mr.Alex - EVO 2.VI TME

Projektforum för medlemmarnas bilar
User avatar
mr.Alex
Post Monster
Posts: 3928
Joined: 23 Dec 2003, 13:00
Location: 08

Sv: Re: Sv: Re: Sv: Re: mr.Alex - EVO 2.VI TME

Postby mr.Alex » 23 Jan 2012, 15:37

badass_e3 wrote:hur gjorde kopplade du din vevhusvent ?
jag har sett massa olika varianter på folk som kopplar ,

Borde det inte vara mest optimalt att ha det som det är kopplat orginal bara sätta in catch tanken emellan ?

Dvs 2 slangar från ventilkåpan till catchtank .

1 slang från turbo insugsröret till catch tank .

1 slang från insuget med PVC valve till catch tank ,

Enligt min teori borde detta vara mest optimalt och ha undertryck i vevhuset ,och alla slamm borde hamna i tanken , utan risken att backboxar och ventilkåpspackning går åt skogen, p.g.a övertryck .

Givetvis borde catch tanken vara monterad i en lägre position än ventilkåpan så att slangarna går neråt så att det inte blir stop i slangarna med tiden.

OR AM I WRONG ?


Din tanke är god men pvcventilen är ju bara öppen under vakum, det betyder att du skulle få ett litet undertryck vid vakum, kanske, förmodligen inte alls då luften kommer att gå in lättaste vägen, dvs via luftfiltret. Det gör att pvcventilens funktion är mer eller mindre borta.

PVC ventilen suger ur ångorna från vevhuset när du t.ex. står på tomgång, det är en ren miljöfråga, vevhusgaserna förbränns ju.

Problemet med att ta bort PVCventilen och köra en slang direkt till catch är att det kommer skjuta ut olja ur den bakre anslutningen vid acceleration, jag har själv upplevt detta tillsammans med ett gäng andra människor.
Du vill inte ha vevhusgaser i insuget när du trimmat hårt då olja ökar risken för spikningar

Summa kardemumma: Gör inte livet onödigt komplicerat. Ta bort PVC, plugga bakre anslutningen och kör en fet anslutning på sidan av kåpan (-8 An eller -10 An) till catchtank. Själv kör jag -8 AN utan några som helst problem.

User avatar
mr.Alex
Post Monster
Posts: 3928
Joined: 23 Dec 2003, 13:00
Location: 08

Sv: mr.Alex - EVO 2.VI TME

Postby mr.Alex » 23 Jan 2012, 15:38

[SIZE="5"]YAUTAUBFILM på bänkningen[/SIZE] << Klick :)

badass_e3
Experienced User
Posts: 1405
Joined: 12 Feb 2008, 14:53
Location: sweden

Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: Re: mr.Alex - EVO 2.VI TME

Postby badass_e3 » 23 Jan 2012, 20:35

mr.Alex wrote:Din tanke är god men pvcventilen är ju bara öppen under vakum, det betyder att du skulle få ett litet undertryck vid vakum, kanske, förmodligen inte alls då luften kommer att gå in lättaste vägen, dvs via luftfiltret. Det gör att pvcventilens funktion är mer eller mindre borta.

PVC ventilen suger ur ångorna från vevhuset när du t.ex. står på tomgång, det är en ren miljöfråga, vevhusgaserna förbränns ju.

Problemet med att ta bort PVCventilen och köra en slang direkt till catch är att det kommer skjuta ut olja ur den bakre anslutningen vid acceleration, jag har själv upplevt detta tillsammans med ett gäng andra människor.
Du vill inte ha vevhusgaser i insuget när du trimmat hårt då olja ökar risken för spikningar

Summa kardemumma: Gör inte livet onödigt komplicerat. Ta bort PVC, plugga bakre anslutningen och kör en fet anslutning på sidan av kåpan (-8 An eller -10 An) till catchtank. Själv kör jag -8 AN utan några som helst problem.


Tanken var att typ alltid få undertryck i tanken , men då kan man köra som du säger , och endå få undertryck genom att andvända en slang från insugröret på turbon , :) och endå ha undertyck , :)

BTW , satan vilket drag det är när bilen får laddtryck . vrålar på riktigt fint

User avatar
mr.Alex
Post Monster
Posts: 3928
Joined: 23 Dec 2003, 13:00
Location: 08

Sv: Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: Re: mr.Alex - EVO 2.VI TME

Postby mr.Alex » 24 Jan 2012, 09:33

badass_e3 wrote:Tanken var att typ alltid få undertryck i tanken , men då kan man köra som du säger , och endå få undertryck genom att andvända en slang från insugröret på turbon , :) och endå ha undertyck , :)

BTW , satan vilket drag det är när bilen får laddtryck . vrålar på riktigt fint


Undertryck vet jag inte men iaf bättre att ångerna går in där än rakt ut för det är inte godkänt av SBP. :)

Eksten
Experienced User
Posts: 1175
Joined: 06 Jun 2008, 00:13
Location: malmö

Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: Re: mr.Alex - EVO 2.VI TME

Postby Eksten » 24 Jan 2012, 13:55

mr.Alex wrote:Undertryck vet jag inte men iaf bättre att ångerna går in där än rakt ut för det är inte godkänt av SBP. :)



och det är det med 750 hk? ;)
"god gave us turbo lag to give the v8 suckers a slight chance"

User avatar
mr.Alex
Post Monster
Posts: 3928
Joined: 23 Dec 2003, 13:00
Location: 08

Sv: Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: Re: mr.Alex - EVO 2.VI TME

Postby mr.Alex » 24 Jan 2012, 14:00

[quote="Eksten"]och det är det med 750 hk? ]

Har inte frågat ;)

Eksten
Experienced User
Posts: 1175
Joined: 06 Jun 2008, 00:13
Location: malmö

Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: Re: mr.Alex - EVO 2.VI TME

Postby Eksten » 24 Jan 2012, 16:40

[quote="mr.Alex"]Har inte frågat ]

är kanske säkrast :)
"god gave us turbo lag to give the v8 suckers a slight chance"

User avatar
mr.Alex
Post Monster
Posts: 3928
Joined: 23 Dec 2003, 13:00
Location: 08

Sv: mr.Alex - EVO 2.VI TME

Postby mr.Alex » 01 Feb 2012, 14:57

Hatar mobilbilder men just nu är det som finns att tillgå.

Vad säger ni? Fet dammsugare va?! ;)

Image

User avatar
MickeNR
Experienced User
Posts: 1450
Joined: 24 Jun 2004, 12:00
Location: Arlanda
Contact:

Re: mr.Alex - EVO 2.VI TME

Postby MickeNR » 01 Feb 2012, 17:39

Nice som fan dock lite för mycket spår i däcken ska va mer gummi =)

User avatar
bogge junior
Experienced User
Posts: 1164
Joined: 25 Sep 2005, 17:58
Location: Huddinge
Contact:

Re: mr.Alex - EVO 2.VI TME

Postby bogge junior » 01 Feb 2012, 20:53

Jaa... sålänge den suger bra ?
Red GTR

SOLD (Yellow E8, 2.3L, pt61 595Hk/712Nm)

User avatar
mr.Alex
Post Monster
Posts: 3928
Joined: 23 Dec 2003, 13:00
Location: 08

Sv: Re: mr.Alex - EVO 2.VI TME

Postby mr.Alex » 02 Feb 2012, 10:03

MickeNR wrote:Nice som fan dock lite för mycket spår i däcken ska va mer gummi =)


Micke picke pö, det här är gat/drifthjulen ;)

User avatar
mr.Alex
Post Monster
Posts: 3928
Joined: 23 Dec 2003, 13:00
Location: 08

Sv: Re: mr.Alex - EVO 2.VI TME

Postby mr.Alex » 02 Feb 2012, 10:03

bogge junior wrote:Jaa... sålänge den suger bra ?


Funkar kanon

User avatar
mr.Alex
Post Monster
Posts: 3928
Joined: 23 Dec 2003, 13:00
Location: 08

Sv: mr.Alex - EVO 2.VI TME

Postby mr.Alex » 07 Feb 2012, 15:43

Måste verkligen göra klart vevhusventen...

Image

User avatar
bogge junior
Experienced User
Posts: 1164
Joined: 25 Sep 2005, 17:58
Location: Huddinge
Contact:

Re: mr.Alex - EVO 2.VI TME

Postby bogge junior » 07 Feb 2012, 22:36

man ser ju knapt silvertejpen :)
Red GTR



SOLD (Yellow E8, 2.3L, pt61 595Hk/712Nm)

Skid
Posts: 146
Joined: 06 Apr 2008, 13:52
Location: stockholm

Re: mr.Alex - EVO 2.VI TME

Postby Skid » 08 Feb 2012, 00:21

det ska vara gaffa och stripes.. annars är det ju inte räjjs-preppat ;)

User avatar
mr.Alex
Post Monster
Posts: 3928
Joined: 23 Dec 2003, 13:00
Location: 08

Sv: mr.Alex - EVO 2.VI TME

Postby mr.Alex » 15 Feb 2012, 15:57

Kurva på effekten.

671hk och 822nm :eek: på hjulen!

Image

User avatar
TobyMontana
Posts: 784
Joined: 03 Jun 2007, 23:25
Location: Umeå
Contact:

Re: mr.Alex - EVO 2.VI TME

Postby TobyMontana » 15 Feb 2012, 16:11

Grymt! precision sc6262?

User avatar
mr.Alex
Post Monster
Posts: 3928
Joined: 23 Dec 2003, 13:00
Location: 08

Sv: Re: mr.Alex - EVO 2.VI TME

Postby mr.Alex » 15 Feb 2012, 16:15

TobyMontana wrote:Grymt! precision sc6262?


Stämmer bra det, otroligt bra snurra!

User avatar
EvO-NeNo
Experienced User
Posts: 1764
Joined: 13 Mar 2003, 13:00
Location: Norrköping

Sv: mr.Alex - EVO 2.VI TME

Postby EvO-NeNo » 15 Feb 2012, 17:58

mr.Alex wrote:Kurva på effekten.

671hk och 822nm :eek: på hjulen!

Image


Grymt med effekt, ingen snack. Men, (det finns alltid men;)) Vad har du för kammar/insug eftersom effekten börjar skjunka redan runt 6000rmp? El har turbon bottnat? Mkt mottryck?
Vi fick som bäst 608WHP i min, men effekten är mer el mindre den samma upp till 8000rmp, jag har 541WHP vid ca 5700rmp sen så ökar effekten hela tiden till varvstoppet på 8000rmp.
Du har större motorvolym än mig och en mindre turbo, men när jag sitter och jämför effektkurvor så märker jag att min turbo inte alls kommer senare än din, vilket den borde göra med tanke på ovannämnda, däremot så har du ca 50-60HP mer, men kortare register. Sen har du mkt mer i vrid än mig. Ganska intressant jämförelse.

MVH
EVO IS KING

[color="PaleGreen"]SIPKAR MOTORSPORT AB[/color]

User avatar
mr.Alex
Post Monster
Posts: 3928
Joined: 23 Dec 2003, 13:00
Location: 08

Sv: mr.Alex - EVO 2.VI TME

Postby mr.Alex » 15 Feb 2012, 18:06

[quote="EvO-NeNo"]Grymt med effekt, ingen snack. Men, (det finns alltid men]

Du har rätt, jag kanske inte har rätt kammar för toppeffekt, vi har inte vridit på hjulen heller. Jag vill gärna ha bra körbarhet och kan erkänna att min är ganska platt i registret, mao den går snabbare än vad som upplevs :)

Jag tvivlar på att du har 400nm på hjulen vid 4000rpm, du har alltså redan svarat på frågan själv, jag har mycket mer vrid än effekt.


Return to “Projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests