Page 9 of 12

Re: eNic - Evo VI TME

Posted: 15 Mar 2010, 21:38
by patlin
eNic wrote:Toppen tillbaka från portning! :)

- Nya ventiler, Ferrea
- Nya ventilstyrningar, tätningar och knaster, Ferrea


Är det "MC portningsgurun" Matte Bohlin som har gjort denna grymt fina portning?

Mvh
Patrik

Re: eNic - Evo VI TME

Posted: 15 Mar 2010, 22:08
by eNic
patlin wrote:Är det "MC portningsgurun" Matte Bohlin som har gjort denna grymt fina portning?

Mvh
Patrik




.... för er som inte visste vad en ledande fråga var.. ;)

Han har gjort några andra evosar tidigare men han sysslar mest med MC, bland annat "patlins". Du kanske har någon länk till ditt bygge?

Re: eNic - Evo VI TME

Posted: 15 Mar 2010, 22:49
by patlin
[quote="eNic"].... för er som inte visste vad en ledande fråga var.. ]

Självklart!
Men hojar kanske inte platsar på EVO forumet
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=216300

Re: eNic - Evo VI TME

Posted: 16 Mar 2010, 10:49
by evomannen
Hur bra blev lackeringen med elsprutan? Jag är sugen på att göra något liknande, men har varit lite skeptisk till den typen av spruta. Men det kanske blir bra?

Re: eNic - Evo VI TME

Posted: 16 Mar 2010, 22:26
by eNic
evomannen wrote:Hur bra blev lackeringen med elsprutan? Jag är sugen på att göra något liknande, men har varit lite skeptisk till den typen av spruta. Men det kanske blir bra?



Jag har en trycklufts- och en elspruta och jag hade tänkt att använda tryckluften men färghandlaren tyckte tvärtom eftersom att jag inte har någon reduceringsventil för att kunna få samma tryck hela tiden.

Resultatet blev helt ok med tanke på att det är ett motorrum men det blev en del små prickar som inte flöt ut ordentligt, vet inte om det berodde på blandningen, sprutan eller min sprutteknik. I mitt fall är det iaf hundra gånger snyggare än innan...

Re: eNic - Evo VI TME

Posted: 17 Mar 2010, 13:41
by evomannen
eNic wrote:Jag har en trycklufts- och en elspruta och jag hade tänkt att använda tryckluften men färghandlaren tyckte tvärtom eftersom att jag inte har någon reduceringsventil för att kunna få samma tryck hela tiden.

Resultatet blev helt ok med tanke på att det är ett motorrum men det blev en del små prickar som inte flöt ut ordentligt, vet inte om det berodde på blandningen, sprutan eller min sprutteknik. I mitt fall är det iaf hundra gånger snyggare än innan...



Ok låter fint!

Re: eNic - Evo VI TME

Posted: 07 Apr 2010, 06:05
by English Man
nice to see she landed in a good home :cool:

Re: eNic - Evo VI TME

Posted: 08 Apr 2010, 17:18
by eNic
English Man wrote:nice to see she landed in a good home :cool:



Thanks, I'll do my best to keep her in good shape :D

I was quite surprised when I saw your name behind the waterpump housing, good felt pen! Must have been nearly ten years since it was written.

Re: eNic - Evo VI TME

Posted: 12 Apr 2010, 22:40
by eNic
Fått till det mesta av kabeldragningen och elen, målat och fräschat upp en masssa fästen och annat.

Ventilkåpan börjar bli färdigmålad, samma färg som i motorrum och som på resten av interiören i bilen.

Sv: eNic - Evo VI TME

Posted: 12 Apr 2010, 23:13
by mr.Alex
Bra idé med säkringshållaren!

Re: eNic - Evo VI TME

Posted: 22 May 2010, 21:25
by eNic
Efter att ha fått tillbaka blocket från honing och uppmätning av kolv- och kolvringsspel så har jag fått lite grann gjort.

Montering av balansaxel borttagningskitt.
Nya frostpluggar
Återmontering av oljesprutare

Re: eNic - Evo VI TME

Posted: 22 May 2010, 21:29
by eNic
Sen så har jag mätt upp lagerspel för vevaxeln.

0,05mm vid alla fem lager.

Re: eNic - Evo VI TME

Posted: 22 May 2010, 21:35
by eNic
Mätte upp axialspel till 0,08mm

Re: eNic - Evo VI TME

Posted: 31 May 2010, 22:01
by eNic
Montering kolvar och uppmätning av spel

Re: eNic - Evo VI TME

Posted: 31 May 2010, 22:03
by eNic
Dags för toppen, underbart med en riktigt bra ventilbåge! :)

Re: eNic - Evo VI TME

Posted: 01 Jun 2010, 13:49
by Bodyshot
Blir finfint det där! Vad är det för kammar/ventiler&fjädrar?

Re: eNic - Evo VI TME

Posted: 01 Jun 2010, 18:23
by eNic
Bodyshot wrote:Blir finfint det där! Vad är det för kammar/ventiler&fjädrar?



Blir nog kanon när det blir färdigt, tar liiiiiite längre tid än vad jag egentligen önskat... men man kan ju inte få allt.

HKS kammar, 264 grader insug och avgas
Ferrea 6000-series ventiler, +1mm
Manley, dubbla fjädrar

Re: eNic - Evo VI TME

Posted: 02 Jun 2010, 08:17
by tIIMMY
eNic wrote:Dags för toppen, underbart med en riktigt bra ventilbåge! :)



Nu vet man ju vart man ska gå som lärling när de gäller motor plock iaf! :p


Någon möjlighet för en simpel evo åkare att komma förbi och titta på ditt bygge? tänkte att jag skulle sukta dig efter den 23:e med att hälsa på med en evo? går detta för sig? ;)

Mvh
Tommie

Re: eNic - Evo VI TME

Posted: 02 Jun 2010, 15:22
by birdy
Ser riktigt bra ut! Skoj att du lägger ner mycket tid på en redan fin bil. Men när du ändå gör allt riktigt varför mäter du med plasticguage eller va det heter?

Re: eNic - Evo VI TME

Posted: 02 Jun 2010, 17:28
by eNic
tIIMMY wrote:Nu vet man ju vart man ska gå som lärling när de gäller motor plock iaf! :p



Jag är inget proffs precis, men tycker om att lära mig hur saker och ting fungerar. Sen är jag ganska nogrann av mig, så jag har gott hopp om att få ihop allt på ett bra sätt.

[quote="tIIMMY"]
Någon möjlighet för en simpel evo åkare att komma förbi och titta på ditt bygge? tänkte att jag skulle sukta dig efter den 23:e med att hälsa på med en evo? går detta för sig? ]

-Självklart går det bra :)