Page 10 of 12

Re: eNic - Evo VI TME

Posted: 02 Jun 2010, 17:34
by eNic
birdy wrote:Ser riktigt bra ut! Skoj att du lägger ner mycket tid på en redan fin bil. Men när du ändå gör allt riktigt varför mäter du med plasticguage eller va det heter?



Det blir nog tillräckligt precist, alla spel som jag mätt upp på vev och stakar har varit bra och lika på alla mätpunkter. Jag mätte upp veven med mikrometer (0.001mm nogrannhet), innan jag beställde lager.

Re: eNic - Evo VI TME

Posted: 06 Jun 2010, 17:21
by eNic
Fått på lite fler delar...

HKS 1,2 mm packning
ARP bultar
Borttagna balansaxlar

Re: eNic - Evo VI TME

Posted: 06 Jun 2010, 17:27
by eNic
Sen åkte kamremmen på, verkar som att jag fått den lagom spänd.

Putsade lite på plenument också innan det kom på plats, men det är ju så j-vla trist att putsa..

Re: eNic - Evo VI TME

Posted: 03 Jul 2010, 00:48
by eNic
Motor lyftes i och så byttes packningar till fördelningslådan innan den åkte på plats, sen sen trodde jag att det skulle gå fort att bli färdig.

Som vanligt så hade jag ganska mycket fel på min tidsplan... :rolleyes: dyker ju alltid upp saker som krånglar till det. Bla så hittade jag en spricka i grenröret som behövde svetsas, fästet som sitter på downpipen och som skall hålla upp grenrör, WG och turbo hade gått sönder. Fick bli mer svetsa.

Re: eNic - Evo VI TME

Posted: 03 Jul 2010, 01:10
by eNic
Ha fått tag i 6-kolvs AP-bromsar som efter schimsning, för att få skivan centrerad i oken, passade perfekt. :)

Koppla alla vakuumslangar, koppla ihop elen, montering IC, montering kylare, montering oljekylare, luftning koppling, luftning bromsar, påfyllning av alla oljor och vätskor, ladda batteriet, montering catchtank, mm

Sen var det dags att ge sig på ett startförsök, startade direkt!!! :D
Kädes ju extremt bra!
Det enda som hände var att bröstkåpan som sitter bakom remhjulet till vattenpumpen låg lite för nära så det blev lite gnissel där. Sen läckte det servoolja pga en spricka i en ledning på pumpen, hur vanligt är det??:mad:

Nu ska jag bara försöka smöra för Jimmy (JRM) ;) så att jag kan snabbt kan få en justering av mappningen. Det har ju bla blivit portad topp med större ventiler. Dom har ju så lite att göra så det blir väl inga problem...

Re: eNic - Evo VI TME

Posted: 03 Jul 2010, 14:37
by DeamonSteel
[quote="eNic"]Ha fått tag i 6-kolvs AP-bromsar som efter schimsning, för att få skivan centrerad i oken, passade perfekt. :)

Koppla alla vakuumslangar, koppla ihop elen, montering IC, montering kylare, montering oljekylare, luftning koppling, luftning bromsar, påfyllning av alla oljor och vätskor, ladda batteriet, montering catchtank, mm

Sen var det dags att ge sig på ett startförsök, startade direkt!!! :D
Kädes ju extremt bra!
Det enda som hände var att bröstkåpan som sitter bakom remhjulet till vattenpumpen låg lite för nära så det blev lite gnissel där. Sen läckte det servoolja pga en spricka i en ledning på pumpen, hur vanligt är det??:mad:

Nu ska jag bara försöka smöra för Jimmy (JRM) ]

Snyggt !

Kul att du äntligen fått på de nya bromsarna :) Börjar bli riktigt bra !

Re: eNic - Evo VI TME

Posted: 03 Jul 2010, 20:15
by kevie
Grymt Petrus! Langa lite bilder på bromsarna om du har orken :)

Re: eNic - Evo VI TME

Posted: 04 Jul 2010, 19:39
by eNic
kevie wrote:Grymt Petrus! Langa lite bilder på bromsarna om du har orken :)




Köpte dom av DeamonSteel, hade ingen större lust att köpa nya för 25k..


27,4mm kvar på skivorna (28,0 nya och AP Racing rekommenderar att byta vid 27,0mm). Gissar att man kan köra lite längre än så men vet inte, någon som har koll på det kanske?

Re: eNic - Evo VI TME

Posted: 24 Jul 2010, 21:11
by eNic
Innan bilen kom iväg till JRM så fick jag ta loss fördelningslådan, sänka ner motorn och ta loss växellådan en extra gång på grund av att kopplingen inte fungerade som den skulle, så nu börjar jag få in snitsen på det... :rolleyes:

Ihop med allt igen och så lirade allt som det skulle, jag hade bla missat färgmarkeringarna som finns på HKS kopplingen.



Blev ett nytt och mycket lättare batteri också:
Braille B129 "No Weight" batteriet väger 4,3 kg och ger 813 PCA (Pulse Cranking Amps). Motorn kräver ca 300 PCA i originalutförande och ett standardbatteri ger ca 350 PCA och väger väl runt 13kg.

Installationen av batteriet får duga så länge, har tänkt att etanolkonvertera till nästa år och då blir det lite andra prylar som skall in i bagageutrymmet.

Re: eNic - Evo VI TME

Posted: 24 Jul 2010, 21:25
by eNic
Resultatet efter mappningen, målet var att försöka ta ut 500hk och det blev ju väldigt nära. :D Den laddar 1,8 bar.

Turbon (HKS GT3037) klarar inte så mycket mer, den är specad av HKS till 470hk men dom har en del marginal i det så den kanske klarar 520hk eller något i den stilen.


Nästa steg är HKS GT3240 som är specad till 580hk och med den så borde det gå att lägga sig på dryga 600hk ihop med etanol.

Re: eNic - Evo VI TME

Posted: 25 Jul 2010, 19:01
by DeamonSteel
Grymt bra resultat och cleant bygge !
Ang. skivorna så kan du garanterat köra lite längre än efter 27,0 mm.
Skulle själv inte vara rädd att köra till 26,6-26,8 någonstans, bara beläggen är friska och det finns lite djup på slitsarna så kan du säkert köra en bit till endå.
Vad kostar GT3240 turbon ? Finns det inte turbo med bättre spool än den, samt billigare ?
Den har väl samma spool som du har nu fast 200-300 rpm senare ?
Tänkte typ AMS 850R el. dylikt.
Går i samma tankar så ös på :D

Sv: eNic - Evo VI TME

Posted: 25 Jul 2010, 20:13
by Evo_d-son
Ser alla tider ut de här, Lycka till i fortsättningen!!

Re: eNic - Evo VI TME

Posted: 25 Jul 2010, 21:04
by eNic
DeamonSteel wrote:Grymt bra resultat och cleant bygge !
Ang. skivorna så kan du garanterat köra lite längre än efter 27,0 mm.
Skulle själv inte vara rädd att köra till 26,6-26,8 någonstans, bara beläggen är friska och det finns lite djup på slitsarna så kan du säkert köra en bit till endå.
Vad kostar GT3240 turbon ? Finns det inte turbo med bättre spool än den, samt billigare ?
Den har väl samma spool som du har nu fast 200-300 rpm senare ?
Tänkte typ AMS 850R el. dylikt.
Går i samma tankar så ös på :D




Tackar!

I år så kommer jag inte att byta turbo utan det får i så fall bli till nästa år, nu måste jag komma ut på några banor och köra! :p

Med andra ord så har jag inte funderat så mycket på vad jag vill byta till men Jimmy (JRM) tyckte att det vore på sin plats med en GT3240, runt 20-25k går den lös på. Sen borde man väl få 5-7k för den gamla.

Hur har du tänkt då, skall du byta upp dig nu eller är det mest framtida planer?

Re: eNic - Evo VI TME

Posted: 25 Jul 2010, 22:48
by DeamonSteel
eNic wrote:Tackar!

I år så kommer jag inte att byta turbo utan det får i så fall bli till nästa år, nu måste jag komma ut på några banor och köra! :p

Med andra ord så har jag inte funderat så mycket på vad jag vill byta till men Jimmy (JRM) tyckte att det vore på sin plats med en GT3240, runt 20-25k går den lös på. Sen borde man väl få 5-7k för den gamla.

Hur har du tänkt då, skall du byta upp dig nu eller är det mest framtida planer?


Framtida här med :)
Säkert en fin turbo men för de pengarna hade ja nog gått lös på nåt annat.

Re: eNic - Evo VI TME

Posted: 25 Jul 2010, 22:56
by beyma
Lägg slantarna på något trevligt agg härifrån istället:cool:

http://www.billetturbochargers.com/

Sv: Re: eNic - Evo VI TME

Posted: 26 Jul 2010, 09:46
by mr.Alex
beyma wrote:Lägg slantarna på något trevligt agg härifrån istället:cool:

http://www.billetturbochargers.com/


Med facit i hand så hade jag valt något annat :)

Re: Sv: Re: eNic - Evo VI TME

Posted: 26 Jul 2010, 11:51
by beyma
mr.Alex wrote:Med facit i hand så hade jag valt något annat :)



Va är det sant?? Var/är det bara skit? Har gått o trott att det är bra heta prylar:eek:

Re: eNic - Evo VI TME

Posted: 26 Jul 2010, 14:37
by JoCCe
Fördelen med att välja ett annat HKS aggregat är att det är bolt-on på det som redan sitter på bilen (grenrör, wg, dp, olja, vatten etc. etc.) ... Ett annat fabrikat är säkert billigare men innan det är monterat och klart så lär det blivit dyrare ...

MVH JoCCe

Re: eNic - Evo VI TME

Posted: 26 Jul 2010, 19:45
by eNic
JoCCe wrote:Fördelen med att välja ett annat HKS aggregat är att det är bolt-on på det som redan sitter på bilen (grenrör, wg, dp, olja, vatten etc. etc.) ... Ett annat fabrikat är säkert billigare men innan det är monterat och klart så lär det blivit dyrare ...

MVH JoCCe



...känns ju som smart att inte behöva byta allt runt om kring turbon :rolleyes:

Sitter som sagt i princip bara HKS rakt igenom
* Vevaxel
* Stakar
* Kolvar
* 1,2mm packning
* Kamaxlar
* Wg
* Grenrör
* Oljekylare
* IC
* Fuelrail
* Btr
* Spridare
* ...

Sv: eNic - Evo VI TME

Posted: 27 Jul 2010, 20:18
by tincker
När du byggt klart och känner dig nöjd och vill sälja så kan du väl säga till :D


Galet bygge precis något sånt jag skulle vilja ha om det ska bli evo igen!