eNic - Evo VI TME

Projektforum för medlemmarnas bilar
User avatar
eNic
Posts: 231
Joined: 05 Jun 2008, 19:55
Location: Sundsvall

Re: Sv: eNic - Evo VI TME

Postby eNic » 15 Feb 2009, 23:29

TROLLE wrote:vem har monterat kylaren till centerdiffen ? RIKTIGT grymm bil med :)


Det har Scram gjort åt förra ägaren, Sqalo.
[color=white][color=sandybrown]//Petrus Lindgren[/color]

[email="enic@live.se"]enic@live.se[/email]

[/color]

User avatar
eNic
Posts: 231
Joined: 05 Jun 2008, 19:55
Location: Sundsvall

Re: eNic - Evo VI TME

Postby eNic » 15 Feb 2009, 23:32

patlin wrote:Ja, buntband är kanske inte bästa lösningen...


Buntband behöver man nog iofs till frambenen beroende på konstruktionen men fjädrarna till bakbenen tar i litegrann mot en länkarm. Blir till att ta fram vinkelslipen och ta bort ca 5mm. :D
[color=white][color=sandybrown]//Petrus Lindgren[/color]

[email="enic@live.se"]enic@live.se[/email]

[/color]

User avatar
cobbe
Posts: 1045
Joined: 03 Dec 2007, 18:18
Location: Stockholm

Sv: eNic - Evo VI TME

Postby cobbe » 16 Feb 2009, 00:03

haha, kul att nån annan också gjorde felet att skruva bort för mycket innan man insåg de fyra bultarna rakt underifrån:)

Blev grymt bra!
[font="Fixedsys"]MVH// Christoffer[/font]

HampZZ
Posts: 378
Joined: 02 Dec 2008, 23:59
Location: Oslo
Contact:

Sv: eNic - Evo VI TME

Postby HampZZ » 16 Feb 2009, 01:08

skruvar/bultar till vadå? spoiler?
kan va bra o veta i framtiden=)
Evo-lös :(

User avatar
Honkster
Posts: 1968
Joined: 25 Jan 2005, 19:25
Location: ÅRE

Re: Sv: eNic - Evo VI TME

Postby Honkster » 16 Feb 2009, 09:35

cobbe wrote:haha, kul att nån annan också gjorde felet att skruva bort för mycket innan man insåg de fyra bultarna rakt underifrån:)


Tror vi alla känner oss lite träffade i denna frågan :-) Haha
Andreas Håkansta

JeppeN
Fresh User
Posts: 7
Joined: 16 Feb 2009, 22:20
Location: Norrtälje

Re: eNic - Evo VI TME

Postby JeppeN » 16 Feb 2009, 22:23

eNic wrote:Nr 2 är att fixa klart med öhlinarna, upptäckte att det fuskats lite av de som monterade dit dom från början...

Sen blir det nog ett besök hos SMR för hörnvägning :)


Hoppas du tar med i beräkningarna att när bilen står på plan mark så sjunker dämpningen ihop några centimeter, kanske inte riktigt så mycket som glappade (om det var det fuskjobbet du syftade på).


Annars är det en fin bil, jag har fått köra den :)

JeppeN
Fresh User
Posts: 7
Joined: 16 Feb 2009, 22:20
Location: Norrtälje

Re: eNic - Evo VI TME

Postby JeppeN » 16 Feb 2009, 22:30

eNic wrote:Nr 2 är att fixa klart med öhlinarna, upptäckte att det fuskats lite av de som monterade dit dom från början...

Sen blir det nog ett besök hos SMR för hörnvägning :)



Om du syftar på problemet med att öhlinarna glappade en bit så hoppas jag du tog med i beräkningarna att det sjunker ihop när bilen står på backen, kanske inte riktigt sådär mycket dock.

Bilen är riktigt fin och går bra, (blev ju såklart jag som fick köra upp den ifrån västra Götaland)


patlin wrote:Ja, buntband är kanske inte bästa lösningen...




Var det inte du som burna lite med B-KingeN för att sedan dratta i diket? Såg den på internet nämligen. Det är ju inte heller den bästa lösningen ;)

User avatar
eNic
Posts: 231
Joined: 05 Jun 2008, 19:55
Location: Sundsvall

Re: Sv: eNic - Evo VI TME

Postby eNic » 16 Feb 2009, 22:34

Honkster wrote:Tror vi alla känner oss lite träffade i denna frågan :-) Haha


Skönt att jag inte var ensam om det men man vill ju inte gärna börja med att titta i manualen precis! :)
[color=white][color=sandybrown]//Petrus Lindgren[/color]

[email="enic@live.se"]enic@live.se[/email]

[/color]

patlin
User
Posts: 16
Joined: 10 Jan 2009, 22:21
Location: Sweden

Re: eNic - Evo VI TME

Postby patlin » 17 Feb 2009, 07:37

[quote="JeppeN"]Om du syftar på problemet med att öhlinarna glappade en bit så hoppas jag du tog med i beräkningarna att det sjunker ihop när bilen står på backen, kanske inte riktigt sådär mycket dock.

Bilen är riktigt fin och går bra, (blev ju såklart jag som fick köra upp den ifrån västra Götaland)






Var det inte du som burna lite med B-KingeN för att sedan dratta i diket? Såg den på internet nämligen. Det är ju inte heller den bästa lösningen ]

Vadå såg på internet?
Dratta inte alls, bara kollade om det var mjukt utanför asfalten...:confused:

patlin
User
Posts: 16
Joined: 10 Jan 2009, 22:21
Location: Sweden

Re: Sv: eNic - Evo VI TME

Postby patlin » 25 Feb 2009, 04:51

eNic wrote:Skönt att jag inte var ensam om det men man vill ju inte gärna börja med att titta i manualen precis! :)


Har det hant nat mer med bilen sen vi akte?

Mvh
Patrik

User avatar
eNic
Posts: 231
Joined: 05 Jun 2008, 19:55
Location: Sundsvall

Re: eNic - Evo VI TME

Postby eNic » 04 Mar 2009, 20:15

Nu har jag gjort en liten genomgång av öhlinarna, man vill ju gärna veta hur allt funkar och så. :)

Bytte bla ut ett filter, o-ring mm.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
[color=white][color=sandybrown]//Petrus Lindgren[/color]

[email="enic@live.se"]enic@live.se[/email]

[/color]

User avatar
eNic
Posts: 231
Joined: 05 Jun 2008, 19:55
Location: Sundsvall

Re: eNic - Evo VI TME

Postby eNic » 04 Mar 2009, 20:19

Sen så satt reservoarerna innanför innerskärmen vilket gjorde att det var rätt krångligt att ställa in kompressioen så jag flyttade dom till en bättre plats, som också blev lite snyggare i mitt tycke iaf.

Nu är de endast provmonterade här tills jag hittar en bättre lösning..
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
[color=white][color=sandybrown]//Petrus Lindgren[/color]

[email="enic@live.se"]enic@live.se[/email]

[/color]

User avatar
eNic
Posts: 231
Joined: 05 Jun 2008, 19:55
Location: Sundsvall

Re: eNic - Evo VI TME

Postby eNic » 04 Mar 2009, 20:24

.. Sen när jag monterade tillbaka bakbenen märkte jag att de tog i lite granna, vilket också finns beskrivet i manualen som jag lyckades hitta på nätet. Dom är ju lite grövre än originalen så det behövde slipas lite..

Så det fick bli vinkelslipen och sen blev det faktiskt riktigt bra! :)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
[color=white][color=sandybrown]//Petrus Lindgren[/color]

[email="enic@live.se"]enic@live.se[/email]

[/color]

User avatar
eNic
Posts: 231
Joined: 05 Jun 2008, 19:55
Location: Sundsvall

Re: eNic - Evo VI TME

Postby eNic » 04 Mar 2009, 20:29

Förspänningen av fjädrarna till bakbenen verkar vara mycket märklig, första bilden visar hur det var när jag monterade av benen.

Kan det verkligen vara rätt??
Jag skruvade upp ringarna så att det blev 0mm i förspänning (som det står i manualen) men då blev bilen istället ca 3cm för hög i bak, är det fel fjädrar kanske?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
[color=white][color=sandybrown]//Petrus Lindgren[/color]

[email="enic@live.se"]enic@live.se[/email]

[/color]

Cornacchini
Posts: 1560
Joined: 04 Nov 2005, 13:00

Sv: eNic - Evo VI TME

Postby Cornacchini » 04 Mar 2009, 21:39

SKa du inte ha hjälp fjädrar då..?
Mvh Rickard Cornacchini
SMR: NÄR DU VILL BLI SNABB PÅ GATA/BANA/STRIP....:)
SMR/Honken vinnare Sverige snabbaste japs 2008

User avatar
JoCCe
Posts: 3061
Joined: 26 Feb 2003, 13:00
Location: TUMBA & JRM
Contact:

Re: Sv: eNic - Evo VI TME

Postby JoCCe » 04 Mar 2009, 21:47

Cornacchini wrote:SKa du inte ha hjälp fjädrar då..?


Ska sitta tendersprings på ...

///J
http://WWW.JRM-RACING.SE
http://WWW.AUTOLIFE.SE/NIPPON/FORUMS/ (Ny sida för japanska prestandabilar)
SVERIGES ENDA OFFICIELLA DISTRIBUTÖR FÖR HKS
BYGGER FLEST STEG 1 OCH VÄRSTINGEVO´S I SVERIGE!!!
SuperEvo´n på Mantorp: 1.25,5 på R-däck!!!
SuperEvo´n på Gelleråsen: 1.11,3

User avatar
eNic
Posts: 231
Joined: 05 Jun 2008, 19:55
Location: Sundsvall

Re: Sv: eNic - Evo VI TME

Postby eNic » 04 Mar 2009, 23:17

JoCCe wrote:Ska sitta tendersprings på ...

///J


Tendersprings

Typ såna här eller?
http://www.khmotorsport.se/shop/page345.htm

Det står 688-19/70 L471 på fjädrarna
[color=white][color=sandybrown]//Petrus Lindgren[/color]

[email="enic@live.se"]enic@live.se[/email]

[/color]

Cornacchini
Posts: 1560
Joined: 04 Nov 2005, 13:00

Sv: eNic - Evo VI TME

Postby Cornacchini » 04 Mar 2009, 23:55

Ja hjälp fjädrar, ring KH imorrn berätta vad du har och så hjälper han dig med vad som behövs
Mvh Rickard Cornacchini

SMR: NÄR DU VILL BLI SNABB PÅ GATA/BANA/STRIP....:)

SMR/Honken vinnare Sverige snabbaste japs 2008

User avatar
eNic
Posts: 231
Joined: 05 Jun 2008, 19:55
Location: Sundsvall

Re: Sv: eNic - Evo VI TME

Postby eNic » 05 Mar 2009, 07:20

Cornacchini wrote:Ja hjälp fjädrar, ring KH imorrn berätta vad du har och så hjälper han dig med vad som behövs


Tack!
[color=white][color=sandybrown]//Petrus Lindgren[/color]

[email="enic@live.se"]enic@live.se[/email]

[/color]

JeppeN
Fresh User
Posts: 7
Joined: 16 Feb 2009, 22:20
Location: Norrtälje

Re: eNic - Evo VI TME

Postby JeppeN » 11 Mar 2009, 18:39

Tror du inte att du får några bieffekter genom att ha olje/gasbehållarna i motorrummet?

Tänkte t.ex på om gasen expanderar undervärme vilket i sin tur kanske leder till hårdare fjädrar? Eller att oljan skapar högre densitet vilket i sin tur också leder till hårdare fjädrar? Fast det kanske är omöjligt, men bara en tanke som slog mig.

Sen kanske inte motorrummet blir tillräckligt stark på det tället iochmed kylningen från huven men men.


Return to “Projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest