Nedsänkta hål i plåt mellan bur och kaross?

Tekniska inlägg, frågor och svar om Mitsubishi Evolution
KonradL

Nedsänkta hål i plåt mellan bur och kaross?

Postby KonradL » 13 Jan 2014, 23:53

Var får man tag i såna här pressformar för att göra nedsänkta snygga lättnings/förstyvningshål här i Sverige?

Image

Det heter "dimple die" eller "flared hole die" på engelska, finns massor på eBay och amazon.com men det blir rätt köttigt fraktpris iom att dom tenderar väga rätt mycket.
Vad kallas dom på svenska förresten?

Så här ser dom ut iaf (jag vill dock helst ha runda kanter, inte rakt bockade som dessa ger):
Image

Norden
Fresh User

Sv: Nedsänkta hål i plåt mellan bur och kaross?

Postby Norden » 14 Jan 2014, 00:11

Stans och dyna? Brorsan fräste fram själv när vi behövde så jag vet tyvärr inte var man kan få tag i liknande.

professorwinter
User

Re: Nedsänkta hål i plåt mellan bur och kaross?

Postby professorwinter » 15 Jan 2014, 14:12

Ett tips om du har tänkt att köra någon SBF tävling med bilen så är det bara licenstillverkare på burar som får svetsa in plåtar mellan bur och kaross. Buren får direkt svetsas i karossen dock om det är nära.
Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte har lärt mig än!

KonradL

Postby KonradL » 15 Jan 2014, 22:44

professorwinter wrote:Ett tips om du har tänkt att köra någon SBF tävling med bilen så är det bara licenstillverkare på burar som får svetsa in plåtar mellan bur och kaross. Buren får direkt svetsas i karossen dock om det är nära.

Ah ok, förmodar att hela buren måste vara tillverkad av licenstillverkaren då också? Eller är det bara att man måste se till att buren följer alla regler och att svetsarna är korrekta?

Finns det någon lista på licenstillverkare i Sverige?

Jag behöver dock ändå få tag på såna där stansar då jag tänkt använda det till ett offroad-bygge med yttre bur, där har man inga såna där tramsiga regler så länge man har en heltäckande kaross under. :)

guran_man
User

Postby guran_man » 04 Aug 2014, 15:17

Hur gick det?
fick du tag i några?
Isåfall vart och till vilket pris?

KonradL

Postby KonradL » 08 Sep 2014, 12:09

Nä har inte beställt några än, men kommer nog beställa sådana från ebay eller så gör jag ritningar på dom och får det svarvat själv. Är ju inte jättekomplicerade prylar, men dom där är kanske härdade och grejer, har inte orkat sätta mig in i det iom att jag meckat så jävla mycket med min Evo istället för offroad-bilen. :)

Return to “Teknik”