Info om Evo X sökes

Diskussioner om allt möjligt som inte passar in på de övriga kategorierna.

Discussions about just anything that doesn't fit the other categories.
jonsson
User

Info om Evo X sökes

Postby jonsson » 02 Mar 2016, 00:00

Hej
Dagsfärsk medlem söker nya kunskaper.
Det var 10 år sedan jag körde evo och har haft huvudet nere i 3000gt sedan dess. Nu passar inte direkt det nya familjelivet in i gt'n som troligtvis kommer säljas till sommaren.
Därav har tankarna sprungit iväg till evo x. Har svårt att hitta komplett info om vilka utrustningsnivåer som finns? Manuella lådan är ett krav. Har sett att mitsu släppt en FE nu men då den är ny så blir det ju lite väl saftigt pris.

GSR har jag fattat är snik men med rätt låda?
MR är väl mer utrustad men finns bara med SST?
Finns det några rsdiffar på evo x eller måste man ha den där pumpjäveln som pajar?
Finns det fler val med manuella lådan eller är det bara GSR som gäller..?

/Jonsson

Quick
User

Re: Info om Evo X sökes

Postby Quick » 02 Mar 2016, 13:41

Svenskasålda bilar finns bara i GSR eller MR utförande. MR:en har ju som sagt SST lådan, GPS och stora ljudpaketeted baslåda å grejer. Även andra stolar och lite kromlister, bbs fälgar, andra fjäderben och bromsskivor. Jag har en GSR och det jag saknar lite är det stora ljudpaketet men jag hade aldrig bytt ut den manuella lådan mot en SST för ljudetsskull. Importerade bilar har dock andra utrustningsalternativ och andra valmöjligheter.

Skickat från min HTC One M9 via Tapatalk

jonsson
User

Postby jonsson » 03 Mar 2016, 00:28

Tack för svar.
Nä fortfarande verkar biltillverkare tro att folk som kör denna typ av bil vill ha en automatlåda som tar bort 90% av kontakten mellan förare och bil. (Personlig åsikt, inget mot er som gillar automat.)

Hur är det med diffarna? Finns det någon modell uta ayc? Funkar nya pumparna bättre än gamla eller är det samma problematik i de nya?

jonsson
User

Postby jonsson » 03 Mar 2016, 00:30

Har MR större bromsar än GSR? Vad är det för skillnad på fjäderbenen?

Quick
User

Postby Quick » 03 Mar 2016, 14:02

Bromsoken är samma men skivorna skiljer. Vill minnas att skivorna är delade mellan nav och friktionsytan på MR:en. MR:en har bilstein dämpare det har inte GSR:en. Ayc pumpen är det samma problem med. Min höll lite mer än tre år och ca 2700mil. Men då kör jag året runt. Däremot har dom förlängt garantin på pumpen till fem år och 15 000mil. Vet dock inte om dom har ändrat något på pumpen i samband med garantiförlängningen så den håller bättre men det vågar man väl inte hoppas på. RS:en har ju inte Ayc men den har fortfarande pumpen till ACD:en/mittdiffen. Så det blir ju lite skit samma. Det går ju plocka ditt diff och drivaxlar ifrån ralliarten om man inte vill ha ayc men då har man ändå problemet med felmeddelande och acd:en.

jonsson
User

Postby jonsson » 03 Mar 2016, 23:10

Ok flytande skivor på MR då antar jag att det menas. Ok då har jag lite mer kött på benen. Har man tur o hittar nån import som valt lite mer utrustning med manuella lådan så vore det ju guld.
Är utbudet dåligt över lag så kanske jag får börja snegla åt 9an kanske..
Måste få såld min kärra innan så man har ju nåt år på sig o leta :)

Quick
User

Postby Quick » 04 Mar 2016, 20:57

Japp flytande skivor var ordet jag letade efter. Så inget man behöver lägga mycket vikt vid. Går ju lätt att uppgradera i efter hand ifall man vill. Jag går och funderar lite på om jag ska sälja min. Men blir först efter att pumpen är bytt. Bilen är ju inte helt praktisk om man har två småbarn.

jonsson
User

Postby jonsson » 06 Mar 2016, 00:32

Haha jag som väljer att gå över till evo för att jag har familj nu ;) vad är det som inte funkar med ungarna? Jag har bara en grabb än så länge men tycker Evon verkar bra med tanke på 4dörrars. Har dock inte kollat i bagageutrymmet men så risigt kan det väl inte vara?

mrnenad
User

Postby mrnenad » 06 Mar 2016, 11:11

Har två barn 6+8 och är inga problem med min 10a dock hade jag önskat att bagaget var lite större batteriet o behållarna snor en hel del

Quick
User

Postby Quick » 06 Mar 2016, 14:22

mrnenad wrote:Har två barn 6+8 och är inga problem med min 10a dock hade jag önskat att bagaget var lite större batteriet o behållarna snor en hel del

Mina barn är några år yngre och behöver bakåtvända bilstolar för att åka med. Då blir det inte bara trångt i bagaget utan även i framsätet. Men vi har en Outlander oxå så vi klarar oss ganska bra.

jonsson
User

Postby jonsson » 07 Mar 2016, 01:50

Ok jo har du 2 ungar med bakåtvända stolar blir det trångt i de flesta bilar ☺
Nr 2 får vänta några år för min del.

Jag måste åka o prova en snart o bilda egen uppfattning.
Men det lär ju vara som en minibuss jämfört med min gt. Har ju lite erfarenhet av evo7-8 dock aldrig ägt någon själv utan bara varit utnämnd chaufför till bilarna av en speciell kille som tyckte det var roligare att sitta bredvid och dricka bira medan jag körde :)

På den tiden brydde man sig inte direkt om bagageutrymmet. ..

jonsson
User

Postby jonsson » 07 Mar 2016, 08:25

mrnenad wrote:Har två barn 6+8 och är inga problem med min 10a dock hade jag önskat att bagaget var lite större batteriet o behållarna snor en hel del

Vad är det för behållare?

Quick
User

Postby Quick » 07 Mar 2016, 10:37

jonsson wrote:

Vad är det för behållare?

Spolarvärskebehållaren tror jag han syftar på och den är STOR. Men man behöver inte fylla på så ofta heller. En barnvagn går in i bagaget så det är inte katastrof men man får plocka av hjulen och trixa lite förstås.

fugazi
User

Postby fugazi » 07 Mar 2016, 10:45

I en 3kGT är ju baksätet "bilbarnstolar"... dock inte bakåtvända! :D
EVO-kombi vore ju perfekt när man har barn? (Eller en Legnum kanske?)
Jag är mkt nöjd Outlander (turbo, -05:a) ägare, men mina 3 barn är lite större... den yngsta är 10 och dom andra "utflugna".

jonsson
User

Postby jonsson » 07 Mar 2016, 11:56

Kan man inte plocka bort spolarbehållarna då? går väl att sätta i en mindre under huven istället.. ?
låter ju gött om man får in vagnen också!

jo 3000gtn har ju ganska grova baljor till baksäte ;) funkar ju till japanska 6-10åringar kanske.. dock får inte frugan plats om man har barnstol i fram - ett plus enligt många haha.
men bagaget är ju inte mycket större än handskfacket.

nä vill ha en 4dörrars halv-brukis som man kan leka lite med. Kör Honda accord type-s 2014 till vardags.
Klarar nya alu-blocket i Evon runt 600hp? Jag har ca 5-600hp i min gt nu (motorn) och det är ganska lagom. Måste ju kunna göra en säker omkörning..

Kört bana 1ggr /år. Har ni några klubb-träffar?

Quick
User

Postby Quick » 07 Mar 2016, 13:43

Behållaren tar ju mest plats på djupet så det är det nog inte värt att flytta för djupet är ändå helt ok tycker jag. Dessutom sitter batteriet bredvid. Däremot kunde den varit lite högre. Men med tanke på vilken bil det är så är det perfekt. Något som är ändå bättre är att förarstolen inte går att ändra i höjdled så frugan som är ganska kort inte kan köra för hon ser knappt över ratten.

Return to “Allmänna diskussioner / General discussions”