Dragkrok på en Evo [info]

Tekniska inlägg, frågor och svar om Mitsubishi Evolution
Gluffis
Serious User

Dragkrok på en Evo [info]

Postby Gluffis » 20 Jan 2017, 19:41

Eftersom frågan rörande vad man får och inte får när det kommer til dragkrok verkar återuppstå ungefär en gång i månaden så tänkte jag sammanfatta lite:

Det korta svaret är: Nej.

Det semikorta svaret är: Nej, det får man inte, även fast Transportstyrelsen ( eller vilken annan sida du kollar på ) specificerar 'Max släpvagnsvikt vid B behörighet'. För den som är läskunnig står det uttrycklingen att det är Släpvagnskalkylatorn som talar om hur tungt du får dra med din bil. ( Det kommer lite förklaring senare)

Det långa svaret: Nej det får man inte.
På transportstyrelsen.se finns det ett par ställen man kan verifiera om ens bil är typad för dragkrok och i såfall vad den får dra. Det vanliga sättet folk gör att att kolla på 'Fordonsfråga på annat fordon' och sedan drar man en felaktig slutsats. Det är lätt att göra eftersom det finns två parametrar specificerade på istort sett alla fordon:

Code: Select all

Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B:

Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B:

Vilket lätt kan misstas för att fordonet får dra saker, vilket är helt fel. Det är bara en matematisk uträkning bestående av 3500kg samt 4250kg minus fordonets vikt ( det står även om man klickar på den lilla inforutan ). Det som måste finnas angivet är

Max släpvagnsvikt

Det värdet anger hur tungt släp du får dra med fordonet.

Men Werbsite X/App X säger juh att jag får dra 2500kg med min Evo?
Det är såklart fel. Alla siter som inte är Transportstyrelsen köper sin data från myndigheten och försöker sedan göra pengar på den på ett eller annat sätt.

Jag tror du har fel, för jag litar inte på random person på ett internet forum! Vem är det som vet egentligen?
Det är Transportstyrelsen som bestämmer, och vill man prata med någon går det jättebra att ringa eller eposta dit, kontaktinfo finns en bit ner.

Men jag har besiktat flera gånger med drag på min Evo
Grattis du, besiktningsorganet har gjort flera år i rad. Vilket egenligen borde anmälas till Transportstyrelsen om man är en god medborgare.

Men fästen och allt finns där, är det inte okej då?
Nej det är det inte. Mitsubishi är snåla och har återanvänt vanliga Lancerkarosser

Jag bryr mig inte om lagar och regler, går det rent fysiskt att montera krok?
Det har gjorts och ryktet säger att det exakt samma prylar som till vanliga Lancers.

Men jag vill ha en rallbil med dragkrok så jag kan dra skotern/hojjen/husvagnen
Köp en Subaru Impreza , dom är typade med dragkrok fram till hatchback modellen kom om jag inte är helt felinformerad. Audi RS modellerna är inte heller typade med dragkrok.

Släpvagnskalkylatorn: https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/extweb/Slapvagnskalkylator/Slapvagnskalkylator.aspx
Fråga på annat fordon: https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb/
Kontaktinfo till Transportstyrelsen http://www.transportstyrelsen.se/sv/kontakta-oss/
Mika Morell
Server Admin Evoclub Sweden

Return to “Teknik”