Köpa ny termostat - Org eller "race"?

Tekniska inlägg, frågor och svar om Mitsubishi Evolution
KonradL

Köpa ny termostat - Org eller "race"?

Postby KonradL » 30 Mar 2014, 22:03

Tror min termostat inte mår så bra, när jag kör på motorväg orkar inte motorn hålla tempen och dippar till en fjärdedel (brukar ligga strax under 50% på temp-skalan annars).

När jag nu glor på nätet efter en ny termostat så hittar jag original (öppnar vid 80 C) och Mishimoto Racing Thermostat (öppnar vid 66 C). Vad ska man köra på?
Om det är mycket bättre med race-termostat på sommaren så kan jag tänka mig köpa en sådan nu och sen en original för vintern. Verkar kosta runt 350 spänn.

johnkarlsson
Fresh User

Re: Köpa ny termostat - Org eller "race"?

Postby johnkarlsson » 22 Sep 2014, 19:44

Om du inte har några uppenbara värmeproblem med en orginal så ser jag ingen anledning att köpa nåt annat.

Boivis
User

Postby Boivis » 22 Sep 2014, 22:13

jag hadde kör på original. motorn tempen kommer inte gå upp för att du byter till en som öppnar tidigare ;).

Sena svar.. :P
Vad blev det för nån??. löste sig problemet?

KonradL

Postby KonradL » 02 Jan 2015, 03:26

Har bara bytt till ny org termostat. Pratade med en kunnig inom förbränningsmotorer som sa att man ska passa sig för racetermostater då motorn slits mer när den inte är uppe i rätt temperatur (blir mer glapp mellan kolv och cylinderväggar).

Har dock inte kunnat testa nya termostaten än för å se om det hjälpt. :) Eventuellt är tempgivaren trött.

Return to “Teknik”