R-däck

Diskussioner om allt möjligt som inte passar in på de övriga kategorierna.

Discussions about just anything that doesn't fit the other categories.
User avatar
Stoffe
Posts: 287
Joined: 26 Jan 2004, 13:00
Location: Sthlm
Contact:

R-däck

Postby Stoffe » 16 Dec 2004, 13:35

Tjena boys!

Här kommer en fråga som flertalet av er säkert har en synpunkt på.

Jag är i stånd att köpa R-däck till min EVO6a.
Tanken är att använda originalfälgarna till detta.
Är 17" vettigt att ha?
Fördelar med att ha mindre?
Fördelar med att ha 17"?

Vilken bredd samt profil är att föredra?
205, 215, 225?
35, 45?

Hur stor är skillnaden mellan att köra på 215/45x17 och 225/45x17?

/Stoffe
It's better to burn out than to fade away...

User avatar
EVOVII
Posts: 5616
Joined: 28 Feb 2003, 13:00
Location: Järfälla
Contact:

Re: R-däck

Postby EVOVII » 16 Dec 2004, 14:09

Tja,

Generellt rent prestandamässigt är det väl bättre att köra på så små fälgar som möjligt får att hålla ner vikten. Sen är det ju en förutsättning att bromsarna får plats förstås. Skillnaden mellan 215/45x17 och 225/45x17 är ganska marginell. Jag kör tex. 225/45x17 r-däck på mina originalfälgar fast original är 235/45x17.
/Thomas
Ex. ordförande EVOCLUB//////SWEDEN

User avatar
Stoffe
Posts: 287
Joined: 26 Jan 2004, 13:00
Location: Sthlm
Contact:

Re: R-däck

Postby Stoffe » 16 Dec 2004, 14:29

...och med marginelt så menar vi 1/10-ar eller sek på Superstage?

OK, så man ska eftersträva att ha så små fälgar som möjligt pga vikten?
Bredden då?
Kan man ha för breda däck typ 245 eller 255?

Vill inte upptäcka att däcken man köpt bara är nästan bra.
It's better to burn out than to fade away...

User avatar
EVOVII
Posts: 5616
Joined: 28 Feb 2003, 13:00
Location: Järfälla
Contact:

Re: R-däck

Postby EVOVII » 16 Dec 2004, 14:45

Jag har inga tider som exempel men om du ska ha samma typ av r-däck i antingen 225 eller 215 på dina originalfälgar kan jag nästan garantera att du inte ens kan mäta skilnaden på varvtider.

Ju bredare fälgar du har destå bredare däck kan du använda och därmed mer gummi i backen med bättre grepp som resultat. Du har en EVO6 eller? I så fall har du 7,5" breda originalfälgar och både 215 och 225 går utmärkt på den fälgen. Bredare än 225 går att få på men däcksidorna börjar då luta inåt när slitbanan på däcket börjar bli för bred jämfört med bredden på fälgen vilket gör att däcket tappar i sidostabilitet. Personligen skulle jag nog köra med 215 på en 7,5" fälg.

Yokohama och Bridgestone gör erkänt bra r-däck, själv kör jag med Dunlop Direzza pga. priset.
/Thomas

Ex. ordförande EVOCLUB//////SWEDEN

User avatar
Stoffe
Posts: 287
Joined: 26 Jan 2004, 13:00
Location: Sthlm
Contact:

Re: R-däck

Postby Stoffe » 16 Dec 2004, 15:04

Ett jättetack!

Precis det svaret jag ville ha :D
It's better to burn out than to fade away...

User avatar
EVOSEX
Posts: 1007
Joined: 14 Jul 2003, 12:00
Location: Stockholm
Contact:

Sv: R-däck

Postby EVOSEX » 16 Dec 2004, 15:30

Japp, då har man beställt R-Däck då!! :D
//Andreas

Nu med både Barn & Vovve :)

User avatar
Broman
Posts: 484
Joined: 15 Jul 2004, 12:00
Location: Haninge
Contact:

Postby Broman » 16 Dec 2004, 20:16

Jag lånar tråden lite.

Ska köpa r-däck till min E2'a, och det är 5.5*15" fälgar på den.
Däcken som sitter på nu är 205'or, dvs aldeles för breda.
Någon som vet hur breda(och profil) däck jag ska ha, och var kan man köpa dom till bra pris?
Jocce kanske har nått?

Mvh /Robert
Mvh/ Robert Broman

Kami
Experienced User
Posts: 1667
Joined: 07 Apr 2003, 13:46
Location: Uppsala

Re: R-däck

Postby Kami » 16 Dec 2004, 20:53

Broman wrote:Jag lånar tråden lite.

Ska köpa r-däck till min E2'a, och det är 5.5*15" fälgar på den.
Däcken som sitter på nu är 205'or, dvs aldeles för breda.
Någon som vet hur breda(och profil) däck jag ska ha, och var kan man köpa dom till bra pris?
Jocce kanske har nått?

Mvh /Robert


Falken Azenis är jävligt schyssta och billiga prestanda däck.

http://www.racingtyres.nu

Går bra på bana och strippen, Niklas satte 1.70 i 60fot med dessa gatdäck...

205-50-15 är väldigt bra val. Jag skulle inte köra smalare på evon...

Är du säker på att dina orginal Evo2 fälgar har 5.5" i bredd?? Jag kör 8.5" Dragraceslicks på dem utan problem.

mvh

Kami
GARAGE PHANTOM-Sveriges snabbaste evos
Flyttar till nya lokaler i UPPSALA
Mer info snart.

Rarre
Serious User
Posts: 470
Joined: 11 Apr 2004, 12:00
Location: Skellefteå
Contact:

Sv: R-däck

Postby Rarre » 16 Dec 2004, 21:59

1,7 i 60-fot är ju inte så imponerande ;)
9-5 2,3t -02

vw taro -95

Raptor
Fresh User
Posts: 7
Joined: 07 Dec 2004, 21:57

Re: R-däck

Postby Raptor » 16 Dec 2004, 22:03

Om man ska köpa r-däck bör man också tänka på att de kan vara bredare än vanliga däck trots att det står Tex 205, kan det var 1-2 cm bredare.
för om man ska köra bana med med 205 bör man ligga på 6.5 till 7 tum breda fälgar för maximal anläggning.
Små fälgar är också bra men däcksidan flexar mer, detta är inget direkt problem med r-däck eftersom de är styvare än vanliga däck men lite skillnad blir det.
evo 1-3 ska ha 15 eller 16 tum medan tyngre bilar kan ha 17-18 tum.
efter 18 vinner man knappt något och det är ofta för bromsskivorna som man tvingas gå upp i storlek.

Mvh Peter

Kami
Experienced User
Posts: 1667
Joined: 07 Apr 2003, 13:46
Location: Uppsala

Re: Sv: R-däck

Postby Kami » 16 Dec 2004, 22:07

[quote="Rarre"]1,7 i 60-fot är ju inte så imponerande ]

kanske inte 1.79 men 1.70 är jävligt bra på gatsulor :), du körde väl en låg 1.6?? Det är MYCKET bra.

mvh

Kami
GARAGE PHANTOM-Sveriges snabbaste evos

Flyttar till nya lokaler i UPPSALA

Mer info snart.

User avatar
Broman
Posts: 484
Joined: 15 Jul 2004, 12:00
Location: Haninge
Contact:

Postby Broman » 16 Dec 2004, 22:44

Är faktiskt inte säker på att det är 5.5", men har läst det förut, och kollade på forumet på pbz, där finns en lista på specs för Evo 1-7:

http://www.performancebyz.se/bilder/2.jpg

Edit: Får man köra med falken däcken på gatan, eller är det endast tävlingsdäck? Har hört att polisen/sbp inte tycker om vissa R-däck.

Mvh /Robert
Mvh/ Robert Broman

Rarre
Serious User
Posts: 470
Joined: 11 Apr 2004, 12:00
Location: Skellefteå
Contact:

Sv: R-däck

Postby Rarre » 16 Dec 2004, 22:45

1.63 med nå gamla michelinpuckar, tror det var 195/65 15.

Men det är ju lite lättare att få en bra start med orginalturbon då den börjar ladda direkt!
9-5 2,3t -02



vw taro -95

User avatar
GT4-R
Serious User
Posts: 396
Joined: 26 Nov 2004, 00:34
Location: Gävle,Bergen,Gräddö

Re: R-däck

Postby GT4-R » 16 Dec 2004, 23:04

Stoffe wrote:Tjena boys!

Här kommer en fråga som flertalet av er säkert har en synpunkt på.

Jag är i stånd att köpa R-däck till min EVO6a.
Tanken är att använda originalfälgarna till detta.
Är 17" vettigt att ha?
Fördelar med att ha mindre?
Fördelar med att ha 17"?

Vilken bredd samt profil är att föredra?
205, 215, 225?
35, 45?


Hur stor är skillnaden mellan att köra på 215/45x17 och 225/45x17?

/Stoffe


Kör med 225 du. om du tänker ladda på bana så håller däcket längre om du nöter varv på varv.215 duger om du inte gillar att pressa ett antal varv..

Toyo R888 ja tack men bäst i hållbarhet bridgestones

GT4-R
___exet http://www.GT4-R.com ______________
Racinglicens,draglicens

User avatar
T()()L
Experienced User
Posts: 1164
Joined: 09 Mar 2003, 00:58
Location: Snickerboa

Re: R-däck

Postby T()()L » 16 Dec 2004, 23:10

Hur går det med din bil då?
Samt har Slime fixat Bälgen nu till insuget (försökte hjälpa er på mantorp när Team 666 höll låda där )


Mvh Nicke

User avatar
GT4-R
Serious User
Posts: 396
Joined: 26 Nov 2004, 00:34
Location: Gävle,Bergen,Gräddö

Re: R-däck

Postby GT4-R » 16 Dec 2004, 23:18

T()()L wrote:Hur går det med din bil då?
Samt har Slime fixat Bälgen nu till insuget (försökte hjälpa er på mantorp när Team 666 höll låda där )


Mvh Nicke


Haa aha tror jag vet vem du är,kul med internet:)Ja ny bälgen sitter på.. så nu är det bara att gasa på.Kommer säkert bli en del körning på Gotland i stället för mantorp i sommar.. har väl tänkt att köra ifrån Slime då:)
Bilen min är i stort sätt klar med väghållnining, bromsar mm bara motorn ska i snart och mappas.

ps kommer nån film snart.. från mantorp när det pratas skit i bilen innan bälgen gick sönder..
Image

GT4-R kartläsare i slimes bil
___exet http://www.GT4-R.com ______________

Racinglicens,draglicens

User avatar
T()()L
Experienced User
Posts: 1164
Joined: 09 Mar 2003, 00:58
Location: Snickerboa

Re: R-däck

Postby T()()L » 16 Dec 2004, 23:43

Joo...Gissar att det blir mycket Gotland (för audi folk) nu när Martin tydligen köpt in sig där : )

JoJo skall du smiska Slime : ) bra mål,hör av dig när det vankas,har en Evo själv som smygtrimmas lite,kanske kan vara med då?

Mvh Nicke

User avatar
EVOVII
Posts: 5616
Joined: 28 Feb 2003, 13:00
Location: Järfälla
Contact:

Re: R-däck

Postby EVOVII » 16 Dec 2004, 23:59

GT4-R wrote:Kör med 225 du. om du tänker ladda på bana så håller däcket längre om du nöter varv på varv.215 duger om du inte gillar att pressa ett antal varv..

Toyo R888 ja tack men bäst i hållbarhet bridgestones

GT4-R


Ehh, skulle du kunna utveckla lite närmare varför däck av samma märke och typ i 225 skulle hålla nämnvärt längre än samma däck fast i 215? :confused:
/Thomas

Ex. ordförande EVOCLUB//////SWEDEN

User avatar
GT4-R
Serious User
Posts: 396
Joined: 26 Nov 2004, 00:34
Location: Gävle,Bergen,Gräddö

Re: R-däck

Postby GT4-R » 17 Dec 2004, 00:34

Tjenis
Däcket orkar längre om det är bredare vid längre körning hårt..mer yta som kan ta upp tyngden..däcket orkar hålla lagom temp.. visst sen spelar bilens vikt roll..väghållningen..Däcktryck..körstil.. förvänta dig ingen Jätte skillnader på två varv typ.Sen just evon är ju en utmärkt bil för bana någolunda lätt och underbar balans (Evo 6,ej kört 8an) allt beror på hur du vill köra? hur du kör? gillar du ligga på varv på varv. kör på 225 för bästa resultat på din fälg.

själv har jag 215 för gata ,stripp. bana 225..
___exet http://www.GT4-R.com ______________

Racinglicens,draglicens

User avatar
EVOVII
Posts: 5616
Joined: 28 Feb 2003, 13:00
Location: Järfälla
Contact:

Re: R-däck

Postby EVOVII » 17 Dec 2004, 00:42

Ok, jag antar att du menar att däcket inte blir så varmt när du skrev "orkar hålla lagom temperatur"? Ett 215 däck har ju då dels lite lägre profil samt rakare eller kanske något inåtlutande däcksidor på en 7,5" fälg vilket båda bidrar till att däcket rör sig mindre under hård belastning vilket i sin tur gör att däcket går kallare och därmed håller längre. Sen det jag undrade mest över var om det ändå kan vara nån nämnvärd skillnad mellan två identiska däck i 215 respektive 225?
/Thomas

Ex. ordförande EVOCLUB//////SWEDEN


Return to “Allmänna diskussioner / General discussions”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests