Boramannen - Evo 1 GSR

Projektforum för medlemmarnas bilar
dräparn
Serious User

Re: Boramannen - Evo 1 GSR

Postby dräparn » 06 Jun 2012, 21:56

Skönt den börjar närma sig färdigt stadie nu då. Dax för lite nya bilder snart då:)

Boramannen

Postby Boramannen » 06 Jun 2012, 22:37

Ska ta och fixa upp några bilder under kvällen.

Ja, är mycket nära läge för mappning och sedan besiktingar för att sedan kunna ge sig ut och gasa på riktigt.

Boramannen

Postby Boramannen » 06 Jun 2012, 22:50

Två bilder från idag.
Tog aldrig någon bild på bilen i sig, borde jag ju gjort nu när jag ändå tvättat den.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

dräparn
Serious User

Postby dräparn » 06 Jun 2012, 22:54

ja de blir väl skönt att få åka lite efter så lång tid nu.
ser bra ut:)

Boramannen

Postby Boramannen » 06 Jun 2012, 23:55

En till.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Evo3
Serious User

Postby Evo3 » 07 Jun 2012, 20:16

Kan ju nästan tro att du kommer kunna köra bilen i år.. :)
//Matte
Kör just nu Evo 5:a

Boramannen

Postby Boramannen » 08 Jun 2012, 18:12

Börjar själv tro på det nu men jag vågar inte ropa hej ännu. Ska ner imorgon igen till garaget och fixa å dona.

Boramannen

Postby Boramannen » 18 Aug 2012, 11:27

Det svarta guldet och så är det väl så att den som har flest mätare vinner :p

Boramannen

Postby Boramannen » 09 Mar 2013, 22:02

Ska i med olja i vinkelväxeln och motorn, kylmedia i kylsystemet, övrig vätska byttes idag.

Bilen startar och går men går som skit och behöver mappas, i övrigt är nog bilen i princip helt redo (blir ju aldrig klar) för action nu.

Om det mot all förmodan går som jag vill är det snöfritt i påsk så en grundmappning kan göras på gatan så bilen blir dugligt körbar. Sedan är planen att PBZ ska få göra resten av jobbet.

fredrick
Serious User

Postby fredrick » 11 Mar 2013, 22:04

Vet några som har haft problem med PBZ men inte alla, men se till så du har priset på deras tjänster på ett papper när du lämnar bilen.
Evo 3 , Audi a4 1.8t, Audi S4 2.2t . Polaris 600rr

aleex
Serious User

Postby aleex » 11 Mar 2013, 23:31

fredrick wrote:Vet några som har haft problem med PBZ men inte alla, men se till så du har priset på deras tjänster på ett papper när du lämnar bilen.

De låser även mappen, så du inte kan ändra launch eller nått. Sen vet jag inte hur duktig de är på microtech. Vet många som tycker de är krångligt och inte vill jobba med de.
2011: 9.46@240.2
2012: 9.52@242.5
2013: 9.39@252.7

Tack till: WITUNE, XTX Performance, RL Smide, Flanders motorsport

http://www.garaget.org/Alleex

Boramannen

Postby Boramannen » 12 Mar 2013, 12:05

Finns nog inget företag som har 100% nöjda kunder.
Jag hoppas det ska gå bra för mig och att jag ska vara nöjd.

Nej, är en del mappare som helst inte mappar Microtech just pga att det är krångligt. Jag har inte pengar att byta nu utan får göra det bästa av situationen och tror att PBZ kommer kunna fixa detta.

aleex
Serious User

Postby aleex » 12 Mar 2013, 12:15

Boramannen wrote:Finns nog inget företag som har 100% nöjda kunder.
Jag hoppas det ska gå bra för mig och att jag ska vara nöjd.

Nej, är en del mappare som helst inte mappar Microtech just pga att det är krångligt. Jag har inte pengar att byta nu utan får göra det bästa av situationen och tror att PBZ kommer kunna fixa detta.

Har flera kompisar som vart där och blir väldigt missnöjda. Som jag sa låser de även mappen. Du kan inte göra ett skit. Det går inte att övertala han heller. Hoppas du blir nöjd iallafall skulle jag ha valt vem som helst förutom pbz!

Boramannen

Postby Boramannen » 12 Mar 2013, 13:13

Låter ju inte så bra det där med låsningen. Bra ur det perspektivet att jag själv inte kan paja något men om någon kunnig behöver göra något vill man ju kunna göra ändringar.

De kompisar som inte är nöjda, vad är det som strulat?

youask

Sv: Boramannen - Evo 1 GSR

Postby youask » 12 Mar 2013, 13:16

broman/Aleex mappar väl microtech?
9.33 - Liten vit elak Mitsubishi Colt Evo 4wd
9.99 - LHD Mitsubishi Lancer Evo 1
--------------------------------------------
Jag kan EVO 1-3

aleex
Serious User

Postby aleex » 12 Mar 2013, 13:42

Boramannen wrote:Låter ju inte så bra det där med låsningen. Bra ur det perspektivet att jag själv inte kan paja något men om någon kunnig behöver göra något vill man ju kunna göra ändringar.

De kompisar som inte är nöjda, vad är det som strulat?

Vet företag som låser mappen om de själva bygger motorn.
Men då lämnar de garanti på det hela.
Du kan inte ändra launch eller ens kalibrera tps. Du hat fast för alltis hos dom.
Jag tänker inte bara snacka skit om detas bilar de gjort. Men jag och broman har mappat om ett par bilar ifrån dom. Bla var tändkurvan helt fuckad och gick fett som fan.
Jag säger bara vad min erfarenhet av det hela. Vet flera som kan mappa de om du gärna vill köra i dynu

Arash

Postby Arash » 12 Mar 2013, 14:43

Alex:
Tråkigt att läsa dina inlägg med kritik mot oss. Jag känner inte igen mitt företag när jag läser dem.

Vi tar ansvar för alla eventuella fel och brister som vi har utfört. Det är orubbligt och jag skulle aldrig acceptera något annat!

Vi har varit verksamma i 10år och har inga planer på att lägga ner. Skulle vi inte ta vårt ansvar hade vi varit kortlivade, precis som många andra som kommit och gått under dessa 10år.

Jag vet ett konkret fall som du tänker på, där mellanregister vid senare kontroll visat mycket fetare lambdavärden än då vi kontrollerade värdena under vår mappning av bilen. Ändringen hade skett efter att kunden, strikt mot mina rekommendationer, kört med högre laddtrycksnivåer på undermålig bränsle.

Det första man bör reflektera över med ovan förutsättningar är: - kan det ha hänt nåt med motorn?

Eftersom mappningen är oförändrad så har något mekaniskt förändrats i eller rörande motorn, troligen lägre verkningsgrad på motorn vilket kan förenklas till att den troligen flödar mindre luft nu än tidigare, alt. kan ha förändrad täthet, därav går den fetare. Det är något som absolut bör ha felsökts då förändringen upptäcktes. Istället för att peka med hela handen på att det utan tvivel är fel på mappningen.

Om det är så det har gått till är det tyvärr en obefintlig/bristfällig utförd felsökning som inte kan anses vara tillräckligt tillförlitlig för att basera efterföljande åtgärder på.

Ofta kan man i efterhand anpassa mappningen efter problemet (istället för att lösa problemet) och sen skylla på att det måste varit fel på den gamla mappningen, eftersom det efter ändringarna blev bra...

Är det någon som har problem, be dem höra av sig till mig och förklara vad det handlar om. Kan man inte lösa det per telefon så kollar vi på en tid i kalendern och spikar ett besök med bilen för efterkontroll.

Jag kan inte bemöta det du skriver om flera kompisar, att det inte går att övertala mig osv. Det är för ospecifikt för att gå att svara på. Jag resonerar gärna om saker och ting, speciellt om det finns ett missnöje.

Vi, så som andra seriösa företag i optimeringsbranschen låser våra mappningar av en rad olika anledningar. Observera att vi låser mappningarna och normalt inte hela boxarna (beroende på möjligheter som ges från respektive tillverkare).

Ang. låsning av styrsystem
I vissa fall kan vi låsa möjligheterna att ändra vår mappning i ett styrsystem. Nedan förklarar vi de möjligheter som då finns och även varför vi ibland väljer att låsa styrsystemen.

Vad är låst?
De flesta styrsystem vi använder tillåter att man låser själva mappningen/kalibreringen. Alltså inte hela boxen. Det innebär alltså att det inte går att ändra våra inställningar, däremot går det bra att göra en mappning från grunden och ersätta det som vi har lagrat i styrsystemet.

Observera att alla styrsytem inte tillåter låsning av mappningen över huvud taget. I de fallen är mappningen helt olåst. Exempel på sådana styrsystem är Mitsubishi OEM, Power FC, Nistune m.fl.

Intellektuella rättigheter
Vi har genom år av undersökningar, utredningar, forskning och trial-and-error skapat ett eget sätt att mappa motorer i allmänhet och vissa specifika motorer i synnerhet. Vi har investerat mycket pengar och tid i det och vill pga. det hålla det internt.

Av liknande anledningar är t.ex. inte Coca Colas recept offentlig.

Kvalitet
Vi utför våra mappningar/kalibreringar på ett korrekt sätt. I det arbetet gör vi vårt yttersta, inom de ramar som finns, för att prestera ett så bra resultat som möjligt ur följande aspekter:
• Nå upp till den fulla potentialen under rådande omständigheter
• Uppnå högsta möjliga driftsäkerhet
• Uppnå högsta möjliga körbarhet och användarvänlighet
• Säkerställa att eventuella framtida problem inte beror på manipulation/ändring av styrsystemets inställningar.

Support
Vår ambition är att kunna erbjuda relevant support på det arbete vi har utfört även flera år efter en mappning. Vet vi att det är orört kan vi titta tillbaka på våra mätdata, loggar från bilen, skrivna loggar från mappningstillfället där vi gjort egna noteringar om tendenser osv. Det är till stor hjälp när vi i efterhand ska svara på frågor, göra finjusteringar och lämna allmän support.

Så fort någon har rört det vi har gjort är mycket av ovan oanvändbart och det blir mycket svårt att kunna erbjuda bra support, något som kan rädda t.ex. en tävlingssäsong eller sommarsemester med familjen.

Finjusteringar live över nätet
Vi erbjuder alla våra kunder möjligheten till fjärrstyrning och support, trådlöst via Internet. Det innebär att ifall du som kund har en egen laptop, inkopplad till bilens styrsystem och internet, så kan vi genom nätet också utföra ändringar i ditt styrsystem och justeringar som kan krävas. Detta påverkas inte av att mappningen/kalibreringen är låst eller ej.

Vi kan även utföra ändringar på mappningsfilen och skicka en färdig fil till dig som du kan ladda över till boxen. På så sätt kan du testa lite olika saker utan att behöva komma hit med bilen.

Flygande mappare
Vid önskemål kan vi i regel skicka ett mappningsproffs till dig, där du befinner dig, för ”on-site-service”. Helt enkelt, mappning ute på fält, var som helst i världen. Hör av dig om det är intressant.

Ändringar som orsakar skador
Mycket av de möjligheter för ändringar som finns i bilens styrsystem kan direkt orsaka ett motorhaveri och fara för ditt och andras liv ifall det är felaktigt angivet och/eller inte optimerat för rådande förutsättningar.

Grundmappar
Vi hjälper våra kunder, i den mån det är möjligt, med grundmappar. Det innebär att ifall en kund har ett låst styrsystem, så kan vi skicka en grundmapp som bilen kan gå att starta med, med vissa justeringar. Vi skickar dock inte våra färdiga mappningar/kalibreringar som är avsedda för specifika bilar och förutsättningar.

Skräddarsydd lösning
De mappningar/kalibreringar vi utför är en skräddarsydd lösning avsedd till en specifik bil, med specifika komponenter, med specifika inställningar och för ett specifikt ändamål. Detta tillhör endast den aktuella bilen.
Ifall dessa inställningar flyttas över till ett annat fordon kan det orsaka allvarliga skador och risk för inblandade personers hälsa. Detta vill vi förhindra.

Om det är något annat så kontakta mig gärna. Mer information finns här:
http://pbz.se/kontakt/

Mvh
Arash Adib
VD - PBZ AB

aleex
Serious User

Postby aleex » 12 Mar 2013, 16:48

Arash:
Det var faktiskt inte de fallet jag tänkte på, det diskuterade ju vi förut :)
Men strunt samma i de andra fallen. Jag mappade om de bilarna och jag såg hur allt stod till. Kan ha vart på den tiden ni hade problem med vissa.
Men då tycker jag så här. När ni mappar en bil i eran dyno testar ni bilen sen på gatan och ser att allt står rätt till?
Hade jag kommit till er och hade velat ha min bil mappad hade jag aldrig acepterat en låsning på mappen. Jag behöver gå in och ändra saker hela tiden på strippen. Men du kanske låser mappar beronde vilka kunderna är?

Donker

Postby Donker » 12 Mar 2013, 17:31

Varning för OT, PBZ har fått kritik och Arash har svarat.
// David W.
Moderator EVOCLUB//////SWEDEN
Svart Evo VI
NTA #74

Arash

Postby Arash » 12 Mar 2013, 23:41

aleex wrote:Arash:
Det var faktiskt inte de fallet jag tänkte på, det diskuterade ju vi förut :)
Men strunt samma i de andra fallen. Jag mappade om de bilarna och jag såg hur allt stod till. Kan ha vart på den tiden ni hade problem med vissa.
Men då tycker jag så här. När ni mappar en bil i eran dyno testar ni bilen sen på gatan och ser att allt står rätt till?
Hade jag kommit till er och hade velat ha min bil mappad hade jag aldrig acepterat en låsning på mappen. Jag behöver gå in och ändra saker hela tiden på strippen. Men du kanske låser mappar beronde vilka kunderna är?

Vi har en utlämningsrutin som vi använder generellt på alla bilar hos oss, även när det inte har mappats utan gjorts helt andra jobb. I den ingår provkörning på gatan för att få en helhetsuppfattning, kontrollera det arbete vi gjort osv.

Efter mappningar försöker vi i möjligaste mån dels göra den provkörningen i sig, dels även ha all utrustning kvar i bilen så att vi kan se över hur väl mappningen i dynon fungerar på gatan och eventuellt göra någon finjustering.

Vi tar normalt betalt för den tid vi lägger ner, inte "färdigmappat = XXXXkr". För mig existerar inget som heter "färdigmappat". Tror att du förstår vad jag menar. Biltillverkarna lägger tusentals timmar på en mappning av en bilmodell och trots det kommer det uppdateringar på mappningen varje månad efter att bilen har sålts. Det vore löjligt att kalla något för färdigmappat efter 4, 6, 8, 20h mappning.

Därför tar vi betalt för den tid vi lägger ner och det innebär att om tiden tagit slut, så diskuterar vi normalt med kunden om vad vi kommit fram till, hur det ser ut, om vi själva är nöjda med resultatet, om inte - vad skulle vi vilja göra ytterligare, vad uppskattar vi att det skulle kosta osv... Det brukar vara standard praxis hos oss. Om vi har rekommendationer och kunden vill gå på den linjen så kör vi på.

Om kunden då inte vill göra det så har vi inget annat val än att avbryta där, även om vi inte är nöjda. Men åtminstone har vi varit tydliga med det och har en överenskommelse sinsemellan. En sådan situation gillar vi ändå självklart inte. Vi vill kunna få det utrymme som behövs (varierar från bil till bil) för att kunna göra ett jobb som vi är nöjda och stolta över. I de flesta fall får vi det.

I sådana specialfall som ditt, där du har en aktiv racingsäsong på strippen och konstant gör förändringar, så är det självklart så att vi är öppna för att inte låsa din box. Å andra sidan kan det hindra oss från att applicera några finurliga lösningar på olika problem, eftersom de då hamnar i ett offentligt sammanhang där vi kanske inte vill ha dem i. Det kan handla om saker vi lagt många timmar på att utveckla och inte direkt tar betalt för, men det skapar den där lilla touchen som ger oss en konkurrensfördel. Då blir det bortkastat.

Samtidigt kan jag inte se mycket som egentligen behöver att mappas om på strippen, på så sätt att du som ägare/förare ska ha tillgång till själva mappningen. På en del racebilar har vi t.ex. installerat tre rattar:

- en ratt som berikar/snålar av bränsle +/- ett önskat antal procent (högupplöst)
- en ratt som höjer/sänker tändingen på samma sätt som ovan
- en ratt som höjer/sänker laddtrycket på samma sätt som ovan

I vissa fall har vi satt en ratt som höjer/sänker varvstoppet på samma sätt som ovan.

Vi har även satt rattar för att ändra launch-varvet på liknande sett.

Man kan göra mycket med rattar som du märker :) Det är också jäkligt smidigt! Man slipper böka med tabeller, datorer osv. när man sitter i bilen och direkt känner vad man skulle vilja justera till lite. Då är det gjort på 1 sekund.

Alltså det vanligaste man kan tänka sig justera t.ex. på strippen, banan och liknande. Då behöver man inte komma in och ändra i tabellerna i mappningen.

De flesta styrsytem tillåter även loggningen fullt ut, trots att själva mappningsfilen i sig är låst för ändringar. Så man kan analysera det man vill analysera trots det.

Return to “Projekt”