eNic - Evo VI TME

Projektforum för medlemmarnas bilar
Rudolf
Experienced User
Posts: 1621
Joined: 09 Aug 2005, 12:00
Location: Stockholm

Sv: eNic - Evo VI TME

Postby Rudolf » 06 May 2009, 16:51

Ska bli kul och se den på lördag :D
Dennis Rudolfsson
0733172671

User avatar
Evo_Alex
Serious User
Posts: 630
Joined: 10 Aug 2008, 13:22
Location: Åkersberga

Sv: eNic - Evo VI TME

Postby Evo_Alex » 06 May 2009, 17:56

Vad är det på lördag?:)

Rudolf
Experienced User
Posts: 1621
Joined: 09 Aug 2005, 12:00
Location: Stockholm

Sv: eNic - Evo VI TME

Postby Rudolf » 06 May 2009, 18:01

Evo_Alex wrote:Vad är det på lördag?:)


Våran kul tur sväng :)
Dennis Rudolfsson

0733172671

User avatar
Evo_Alex
Serious User
Posts: 630
Joined: 10 Aug 2008, 13:22
Location: Åkersberga

Sv: eNic - Evo VI TME

Postby Evo_Alex » 06 May 2009, 18:15

Jaså?:p
Vadå för tur?:) ;)

User avatar
eNic
Posts: 231
Joined: 05 Jun 2008, 19:55
Location: Sundsvall

Re: Sv: eNic - Evo VI TME

Postby eNic » 06 May 2009, 18:42

[quote="Evo_Alex"]Så du står och meckar bil på arbetstid!?!?!??!?:eek: :D ]

Oj då! Det vet jag inget om...

Tyvärr så vill inte bilen gå igenom besiktningen, framförallt högt lambda. Tog bort grenröret och hittade ett gäng ganska stora sprickor på undersidan, får se om det går att svetsa eller blir ett nytt.

Sen hittade jag stora sprickor i vakuumslangen mellan plenum och bränsletrycksregulator, inte så bra för då tror BTR att bilen aldrig går på tomgång (när det normalt sett är undertryck i plenumet) vilket i slutändan leder till fel mängd med soppa och taskig tomgång.

Ska nu byta ut alla vakuumslangar mot Samco-slangar.
[color=white][color=sandybrown]//Petrus Lindgren[/color]

[email="enic@live.se"]enic@live.se[/email]

[/color]

User avatar
eNic
Posts: 231
Joined: 05 Jun 2008, 19:55
Location: Sundsvall

Re: Sv: eNic - Evo VI TME

Postby eNic » 06 May 2009, 18:46

Rudolf wrote:Ska bli kul och se den på lördag :D


Bara jag hinner fixa grenröret, annars får det väl läcka lite under Kul-turen. :D
[color=white][color=sandybrown]//Petrus Lindgren[/color]

[email="enic@live.se"]enic@live.se[/email]

[/color]

User avatar
eNic
Posts: 231
Joined: 05 Jun 2008, 19:55
Location: Sundsvall

Re: eNic - Evo VI TME

Postby eNic » 06 May 2009, 20:26

Nytt flexirör, bortmonterat grenrör och rätt mycket sprickor :mad: , dessutom också mellan flänsen och WG-anslutningen där det är trångt.

Frågan är om det går att svetsa på ett vettigt sätt, vad tror ni?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
[color=white][color=sandybrown]//Petrus Lindgren[/color]

[email="enic@live.se"]enic@live.se[/email]

[/color]

Cornacchini
Posts: 1560
Joined: 04 Nov 2005, 13:00

Sv: eNic - Evo VI TME

Postby Cornacchini » 06 May 2009, 20:40

Visst går det att svetsa men det kommer spricka igen, och igen och igen
Mvh Rickard Cornacchini
SMR: NÄR DU VILL BLI SNABB PÅ GATA/BANA/STRIP....:)
SMR/Honken vinnare Sverige snabbaste japs 2008

User avatar
birdy
Serious User
Posts: 439
Joined: 25 Jul 2006, 20:33

Re: eNic - Evo VI TME

Postby birdy » 06 May 2009, 20:47

Man ser ju inte riktigt hur trångt det är på bilden, men det går säkert att svetsa med tig, har man gaslins på så kan man sticka ut "pinnen" rätt långt utan att det påverkar svetsen. Ev. kan det vara enklare att svetsa en bit av sprickan från insidan kollektorn om man kommer åt bättre där.

Syns ju att någon har varit där och sprätt lite med en svets tidigare, få bort den svetsen helt innan du svetsar igen, men putsa försiktigt så du inte tar bort matrial runt om(som tidigare svetsare verkar ha gjort). Så lär de hålla ett tag :)

mvh

tommya86
Posts: 462
Joined: 31 Jan 2009, 17:11
Location: Norrköping

Sv: eNic - Evo VI TME

Postby tommya86 » 07 May 2009, 19:05

Tycker du köper ett nytt istället, känns som att om du svetsar så går det bara sönder igen
Tommy Andersson - Norrköping
Kör nu fet Opel Meriva 1.6
Min fd Evo VIII
Min fd STI PSE III

User avatar
eNic
Posts: 231
Joined: 05 Jun 2008, 19:55
Location: Sundsvall

Re: eNic - Evo VI TME

Postby eNic » 08 May 2009, 22:41

Lite olika bud där :)

Hade sedan tidigare fått tag i en, enligt andra, mycket bra svetsare. Efter ett mess igår em så var det fixat och klart idag! Enligt honom kommer det iaf inte spricka där han svetsat, då lagar han det gratis!! :D

jag lär väl upptäcka hur länge det håller, betydligt billigare än ett nytt iaf. Jag är nöjd om det håller hela sommaren.

Nu är alla vakuumslangar utbytta mot ordentliga slangar som förhoppningsvis inte spricker i första taget! Tyvärr med vita och fula buntband... får byta dom illa kvickt.

Slängde på nya R-däcken också när jag ändå var igång. :D
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
[color=white][color=sandybrown]//Petrus Lindgren[/color]

[email="enic@live.se"]enic@live.se[/email]

[/color]

Jim-77
User
Posts: 51
Joined: 13 Aug 2008, 19:58
Location: Linköping

Re: eNic - Evo VI TME

Postby Jim-77 » 08 May 2009, 23:00

Blev helt ok det där,jag jobbar som röris och hade sagt detsamma,svetsen ska inte spricka om han vet vad han gör..Förövrigt en kul och intressant tråd,Mvh Jim

User avatar
linder
Serious User
Posts: 639
Joined: 07 May 2006, 21:19
Location: Falköping

Re: eNic - Evo VI TME

Postby linder » 09 May 2009, 04:21

Bara för att peppa dig lite så säger jag som såhär...

Min lamda låg på 1.36, då hade jag ett litet läckage direkt efter turbon som tätades och efter det så gick den igenom med lamda 1.00 :)

Hoppas det går bra/smidigt, för bilen är ju så sjukt grym!

Mvh Kristoffer
Kristoffer Linder
fd: Evo V

User avatar
eNic
Posts: 231
Joined: 05 Jun 2008, 19:55
Location: Sundsvall

Re: eNic - Evo VI TME

Postby eNic » 09 May 2009, 10:33

linder wrote:Bara för att peppa dig lite så säger jag som såhär...

Min lamda låg på 1.36, då hade jag ett litet läckage direkt efter turbon som tätades och efter det så gick den igenom med lamda 1.00 :)

Hoppas det går bra/smidigt, för bilen är ju så sjukt grym!

Mvh Kristoffer


På måndag morgon blir det till att mäta avgasvärdena och sen direkt till SBP om det ser bra ut. Tror faktiskt att det kommer gå bra, tredje gången gillt som det heter.

Har nu iaf fixat en del som inverkar:
* Läckande flexirör
* Läckande vakuumslang
* Läckande grenrör
* Bytt olja och filter
* Rengjort luftfilter
* Mätt upp trycket i BTR
[color=white][color=sandybrown]//Petrus Lindgren[/color]

[email="enic@live.se"]enic@live.se[/email]

[/color]

User avatar
cobbe
Posts: 1045
Joined: 03 Dec 2007, 18:18
Location: Stockholm

Sv: eNic - Evo VI TME

Postby cobbe » 09 May 2009, 10:58

o nu ska de gasas lite snart:D
[font="Fixedsys"]MVH// Christoffer[/font]

User avatar
eNic
Posts: 231
Joined: 05 Jun 2008, 19:55
Location: Sundsvall

Re: Sv: eNic - Evo VI TME

Postby eNic » 09 May 2009, 19:07

cobbe wrote:o nu ska de gasas lite snart:D


Det var en grymt rolig dag! :D

Lite synd bara att två bilar hamnade utanför vägen... som tur var inte någon Evo iaf. Ingen skadad heller vad jag förstår.
[color=white][color=sandybrown]//Petrus Lindgren[/color]

[email="enic@live.se"]enic@live.se[/email]

[/color]

User avatar
JoCCe
Posts: 3061
Joined: 26 Feb 2003, 13:00
Location: TUMBA & JRM
Contact:

Re: eNic - Evo VI TME

Postby JoCCe » 10 May 2009, 20:58

Det går att svetsa och få det bra ... Det du dock måste göra är ett fäste från grenröret till blocket för att avlasta grenröret ... Det är tyngden på allt som gör att det spricker när det blir varmt ...

MVH JoCCe
http://WWW.JRM-RACING.SE
http://WWW.AUTOLIFE.SE/NIPPON/FORUMS/ (Ny sida för japanska prestandabilar)
SVERIGES ENDA OFFICIELLA DISTRIBUTÖR FÖR HKS
BYGGER FLEST STEG 1 OCH VÄRSTINGEVO´S I SVERIGE!!!
SuperEvo´n på Mantorp: 1.25,5 på R-däck!!!
SuperEvo´n på Gelleråsen: 1.11,3

patlin
User
Posts: 16
Joined: 10 Jan 2009, 22:21
Location: Sweden

Re: eNic - Evo VI TME

Postby patlin » 11 May 2009, 22:08

Hur gick det med värdena på Norrbil?
Fick du ner dem?
Mvh
Patrik

eNic wrote:På måndag morgon blir det till att mäta avgasvärdena och sen direkt till SBP om det ser bra ut. Tror faktiskt att det kommer gå bra, tredje gången gillt som det heter.

Har nu iaf fixat en del som inverkar:
* Läckande flexirör
* Läckande vakuumslang
* Läckande grenrör
* Bytt olja och filter
* Rengjort luftfilter
* Mätt upp trycket i BTR

User avatar
eNic
Posts: 231
Joined: 05 Jun 2008, 19:55
Location: Sundsvall

Re: eNic - Evo VI TME

Postby eNic » 15 May 2009, 19:46

Allt annat än bra..:mad:

Den gick igenom hos SBP förra året med bra värden. (CO 0,3 -- CO 0,1 -- HC 97 -- Lambda 1,00)

Nu ser det ut så här....

CO=0,03%
O2=3,0%
Båda skall vara lika och ca 0,1%

CO2=13,0%
Skall vara så högt som möjligt, 15,2%

Lambda=1,20
Skall vara 1,00
Väldigt magert alltså

HC=100
Skall vara ca 15, på en vanlig bil iaf..


Det ser ut att gå väldigt magert med massor av syrgas kvar i avgaserna och alldeles för lite koldioxid.

Vet ju inte hur den är mappad, går ju helt klart i open loop på last och högre vartal men den kanske ligger i closed loop på tomgång och då kan det kanske vara så att lambdasonden är dålig eller börjar bli dålig/långsam. Då ger den signaler om att den går för fett till styrsystemet vilket leder till mager gång i closed loop.
[color=white][color=sandybrown]//Petrus Lindgren[/color]

[email="enic@live.se"]enic@live.se[/email]

[/color]

User avatar
JIMMY85
Serious User
Posts: 350
Joined: 25 Sep 2007, 22:40
Location: MUNKFORS

Sv: Re: eNic - Evo VI TME

Postby JIMMY85 » 15 May 2009, 21:20

JoCCe wrote:Det går att svetsa och få det bra ... Det du dock måste göra är ett fäste från grenröret till blocket för att avlasta grenröret ... Det är tyngden på allt som gör att det spricker när det blir varmt ...

MVH JoCCe


Liknande detta som jag gjorde på min bil.
Image
MVH/JIMMY85


Return to “Projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests