mr.Alex - EVO 2.VI TME

Projektforum för medlemmarnas bilar
User avatar
mr.Alex
Post Monster
Posts: 3928
Joined: 23 Dec 2003, 13:00
Location: 08

mr.Alex - EVO 2.VI TME

Postby mr.Alex » 18 Jan 2012, 10:30

Tänkte jag skulle ha en projekttråd här trots allt, jag får mycket frågor om bilen och vad som händer med den.

Evon vaknade till liv förra året efter att ha vilat i 2 vintrar, jag blev pappa slutet av 2009 och lade projektet åt sidan efter att jag upplevt lite värmeproblem. Trodde självklart att toplockspackningen gått och orkade inte se bilen mer. Förra vintern lämnades motorn in till JRM för en komplett genomgång då jag inte längre hade tid själv att stå och skruva. Efter någon månad och många om och men så levererade dem en totalrenoverad 2.6l motor till mig :) eller nej... jag fick åka och hämta den faktiskt. ;)

Smällde i maskin i bilen, startade direkt, värmeproblemen kvar... Bad JRM byta termostat, problemen borta. Tack för det televerket.

En liten mappning och den spottade ur sig 671hk på hjulen, bänken räknade lite och kom fram till 749,8 hk i maskin. Vrid 908nm. Under mappningen passade även lådan på att säga upp sig, rensade 4ans drev, men det löste sig relativt fort.

Image

Image

Image

Image

Image

Till i år blir det bara lite finlir. Ni vet lacka tryckrör och polera ventilkåpan typ. Ska även smälla på nya fälgar (igen) som är bredare än vad jag iaf någonsin sett på en sexa, 18x9.75.

Väl mött,

Rompa
Experienced User
Posts: 1249
Joined: 24 Jul 2009, 18:41
Location: Sthlm/Tungelsta

Re: mr.Alex - EVO 2.VI TME

Postby Rompa » 18 Jan 2012, 23:17

Jävligt ball bil det här :)

extreme
Serious User
Posts: 116
Joined: 29 Aug 2010, 18:56
Location: Linköping

Sv: mr.Alex - EVO 2.VI TME

Postby extreme » 20 Jan 2012, 20:04

ET 20 på fälgarna?

User avatar
mr.Alex
Post Monster
Posts: 3928
Joined: 23 Dec 2003, 13:00
Location: 08

Sv: mr.Alex - EVO 2.VI TME

Postby mr.Alex » 20 Jan 2012, 20:14

extreme wrote:ET 20 på fälgarna?


Vilka? Dom nya el dom gamla? Gamla är XXR522 9.5 et25, nya blir 9.75 et20... Ingen kommer ihåg en fegis ;)

User avatar
noomadic
Posts: 207
Joined: 20 Mar 2011, 19:29
Location: katrineholm

Re: mr.Alex - EVO 2.VI TME

Postby noomadic » 20 Jan 2012, 21:15

den här bilen talar faktiskt om att den är jävligt grym! riktigt arg ser den ut framifrån

extreme
Serious User
Posts: 116
Joined: 29 Aug 2010, 18:56
Location: Linköping

Sv: mr.Alex - EVO 2.VI TME

Postby extreme » 20 Jan 2012, 21:55

[quote="mr.Alex"]Vilka? Dom nya el dom gamla? Gamla är XXR522 9.5 et25, nya blir 9.75 et20... Ingen kommer ihåg en fegis ]
Haha nä så är de,ja de nya är et 20 va,funderar på ett sånt sätt själv men de kan bli ett set volk istället.
[color="Magenta"]Extreme Tuners Sweden.[/color]

User avatar
mr.Alex
Post Monster
Posts: 3928
Joined: 23 Dec 2003, 13:00
Location: 08

Sv: mr.Alex - EVO 2.VI TME

Postby mr.Alex » 20 Jan 2012, 21:58

extreme wrote:Haha nä så är de,ja de nya är et 20 va,funderar på ett sånt sätt själv men de kan bli ett set volk istället.


Vilken modell evo?

extreme
Serious User
Posts: 116
Joined: 29 Aug 2010, 18:56
Location: Linköping

Sv: mr.Alex - EVO 2.VI TME

Postby extreme » 21 Jan 2012, 00:03

mr.Alex wrote:Vilken modell evo?

en 6 tme
[color="Magenta"]Extreme Tuners Sweden.[/color]

User avatar
mr.Alex
Post Monster
Posts: 3928
Joined: 23 Dec 2003, 13:00
Location: 08

Sv: mr.Alex - EVO 2.VI TME

Postby mr.Alex » 21 Jan 2012, 00:09

extreme wrote:en 6 tme


Så länge du vet vad du ger dig in på ;) det blir väldigt trångt! Kommer köra 245/35r18 för att det skall gå fritt mot skärmarna, hoppas jag :eek:

User avatar
MickeNR
Experienced User
Posts: 1450
Joined: 24 Jun 2004, 12:00
Location: Arlanda
Contact:

Re: mr.Alex - EVO 2.VI TME

Postby MickeNR » 21 Jan 2012, 11:09

Jag har ju 285or på den blå =) 18x10 et 5. inneskärms plåten fick flytta in lite i bilen =P

Alex för övrigt jävligt nice kärra! men de vet du ju redan att jag tycker!

badass_e3
Experienced User
Posts: 1405
Joined: 12 Feb 2008, 14:53
Location: sweden

Re: mr.Alex - EVO 2.VI TME

Postby badass_e3 » 21 Jan 2012, 13:12

välldigt fint kärra :) och så sjukt galen effekt,
men när jag tittar noga på bilden över motorn , är det en biltema övre kylarslang jag ser? :O

User avatar
mr.Alex
Post Monster
Posts: 3928
Joined: 23 Dec 2003, 13:00
Location: 08

Sv: Re: mr.Alex - EVO 2.VI TME

Postby mr.Alex » 21 Jan 2012, 13:27

badass_e3 wrote:välldigt fint kärra :) och så sjukt galen effekt,
men när jag tittar noga på bilden över motorn , är det en biltema övre kylarslang jag ser? :O


Nej det är inte det du ser :) det är en extraarmerad silikonslang med spiralfjäder i. Köps på do88.

User avatar
mr.Alex
Post Monster
Posts: 3928
Joined: 23 Dec 2003, 13:00
Location: 08

Sv: Re: mr.Alex - EVO 2.VI TME

Postby mr.Alex » 21 Jan 2012, 13:30

MickeNR wrote:Jag har ju 285or på den blå =) 18x10 et 5. inneskärms plåten fick flytta in lite i bilen =P

Alex för övrigt jävligt nice kärra! men de vet du ju redan att jag tycker!


Jaja mr widebody ;) Jag har haft planer på 18x10 med std kaross men vi får se...

User avatar
MickeNR
Experienced User
Posts: 1450
Joined: 24 Jun 2004, 12:00
Location: Arlanda
Contact:

Re: Sv: Re: mr.Alex - EVO 2.VI TME

Postby MickeNR » 21 Jan 2012, 15:33

[quote="mr.Alex"]Jaja mr widebody ]


jag tyckte de va jobbigt för mig och få dit 9,5 är ju helt sjukt på en standad kaross;=)

badass_e3
Experienced User
Posts: 1405
Joined: 12 Feb 2008, 14:53
Location: sweden

Re: Sv: Re: mr.Alex - EVO 2.VI TME

Postby badass_e3 » 21 Jan 2012, 17:04

mr.Alex wrote:Nej det är inte det du ser :) det är en extraarmerad silikonslang med spiralfjäder i. Köps på do88.


tänkte väll , trode nästan du hade snålat lite där :)

har kollat lite på ditt insug från bilderna ,

visst har oringal insuget platta " runners " där luften färdas mellan insugskammaren och toppen , och jag ser att dina också är det ,

Men rent teoretiskt borde men inte få bättre register och bättre flöde om man lörde med runda " runners " så mycket som det gick ,

jag vet inte alls om detta är testat eller har en inverkan , bara en teori,

eller hur mycket man kan tjäna med att köra med separata insugsspjäll :)?

User avatar
mr.Alex
Post Monster
Posts: 3928
Joined: 23 Dec 2003, 13:00
Location: 08

Sv: Re: Sv: Re: mr.Alex - EVO 2.VI TME

Postby mr.Alex » 21 Jan 2012, 17:21

badass_e3 wrote:tänkte väll , trode nästan du hade snålat lite där :)

har kollat lite på ditt insug från bilderna ,

visst har oringal insuget platta " runners " där luften färdas mellan insugskammaren och toppen , och jag ser att dina också är det ,

Men rent teoretiskt borde men inte få bättre register och bättre flöde om man lörde med runda " runners " så mycket som det gick ,

jag vet inte alls om detta är testat eller har en inverkan , bara en teori,

eller hur mycket man kan tjäna med att köra med separata insugsspjäll :)?


Jag körde med runda runners i förra setupen, svårt att avgöra om det gav ngn skillnad, tror att det är hugget som stucket. Porten är ju ändå rektangulär.

Separata spjäll ger, om man får till det rätt, ett något snabbare gasssvar men sämre toppeffekt då du har 4 spjällaxlar ivägen istället för bara en, sämre flöde mao. Separata spjäll är INTE värt jobbet om du frågar mig. Skyline t.ex. Har det original, alla som trimmar brukar ta bort det.

evo11
Serious User
Posts: 108
Joined: 31 Jul 2008, 23:47
Location: Norrbotten

Sv: Re: Sv: Re: mr.Alex - EVO 2.VI TME

Postby evo11 » 21 Jan 2012, 22:57

Jävligt fin bil, det enda jag kan känna igen när jag ser på denna bil och jämför med min gammel e2:a är vevhusventen :)

badass_e3
Experienced User
Posts: 1405
Joined: 12 Feb 2008, 14:53
Location: sweden

Re: Sv: Re: Sv: Re: mr.Alex - EVO 2.VI TME

Postby badass_e3 » 22 Jan 2012, 00:52

mr.Alex wrote:Jag körde med runda runners i förra setupen, svårt att avgöra om det gav ngn skillnad, tror att det är hugget som stucket. Porten är ju ändå rektangulär.

Separata spjäll ger, om man får till det rätt, ett något snabbare gasssvar men sämre toppeffekt då du har 4 spjällaxlar ivägen istället för bara en, sämre flöde mao. Separata spjäll är INTE värt jobbet om du frågar mig. Skyline t.ex. Har det original, alla som trimmar brukar ta bort det.


tack för svaret :)

User avatar
mr.Alex
Post Monster
Posts: 3928
Joined: 23 Dec 2003, 13:00
Location: 08

Sv: Re: Sv: Re: mr.Alex - EVO 2.VI TME

Postby mr.Alex » 22 Jan 2012, 18:27

evo11 wrote:Jävligt fin bil, det enda jag kan känna igen när jag ser på denna bil och jämför med min gammel e2:a är vevhusventen :)


Ny vevhusvent är kirrad, ska bara lämna in allt på pulverlack :) bilder kommer!

badass_e3
Experienced User
Posts: 1405
Joined: 12 Feb 2008, 14:53
Location: sweden

Re: Sv: Re: Sv: Re: mr.Alex - EVO 2.VI TME

Postby badass_e3 » 23 Jan 2012, 15:18

mr.Alex wrote:Ny vevhusvent är kirrad, ska bara lämna in allt på pulverlack :) bilder kommer!


hur gjorde kopplade du din vevhusvent ?
jag har sett massa olika varianter på folk som kopplar ,

Borde det inte vara mest optimalt att ha det som det är kopplat orginal bara sätta in catch tanken emellan ?

Dvs 2 slangar från ventilkåpan till catchtank .

1 slang från turbo insugsröret till catch tank .

1 slang från insuget med PVC valve till catch tank ,

Enligt min teori borde detta vara mest optimalt och ha undertryck i vevhuset ,och alla slamm borde hamna i tanken , utan risken att backboxar och ventilkåpspackning går åt skogen, p.g.a övertryck .

Givetvis borde catch tanken vara monterad i en lägre position än ventilkåpan så att slangarna går neråt så att det inte blir stop i slangarna med tiden.

OR AM I WRONG ?


Return to “Projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests