EX_R - Mitsubishi Evo 3 RS

Projektforum för medlemmarnas bilar
J.Lundgren

J.Lundgren - Mitsubishi Evo 3 RS

Postby J.Lundgren » 20 Aug 2008, 16:03

Tjena! Mitt namn är Jim Lundgren. Jag är 17 år gammal. Jag håller på att bygga om en Mitsubishi Evo 3 Rs. Här är lite bilder och information om bilen. Fick kontakt med Kent på Japcity. Han letade upp bilen till mej i England sen blev det affär. Mycket nöjd. Det som skulle va på bilen var:
Engine

Direct fit Induction kit.
Race spec lightweight battery.
Uprated cat back exhaust (slash-cut tailpipe).
De-cat.
Blitz spec S electronic boost controller set to 1 bar. (Approx 310 bhp)
Uprated lash adjusters
Cold air induction hose.
Black Cam cover

Interior

Black Recaro Front seats (From Integra type R).
Matching (9 RS) black rear seat.
Boost Guage.
Momo Gearknob.
CD player.
Suede Momo steering wheel.
White Dials

Exterior

Ralliart Mudflaps.
Black Front Splitter / Rear spoiler.
Dark side repeaters.
Undersealed.
Ralliart Graphics
"MR" style rear lights.

Brakes

Carbotech fast road pads all round.
Mintex grooved front discs.
Braided hoses.
5.1 fluid.

Wheels / Tyres

17" Lightweight "Matt Neal" Limited Edition Team Dynamics Pro-race 1.2s.
Brand new set of 215/40/17 Toyo PX4's (Nitrogen filled) !

Suspension

Ralliart Race adjustable dampers.
Apex lowering springs.
New track rod ends.
Front & Rear Strutbraces.
New droplinks.
Uprated Whiteline rear Anti-Roll Bar
Full alignment check on completion.

Bilen kom till Göteborgshamn den 2/4. Jag och min farsa åkte upp och hämta hem den. Det var den bästa dagen i mitt liv :D
Image

Hel lycklig som man var så körde vi hemmåt. Beställde papper från Mitsubishi dagen efter. Började även byta lampor samma dag så jag kunde få den reg besiktigad.

Image

Montera även dit katten några dagar efter. Beställde en tid till reg besiktining. Dom klaga på vingen :mad: Men den tog jag av på plats så den gick igenom. Då blev man väldigt glad. När jag hade fått igenom bilen så började de spåra ut :D Beställde Soppa pump (walbra 255l/h) sen köpte jg en BTR av Tincker. Gick väldigt smidigt. Sen köpte jag ett Gizzmo chip av Matsy. Beställde även en Bredbandslambda

Börja med att montera Btr:en. Ställde in den på 3 bar utan vacuum. Funka klockrent.

Image

Montera dit soppa pumpen sen också.

För att få ett komplet steg 1 så byggde jag ett 3 tums avgassystem. Downpipen ar den värsta jag hade byggt. Det var ett helvete. Byggde så wastegaten är rakt ut. Låter helt brutalt

Image

Här är bilder på resten av avgassystemet

Image

Och den lille ljuddämparen

Image

Det var tänkt att jag skulle bygg bur. Men det blev aldrig av. Men rev ut de mesta och montera en Momo stol. Blev rätt så coolt.

Image

Här är lite bilder:
Image
Image

Men det tog inte slut där. Beställde fram bromsar och coilovers av Raidopower. Det blev dessa coilovers. Med svarta detaljer

Image

Och dessa bromsarna

Image

Allt gick smidigt och fick ihop det precis till Bjuvs Burnouten och Vallåkra helgen. Här är 2 Bilder från Bjuvs Burnouten

Image
Image

Jag som lutar mej över bilen ;) Var faktiskt rätt så många som kom och titta på den.

Här är en bild från Max parkeringen under vallåkra helgen

Image

Lördagen den 13/8

Idag har jag skruvat av styrspindlarna och länkarmarna. Ska blästra och lacka dom.
Nån som vet var man kan få tag i powerflex bussningar till hela bilen? Ska dra iväg en beställning på en display som man ser Laddtryck,Oljetryck och oljetemp. Tänkte beställa en turbotimer samtidigt. Det kommer nog hända en hel del i vinter //Jim Lundgren

Onsdagen den 17/9

Har köpt en bur. Har inte fått hem den än men min farsa ska hämta den imorgon. Har också köpt 2 st sabelt 4 punktsbälte. Drar iväg en beställning på mätarna om ett tag. De som ska köpas nu är och göras är:
Montera bur och bälte
Väga in bilen
Bygga om avgassystemet
Fixa glappet i styrboxen (Den bara bryter all ström ibland) Har hittat att det är styrboxen som glappar för om man trycker ner sladdarna så funkar den
Köpa Toyo r888
Köpa laddtryck,oljetemp och oljetrycks mätare. Det blir en Blitz racing monitor DC.
Köpa turbo timer. Blir en Blitz Fatt DC4
Ev köpa Superflex bussningar
Ev sälja min Blitz Spec S boostcontroller

Lördagen den 20/9

Idag har jag fått hem min bur och bältena. Ska sälja bältena om någon vill ha. Det är 2 st Sabelt 4 punkts bälte (Nya) . Kommer ev svetsa dit ett stag i dörrarna . Tänkte lacka buren men vet inte vilken färg. Antingen vitt eller svart. Vad tycker ni? //Jim Lundgren

Image

Söndagen den 28/9

Då har jag skruvat på länkarmar och styrspindlar idag. Har även satt in buren i bilen så jag ska se var jag ska borra. Ska svetsa dit ett stag i dörrarna och lacka den vit. Har också plockat ut laddtrycksstyraren som jag ska sälja. Ska borra hål i golvet till Bältena med men var ska man montera "sidobältena" på 4 punkts bältena? Ska man försöka sätta fästena bakom stolen så att man får en bra vinkel på magen? Här är 2 bilder på hur den ser ut nu. När jag skulle ta av skivorna från spindlarna så sprack centrumet på skivan så jag kontakta Raidopower där jag har köpt dom. Så jag får 2 st nya centrum. Mycket bra service av RadioPower. Så där sitter org skivor på bilderna//Jim Lundgren

Image
Image

Torsdagen den 2/10

Tjena. Idag har jag börjat bygga ett batterifäste så jag kan ha batteriet där bak. Det är nästan färdigt. Ska lacka den vit bara. Har inte tatt ut buren än. Blir nog ihelgen. Ska mecka imorgon med. Då blir det till att bygga klart batterifäste, montera ut buren, svetsa dit stag i dörrarna och dra kablar till batteriet. Men vad ska jag ha för kablar? //Jim

Image

Kommer mer // Jim Lundgren

Fredagen den 31/10

Tjena! Det var ett tagsen jag uppdatera här. Har fått hem lite nya delar till bilen från RHD japan. Det jag fick hem var:

BLITZ Racing Monitor DC
BLITZ FATT Full Auto Turbo Timer DC 4
Blitz Full Auto Turbo Timer Harness FATT
Blitz Pressure Sensor Set
Blitz Oil Pressure and Temperature Sensor Attachment Block.
Delarna ser väldigt bra ut. Tänkte montera det ihelgen. Här är lite bilder:

Image
Image

Sen har jag monterat ur buren pga att jag ska lackera den och svetsa extra stag. Har även tagit bort dekalerna och polerat den. Blev mer racing stil på bilen utan dekalerna. Ska beställa framlampor och blinkers snart med svart instats. Ska även beställa ett 6 punkts Sparco bälte till den. Tänkte även ta av dom bakre länkarmarna och lacka det. Så bilen ser snygg ut under ifrån också. Här är en bild på hur bilen ser ut i nuläget:

Image
Söndagen den 30/11

Så ja. Nu var det ett tagsen jag skrev här. Det som har hänt: Har höjt upp spakstället 9cm och flyttat det närmare ratten, håller på att bygga shortshifter (snart klar),har byggt färdigt min batterihållare, har köpt en 15cm hög växelspak. Det mesta är färdigt med bilen nu. Ska bara borra hål till buren och svetsa extrastag i dörrarna sen ska jag lacka den vit. Det som ska införskaffas nu är:
1st sparco 6 punktsbälte
och svarta framlampor och blinkers.
Ev. 4 st toyo r888
Håller på att fundera ut en grej som kommer sticka väldigt mycket i ALLAS ögon. Men det får ni inte reda på än ;)

Kommer satsa väldigt mycket på Banracing nu. Hoppas bara att jag får tag i en bra däcksponser. Vet ni någon som vill sponsra så säg gärna till. Har plats för dekal på hela bilen. Ska försöka finnas på dom flesta banracing events.

Här är lite nya bilder på bilen:

Image
Image
// Jim Lundgren

Söndagen den 30/11

Hemligheten var att jag vill sätta på en hög vinge på bilen. Håller på att bygga en HÖG vinge precis som Time Attack bilarna. Lyckas inte det så kommer jag införskaffa mig en sån här vinge http://www.rhdjapan.com/jdm-low/Origin-Single-1700mm-Black-GT-Wing-54822# . Tycker själv att det kommer se väldigt brutalt ut. Kommer sticka i MÅNGA ögon. Vet att många av er kommer hata både mig och bilen för detta. Men ska ju bygga bilen för TimeAttack. Håller iallafall på att bygga vingen nu. Får se hur det blir. Annars köper jag en. Har inte hittat så många vingar som ser bra ut typ time attack. Vet ni någon så får ni gärna sä till. Här är 2st bilder på vingen änså länge. Har bara sågat ut den i trä ska sätta på fogskum på den i veckan och börja forma den. Det kommer bli 170 cm bred. //Jim

Image
Image
Image
Image

Fredagen den 5/12

Tjena. Idag har jag vatt i garaget och pillat på spakstället. Tyckte det blev väldigt bra med växelspaksknoppen med. Tog någon bild på batterihållaren. Här är bilderna:
Jim Lundgren
Mitsubishi Evo 3 RS

http://www.Raidopower.se

linder
Serious User

Re: EX_R - Mitsubishi Evo 3 RS

Postby linder » 20 Aug 2008, 16:29

Bilen ser riktigt bra ut! Kommer du till MOD så man får se den IRL?
Kristoffer Linder
fd: Evo V

J.Lundgren

Sv: Re: EX_R - Mitsubishi Evo 3 RS

Postby J.Lundgren » 20 Aug 2008, 16:32

Söndagen den 8/12

Nu har jag monterat buren (igen) för att ta mått på hur stagen ska va i dörrarna. Ska även borra alla hålen nu. Sen bli det till att svetsa dit stagen sen ska jag lacka den. Så snart sitter den i föralltid//Jim

Image
Image

Här kommer jag trivas i sommar
Image

//Jim Lundgren

Onsdagen den 17/12

Tjena. Idag har jag fått ett Sparco 6 punktsbälte i julklapp av mina föreldrar :D. Realcar hade det tyvärr inte hemma. Men kommer upp egna bilder när jag har fått hem det, Ska beställa R däck i vecka. Det blir Toyo R888//Jim

Image

//Jim Lundgren

Fredagen den 19/12

Tjena! Idag har jag beställt 4 st Toyo R888. Blev 205/40-17. Leveransen är beräknad till April . Bältet har inte kommit än :( Men borde komma i början på nästa år. //Jim

Image

//Jim Lundgren

Söndagen den 11/1

Tjena. Idag har jag vatt i garaget och meckat. Jag har monterat mina 330 skivor. Gick väldigt smidigt så jag hann även borra hål i golvet till buren så snart sitter den där. Det här ska göras på bilen:

1. Svetsa tvärstagen
2. Fixa svetsfogarna
3. Lacka buren
4. Göra ve/lacka stolsfästet
5. Montera bältet
6. Montera buren
7. Sätta i olje temp/tryck
8. Fixa glappet i styrboxen
9. Sänka bilen bak
10. Lufta bromsarna
11. Lufta kopplingen
12. Köpa framlampor och blinkers
13. Sätta på R däcken.
14. Bygga om avgassystemet. Ljuddämpare. Wastegate in i downpipen MAX 95db
15. Fixa luftfiltret. Så stort inlopp som möjligt i luftmassemätaren
16. Fixa bromskylning
17. Dra upp en slang till luftfiltert
18. Väga in coiloversen och göra en hjulinställning
19. Polera bilen

Plockade ur buren efter denna bild
ImageImage

Här är en bild på Bromsarna och coiloversen
ImageImage

Här är en bild från sidan
ImageImage

//Jim

Måndagen den 23/2

Tjena. Nu har jag sålt iväg min gammle Momo stol. Den passade inte mig riktigt så jag sålde den. Stolen är så passa viktig grej när man ska köra så ville ha en stol som verkligen passa mig. Så jag köpte en Sparco Rev Plus. Kommer se bra ut med mitt 6 punktsbälte. Har tyvärr inte fått bältet än Image Börjar bli riktigt trött på Realcar i Helsingborg. Ringde förra veckan och då sa dom att det skulle komma denna veckan. Så får verkligen hoppas det. För det börjar bli tid för Racinglicens. Har även beställt stolsfäste till stolen och ett par racing handskar. Det blev Sparco Flash. Som tur är har jag inte beställt dom från Realcar. Hoppas på att få dem så fort som möjligt. Kunde ta upp till 14 dagar. //Jim Lundgren

Image

Fredagen den 6/3

Tjena. Igårkväll var jag i garafet och meckade lite. Lyckades få färg på framburen och monterat stoppning. Har även monterat hela fram bågen. Ser riktigt bra ut. Tyvärr så räckte inte färgen till hela buren så får dra iväg och köpa det någon dag så jag kan montera hela. Ska iväg till garaget ikväll och lufta kopplingen och bromsarna. Har jag hunnit köpa färg så blir det till att lacka hela buren. Här är iallafall en bild på kvällens arbete. Visste inte hur jag skulle sätta stoppningen så det blev såhär. Annars hade jag fått kapa dom många gånger och det ser inte iheller så snygg ut. Här är iallafall en bild//Jim

Image
Jim Lundgren
Mitsubishi Evo 3 RS

tincker
Expert User

Postby tincker » 20 Aug 2008, 17:59

Ser riktigt fin ut!
Trevliga bromsar. Men hur går det att övningsköra om du bara har en stol? :P
Nu: Porsche 996 GT2
Ex: Evo X GSR
Ex: Ford Focus RS -10
Ex: Subaru Impreza STI -08
Ex: Evo VIII Autronic -05
Ex:Evo IV Autronic -97

linder
Serious User

Postby linder » 20 Aug 2008, 19:21

EX_R wrote:Kan tyvärr inte. Brorsan kunde inte köra då. Den kommer nog inte ut mer i år. Men nästa år då kommer den va på många ban träffa med mej som förare :D //Jim

Ah då får man väl vänta till nästa år med o se bilen :D

tincker wrote:Ser riktigt fin ut!

det är ju 2 stolar i bilen på dom sista bilderna ;) :rolleyes:
Kristoffer Linder

J.Lundgren

Postby J.Lundgren » 20 Aug 2008, 19:37

tincker wrote:Ser riktigt fin ut!

Tack. Det sitter 2 stolar i . En orginal stol och en Momo //Jim
Jim Lundgren
Mitsubishi Evo 3 RS

GT4-R
Serious User

Postby GT4-R » 20 Aug 2008, 22:42

kul att övningköra i evo.
Jag hade en 17årig kille idag på mitt jobb trafikskolan som hade en Evo nia. Han hade köpt den ny förra året:)
Han Körde rikigt bra också måste ha varit rätt bil att tränat i från början.
___exet http://www.GT4-R.com ______________
Racinglicens,draglicens

RallyStacke

Sv: EX_R - Mitsubishi Evo 3 RS

Postby RallyStacke » 21 Aug 2008, 07:03

Grymt snygg evo du har!
Du körde möjligtvis inte söderut på E4:an för någon vecka sen? Mötte en exakt likadan i höjd med Ljungby (den mullrade så in i h-vete).

J.Lundgren

Postby J.Lundgren » 21 Aug 2008, 12:12

RallyStacke wrote:Grymt snygg evo du har!
Du körde möjligtvis inte söderut på E4:an för någon vecka sen? Mötte en exakt likadan i höjd med Ljungby (den mullrade så in i h-vete).

Tjena. Det kan nog stämma. Kan det ha vatt den 2:e? Va påväg hem från Action Meet. Jo den mullar rätt så gött //Jim
Jim Lundgren
Mitsubishi Evo 3 RS

RallyStacke

Postby RallyStacke » 21 Aug 2008, 12:22

EX_R wrote:Tjena. Det kan nog stämma. Kan det ha vatt den 2:e? Va påväg hem från Action Meet. Jo den mullar rätt så gött //Jim

Inte omöjligt!

J.Lundgren

Postby J.Lundgren » 21 Aug 2008, 12:28

RallyStacke wrote:Inte omöjligt!

Okej. Det måste ha vatt då. Annars har det inte vatt min bil :D //Jim
Jim Lundgren
Mitsubishi Evo 3 RS

J.Lundgren

Postby J.Lundgren » 13 Sep 2008, 18:39

Lördagen den 13/8

Idag har jag skruvat av styrspindlarna och länkarmarna. Ska blästra och lacka dom.
Nån som vet var man kan få tag i powerflex bussningar till hela bilen? Ska dra iväg en beställning på en display som man ser Laddtryck,Oljetryck och oljetemp. Tänkte beställa en turbotimer samtidigt. Det kommer nog hända en hel del i vinter //Jim Lundgren
Jim Lundgren
Mitsubishi Evo 3 RS

badass_e3
Experienced User

Postby badass_e3 » 13 Sep 2008, 20:51

jim ska köpa mätar rekomenderar jag sådana som har Peek och Warning funktion, dem är guld värda låt säga om du håller på och tappar oljetrycket.

tincker
Expert User

Re: Sv: EX_R - Mitsubishi Evo 3 RS

Postby tincker » 14 Sep 2008, 17:04

EX_R wrote:Lördagen den 13/8

Tyvär ser det inte ut som powerflex har bussningar till E1-3 bara 4 och uppåt..
Här har du lite tips på andra som funkar på samma sätt:
http://www.kgtrimning.com/mitsubevoSF.htm
Nu: Porsche 996 GT2

Ex: Evo X GSR

Ex: Ford Focus RS -10

Ex: Subaru Impreza STI -08

Ex: Evo VIII Autronic -05

Ex:Evo IV Autronic -97

linder
Serious User

Postby linder » 16 Sep 2008, 06:53

Kristoffer Linder

J.Lundgren

Postby J.Lundgren » 17 Sep 2008, 19:59

Onsdagen den 17/9

Har köpt en bur. Har inte fått hem den än men min farsa ska hämta den imorgon. Har också köpt 2 st sabelt 4 punktsbälte. Drar iväg en beställning på mätarna om ett tag. De som ska köpas nu är och göras är:
Montera bur och bälte
Väga in bilen
Bygga om avgassystemet
Fixa glappet i styrboxen (Den bara bryter all ström ibland) Har hittat att det är styrboxen som glappar för om man trycker ner sladdarna så funkar den
Köpa Toyo r888
Köpa laddtryck,oljetemp och oljetrycks mätare. Det blir en Blitz racing monitor DC.
Köpa turbo timer. Blir en Blitz Fatt DC4
Ev köpa Superflex bussningar
Ev sälja min Blitz Spec S boostcontroller

Kommer mer // Jim Lundgren
Jim Lundgren
Mitsubishi Evo 3 RS

badass_e3
Experienced User

Postby badass_e3 » 17 Sep 2008, 20:57

nice jobb jim :)

J.Lundgren

Postby J.Lundgren » 17 Sep 2008, 21:35

badass_e3 wrote:nice jobb jim :)

Tack. Du får komma o hälsa på innan du säljer din//Jim
Jim Lundgren
Mitsubishi Evo 3 RS

J.Lundgren

Postby J.Lundgren » 20 Sep 2008, 11:28

Lördagen den 20/9

Idag har jag fått hem min bur och bältena. Ska sälja bältena om någon vill ha. Det är 2 st Sabelt 4 punkts bälte (Nya) . Kommer ev svetsa dit ett stag i dörrarna . Tänkte lacka buren men vet inte vilken färg. Antingen vitt eller svart. Vad tycker ni? //Jim Lundgren

Image
Jim Lundgren
Mitsubishi Evo 3 RS

Galaxi
User

Postby Galaxi » 20 Sep 2008, 12:36

Svart... Om man vill att den ska synas...
Vit... Så "smälter" den in lite...

Varför 4-punktsbälte och inte 6-punkt?

Return to “Projekt”