Berättelsen om Jap Sports

Diskussioner om allt möjligt som inte passar in på de övriga kategorierna.

Discussions about just anything that doesn't fit the other categories.
jonaz
Posts: 180
Joined: 04 Oct 2006, 19:23
Location: GÖTEBORG
Contact:

Re: Berättelsen om Jap Sports

Postby jonaz » 10 Jan 2007, 11:22

herregud va positiva alla är om gammelevosarna o så undrar ni sedan i säljesforumet varför ingen köper evo 1-3....konstigt med all läsning härinne..

snacka om att gräva sin egen grav....

EN bil blir aldrig bättre än dess ägare heter det oxo...
tar man hem en bil från japan eller england så kan man inte lite på att kamrem mm e bytt..
Alltså byt allt sånt direkt när bilen kommer hem inkl olja filter stift kablar U name it...
sedan har man en god förutsättning för ett högra andrahandsvärde samt en driftsäker bil...
sedan har evosarna säkert körts hårdare än normalbilen men det e den ju trots allt byggd för..mig veterligen finns väl ingen biltillverkare som monterar på klenare saker än vad effekten för bilen är...
SKÖT era bilar som om det vore era barn så slipper man problem..
LITA ALDRIG på nån förståsigpåare som kränger bilar från en firma om det inte finns bvelägg för det....nöj dig inte med att kolla en bil o sedan köpa den för den e 10 000:- billigare o säljaren säger att den går bra..provade många evobilar inna ja köpte min....
hade tillomed min på en 20mils provtur innan köp...fick veta hur mkt bilen kostade i japan...tog reda på vad försäljaren kunde om evobilar inna köpet oxo..plågade dom i 4 omgångar inna ja satte min kråka på pappret..

sedan kan man inte räkan med att en bil med 10 000+mil på mätaren ska tåla 500hästars motortrim heller...:-)

youask
Posts: 4360
Joined: 13 Nov 2005, 13:00
Location: Örebro
Contact:

Re: Berättelsen om Jap Sports

Postby youask » 10 Jan 2007, 11:24

Köper man evo så ska man kunna skruva annars är det nog kört
Ligger lite i det Grubbe säger, men sen att alla är lik är och ta i.

Jag har sett evo's som är finare än en 2år gammal svensksåld svensson-bil

4G63
Posts: 583
Joined: 12 Apr 2005, 22:17
Location: Älmhult
Contact:

Re: Berättelsen om Jap Sports

Postby 4G63 » 10 Jan 2007, 11:52

Dns wrote:Plocka isär min motor i helgen och allt såg as fint ut, kanske renoverad eller en bra skött bil... humm :)

Det är för din bil är direktimporterad från Japan. ;-)

UK har en helt annan (läs lägre) standard då det gäller bilar.

Jimmya85
User
Posts: 56
Joined: 13 Mar 2006, 23:27

Re: Berättelsen om Jap Sports

Postby Jimmya85 » 10 Jan 2007, 12:10

Word Jonaz! Allt handlar om hur man sköter bilen, service osv. Samma med imprezan. Detta är bilar som är gjorda för att hålla dessa hästarna, precis som en volvo 240 är gjort för sina(skillnaden blir dock stor när det väl händer nått, om det gör det, pga Mitsus höga reservdelskostnad). Om man trimmar, så måste man förstärka, annars rasar både volvon och evon tids nog med hög effekt.
Och än en gång. Säljer firman en dålig bil, ska det vara deras problem i slutändan pga konsumentlagarna. En bra firma är mån om sina kunder, de går inte ut för att slänga iväg lite bilar, oservade, för att tjäna pengar. Vill man bli respekterad så gör man kunden nöjd, och tar följderna, vilket kan bli många på gamla bilar.
Oftast är mina egna bilar som finast vid 2 tillfällen, efter man köpt dem, samt när man säljer dem. Jag lägger hellre någon tusenlapp extra i byte av delar innan försäljning, för att nästa ägare ska ha lika roligt som jag haft med bilen. Istället för att dölja problemen och göra MulleMeck lösningar

Mvh

jonaz wrote:herregud va positiva alla är om gammelevosarna o så undrar ni sedan i säljesforumet varför ingen köper evo 1-3....konstigt med all läsning härinne..

snacka om att gräva sin egen grav....

EN bil blir aldrig bättre än dess ägare heter det oxo...
tar man hem en bil från japan eller england så kan man inte lite på att kamrem mm e bytt..
Alltså byt allt sånt direkt när bilen kommer hem inkl olja filter stift kablar U name it...
sedan har man en god förutsättning för ett högra andrahandsvärde samt en driftsäker bil...
sedan har evosarna säkert körts hårdare än normalbilen men det e den ju trots allt byggd för..mig veterligen finns väl ingen biltillverkare som monterar på klenare saker än vad effekten för bilen är...
SKÖT era bilar som om det vore era barn så slipper man problem..
LITA ALDRIG på nån förståsigpåare som kränger bilar från en firma om det inte finns bvelägg för det....nöj dig inte med att kolla en bil o sedan köpa den för den e 10 000:- billigare o säljaren säger att den går bra..provade många evobilar inna ja köpte min....
hade tillomed min på en 20mils provtur innan köp...fick veta hur mkt bilen kostade i japan...tog reda på vad försäljaren kunde om evobilar inna köpet oxo..plågade dom i 4 omgångar inna ja satte min kråka på pappret..

sedan kan man inte räkan med att en bil med 10 000+mil på mätaren ska tåla 500hästars motortrim heller...:-)

User avatar
ekis
Serious User
Posts: 316
Joined: 19 Oct 2006, 19:38
Location: Helsingborg

Sv: Berättelsen om Jap Sports

Postby ekis » 10 Jan 2007, 13:25

här e ett fall i hbg oxå, japsport som sålt en evo2, den va kass i drivlinan sen kopplingen likadant, killen e rätt nybörjare.. och under 20 bast. fick oturen med sig och visste inget om detta företaget.

svartlista japsport

Jimmya85
User
Posts: 56
Joined: 13 Mar 2006, 23:27

Re: Sv: Berättelsen om Jap Sports

Postby Jimmya85 » 10 Jan 2007, 13:47

[quote="ekis"]hä]

2 fall i Hbg då.. Eftersom detta gäller oss med :/ "Hbg:are" Eller är det samma, han är dock 23 snart
Och samma med hans, drivlina, fördelarlåda sönder efter de sålt, 2 gånger. Nu motor..

User avatar
nismo
Experienced User
Posts: 1318
Joined: 18 Feb 2004, 18:17
Location: Östersund

Re: Berättelsen om Jap Sports

Postby nismo » 10 Jan 2007, 13:57

Skulle va kul att se statsen på bilarna som kommit direkt från japan hur dom klarat sig.

jag tog min direkt från japan har kört 550mil i sommar utan ras, dock har man fått bytta små grejor men inget riktigt allvarligt har hänt (än).


Vilka fler har evo 1-3;s här som tagit dom direkt från japan,skulle va kul att höra hur det gått för er.


Om det nu är så dåligt att köpa bilar som kommer från uk från firmor i sverige,som det sägs här.

Då är det alltså ett varnings tecken att köpa bil från j-spec pb-z smr, osv osv om inte bilarna kommer direkt från japan, då dom förmedlar dom.


Är det så illla?

Är en japan import säkrare att köpa än en bil som gått i UK.:o
We build the worlds fastest 4G63’s in the world. Period.

We have been the leading authority on 4G63 motors for the past 10 years, with innovative engine developments quickly adopted by the Mitubishi community, all pioneered here at Magnus.

jonaz
Posts: 180
Joined: 04 Oct 2006, 19:23
Location: GÖTEBORG
Contact:

Re: Berättelsen om Jap Sports

Postby jonaz » 10 Jan 2007, 15:42

min evo e direkt från japan....
bytt alla remmar inkl kamrem alla rullar o spännare samt en remskiva som delat på sig...
SLITDELAR med andra ord...
inget ventilknackande samt bilen känns tight o fin i alla lägen...
vibrerade lite i framvagnen men det va obalans i fälgarna..

med andra ord japanimporter e nog fan bättre än UK iaf...

User avatar
Engineer1980
Serious User
Posts: 374
Joined: 15 Jun 2005, 12:00
Location: Torsby
Contact:

Re: Berättelsen om Jap Sports

Postby Engineer1980 » 10 Jan 2007, 15:48

Evo överhuvudtaget är ingen bil för den som inte vågar riskera något & ta chansen...

Gammelevos kostar ju inget jfr ex en VI som rasar att renovera...
Största skillnaden ligger säkerligen i att på en nyare med mindre mil blir sannolikt raset begränsat jfr en äldre med mer mil, risken är väl att det mesta mer eller mindre i sådana fall är slut!

Tråkigt är det när det strular iaf... :mad:
// Johan
Evolös, konstant sugen...

User avatar
TSX
Serious User
Posts: 650
Joined: 03 Oct 2006, 15:13
Location: Härryda

Re: Berättelsen om Jap Sports

Postby TSX » 10 Jan 2007, 21:02

Man blir ju lite mörkrädd av den här tråden helt klart... Alltid trist när det bara ska krångla !

User avatar
Dajje
Experienced User
Posts: 1791
Joined: 15 Jan 2005, 18:20
Location: Uppsala
Contact:

Re: Berättelsen om Jap Sports

Postby Dajje » 10 Jan 2007, 21:32

Klart att det är en liten chansning att köpa en gammelevo...

MEN, är en vässentlig skillnad att köpa en och köra typ 500-2000 mil whatever än att köpa en bil som rasar efter några ynka mil som i detta fall... då är det självklart något som inte stod rätt till från början...

/David
Ägde en Mitsubishi Lancer EVOII GSR

Join the Evolution

User avatar
alvin
Posts: 833
Joined: 09 Jul 2005, 12:00
Location: Alingsås
Contact:

Re: Berättelsen om Jap Sports

Postby alvin » 10 Jan 2007, 22:03

Engineer1980 wrote:Evo överhuvudtaget är ingen bil för den som inte vågar riskera något & ta chansen...

Gammelevos kostar ju inget jfr ex en VI som rasar att renovera...
Största skillnaden ligger säkerligen i att på en nyare med mindre mil blir sannolikt raset begränsat jfr en äldre med mer mil, risken är väl att det mesta mer eller mindre i sådana fall är slut!

Tråkigt är det när det strular iaf... :mad:


Jag håller inte med riktigt. Varför skulle en 6:a vara dyrare att renovera än en 1:a?

Är ju samma kolvar, vevstakar, vev etc. Finns små skillnader. Priset på jobbet är ju detsamma. Den största skillnaden är ju inköpspriset isf. En 6:a är ju minst 100k dyrare.


Att köpa en bil direkt från Japan är ju ingen garanti på att du inte får en sönderkörd, men risken blir betydligt mindre. Här har du ingen mellanhand som bara är ute efter att tjäna in pengar. Som sagt, vissa köps in krockade för en månadslön och säljs sedan för ganska dyra pengar.

User avatar
Engineer1980
Serious User
Posts: 374
Joined: 15 Jun 2005, 12:00
Location: Torsby
Contact:

Re: Berättelsen om Jap Sports

Postby Engineer1980 » 10 Jan 2007, 22:17

alvin wrote:Jag håller inte med riktigt. Varför skulle en 6:a vara dyrare att renovera än en 1:a?

Är ju samma kolvar, vevstakar, vev etc. Finns små skillnader. Priset på jobbet är ju detsamma. Den största skillnaden är ju inköpspriset isf. En 6:a är ju minst 100k dyrare.


Att köpa en bil direkt från Japan är ju ingen garanti på att du inte får en sönderkörd, men risken blir betydligt mindre. Här har du ingen mellanhand som bara är ute efter att tjäna in pengar. Som sagt, vissa köps in krockade för en månadslön och säljs sedan för ganska dyra pengar.


Finns ju mer än motorn som kan rasa...
Sen kostar en ny evo VI motor ca 180k läste jag någonstans, tror det va joCCe som skrev...

Diffarna, axlarna vxllåda mm är ju bra mycket dyrare...
Med alla system AYC (ACD 7-) + mitsus orginalpriser! (som inte är att leka med :mad: )
// Johan

Evolös, konstant sugen...

User avatar
TSX
Serious User
Posts: 650
Joined: 03 Oct 2006, 15:13
Location: Härryda

Re: Berättelsen om Jap Sports

Postby TSX » 10 Jan 2007, 22:34

Vad kostar en ny gammelevo motor då?

User avatar
Laggen
Serious User
Posts: 178
Joined: 04 May 2004, 11:32

Re: Berättelsen om Jap Sports

Postby Laggen » 10 Jan 2007, 22:50

Det är väl så att man får vad man betalar för.
Det billigast är inte alltid det bästa alternativet.

Men det gäller inte bara evos utan dom flesta prestanda bilarna som börjar bli lite till åren.
Jag är mycket nöjd med min Evo 3:a och kan bara rekommendera dessa till alla
som sugna på den mest prisvärda prestandabil på marknaden.;)

Andreas

User avatar
alvin
Posts: 833
Joined: 09 Jul 2005, 12:00
Location: Alingsås
Contact:

Re: Berättelsen om Jap Sports

Postby alvin » 11 Jan 2007, 06:51

Engineer1980 wrote:Finns ju mer än motorn som kan rasa...
Sen kostar en ny evo VI motor ca 180k läste jag någonstans, tror det va joCCe som skrev...

Diffarna, axlarna vxllåda mm är ju bra mycket dyrare...
Med alla system AYC (ACD 7-) + mitsus orginalpriser! (som inte är att leka med :mad: )


Vad kostar en evo 1,2,3 motor då?

Ärligt talat, vem renoverar en motor helt med mitsus orginaldelar när det finns eftermarknads för 1/3 av priset, dessutom bättre. Dessa vitala delar jag pratar om kostar lika mkt oavsett modell(kolvar,stakar,vev).

Elektroniken låter jag vara, men skulle en diff rasa så är ju samma sak där, ingen köper ju en orginaldiff om det inte tas på försäkringen. Finns ju cusco, kaaz etc. för bra pengar. Sen varierar nog priset lite, skulle tippa på att de är dyrare till e6 pga av företagen vet att dessa ägare har mer pengar.

Men att säga att en renovering av en gammelevo är gratis i jämförelse är helt fel.

User avatar
nismo
Experienced User
Posts: 1318
Joined: 18 Feb 2004, 18:17
Location: Östersund

Re: Berättelsen om Jap Sports

Postby nismo » 11 Jan 2007, 17:18

Om man vänder lite på frågan, är det någons evo som inte rasat än som köptes typ då kami vågen började.
We build the worlds fastest 4G63’s in the world. Period.



We have been the leading authority on 4G63 motors for the past 10 years, with innovative engine developments quickly adopted by the Mitubishi community, all pioneered here at Magnus.

User avatar
MostWanted-LKPG
Serious User
Posts: 413
Joined: 15 Nov 2006, 13:38

Re: Berättelsen om Jap Sports

Postby MostWanted-LKPG » 11 Jan 2007, 18:58

Var över och köpte en E6´a i UK för nån månad sen av en privatperson, bilens skick var i gott bruksskick. Självklart bytte jag ALLA oljor i bilen, fixade ventiltickningar, bytte en styrände som var glapp och kamrem ska bytas. Förövrigt så är det ett kanonköp hittils tycker jag!

Firmor i England som specialiserar sig på exportera bilar tror jag ser chansen att bli av med lite sunkigare bilarna eftersom det blir jobbigare för köparen att klaga och reklamera, men det är bara vad jag tror.
QuickSilver Evo VI GSR

User avatar
Laggen
Serious User
Posts: 178
Joined: 04 May 2004, 11:32

Re: Berättelsen om Jap Sports

Postby Laggen » 11 Jan 2007, 20:06

Min har klarat sig, men jag köpte den inte av Kami.
Men motorn var ny byggd i england av Alan Zini:cool:

Andreas

User avatar
alvin
Posts: 833
Joined: 09 Jul 2005, 12:00
Location: Alingsås
Contact:

Re: Berättelsen om Jap Sports

Postby alvin » 11 Jan 2007, 20:55

Exakt. Alla bilar som ägdes av entusiaster rullar fortvarande och är i gott skick. Undrar varför...


Return to “Allmänna diskussioner / General discussions”

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 8 guests