Berättelsen om Jap Sports

Diskussioner om allt möjligt som inte passar in på de övriga kategorierna.

Discussions about just anything that doesn't fit the other categories.
Jimmya85
User

Berättelsen om Jap Sports

Postby Jimmya85 » 09 Jan 2007, 16:57

Tog detta inlägget som vi skrev på Evoforum för 9 månader sen, och uppdaterat innan forumet blev sönderhackat. Personen som äger bilen är min närmsta vän,så jag äger ej bilen (Står Jag överallt, men han skrev det här och jag fortsatte uppdatera)

Här har ni en ganska sorglig historia om ett bilköp som inte gick som det skulle.

Den 5 april tog jag och en vän flyget upp till Stockholm för att köpa bil. Vi åkte till Jap Sports som är ett nyetablerat företag i Sverige som säljer engelsk/japan importerade bilar som ni säkert vet. Bilen som vi köpte var en Mitsubishi Evolution 2, årsmodell 1993 och hade gått 12000 mil. Den var i hyffsat skick och motorn lät som den skulle. Vi provkörde också bilen och den verkade gå bra, men vi hade ingen kunskap hur bra just den modellen skulle gå utan litade på bilhandlaren som sålt ett 20 – tal bilar av samma märke som sa att det gick utmärkt. Bilen hade en anmärkning vid besiktning i Sverige som var ett oljeläckage vid kamaxeln som enligt Jap Sport var åtgärdat av mekaniker. Efter vi kört från Stockholm och kommit till min väns pappa som jobbar som bilreparatör märkte vi att det fanns ett mindre oljeläckage under bilen fortfarande. Efter några dagar märkte vi att bilen inte gick som den skulle, det saknades nämnvärd kraft i den, i samma skede började det också komma ett missljud under bilen. Vi tog genast kontakt med en bilreparatör för att undersöka missljuden och bilen fick stå en vecka innan den kördes till verkstaden. Väl framme vid verkstaden konstaterade verkstadskillen att missljudet kom från platsen där det första synliga oljeläckaget hade visat sig och att det var allvarligare än väntat.

Packningen som de bytte hade börjat kränga av sig och hela kardanaxeln hade börjat vobbla. Detta kunde också resultera i att hela växellådan rasar vid fortsatt körning. Jag kontaktade Mitsubishi och vad de kunde konstatera var att detta inte ska kunna hända oavsett mil utan berodde på tidigare misslyckade reparationer. Priset för att åtgärda detta kunde hamna mellan 15 000 – 30 000 kr beroende på hur mycket som behövdes bytas. Vi kontaktade Jap Sport och förklarade vad som hänt och att de sålt en bil som inte uppfyllde de kraven man kunde ha på en bil eftersom bilen de sålde rasade efter bara cirka 100 mil. Men om de kunde åtgärda det så får vi försöka lösa det på bästa sätt. Jap Sport fråntog sig ansvaret för problemen och försökte hävda att eftersom vi förhandlade 4000 kr på priset så förhandlade vi bort garantin på den. De ansåg att om vi betalat fullpris hade vi kunnat lämna tillbaka bilen till dem för reparation. Eftersom bilen såldes i befintligt skick tyckte Jap Sport att den kunde rasa utan att de skulle behöva stå för nått. Efter många samtal där Jap Sport försökte skylla över att det var jag som rasat bilen, att det kanske var en sten som hoppat upp och slagit sönder just den packningen som de bytt eller att bilen var för hårt körd. Vi kontaktade ett antal verkstäder som hade kunskap om bilen och majoriteten konstaterade snabbt att man inte kan köpa en bil som är frisk, och inom några veckor håller bilen på att haverera, särskilt när man är så rädd om sin första fina bil.

Efter vi tagit emot mängder av smutskastning av Jap Sport så taladade vi om att de hade tre alternativ
1. De reparerar bilen och står för kostnaden som berör hela resan dit/hem
2. Vi häver köpet, felet är av en sådan väsentlig betydelse för mig eftersom jag köpt en bil som rasar efter köp
3. Vi går vidare med det och de får ta ansvar för att de försöker sälja ett "måndagsexempel" till bil

Efter ytterligare kontakt med bilhandlaren så kunde de betala 1700 kr för att vi skulle köra 130 mil och hyra släp. Resan uppgick till en bit över 4000 kr men de ville inte lägga ett öre mer på oss. Vi visste att vi hade lagen på vår sida att kräva en ersättning för körningen men lämnade ändå in bilen eftersom ingen ville vänta på handläggningstiden om vi skulle behöva ta ut vår fulla rätt och gå vidare med tvisten. Efter en månad ringer bilhandlaren med arg ton och säger att vi lämnat in en bil som kunde fixas för några tusenlappar, och att han var besviken på oss att de behövde betala en summa till oss, fastän vi fick lägga mer än det dubbla själva för att få upp bilen.

De fråntog sig också ansvaret att betala kostnaden för att flyga upp och hämta bilen samt bensinpengar hem ändå det är de som sålt en bil som inte uppfyller kraven som en frisk bil ska göra. Säljaren förklarade också att han köpt en helt ny växellåda till bilen samt drivlina för över 20 000 kr ändå han förklarat att växellådan var helt okej i föregående samtal. Vi började misstänka att firman inte var så seriös som den verkade utåt och hittade på Internet att Jap Sport var ett välkänt företag i England ” Keighley's Trade Center”, men med ett annat namn i Sverige, som gjort mängder av bilköpare besvikna. Denna hade inte varit så svårt att få reda på om man suttit på forum innan köp

När jag skulle hämta bilen fick jag betala pengar för att Jap Sport mekaniker skulle hämta mig så jag kunde komma från flygplatsen i Bromma till Vallentuna. Enligt mekanikern var allt bytt på bilen och de hade lagt mycket pengar på den(De hade visst bytt hela undanredet med kardanaxel,bakre växellåda samt turbo. Väl framme ändrar sig ägaren av Jap Sports snabbt och säger att de bara bytt turbo på den, ändå han förklarat att de bytt växellåda i telefonen. Vid senare tillfälle ändrar han sig ytterligare en gång och säger att allt är bytt. När jag kommit drygt 10 mil utanför Stockholm nära Södertälje börjar bilen göra ifrån sig missljud och när jag stannar för att kolla vad det är på motorvägen går bilen inte en meter till. Den hade rasat igen, det starka missljudet kom under bilen vid samma ställe som första gången fast var mycket högre ljud. Stående på motorvägen ringer jag vid 12.30 Jap Sport och förklarar att bilen åter har gått sönder. De försökte då skylla på föraren och menar att bilen var i utmärkt motorskick när den lämnade verkstaden, fastän den endast rullat ett fåtal mil därifrån. I telefonen säger ägaren att de ska försöka komma så snabbt som möjligt eftersom jag stod på motorvägen och kunde inte flytta mig därifrån, men att det skulle dröja 1,5 timme förrän de var där. I stekande solsken satt jag och väntade i 2 timmar förrän jag fick kontakt med dem igen, och de hade då inte ens lämnat verkstaden utan påpekade att jag skulle betala en bärgning därifrån.

Jag försökte påtala att det inte var jag som skulle behöva stå för något men var tvungen att ringa bärgningsbilen eftersom de inte ville lösa att jag stod på motorvägen i 4 timmar och tyckte att 2500 kr var för mycket för dem att betala. Efter 7 timmars på motorvägen kommer bärgaren som min far ordnat fram. Jag fick skjuts till flygplatsen och tog en biljett hem mot Ängelholm. Detta har kostat mig summor över 10 000 kr som jag stått för själv, pengar som företaget skulle stå för om de varit en seriös bilhandlare. Bilen som var en dröm för mig innan köp, visade sig vara ett renoveringsobjekt som tagit upp alla mina pengar, samtidigt som jag inte ens kunnat använda bilen under denna period. Nu, 2 månader senare, har vi fått ordna ytterligare en bärgningsbil som kört bilen till Mitsubishi verkstad. När jag var hemkommen ringer Jap Sports ägare och säger att andledningen till att bilen "med alla nya delar" rasat igen har berott på en rivstart, denna förklaring har fått många bilreperatörer här nere att vrida sig av skratt. Antagligen var inga delar bytta, eller så har de glömt att fylla bakre växellådan med olja.

Hoppas ni tagit er tid och läsa detta inlägg, skulle inte önska min värsta fiende att behöva uppleva samma sak. Blir aldrig mer Evo för mig, om det blir någon bil ihuvudtaget. Inte för att jag tror att det är dåliga bilar generellt, utan att jag är så grymt ledsen/besviken över allt som hänt just mig.

Mvh

Jimmya85
User

Re: Berättelsen om Jap Sports

Postby Jimmya85 » 09 Jan 2007, 17:00

Kort Uppdatering ett halvår senare
---------------------------------------------
Bilen stog 6 månader hos Mitsu som inte ville röra bilen, till sist blev bilen bärgad och inlämnad till seriös verkstad, 36000 kr fattigare men med ett leende på läpparna, eftersom bilen verkligen gick bra för en gångs skull var bilen hemma igen, 9 månader senare.
Några dagar senare börjar vattenpumpen läcka så kompisen har inte kunnat använda bilen nämnvärt.
Idag, när han skulle köra hem bilen lugnt så sa det POFF i motorn, och olja under hela bilen, bilen går inte ens starta. Vad ska man säga.. Ledsamt. antagligen rasade motorn..
Dags att kontakta advokat..

fluffmartin
Serious User

Postby fluffmartin » 09 Jan 2007, 18:06

suuuuurt..... hoppas ni orkar gå hela vägen o sätta åt dem assen!
Martin N

Mazda 6 MPS
EcuTek 306hk o 450Nm

Salvequick
User

Postby Salvequick » 09 Jan 2007, 18:40

Vet hur roligt de är :( Köpte skyline i juni och den höll 114 mil sen blev de ras :/ vill inte säga några namn då dom som sålde bilen inte ville ge mer en ett bra pris på delarna som gick sönder o de här är glömt o bilen är bort bytt. Kanske en hyffsad deal om man inte redan får bättre priser från annat håll.

Fick köra 8-9mil helt laligt när den va reggad. Dock så är de väl lite så när man köper bil att många företag säljer bilen åt "någon annan" så dom vill inte ersätta något även om i mitt fall dom hade kolla igenom bilen o de va inga fel på den (enligt dom, även om veven blev skev, ramlager kassa, 12 ventilger, olje pump o lite annat) . Kommer dock aldrig köpa en skruv från de här företaget o troligen aldrig hänga med någon o ens titta på en bil hos dom.

De absolut sorligaste är att man inte kan göra så mycke åt de mer än att laga skiten o se glad. Men hoppas verkligen att ni lyckas att få ersättning även om de kommer bli svårt.

/Mvh
Bergquist

Cornacchini

Sv: Berättelsen om Jap Sports

Postby Cornacchini » 09 Jan 2007, 18:43

Tråkigt att läsa, som du skrev är det synd att ni inte kollar på forum innan...bara göra en söking på keigly så kan man bilda sig en uppfattning rätt lätt
Mvh Rickard Cornacchini
SMR: NÄR DU VILL BLI SNABB PÅ GATA/BANA/STRIP....:)
SMR/Honken vinnare Sverige snabbaste japs 2008

abd
Experienced User

Postby abd » 09 Jan 2007, 19:51

Skulle tro att säkert 50% av alla englandsimporter rasar inom 1000 mil.
Evolös!

Fd. EVO VI TME, EVO V RS, EVO IX

ads
Serious User

Postby ads » 09 Jan 2007, 20:11

Mycket tråkigt läsning... Köpte min evo privat och 50 meter från mitt garage när jag körde hem gick toppackningen... På en motor som var nyrenoverad. :(
Lagom kul...

ck84
Serious User

Re: Sv: Berättelsen om Jap Sports

Postby ck84 » 09 Jan 2007, 20:15

abd wrote:Skulle tro att säkert 50% av alla englandsimporter rasar inom 1000 mil.

ligger helt klart något i det..

Polaren tog hem en, rasade fördelningslådan i tyskland.. Sen fick han crankwalk och blev tvungen att renovera motorn...

Laggen
Serious User

Postby Laggen » 09 Jan 2007, 20:27

[quote="abd"]Skulle tro att sä]

Instämmer helt, tror att många av tidiga evos som är intagna som har rasat.:(
Det ser man läser på detta forum...

Jimmya85
User

Postby Jimmya85 » 09 Jan 2007, 20:35

Cornacchini wrote:Tråkigt att läsa, som du skrev är det synd att ni inte kollar på forum innan...bara göra en söking på keigly så kan man bilda sig en uppfattning rätt lätt

Jo, men det är lätt att vara efterklok dessvärre.. Jag visste inte ens att det handlade om Keiglyes innan allt började krångla. Hade heller inte hittat till forumet innan. Så visst hade det gått att förebygga, men så är det alltid, och gör inte situationen mindre tråkig

Jimmya85
User

Postby Jimmya85 » 09 Jan 2007, 20:40

Vad beror detta på? Jag hade fått uppfattningen, och försöker fortfarande naivt tro att detta var ett måndagsexempel, han blev lurad. Och att Evon är hållbar. Vad är det som gör att de rasar när de varit i England? Är det sån stor misskötsel där? Eller handlar det om ett överflöd av bilar som kommer in i landet och bara säljs vidare utan kontroll?
Har själv en japanare, inte evo, men det hade gått 7 år i England innan köp, och fick själv köra den runt 60 mil hem utan problem. Förhoppningsvis så händer inte samma sak för mig. Men det var lite OT
Jag vrider och vänder på mig hur man bäst ska gå vidare, för det ska inte finnas en möjlighet att komma undan med nått sånt här tycker man

abd
Experienced User

Postby abd » 09 Jan 2007, 22:40

Det beror antagligen på en kombination av misskötsel, gamla bilar, dåliga exemplar osv.. Tror inte det är mkt bättre från japan.

Min 5a som jag hade körde jag hem, den hade inte hållit länge till såg vi när motorn togs isär så det är ytterligare en i statistiken.
Evolös!

Fd. EVO VI TME, EVO V RS, EVO IX

Rarre
Serious User

Postby Rarre » 09 Jan 2007, 23:11

Min levde på övertid anser jag :)
9-5 2,3t -02

vw taro -95

youask

Postby youask » 09 Jan 2007, 23:15

min gav ett vevlager upp på , varför vet jag inte
Men såg inte speciellt sliten ut i motorn när den nu ligger i smådelar

Dns
Serious User

Postby Dns » 10 Jan 2007, 01:28

Plocka isär min motor i helgen och allt såg as fint ut, kanske renoverad eller en bra skött bil... humm :)
Vit Evo 5 RS
Röd Evo 2 RS/Gsr
Såld -> Röd E9
Såld -> Silver E2

alvin

Postby alvin » 10 Jan 2007, 01:40

Anledningen är ju för att tjäna pengar. Många bilar tas in i pissigt skick, rekondas och byts olja på(om äns det) sen säljs dom vidare till svenskarna till "billiga" priser.

Detta vet jag för att jag själv träffat folk som sysslar med detta när jag skulle hämta min evo. Därför är det bättre att köpa en som tidigare entusiast har ägt, visst har bilen gått lite hårdare(kanske, inte äns säkert) men den har även skötts bättre. Dessa bilar är i regel också dyrare, men det tror jag är värt.

Grubbe
Serious User

Postby Grubbe » 10 Jan 2007, 01:50

Det är en gammal busbil, jag tycker inte att man kan kräva att den ska gå en meter felfritt. Men å andra sidan, är det så farligt om det rasar? Rasar det så rasar den, det är bara att byta ut till något bättre och fortsätta.

Jag skulle tro att nästan alla gammelevosar, supror och Skylines är mer eller mindre skabbobjekt. Dom Japan/englandimporter jag har sett har 99% sett ut som en slaktplats.
//Erik Grubbström, Norsjö.

Jimmya85
User

Postby Jimmya85 » 10 Jan 2007, 09:24

Jisses "rasar den så rasar den"?? Om den rasat, och man lagar för 40 000 kr, och sen ryker motorn, ska man rycka på axlarna då? Det är ju inte pengar som man har i madrassen precis

Jag tycker det är naivt och säga att man inte kan kräva att den går en meter felfritt, om den inte gör det, är det en jävla skitbil du köpt, och då ska du fått veta det innan köp att den är sliten eller att den inte är i bra skick. Jag vet många många som köpt supror och imprezor som bara går och går.

Tur att man själv har en WRX RA då :P. Slippa dessa problem *peppar peppar* ;)

Grubbe wrote:Det är en gammal busbil, jag tycker inte att man kan kräva att den ska gå en meter felfritt. Men å andra sidan, är det så farligt om det rasar? Rasar det så rasar den, det är bara att byta ut till något bättre och fortsätta.

Jag skulle tro att nästan alla gammelevosar, supror och Skylines är mer eller mindre skabbobjekt. Dom Japan/englandimporter jag har sett har 99% sett ut som en slaktplats.

Grubbe
Serious User

Postby Grubbe » 10 Jan 2007, 09:36

[quote="Jimmya85"]Jisses "rasar den så rasar den"?? Om den rasat, och man lagar för 40 000 kr, och sen ryker motorn, ska man rycka på axlarna då? Det är ju inte pengar som man har i madrassen precis

Jag tycker det är naivt och säga att man inte kan kräva att den går en meter felfritt, om den inte gör det, är det en jävla skitbil du köpt, och då ska du fått veta det innan köp att den är sliten eller att den inte är i bra skick. Jag vet många många som köpt supror och imprezor som bara går och går.

Tur att man själv har en WRX RA då :P. Slippa dessa problem *peppar peppar* ]

En beggad "prestandabil" som kostar som en måndaslön i Japan som är tio till femton år gammal... Dom fungerar inget vidare. Man måste nog vara medveten om att det är problem man köper på sig. Har man inte intresset att meka och tycker att raset är en fördel, ja då kanske man inte ska kolla på just dessa bilar.

Jag trodde att det var allmänt vedertaget att man köpte en sådan här bil för att man har en mek-intresse. Ett ras är ett ras, det är en god anledning att uppgradera till något bättre. Har man inte den inställningen och tar tag i saken utan går runt och försöker skylla ifrån sig sina problem så föreslår jag att man kanske sparar och köper en nyare Evo?

Trodde du allvarligt talat att en gammelEvo skulle vara fräsch? Det finns säkert, men ärligt talat så har alla jag har sett varit så jävla risiga... och det förstår jag. Om du köper en bil för 70k i Sverige, som någon sålt i Japan, till någon i U.K, som sedan sålts till Sverige. Alla har sin avans, all frakt ska finansieras av dig i slutändan. Ingen importör säljer en bil med förlust. Är en bil billig i Sverige så var den jättebillig i Japan och då förstår man att det är regelrätta lik som skeppas över till U.K för att sedan landa här.

Visst finns det undantag, men jag tror inte att någon kan säga mot mig.
//Erik Grubbström, Norsjö.

Jimmya85
User

Postby Jimmya85 » 10 Jan 2007, 11:00

[quote="Grubbe"]En beggad "prestandabil" som kostar som en må]

Diskussionen om gammal Evo är en bra bil eller inte, har jag ingen andledning att diskutera, eftersom jag inte äger en själv. Man kanske köper sig mekproblem i längden, men säljaren, i detta fallet säljer sig problem. Enligt allmänna reklamations nämden så är firman tvungen att laga bilen/ordna det, alltså garanti i 6 månader vid allvarliga fel(Är väl upp till ett år annars, men under de första 6 månader behöver inte köparen bevisa att det var fel på bilen från början). Köper du en bil, som rasar i 2 omgångar, på runt 30 mil på motorväg, så får firman ta skiten, de sålde en sliten bil. Om de dessutom försökt laga bilen 2 gånger har du rätt att häva köpet. Alltså, har du en seriös firma, så säljer du inte renoveringsobjekt. Visst kan det hända missöden som man inte kunde veta, men i detta fallet, så ser inte en fördelningslåda är som ett pussel av 10 mils motorvägskörning, om firman inte glömt fylla på olja förstås. Samt diverse andra delar bara går sönder samtidigt, plus motorn som sa POFF.
Där är skillnaden på en seriös firma och en oseriös. Seriösa firman går igenom bilen och OM det skulle hända nått, så får de fixa det (det är ju deras plikt, och det var de nog medvetna om när de startade en firma)
En oseriös firma som säljer en bil, och säger att den är mkt bra, mkt påkostad, och som sedan fråntar sig ansvaret efter de påstår att de bytt hela undanredet (som höll 10 mil), borde inte få finnas.

Return to “Allmänna diskussioner / General discussions”