toppe - EVO IX

Projektforum för medlemmarnas bilar
toppe
Serious User

Re: toppe - EVO IX

Postby toppe » 10 Mar 2015, 21:09

En update om helgens jobb som innehöll plastning och slipning av ny panel till mätarna och stereon.

Första lagret med glasfiber
Image

Baksidan
Image

Finspackel på toppen
Image

Sen har jag inhandlat en obd2 läsare. Tanken är att kunna läsa av lite värden med hjälp av paddan eller luren.
Kör med Torque appen och kommer sedan köpa en plugin så jag kan läsa av fler värden.

Image

Image

Kommer inhandla en hållare till plattan längre fram men här ser man hur de kan se ut.

Dag 2 med plastning och slipning.

Bilderna talar för sig själva :)

Slipning
Image

Baksidan slipa jag till lite också
Image

Öste på med mer glasfiberspackel runt stereouttaget och lade på ett lager finspackel
på övre delen då jag tyckde det inte var helt jämt här.
Image

Förstärkte baksidan lite till utifall att.
Image

När det härdat och jag slipat de jämt började jag måtta ut hålen. Tog en stund innan
jag fick till allt. Svårt att mäta ut och få de bra. Tillslut blev jag nöjd med placeringen.
Image

Fram med hålborren och borra. Sen blev de slipning av hålen då jag inte hade ett
hålborr med rätt mått för den storleken jag var ute efter. Slipade in till blyertsstrecken.
Image

Här är alla hålen slipade till rätt mått. Slipade till stereouttaget också.
Image

Provmontering av mätare och stereoram. Passa ju fint.
Image

Packade ihop mina grejer och knalla hem för att provmontera de andra 2 mätarna.
Nöjd med resultatet då det är första gången jag plastar själv.
Image

Kunde inte vänta utan var tvungen att se hur de kan se ut i bilen också så det fick bli en
tur till garaget och provmontera i bilen.

Inkopplad stereo och strömmen omdragen bak till mätarna
Image

Boom!
Image

Closeup! Blev nice detta, gött att slippa ha massa kablar som ligger på instrumentpanelen som jag hade innan.
Image

Men konsolen är inte helt på plats då mätarna tar i bakom panelen. Detta ska kapas ut och fixas så allt kommer på plats. Nu återstår bara att klä konsolen med nåt passande tyg.

Gluffis
Serious User

Postby Gluffis » 10 Mar 2015, 21:41

Det tar sig :D Plastade du om orginalpanelen ?

Funderar på hur jag ska lösa det men det blir nog klassisk A stolpe montering av mätare, ladd olje temp+tryck.
Mika Morell
Server Admin Evoclub Sweden

toppe
Serious User

Postby toppe » 11 Mar 2015, 08:35

Gluffis wrote:Det tar sig :D Plastade du om orginalpanelen ?

Funderar på hur jag ska lösa det men det blir nog klassisk A stolpe montering av mätare, ladd olje temp+tryck.

Ja det gör de :) Nä, jag köpte en beg extra panel förra året. Vill gärna ha kvar orginal grejer ifall man får för sig att byta :p

A stolpe funkar ju alltid. Finns andra eftermarknadspaneler ocskså men dom brukar kosta en del.

Gluffis
Serious User

Postby Gluffis » 11 Mar 2015, 10:42

Funderade på nån kombo med laddtryck i synfältet så kan man ha olje och afr i centerkonsollen. Bara slå till på ett relocation kit till stereon :)
Mika Morell

toppe
Serious User

Postby toppe » 11 Mar 2015, 17:31

Gluffis wrote:Funderade på nån kombo med laddtryck i synfältet så kan man ha olje och afr i centerkonsollen. Bara slå till på ett relocation kit till stereon :)

Har också haft planer på att skaffa en sån där rattkonsol. Får se om man skaffar fler mätare i framtiden och köper en sådan och klämmer dit :)

Gluffis
Serious User

Postby Gluffis » 12 Mar 2015, 00:59

Rattkonsolen känns fel, kommer nog ha precis bredvid a stolpen tippar jag på :) tittar på vägen o inte ratten när jag har bråttom :)
Mika Morell

toppe
Serious User

Postby toppe » 12 Mar 2015, 09:36

Vad jag har sett så kan jag tycka att det är lite schysst att ha mätare där. Lätt att slänga ett snabbt getöga neråt bara när man gasar :)

Verkar ju vara rätt så populärt iaf. Men de e klart, sätter man bredvid a stolpen på brädan så ser man ju den än bättre. Hade så när jag bara hade laddtryck och det funka fint :)

Gluffis
Serious User

Postby Gluffis » 12 Mar 2015, 20:48

Jo, jag vill inte titta ner. Gasa för mig är bankörning så då vill man gärna ha koll runtomkring. Sedan täcker väl rattkonsolmonterade mätare lite varningslampor :D
Mika Morell

toppe
Serious User

Postby toppe » 17 May 2015, 19:23

Såg att jag inte hade uppdaterat här så jag saxar detta inlägg från garaget tråden 16/4

Ska försöka summera lite av vad som hänt.

Till att börja med har jag målat lite mer grejer. Bl.a har IC blivit svart samt skyddsplåtarna till ayc pumpen.
Dock tog jag bara kort på ic då ett par plåtar som sitter under bilen inte är så intressant kanske.

Image

Sen har jag inte gjort så mycket mer i garaget vad jag minns. Kollat över bilen så allt ser bra ut typ...

Därefter kom påsken och elmia. Var där på fredagen och fick inhandlat lite nya led lampor till p-ljusen samt skyltbelysningen. Har inte några bilder på de än heller men de kommer...haha...sämst på att komma ihåg att fota :)
Fick även ett par nya däck monterade den helgen men inga bilder där heller :P

Har tänkt om lite och ska nog inte skaffa några nya röda tutor som jag skrev om tidigare.

Nu till de lite roligare...bilen blev påställd för en vecka sen ungefär. Fick kört ett gäng repor förra helgen och allt känns kanon.

Image

Helgen som var fick jag tag i en snubbe som sysslar med bilinredningar och han hade de tyg jag var ute efter.

Här är panelen sprutspacklad och redo att kläs om.
Image

Image

Han rekommendera ett lim han hade på hyllan som var lättarbetat och som inte lukta något nämnvärt så jag slog till på de också. Här har jag penslat tyget 2ggr. Blev ett lager på panelen också innan jag började klä den.

Efter lite mer slipning och inpassning så blev panelen klar igår.
Image

Ska ta nya fräscha kort när den sitter i bilen.

Det som står på att göra listan nu är besiktning nästa vecka. Sen ska de inhandlas lite mer dekaler, gamla dekaler ska bort osv... plus en oljeservice ska göras asap.

Återkommer med mer bilder...

Det var allt för nu.

uranium
Serious User

Postby uranium » 20 May 2015, 22:28

Vart ju riktigt snygg den där panelen :thumbup:

toppe
Serious User

Postby toppe » 21 May 2015, 19:20

uranium wrote:Vart ju riktigt snygg den där panelen :thumbup:

Ja det blev inte dumt alls :cool:

toppe
Serious User

Postby toppe » 21 May 2015, 19:21

Saxar lite mer updates :)

Besiktning gick ju som en dans igen
Image

Panelprojektet är nu äntligen över :)

Image
Image
Image
Image

Nya p-ljus
Image

Fruktansvärt dåligt bild, knappt värt att lägga upp men här den iaf
Image

Sist men inte minst gjorde jag en polering+vaxning i veckan som var. Kommer fräscha bilder på detta senare men här är en mobilbild på de också.
Image

Lite dekaler är borttagna. Ett par nya är på väg. Ska försöka få bokat in tid för service nu i veckan som kommer.

toppe
Serious User

Postby toppe » 21 May 2015, 19:22

Då var jag iväg i söndags och knäppte några kort när bilen ändå var ren fortfarande :)

Här är ett gäng bilder som följer...

Image
Image
Image
Image
Image

Blank och fin blev den ju efter polering och vaxningen :cool:

fugazi
User

Postby fugazi » 23 May 2015, 09:11

Den är väldigt svart... :thumbup:

toppe
Serious User

Postby toppe » 23 May 2015, 09:42

fugazi wrote:Den är väldigt svart... :thumbup:

Black is the new white :cool: :D

toppe
Serious User

Postby toppe » 14 Apr 2016, 10:09

Saxar lite gamla updates...

(2015-06-17)
Då var första träffen avklarad. Drog till stenaracet i Skara i lördags. Var meningen att plöja upp till mantorp men blev tyvärr inte så vilket man ångrar nu då det var dåligt arrangerat för utställare. Ingen som visade vart man skulle stå eller berättade hur upplägget var vilket resulterade i att alla ställde sig lite hur som helst och stängde mer eller mindre in varandra. Förutom de så var racet helt ok. Stod och kollade i en timma ungefär, lagom tills att regnet kom sen drog vi hemåt igen.

Här kommer 2 grymma kort som Anton Ståhlgren tagit. (https://facebook.com/StahlgrenDesignPhotography)

Image

Image

(2015-06-26)
Då har men fått hem lite grejer igen

Beställde olja, filter och stift för ett tag sen. Oljan var slut och tog nästan 3 veckor att få hem men nu äntligen är den hemma. Nästa vecka den nya oljan i.

Image
Image

Bytte stift så fort dom kom hem. Det behövdes och man känner märkbar skillnad.

Image

Beg vs ny
Image

I början av veckan blev de ett impulsköp av lite svart guld. Hämtade ut detta idag.
Image

Imorgon blir de en mekdag där det ska monteras kolfiberdelarna och hade tänkt montera dit mitt kattersättningsrör som jag köpte förra året men inte fått tummen ur att få dit :)

Kommer nog dyka upp lite kort från morgondagens mek...

(2015-06-28)
Blev några timmar med bilen denna helgen.

Började med att palla upp bilen och montera av katten. Visste att lambdasonden inte skulle räcka till då anslutningen på röret inte stämmer överens med katten vilket man kan se här.

Här ligger anslutningarna ungefär lika med varandra men som sagt anslutningarna för lamdan stämmer ju inte överens speciellt bra.
Image
Image

Det fick bli till att lokalisera anslutningen till lambdan och koppla loss den.
Bort med mittkonsolen och konsolen till växelspaken samt passagerarstolen
Image

Bort med mattan. Tog ett tag innan jag hitta kontakten men tillslut så.
Image

Här satt den jaeveln :)
Image

On tha table
Image

Det fick bli till att kapa av kablarna och förlänga dem. Hade inte med mig mycket elgrejer till att göra de snyggt men det funkar iaf.

Tadaa
Image

Monterat
Image
Image

Nu skulle man hinna med att montera på lite kolfiber också

J-Panel + Dekaltrim :)
Image

Side spats
Image

Armstöd
Image

Mer dekaltrim :)
Image

Blev ett litet missöde när jag sedan var ute och drog ett par repor. Den högra j panelen lossnade och sprack i klarlacken :/ Får se om jag kan laga denna, annars får man väl handla nytt.

Läste av ecun samtidigt som jag var ute och körde. Visade att jag hade en felkod på tomgångsmotorn vilket jag haft förut. Så idag fixade jag till detta. Nollade felkoden, gjorde rent tomgångsmotorn och smörjde upp den. Nu funkar de bra igen :D Han dessutom med att tillverka en egen värmesköld till kamaxelgivaren. Fick inga bilder på detta men de kommer. Den ligger på tork efter en omgång med färg.

Det var allt för nu...

(2015-08-02)
Igår blev det en tripp till Lane Loge. Jag och polaren drog dit och ställde ut våra bilar. Lagom lång träff med mycket blandade bilar. Tur med vädret hade vi också :cool:

Image

Bild tagen av PicsByXro https://www.facebook.com/pages/PicsByXro/252726901463258?fref=ts
Image

Image

toppe
Serious User

Postby toppe » 31 Dec 2016, 12:13

Saxar lite gamla inlägg igen :)

Senaste inlägg 2015.08.02 WTF!!! :lol:

Var ett tag sen de. Dock har de sin förklaring för i år iaf. Blev tillökning i familjen tidigt i våras därav har det varken skruvats eller åkts så mycket bil efter de. Bilen blev påställd och besiktigad iaf...haha!

Summerar det lilla som hänt iaf

yeye den blev godkänd :)
Image

24 april - Träff här i stan
Image

Sen började denna äckliga sak strula igen. Köpte en ny på ebay...visade sig vara ännu sämre än min orginal, fick dock pengarna tillbaka där och ska beställa en ny asap. För er som inte vet så är det en tomgångsmotor.
Image

Sista dagen innan kneget börjar igen. Tänkte att jag skulle hunnit med massor med bilen men icke. Dock fick jag ett litet ryck igår och fixade lite smågrejer.

Lite svart sprayfärg, nya halvljus som jag länge velat byta så de går ihop snyggare med led p-ljusen, samt dragögla fram
Image

Så jävla smidigt att byta glödlampor på evos, måste av med hela fronten...dooh
Egentillverkade ramper så man slipper böka med domkraft och pallbockar :)
Image

De här stör mig nåt så jävulskt, jävla flugor och bröte som ska förstöra färgen på ic.
Image

Jaja ny färg på...
Image

En lampa bytt. Dålig mobil bild men man ser att det finns en mer blåare ton i lyktan åt höger.
Image

Båda bytta. Dålig bild denna med men det ser bra mycket bättre ut när det börjar skymma ute.
Image

Och där kom den lilla öglan ut.
Image

Har beställt lita andra småprylar som jag hoppas kommer nästa vecka. Nästa helg ska bilen ställa upp på en fotosession...kommer nog bli fett. Gött med lite nya bilder :cool:

toppe
Serious User

Postby toppe » 31 Dec 2016, 12:14

Fick hem lite brickor och bultar förra veckan.

Image

Fick hem lite fler dekaler denna veckan som ska på också. Tanken var att jag skulle fått hem dom tidigare så jag kunde fått på dom innan det var dags att fota. Men så blev inte... Hann iaf skruva dit några av de nya bultarna och brickorna innan det bar av till en lokal för fotosession.

Inne i lokalen
Image

Bild från fotosession
Image

Fler bilder ligger nu uppe på huvudsidan :) http://www.garaget.org/?car=207340

toppe
Serious User

Postby toppe » 31 Dec 2016, 12:14

Image

Vill passa på att säga Gott Nytt År! Hoppas att nästa säsong blir bättre med mer träffar & race samt några trevliga uppdateringar på bilen :)

uranium
Serious User

Postby uranium » 04 Jan 2017, 10:09

Denna 9a är ju ruskigt läcker :)

Return to “Projekt”