eNic - Evo VI TME

Projektforum för medlemmarnas bilar
User avatar
eNic
Posts: 231
Joined: 05 Jun 2008, 19:55
Location: Sundsvall

Re: eNic - Evo VI TME

Postby eNic » 02 Jun 2010, 17:34

birdy wrote:Ser riktigt bra ut! Skoj att du lägger ner mycket tid på en redan fin bil. Men när du ändå gör allt riktigt varför mäter du med plasticguage eller va det heter?



Det blir nog tillräckligt precist, alla spel som jag mätt upp på vev och stakar har varit bra och lika på alla mätpunkter. Jag mätte upp veven med mikrometer (0.001mm nogrannhet), innan jag beställde lager.
[color=white][color=sandybrown]//Petrus Lindgren[/color]

[email="enic@live.se"]enic@live.se[/email]

[/color]

User avatar
eNic
Posts: 231
Joined: 05 Jun 2008, 19:55
Location: Sundsvall

Re: eNic - Evo VI TME

Postby eNic » 06 Jun 2010, 17:21

Fått på lite fler delar...

HKS 1,2 mm packning
ARP bultar
Borttagna balansaxlar
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
[color=white][color=sandybrown]//Petrus Lindgren[/color]

[email="enic@live.se"]enic@live.se[/email]

[/color]

User avatar
eNic
Posts: 231
Joined: 05 Jun 2008, 19:55
Location: Sundsvall

Re: eNic - Evo VI TME

Postby eNic » 06 Jun 2010, 17:27

Sen åkte kamremmen på, verkar som att jag fått den lagom spänd.

Putsade lite på plenument också innan det kom på plats, men det är ju så j-vla trist att putsa..
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
[color=white][color=sandybrown]//Petrus Lindgren[/color]

[email="enic@live.se"]enic@live.se[/email]

[/color]

User avatar
eNic
Posts: 231
Joined: 05 Jun 2008, 19:55
Location: Sundsvall

Re: eNic - Evo VI TME

Postby eNic » 03 Jul 2010, 00:48

Motor lyftes i och så byttes packningar till fördelningslådan innan den åkte på plats, sen sen trodde jag att det skulle gå fort att bli färdig.

Som vanligt så hade jag ganska mycket fel på min tidsplan... :rolleyes: dyker ju alltid upp saker som krånglar till det. Bla så hittade jag en spricka i grenröret som behövde svetsas, fästet som sitter på downpipen och som skall hålla upp grenrör, WG och turbo hade gått sönder. Fick bli mer svetsa.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
[color=white][color=sandybrown]//Petrus Lindgren[/color]

[email="enic@live.se"]enic@live.se[/email]

[/color]

User avatar
eNic
Posts: 231
Joined: 05 Jun 2008, 19:55
Location: Sundsvall

Re: eNic - Evo VI TME

Postby eNic » 03 Jul 2010, 01:10

Ha fått tag i 6-kolvs AP-bromsar som efter schimsning, för att få skivan centrerad i oken, passade perfekt. :)

Koppla alla vakuumslangar, koppla ihop elen, montering IC, montering kylare, montering oljekylare, luftning koppling, luftning bromsar, påfyllning av alla oljor och vätskor, ladda batteriet, montering catchtank, mm

Sen var det dags att ge sig på ett startförsök, startade direkt!!! :D
Kädes ju extremt bra!
Det enda som hände var att bröstkåpan som sitter bakom remhjulet till vattenpumpen låg lite för nära så det blev lite gnissel där. Sen läckte det servoolja pga en spricka i en ledning på pumpen, hur vanligt är det??:mad:

Nu ska jag bara försöka smöra för Jimmy (JRM) ;) så att jag kan snabbt kan få en justering av mappningen. Det har ju bla blivit portad topp med större ventiler. Dom har ju så lite att göra så det blir väl inga problem...
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
[color=white][color=sandybrown]//Petrus Lindgren[/color]

[email="enic@live.se"]enic@live.se[/email]

[/color]

User avatar
DeamonSteel
Serious User
Posts: 250
Joined: 01 Mar 2009, 14:27
Location: Göteborg

Re: eNic - Evo VI TME

Postby DeamonSteel » 03 Jul 2010, 14:37

[quote="eNic"]Ha fått tag i 6-kolvs AP-bromsar som efter schimsning, för att få skivan centrerad i oken, passade perfekt. :)

Koppla alla vakuumslangar, koppla ihop elen, montering IC, montering kylare, montering oljekylare, luftning koppling, luftning bromsar, påfyllning av alla oljor och vätskor, ladda batteriet, montering catchtank, mm

Sen var det dags att ge sig på ett startförsök, startade direkt!!! :D
Kädes ju extremt bra!
Det enda som hände var att bröstkåpan som sitter bakom remhjulet till vattenpumpen låg lite för nära så det blev lite gnissel där. Sen läckte det servoolja pga en spricka i en ledning på pumpen, hur vanligt är det??:mad:

Nu ska jag bara försöka smöra för Jimmy (JRM) ]

Snyggt !

Kul att du äntligen fått på de nya bromsarna :) Börjar bli riktigt bra !
Fd HKS EVO VI TME 450 hk http://www.garaget.org/?car=199313
Fd Scram EVO VI TME Steg 3 http://www.garaget.org/?car=199308
[color=Lime]Nu zEvo http://www.garaget.org/?car=220355

[/color]

kevie
Serious User
Posts: 156
Joined: 13 Jun 2008, 19:02
Location: värmdö

Re: eNic - Evo VI TME

Postby kevie » 03 Jul 2010, 20:15

Grymt Petrus! Langa lite bilder på bromsarna om du har orken :)

User avatar
eNic
Posts: 231
Joined: 05 Jun 2008, 19:55
Location: Sundsvall

Re: eNic - Evo VI TME

Postby eNic » 04 Jul 2010, 19:39

kevie wrote:Grymt Petrus! Langa lite bilder på bromsarna om du har orken :)




Köpte dom av DeamonSteel, hade ingen större lust att köpa nya för 25k..


27,4mm kvar på skivorna (28,0 nya och AP Racing rekommenderar att byta vid 27,0mm). Gissar att man kan köra lite längre än så men vet inte, någon som har koll på det kanske?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
[color=white][color=sandybrown]//Petrus Lindgren[/color]

[email="enic@live.se"]enic@live.se[/email]

[/color]

User avatar
eNic
Posts: 231
Joined: 05 Jun 2008, 19:55
Location: Sundsvall

Re: eNic - Evo VI TME

Postby eNic » 24 Jul 2010, 21:11

Innan bilen kom iväg till JRM så fick jag ta loss fördelningslådan, sänka ner motorn och ta loss växellådan en extra gång på grund av att kopplingen inte fungerade som den skulle, så nu börjar jag få in snitsen på det... :rolleyes:

Ihop med allt igen och så lirade allt som det skulle, jag hade bla missat färgmarkeringarna som finns på HKS kopplingen.



Blev ett nytt och mycket lättare batteri också:
Braille B129 "No Weight" batteriet väger 4,3 kg och ger 813 PCA (Pulse Cranking Amps). Motorn kräver ca 300 PCA i originalutförande och ett standardbatteri ger ca 350 PCA och väger väl runt 13kg.

Installationen av batteriet får duga så länge, har tänkt att etanolkonvertera till nästa år och då blir det lite andra prylar som skall in i bagageutrymmet.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
[color=white][color=sandybrown]//Petrus Lindgren[/color]

[email="enic@live.se"]enic@live.se[/email]

[/color]

User avatar
eNic
Posts: 231
Joined: 05 Jun 2008, 19:55
Location: Sundsvall

Re: eNic - Evo VI TME

Postby eNic » 24 Jul 2010, 21:25

Resultatet efter mappningen, målet var att försöka ta ut 500hk och det blev ju väldigt nära. :D Den laddar 1,8 bar.

Turbon (HKS GT3037) klarar inte så mycket mer, den är specad av HKS till 470hk men dom har en del marginal i det så den kanske klarar 520hk eller något i den stilen.


Nästa steg är HKS GT3240 som är specad till 580hk och med den så borde det gå att lägga sig på dryga 600hk ihop med etanol.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
[color=white][color=sandybrown]//Petrus Lindgren[/color]

[email="enic@live.se"]enic@live.se[/email]

[/color]

User avatar
DeamonSteel
Serious User
Posts: 250
Joined: 01 Mar 2009, 14:27
Location: Göteborg

Re: eNic - Evo VI TME

Postby DeamonSteel » 25 Jul 2010, 19:01

Grymt bra resultat och cleant bygge !
Ang. skivorna så kan du garanterat köra lite längre än efter 27,0 mm.
Skulle själv inte vara rädd att köra till 26,6-26,8 någonstans, bara beläggen är friska och det finns lite djup på slitsarna så kan du säkert köra en bit till endå.
Vad kostar GT3240 turbon ? Finns det inte turbo med bättre spool än den, samt billigare ?
Den har väl samma spool som du har nu fast 200-300 rpm senare ?
Tänkte typ AMS 850R el. dylikt.
Går i samma tankar så ös på :D
Fd HKS EVO VI TME 450 hk http://www.garaget.org/?car=199313
Fd Scram EVO VI TME Steg 3 http://www.garaget.org/?car=199308
[color=Lime]Nu zEvo http://www.garaget.org/?car=220355

[/color]

Evo_d-son
User
Posts: 31
Joined: 23 Aug 2008, 17:54
Location: Skövde
Contact:

Sv: eNic - Evo VI TME

Postby Evo_d-son » 25 Jul 2010, 20:13

Ser alla tider ut de här, Lycka till i fortsättningen!!

User avatar
eNic
Posts: 231
Joined: 05 Jun 2008, 19:55
Location: Sundsvall

Re: eNic - Evo VI TME

Postby eNic » 25 Jul 2010, 21:04

DeamonSteel wrote:Grymt bra resultat och cleant bygge !
Ang. skivorna så kan du garanterat köra lite längre än efter 27,0 mm.
Skulle själv inte vara rädd att köra till 26,6-26,8 någonstans, bara beläggen är friska och det finns lite djup på slitsarna så kan du säkert köra en bit till endå.
Vad kostar GT3240 turbon ? Finns det inte turbo med bättre spool än den, samt billigare ?
Den har väl samma spool som du har nu fast 200-300 rpm senare ?
Tänkte typ AMS 850R el. dylikt.
Går i samma tankar så ös på :D




Tackar!

I år så kommer jag inte att byta turbo utan det får i så fall bli till nästa år, nu måste jag komma ut på några banor och köra! :p

Med andra ord så har jag inte funderat så mycket på vad jag vill byta till men Jimmy (JRM) tyckte att det vore på sin plats med en GT3240, runt 20-25k går den lös på. Sen borde man väl få 5-7k för den gamla.

Hur har du tänkt då, skall du byta upp dig nu eller är det mest framtida planer?
[color=white][color=sandybrown]//Petrus Lindgren[/color]

[email="enic@live.se"]enic@live.se[/email]

[/color]

User avatar
DeamonSteel
Serious User
Posts: 250
Joined: 01 Mar 2009, 14:27
Location: Göteborg

Re: eNic - Evo VI TME

Postby DeamonSteel » 25 Jul 2010, 22:48

eNic wrote:Tackar!

I år så kommer jag inte att byta turbo utan det får i så fall bli till nästa år, nu måste jag komma ut på några banor och köra! :p

Med andra ord så har jag inte funderat så mycket på vad jag vill byta till men Jimmy (JRM) tyckte att det vore på sin plats med en GT3240, runt 20-25k går den lös på. Sen borde man väl få 5-7k för den gamla.

Hur har du tänkt då, skall du byta upp dig nu eller är det mest framtida planer?


Framtida här med :)
Säkert en fin turbo men för de pengarna hade ja nog gått lös på nåt annat.
Fd HKS EVO VI TME 450 hk http://www.garaget.org/?car=199313
Fd Scram EVO VI TME Steg 3 http://www.garaget.org/?car=199308
[color=Lime]Nu zEvo http://www.garaget.org/?car=220355

[/color]

User avatar
beyma
Posts: 1992
Joined: 10 Feb 2004, 18:44
Location: sthlm

Re: eNic - Evo VI TME

Postby beyma » 25 Jul 2010, 22:56

Lägg slantarna på något trevligt agg härifrån istället:cool:

http://www.billetturbochargers.com/

User avatar
mr.Alex
Post Monster
Posts: 3928
Joined: 23 Dec 2003, 13:00
Location: 08

Sv: Re: eNic - Evo VI TME

Postby mr.Alex » 26 Jul 2010, 09:46

beyma wrote:Lägg slantarna på något trevligt agg härifrån istället:cool:

http://www.billetturbochargers.com/


Med facit i hand så hade jag valt något annat :)

User avatar
beyma
Posts: 1992
Joined: 10 Feb 2004, 18:44
Location: sthlm

Re: Sv: Re: eNic - Evo VI TME

Postby beyma » 26 Jul 2010, 11:51

mr.Alex wrote:Med facit i hand så hade jag valt något annat :)



Va är det sant?? Var/är det bara skit? Har gått o trott att det är bra heta prylar:eek:

User avatar
JoCCe
Posts: 3061
Joined: 26 Feb 2003, 13:00
Location: TUMBA & JRM
Contact:

Re: eNic - Evo VI TME

Postby JoCCe » 26 Jul 2010, 14:37

Fördelen med att välja ett annat HKS aggregat är att det är bolt-on på det som redan sitter på bilen (grenrör, wg, dp, olja, vatten etc. etc.) ... Ett annat fabrikat är säkert billigare men innan det är monterat och klart så lär det blivit dyrare ...

MVH JoCCe
http://WWW.JRM-RACING.SE
http://WWW.AUTOLIFE.SE/NIPPON/FORUMS/ (Ny sida för japanska prestandabilar)
SVERIGES ENDA OFFICIELLA DISTRIBUTÖR FÖR HKS
BYGGER FLEST STEG 1 OCH VÄRSTINGEVO´S I SVERIGE!!!
SuperEvo´n på Mantorp: 1.25,5 på R-däck!!!
SuperEvo´n på Gelleråsen: 1.11,3

User avatar
eNic
Posts: 231
Joined: 05 Jun 2008, 19:55
Location: Sundsvall

Re: eNic - Evo VI TME

Postby eNic » 26 Jul 2010, 19:45

JoCCe wrote:Fördelen med att välja ett annat HKS aggregat är att det är bolt-on på det som redan sitter på bilen (grenrör, wg, dp, olja, vatten etc. etc.) ... Ett annat fabrikat är säkert billigare men innan det är monterat och klart så lär det blivit dyrare ...

MVH JoCCe



...känns ju som smart att inte behöva byta allt runt om kring turbon :rolleyes:

Sitter som sagt i princip bara HKS rakt igenom
* Vevaxel
* Stakar
* Kolvar
* 1,2mm packning
* Kamaxlar
* Wg
* Grenrör
* Oljekylare
* IC
* Fuelrail
* Btr
* Spridare
* ...
[color=white][color=sandybrown]//Petrus Lindgren[/color]

[email="enic@live.se"]enic@live.se[/email]

[/color]

tincker
Expert User
Posts: 2117
Joined: 31 May 2005, 12:00
Location: Gävle
Contact:

Sv: eNic - Evo VI TME

Postby tincker » 27 Jul 2010, 20:18

När du byggt klart och känner dig nöjd och vill sälja så kan du väl säga till :D


Galet bygge precis något sånt jag skulle vilja ha om det ska bli evo igen!
Nu: Porsche 996 GT2
Ex: Evo X GSR
Ex: Ford Focus RS -10
Ex: Subaru Impreza STI -08
Ex: Evo VIII Autronic -05
Ex:Evo IV Autronic -97


Return to “Projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests