eNic - Evo VI TME

Projektforum för medlemmarnas bilar
User avatar
cobbe
Posts: 1045
Joined: 03 Dec 2007, 18:18
Location: Stockholm

Sv: eNic - Evo VI TME

Postby cobbe » 11 Mar 2009, 18:50

Blir inte behållarna i sig varmare än utrymmet där de sitter då...? Har ju sett flera med denna lösning så tror inte de är några problem att ha dem så.. Blev grymt snyggt förresten!
[font="Fixedsys"]MVH// Christoffer[/font]

Pontus81
Posts: 1149
Joined: 19 Dec 2006, 16:52
Location: Tranås

Re: eNic - Evo VI TME

Postby Pontus81 » 11 Mar 2009, 19:04

På V70R och S70R sitter ju behållarna där original för dom som har Öhlins chassipaket.

User avatar
eNic
Posts: 231
Joined: 05 Jun 2008, 19:55
Location: Sundsvall

Re: eNic - Evo VI TME

Postby eNic » 11 Mar 2009, 19:13

JeppeN wrote:Tror du inte att du får några bieffekter genom att ha olje/gasbehållarna i motorrummet?

Tänkte t.ex på om gasen expanderar undervärme vilket i sin tur kanske leder till hårdare fjädrar? Eller att oljan skapar högre densitet vilket i sin tur också leder till hårdare fjädrar? Fast det kanske är omöjligt, men bara en tanke som slog mig.

Sen kanske inte motorrummet blir tillräckligt stark på det tället iochmed kylningen från huven men men.


Det kommer gå alldeles utmärkt att ha dom där.

Fjäderbenen är så konstruerade att när gasen/oljan ändrar temperatur så justerar dom sig själva med hänsyn till temperaturskillnaden.
De justerskruvar som sitter i benen och på reservoarerna har en bimetallkonstruktion och dess längd ändras vid temperaturskillnander, dom verkar ha tänkt på det mesta på Öhlins! :)
[color=white][color=sandybrown]//Petrus Lindgren[/color]

[email="enic@live.se"]enic@live.se[/email]

[/color]

patlin
User
Posts: 16
Joined: 10 Jan 2009, 22:21
Location: Sweden

Re: eNic - Evo VI TME

Postby patlin » 11 Mar 2009, 19:50

Du är förbaskat klok och klurig du, samt duktig på att uttrycka dig skrift för att vara 16 år. :)
Du kanske får rätt i slutändan.

JeppeN wrote:Tror du inte att du får några bieffekter genom att ha olje/gasbehållarna i motorrummet?

Tänkte t.ex på om gasen expanderar undervärme vilket i sin tur kanske leder till hårdare fjädrar? Eller att oljan skapar högre densitet vilket i sin tur också leder till hårdare fjädrar? Fast det kanske är omöjligt, men bara en tanke som slog mig.

Sen kanske inte motorrummet blir tillräckligt stark på det tället iochmed kylningen från huven men men.

User avatar
andreasevo
Experienced User
Posts: 1989
Joined: 14 Jul 2006, 12:00
Location: växjö

Sv: eNic - Evo VI TME

Postby andreasevo » 14 Mar 2009, 22:05

man ska köra några varv så oljorna i dämparna blir varmt innan man börja ställa in dom! absolut inte köra ett varv och sen in och skruva och ut ett varv till! dom ändra sig i betende från när dom är kalla till varma! tro mig har sett folk inom rally som gjort detta misstag mängder med gånger
STI 08
Clio Sport 197
Skoda Octavia RS 2010
http://www.asmotorsport.se
Motorsportutrustning & Modellbilar

User avatar
eNic
Posts: 231
Joined: 05 Jun 2008, 19:55
Location: Sundsvall

Re: eNic - Evo VI TME

Postby eNic » 17 Mar 2009, 21:35

:) Man får grymt bra hjälp här på forumet när det behövs:)

Tyckte att det var något helfel med fjädrarna till bakbenen och bara någon timme efter en lite fråga här så är det löst efter bra svar från flera hjälpsamma människor.

Efter ett samtal till KH så kom ett litet paket med några fina hjälpfjädrar och några timmar senare sitter allt på plats och dessutom lyckades jag få rätt höjd på bilen på första försöket, det blev 335mm i bak och det borde vara rätt lagom.

För övrigt så blir det en mycket spännande dag imorgon när jag skall försöka mig på en besiktning av bilen... undrar vad dom tycker om öppen wg? Förhoppningsvis så tittar dom inte så noga.. spännande blir det iaf.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
[color=white][color=sandybrown]//Petrus Lindgren[/color]

[email="enic@live.se"]enic@live.se[/email]

[/color]

User avatar
Evo_Alex
Serious User
Posts: 630
Joined: 10 Aug 2008, 13:22
Location: Åkersberga

Sv: eNic - Evo VI TME

Postby Evo_Alex » 17 Mar 2009, 22:19

Lycka till på besiktningen imorgon!:)
Håller tummar och tår för dig!;)

patlin
User
Posts: 16
Joined: 10 Jan 2009, 22:21
Location: Sweden

Re: eNic - Evo VI TME

Postby patlin » 18 Mar 2009, 08:03

eNic wrote::) Man får grymt bra hjälp här på forumet när det behövs:)

Tyckte att det var något helfel med fjädrarna till bakbenen och bara någon timme efter en lite fråga här så är det löst efter bra svar från flera hjälpsamma människor.

Efter ett samtal till KH så kom ett litet paket med några fina hjälpfjädrar och några timmar senare sitter allt på plats och dessutom lyckades jag få rätt höjd på bilen på första försöket, det blev 335mm i bak och det borde vara rätt lagom.

För övrigt så blir det en mycket spännande dag imorgon när jag skall försöka mig på en besiktning av bilen... undrar vad dom tycker om öppen wg? Förhoppningsvis så tittar dom inte så noga.. spännande blir det iaf.


Ser snyggt ut! Börjar bli en jäkel på att skruva tror jag..
Hoppas du kommer ihåg tectyl eller annat rostskydd där du gör rent.
Men det missar du nog inte.

User avatar
eNic
Posts: 231
Joined: 05 Jun 2008, 19:55
Location: Sundsvall

Re: eNic - Evo VI TME

Postby eNic » 18 Mar 2009, 17:13

Det gick ju sådär på besiktningen :mad:

Kunde iofs gått betydligt värre för killen som gjorde besiktningen började klaga på ALLT. Fel bromsar, fel fjädring, fel avgassystem, fel stolar!, ja allt han kunde komma på..

Det slutade med tre punkter efter att han fått provköra bilen :)
1. Lambda 1,15
2. HC 134
3. Öppen vevhusventilation

Lambdan känns inget vidare men det skall väl gå att fixa på en månad

Tur att han inte skrev allt annat som egentligen inte är ok för då hade det blivit riktigt jobbigt!
[color=white][color=sandybrown]//Petrus Lindgren[/color]

[email="enic@live.se"]enic@live.se[/email]

[/color]

User avatar
RallyStacke
Posts: 4121
Joined: 02 Mar 2003, 13:00
Location: Skillingaryd
Contact:

Sv: Re: eNic - Evo VI TME

Postby RallyStacke » 19 Mar 2009, 09:04

eNic wrote:Sen så satt reservoarerna innanför innerskärmen vilket gjorde att det var rätt krångligt att ställa in kompressioen så jag flyttade dom till en bättre plats, som också blev lite snyggare i mitt tycke iaf.

Nu är de endast provmonterade här tills jag hittar en bättre lösning..


Har du svetsat igen så att det bara blev ett hål istället för en "spår"? Betänk att du gör fjäderbenstornet REJÄLT mycket svagare när du gjort den utskärningen...

Cornacchini
Posts: 1560
Joined: 04 Nov 2005, 13:00

Sv: Re: eNic - Evo VI TME

Postby Cornacchini » 19 Mar 2009, 12:08

eNic wrote:Det gick ju sådär på besiktningen :mad:

Kunde iofs gått betydligt värre för killen som gjorde besiktningen började klaga på ALLT. Fel bromsar, fel fjädring, fel avgassystem, fel stolar!, ja allt han kunde komma på..

Det slutade med tre punkter efter att han fått provköra bilen :)
1. Lambda 1,15
2. HC 134
3. Öppen vevhusventilation

Lambdan känns inget vidare men det skall väl gå att fixa på en månad

Tur att han inte skrev allt annat som egentligen inte är ok för då hade det blivit riktigt jobbigt!


ja då hade det blivit regg, det där fixar du rätt lätt men du måste in motec eller så kanske du har en läckai avgassystemet
Mvh Rickard Cornacchini
SMR: NÄR DU VILL BLI SNABB PÅ GATA/BANA/STRIP....:)
SMR/Honken vinnare Sverige snabbaste japs 2008

User avatar
Broman
Posts: 484
Joined: 15 Jul 2004, 12:00
Location: Haninge
Contact:

Sv: eNic - Evo VI TME

Postby Broman » 19 Mar 2009, 14:23

HC ligger ju rätt nära gränsen (100ppm) .. värm katten lite extra till nästa besiktning så borde den gå igenom.
Lambdaproblemet är antagligen läckage i avgassystemet eller dålig lambdasond.. har lite svårt att tro att den ska vara så felmappad att den inte klarar av att lambdareglera. (men kan ju va det också)
Mvh/ Robert Broman

JeppeN
Fresh User
Posts: 7
Joined: 16 Feb 2009, 22:20
Location: Norrtälje

Re: eNic - Evo VI TME

Postby JeppeN » 22 Mar 2009, 19:06

Jag trodde du tvättade gratis på Statoil, uppenbarligen inte.

HampZZ
Posts: 378
Joined: 02 Dec 2008, 23:59
Location: Oslo
Contact:

Sv: eNic - Evo VI TME

Postby HampZZ » 22 Mar 2009, 19:37

Flaska K-sprit gör susen ;)
och en glöd het motor/katt
Evo-lös :(

User avatar
evo_krolle
Serious User
Posts: 440
Joined: 04 Jan 2009, 00:46
Location: trelleborg
Contact:

Re: eNic - Evo VI TME

Postby evo_krolle » 22 Mar 2009, 21:54

de fina e att det ända han hade kunnat fälla dig på till reg av de du rabla upp e bromsarna,, i dag kan du till å med regga med coilisar.. dom ändra sig för var dag, men tummarna upp för dig jag ska in den 3/4 å springer på nålar nu:)
funkar de inte gör om gör rätt!
funkar de kolla varför!
åker evo 6 gsr midnight blue

User avatar
eNic
Posts: 231
Joined: 05 Jun 2008, 19:55
Location: Sundsvall

Re: eNic - Evo VI TME

Postby eNic » 05 Apr 2009, 13:37

Nu har jag pratat med Matti på Scram som mappade bilen förra våren och då hade den perfekta värden så han trodde att det antingen var en avgasläcka eller att den låg på lite för låg tomgång så att den hamnade i fel mapp, tomgången var 800 rpm så jag har höjt upp den litegrann till 1000 rpm.

Sen har jag lyft upp bilen och kollat skarvarna och det såg ju inte så jättebra ut på ett ställe.

Kan det vara den som sabbar lamdavärdet som var på 1,15?
Behöver jag verkligen ha ett flexrör där?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
[color=white][color=sandybrown]//Petrus Lindgren[/color]

[email="enic@live.se"]enic@live.se[/email]

[/color]

Cornacchini
Posts: 1560
Joined: 04 Nov 2005, 13:00

Sv: eNic - Evo VI TME

Postby Cornacchini » 05 Apr 2009, 13:41

där har du nog problemet
Mvh Rickard Cornacchini

SMR: NÄR DU VILL BLI SNABB PÅ GATA/BANA/STRIP....:)

SMR/Honken vinnare Sverige snabbaste japs 2008

User avatar
JoCCe
Posts: 3061
Joined: 26 Feb 2003, 13:00
Location: TUMBA & JRM
Contact:

Re: eNic - Evo VI TME

Postby JoCCe » 05 Apr 2009, 14:37

Om det é läckaget som é problemet så har du ju inte fel lambdavärde egentligen ... Det é bara de som får fel värde eftersom de mäter på en punkt som sitter efter tjuvsuget :p ... Lite svårt att förklara det för SBP bara :D ...

MVH JoCCe
http://WWW.JRM-RACING.SE
http://WWW.AUTOLIFE.SE/NIPPON/FORUMS/ (Ny sida för japanska prestandabilar)
SVERIGES ENDA OFFICIELLA DISTRIBUTÖR FÖR HKS
BYGGER FLEST STEG 1 OCH VÄRSTINGEVO´S I SVERIGE!!!
SuperEvo´n på Mantorp: 1.25,5 på R-däck!!!
SuperEvo´n på Gelleråsen: 1.11,3

tommya86
Posts: 462
Joined: 31 Jan 2009, 17:11
Location: Norrköping

Sv: eNic - Evo VI TME

Postby tommya86 » 05 Apr 2009, 21:37

ser ju ut som ditt flexirör läcker lite :)
Tommy Andersson - Norrköping
Kör nu fet Opel Meriva 1.6
Min fd Evo VIII
Min fd STI PSE III

User avatar
Evo_Alex
Serious User
Posts: 630
Joined: 10 Aug 2008, 13:22
Location: Åkersberga

Sv: eNic - Evo VI TME

Postby Evo_Alex » 06 May 2009, 16:41

Så du står och meckar bil på arbetstid!?!?!??!?:eek: :D ;)


Return to “Projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest