GUIDE: Hur man luftar AYC/ACD-systemet

Tekniska inlägg, frågor och svar om Mitsubishi Evolution
User avatar
KonradL
Posts: 81
Joined: 14 Oct 2013, 09:13
Location: Stockholm

GUIDE: Hur man luftar AYC/ACD-systemet

Postby KonradL » 11 Sep 2015, 23:27

Hur man luftar AYC/ACD-systemet

Eftersom det inte verkar finnas så mycket kunskap på nätet kring hur den här skiten egentligen funkar så tänkte jag skapa en liten guide till hur man kan göra för att lufta systemet.

Jag har tagit kopplingsscheman härifrån: http://evoscan.com/vehicle-manuals

Hur funkar pumpen?


Image
(Evo 7 pump på bilden, alla pumpar se ungefär likadana ut, är bara lite olika antal solenoider och så heter kontakten (F-24) lite olika på andra Evos.)

Kan vara bra att förstå hur och vad den här gör.
Det är en hydraulpump (mer tekniskt så är det en typ av kugghjulspump). När man startar bilen så får relät till pumpen signal från AYC/ACD-ECU'n (styrboxen för AYC/ACD'n) som då börjar bygga tryck. Den kommer fortsätta bygga tryck tills dess att arbetstrycket uppnåtts, detta gör den genom att den har en trycksensor (pressure sensor på bilden ovan) som är kopplad till styrboxen. Lyckas den inte bygga upp trycket inom en viss tid så kommer styrboxen att stänga av pumpen och ge tre lysande lampor eller lysande AYC-lampa. Man får då oftast AYC/ACD felkod 82.
Soleniderna har i uppgift att portionera ut ett tryck till kopplingen i mittdiffen och kopplingarna till bakdiffen (höger/vänster).
(ACD och AYC är dock helt olika saker. ACD'n gör att man kan få helt öppen mittdiff till helt stum mittdiff, steglöst däremellan. AYC'n är mycket mer speciell då den kan skicka vridmoment åt höger eller vänster med hjälp av en massa smarta kugghjul och kopplingar, läs mer om systemet här: http://www.lancerregister.com/faq/G04/g04.html)
PROPORTIONING VALVE är solenoiden som väljer hur högt tryck som ska skickas ut. När den är aktiverad så ökar trycket i kretsen, när strömmen bryts så släpper den en liten del av trycket (inte allt). En bil med både AYC och ACD har två sådana, ena styr ACD'n och den andra styr AYC'n.
DIRECTION VALVE är solenoiden som väljer åt vilket håll trycket ska gå till AYC'n, höger eller vänster. En bil som bara har ACD har inte denna solenoid.


Så hur luftar man systemet?

Det är i princip som att lufta bromsarna, fast krångligare. Då det inte finns någon returkrets så finns det luftningsnipplar, precis som i bromsok. Det sitter en luftningsnippel vid mittdiffen (ACD) och två luftningsnipplar till diffen bak (AYC). Man trycker dit en genomskinlig slang på dom och sen lossar man lite på dom.
Det man kan göra är att antingen köra pumpen och pressa ut oljan (lite som när någon sitter och pumpar med foten på bromspedalen när man luftar bromsarna) eller så kan man koppla en vakuumpump på luftningsnippeln (som proffsen gör när dom luftar bromsarna ;)). Inga konstigheter, eller hur? Problemet är att det inte kommer hända ett skit så länge solenoiderna inte är aktiverade.

Så då har man följande alternativ:
1) Lämna in till Mitsubishi-verkstad eller trimställe, dom har en speciell dator (MUT tool) där dom kan styra över pumpen och solenoiderna, så dom bara öppnar en nippel, knapprar lite på datorn så solenoiden/solenoiderna öppnar sig och sen kör dom antingen vakuumpump eller kör pumpen.
2) EvoScan har nån liknande funktion som gör att man kan styra över pumpen med den.

Sen har vi alternativet för oss som inte har råd eller helt enkelt gillar att göra allt skit själva:
3) Koppla 12 V på solenoiderna (och eventuellt pumpen) via kontaktdonet till kabelhärvan som sitter på pumpen.

Det är kontakt F-24 på denna bild (som är en Evo 7 i det här fallet).

Image


Kollar man då i elschemat så kan man lista ut vilken pin i kontakten som går var, för att vara säker står det även vilken färg respektive sladd har. (R-W betyder Red White osv, resten står nederst i bilden.)

Image
Länk till bilden (den verkar inte visa hela bilden här på forumet): http://i.imgur.com/zDCHyLT.png


Så för att lufta ACD'n så kopplar vi 12 V på pin 8 och jord på pin 4. Sen kopplar vi antingen 12 V på pumpen eller så kör man med vakuumpump på nippeln.
För att lufta höger AYC nippel kopplar vi 12 V på pin 2 och jord på pin 4. MEN vi måste även koppla 12 V på pin 3 då den går till proportioning valve. Annars har vi bara valt höger sida men vi har inte öppnat kretsen.
För att lufta vänster AYC nippel kopplar vi 12 V på pin 7 och jord på pin 4. (Samt 12 V på pin 3.)


Så här ser pin-schemat ut för Evo 8 och 9:
Image



Så här ser pin-schemat ut för Evo 6:
Image
Det som är lite speciellt med Evo 6 är att man har separat jord (minus), pin 6, 7 och 8. Man lärde sig att det var onödigt i dom senare modellerna (Evo 7 och uppåt).



Exempel Evo 7:

Koppla en genomskinlig slang till höger nippel på bakdiffen
Stoppa ner slangen i nån behållare för att fånga upp oljan
Lossa lite på nippeln, typ max ett helt varv tror jag räcker
Koppla 12 V på pin 2 och 3, koppla pin 4 på minus
Koppla 12 V plus och minus på pumpkontakten och håll koll på oljenivån i behållaren! Det sjunker rätt fort när man kör pumpen.
(Det här är lättast när man är två, en som ligger under bilen och håller koll på slangen och kollar om det kommer luftbubblor och den andra kör pumpen och fyller på olja.)
Stäng av pumpen och stäng av solenoiderna och skruva åt nippeln.
Lossa sedan på slangen.
FÄRDIG MED AYC HÖGER SIDA! :)

Tänk på att inte köra pumpen i för långa perioder, själva elmotorn till pumpen kan bli varm då.


Kan man flytta på pumpen?
Ja, det går jättebra, jag har flyttat upp den i bagageluckan. Finns många sätt att göra det på, bara googla.
Så här gjorde jag: viewtopic.php?p=314496#p314496



Kan man trimma skiten då?
Ja. AYC/ACD är riktigt bra, de flesta Evo-rallybilar kör med det, dock kör dom med eftermarknadsstyrsystem som styr det hela istället. Motec bland annat. Riktigt bra, riktigt dyrt.
Det går numera även att mappa om original AYC/ACD-styrboxen, man kan då ha tre olika lägen. Sandåsen Motorsport kan utföra sådant och har mappat om min Evo 7 AYC/ACD-styrbox så jag har lite mer aggressiva inställningar; bankörning, blöt bana och is-åka.




Hoppas det här hjälper nån stackars själ där ute! :)

// Konrad



(Jag lägger upp bilderna som attachments här på forumet också ifall dom försvinner från Imgur.)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by KonradL on 23 Sep 2015, 20:54, edited 1 time in total.

User avatar
Donker
Posts: 515
Joined: 07 Sep 2009, 18:47
Location: Enköping

Re: GUIDE: Hur man luftar AYC/ACD-systemet

Postby Donker » 14 Sep 2015, 12:40

Lysande, satt som sticky. Tack Konrad!
// David W.
Moderator EVOCLUB//////SWEDEN
Svart Evo VI
NTA #74

Ripley
User
Posts: 10
Joined: 03 Mar 2016, 14:48

Re: GUIDE: Hur man luftar AYC/ACD-systemet

Postby Ripley » 04 Apr 2016, 11:10

Tack så mycket, bra veta i bakhuvudet att det finns så ypperlig information att tillgå här!


Return to “Teknik”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests