderar själv på att byta upp mig och det hade varit najs med ett bolt-on :)

Ja detta spjäll är isåfall och rekommendera, kvalitén känns riktigt bra och som sagt så passar allt såsom TPS, tomgångsmotor bolt on:-)
>Evo 3 790hk/830nm<
Tack till:
WiTune
Flanders Motorsport
LG-Speed
BDS Skara Motor
Mitsubishi Härene bil
Mrtuning.se
Robban Stroker
David Rudhem

KalleJ
User

Sv: EvoTre's Evolution III

Postby KalleJ » 29 Jan 2014, 06:50

Kör du med "Street" eller "Race"-modellen av insuget? :)

EvoTre

Re: EvoTre's Evolution III

Postby EvoTre » 30 Mar 2014, 18:26

Updatering 30 Mars! :D

Image
Hallå! Nu börjar våren och sommaren närma sig och det börjar bli dags att få iordning bilen inför säsongen och bilen har överlevt vintern :cool:

Image
Kolla vad som har dykt upp här! MT ET drag däck :D 2014 blir att upp och tampas om strippen tiderna

Image
Passade på att tvätta glidar fälgarna :)

Image
Image
Image
Bilen skall besiktigas inom kort, så än har jag inte hunnit att köra så mycket än. Just nu så är det lite små fix som behövs göras innan det är dags så allt ser bra ut :)

/Kong

EvoTre

Postby EvoTre » 22 Jun 2014, 21:54

Updatering 28 Maj

Image
Image
Hallå! Nu har man äntligen fått sig lite tid till och skriva här. Mycket har hänt sen senaste uppdateringen men jag ska försöka sammanfatta det så bra som möjligt! :)

Den 19:e April åkte maskinen på ras.. Vevstaken slog sönder hela blocket totalt.

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Anledning till raset är svårt att säga, utav se vad som fanns kvar så åkte jag på lager ras. Det finns många teorier om vad som kan ha hänt. Men hänt är hänt. Det blir till och bygga om helt :)

När maskinen ändå var isär så tänkte jag snygga till och lackera diverse saker :)

Image
Image
Image
Fräschare fördelningslåda!

Image
Tyvärr så var toppen så illa däran så det blir en ny :(

Image
Image
Image
Image
Image
Nylackerad växellådan :)

Image
Nylackerade växellådansfästen

Image
Lackerade även generator, styrservo, motorfästen, termostathus, oljefilterhus etc etc..

Recept på nya maskinen:
Min föregående maskin var byggd för att klara ungefär 600hk, vilket jag låg på. Den här gången så tänkte jag inte ta några risker och jag ville ha marginal för min effekt, så maskinen byggs för att klara ungefär 1000hk.

Nytt preppat block
Ny Race portad topplock
Vevaxel från nyare Evo
Wiseco Heavy Duty 1400 Kolvar
Manley I-profil stakar
OEM Oljepump
GMB Vattenpump
ACL vev- och ramlager
ARP bultad bottendel
Cometic Topplockspackning
PowerTrain Tvåskivig-koppling

Image
GMB vattenpump och OEM oljepump

Image
ACL vev och ramlager samt Cometic ståltopplockspackning

Image
Manley I-Profil stakar :D

Motorn kommer byggas av Anders på Flanders Motorsport. Ansåg att de var enklast den här gången då han hade allt hos sig redan. Här kommer lite bilder ifrån bygget :)

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Så fort den var klar så var det iväg och hämta den! Tackar och bockar Flanders Motorsport för att kanon arbete och service! Rekommenderar dom verkligen! :)

Image
Image
Nya PowerTrain tvåskiviga kopplingen, skall tåla gött med vrid :cool:

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Work Work!

Image
Image
Image
Blev ett nytt oljekyl också. 25 rader med AN8-kopplingar :)

Image
Sen var det dags för uppstart som gick riktigt bra. Efter några oljebyten så var de dags och gatmappa, så just nu går den på ca 1,2bar laddtryck. Blir till och ligga på den effekten för inkörning och tills jag har mappat bilen.

Image
Godkänd på besiktningen! :D

Image
Image
Just nu så går bilen helt okej, tänkte ut och filma lite någon kommande dag o ladda upp. Mappning skall också göras så snart som möjligt så man även får lite effekt i maskinen :)

/Kong

Uppdatering 12 Juni

Låt oss för en gång skull börja med dom roliga nyheterna :cool:

Image
Image
Gamla nätet i fronten var så fult och slitet så passade på och få det bytt. Blev riktigt fräscht och cleant nu! :)

Image
Image
Image
Den 7:e Juni var det stor bilträff i stan så självklart passade man på med komma med bilen. Fotografen Johan Bring var även i farten, tack för sjukt bra bilder! :)

Image
Image
Haaalllå från Goprooon

Image
Det slutade med att bilen började gå allt sämre och sämre, den började misstända och gå allmänt hackigt.. Efter en lång felsökning så kom vi fram till att spridarna är helt slut. Antagligen har dem kärvat ihop pågrund av etanolen..

Image
Snabbt och smidigt fick jag hem ett par nya, blir till och använda Red Lines SI-Alcohol tillsats från och med nu.

Med dessa nya spridare fick vi dra ner på bränslet med hela 25% i hela mappen.. Så stor skillnad var det mot dom gamla. Bilen går sjukt mycket bättre nu, jämnare och bättre respons. Var längesen bilen gick såhär rent måste jag säga.

Nu är bilen gatmappad helt till 1.3bar laddtryck, går helt okej. Men vill ligga safe tills jag får mappningstid då man kan få lite mer effekt.

Stort tack till David Rudhem för all hjälp med mappningen :)

Image
Mappa på kvällen i höga hastigheter är ingen hit.. :O

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=aioILm-6Bgk&feature=youtu.be[/youtube]
Sist men inte minst så bjuder jag på en launch ;)

Till helgen, lördag är det lokalt streetrace i stan, lagligt och gratis för alla dem som vill köra eller titta på :) Ses vi där? :cool:

Det var allt för den här gången

/Kong

Uppdatering 22 Juni

Racet förra helgen gick great! Bilen gick riktigt bra trots lågladd med gatmapp. Måste dock säga att mer effekt hade blivit värre då jag hade spunnit bort starten med gat däcken jag körde med :)

Lite bilder ifrån Stena Racet

Image
Image
Image
Image
Image
Image

Film ifrån GoPron

Film ifrån publiken

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=TfKzwBae9IU&feature=youtu.be[/youtube]

Just nu väntar jag på mappning.. Inget datum är spikat än men förhoppningsvis blir det väldigt snart. Ska bli intressant och se effekt kurvan nu jämfört med den förra motorn, men framförallt hur mycket maskinen kan prestera den här gången. Målet är ju självklart minst lika mycket sen förra bänkningen, men man vet ju aldrig, det är ju en Evo :lol: ;)

/Kong

Hyperhead

Postby Hyperhead » 22 Jun 2014, 22:09

Tråkigt med ras men det e ju gött att du har fått ihop den så snabbt igen :)

EvoTre

Postby EvoTre » 01 Jul 2014, 21:52

Hyperhead wrote:Tråkigt med ras men det e ju gött att du har fått ihop den så snabbt igen :)

Det sög riktigt hårt.. Men men, så är det och äga Evo! Never give up!! :cool:

EvoTre

Postby EvoTre » 01 Jul 2014, 21:53

Uppdatering 1 Juli

Idag har jag bytt bussningar till växellänkaget. Blev riktigt stumt och fint i växelspaken nu, växlarna går i mycket finare :)

Image
Image

Nu har jag äntligen fixat gasfjädrar till huven! Original huv pinnen till kolfiberhuven var fruktansvärt ostabil och lös. Blev riktigt nöjd med det för krävdes en hel del jobb för att få till det snyggt och bra.

Image
Image
Image

Till helgen är det Stadtsträffen i Skara. Är tänkt att jag ska ställa ut bilen, så kom gärna förbi och tjöta lite! :)

/Kong

Return to “Projekt”